Mies haluaa avioehdon tai oman kirjallisen sopimuksen summasta minkä antaisi mulle erotessamme
Mieheni on hakenut avioeroa ja meneillään on harkinta-aika. Meillä ei ole avioehtoa ja nyt sitä ei kai edes voi tehdä, jos avioero on jo vireillä. Haluaa tehdä suullisen ja kirjallisen sopimuksen rahojen jaosta. Meillä ei sen kummempaa omaisuutta ole, mitä nyt omat/yhteiset rahat tilillä. Meillä on siis omat tilit ja yhteinen tili. Käytännössä kaikki maksetaan omilta tileiltä, yhteiselle ollaan joskus säästetty eli siirretty rahaa omilta tileiltä, mut ei enää vähään aikaan.
Mies sanoi, et tehdään sopimus, et jos tulee ero, niin hän antaa omalta tililtään mulle 4000e. Eli tämä olisi meidän välinen sopimus, ei sen virallisempi. Normaalisti jos erotaan eikä avioehtoa ole, kaikki rahamme jaettaisiin tasan ja saisin täten enemmän kuin 4000e. Miehellä on enemmän rahaa kuin mulla (tavallaan ne on yhteisiä, ei yleensä olla puhuttu sinun ja minun rahoista) eikä meillä ole ollut ongelmia raha-asioiden suhteen tai siitä kumpi maksaa mitäkin. Kun menimme naimisiin, molemmat oli opintojen loppusuoralla eli kummallakaan ei ollut rahaa eikä muutakaan omaisuutta pahemmin. Mies pääsi heti töihin valmistuttuaan ja minä aloin odottaa ensimmäistä lastamme. Mulla jäi gradu roikkumaan ja se on vieläkin tekemättä. Sovittiin, että olen mahdollisimman pitkään lapsen/lasten kanssa kotona eli ainakin 3-vuotiaaksi asti. Ja näin olin. Haaveiltiin toisesta lapsesta, mutta häntä ei kuulunut. Oli lapsettomuushoitoja ja esikoinen täytti jo 3v. Olin sen jälkeen työttömänä (tein jonkun Seuren keikan) vuoden, kunnes syntyi toinen lapsemme. Helmikuussa lapsi täytti 3v ja olen tässä miettinyt mitä alkaisi. Aloittaako uuden alans opiskelu vai hakisiko taas keikkatöitä vai mitä. Mies alkaa olla hermona, kun en mene töihin. Vaikka siis juurihan lapsi täytti 3v ja oltiin sovittu, et mahdollisimman pitkään olen kotona heidän kanssaan. Tosin mies sanonut, et hänkin olisi halunnut olla kotona välillä ja et mä töissä. Mut kun mulla ei työpaikkaa ollut, niin meni sitten näin, et mä olin kotona. Mulla nyt työttömyys jatkuu ainakin toistaiseksi, kunnes löydän työ-/opiskelupaikan.
Mies naljailee tosi usein siitä, kun en ole työssä jne. Ja nyt sitten ehdotti, tuota et JOS erotaan, niin sovitaan, et hän antaa mulle 4000e, eikä jaeta rahoja tasan. Ymmärrän miestäni, onhan hän tienannut kaikki nämä vuodet, kun mä olen ollut kotona lasten kanssa tai työttömänä. Mutta hän teki paljon ulkomaan työreissuja varsinkin ensimmäisen lapsemme ollessa pieni eli avioliittomme alkuaikoina. Oli parikin viikkoa pois. Ja aina mä olen hoitanut kodin. Mies joskus harvoin imuroi, esim. lomalla ollessaan. Tekee ruokaa kyllä, kun tykkää siitä ja hoitaa ruokaostoksia sekä on lasten kanssa. Muuten koti ja lapset on mun vastuulla pääasiassa ja minusta hyvä näin, koska olen ollut kotona. Eipä ole tarvinnut miehen sitten töistä tullessaan tehdä kotihommia, vaan on saanut olla lasten kanssa tai mennä omiin harrastuksiin. Sama viikonloppuna, on ollut aikaa enemmän lapsille ja muulle kuin kotitöille.
jatkuu..
Kommentit (361)
Kuulostaa siltä, että miehellä on yllättävä pesämuna tilillä. Tarina vaan on sekava, ensin on harkinta-aika menossa, sitten kuitenkin uhkaillaan erolla..
Mun mielestä kyse ei ole edes pelkästään siitä, kuinka paljon vähemmän ap:llä on tilillä nyt rahaa, vaan myös tulevaisuuden eläkekertymän vähyydestä, kun hän on hoitanut yhteisiä lapsia kotona useita vuosia. Ei tätä kannata muutamasta satasesta "myydä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole provo niin en yhtään ihmettele että ap on työtön. Jos avioero on vireillä niin et sovi mitään uutta sopimusta vaan teette selvityksen ja sitten sovitte miten jaetaan. Jos podet huonoa omaatuntoa omasta "lusmuilusta" niin suostut selvityksen jälkeen pienempään summaan ja tietysti pidät huolta että elarit kilahtaa tilille.
Mies
Ei ole provo. Ja olen sitä mieltä, et voisin suostua jonkilaiseen selvitykseen, et ei kaikkea tarvi jakaa tasan. Mut mietin, et mikä on se summa, mihin suostun.. en havittele ns.miehen rahoja itselleni ja et hyötyisin tästä avioliitosta jotenkin. Mut en halua et mua ja mun "panostusta" perheeseen poljetaan niin, et saan osituksessa liian vähän. Ja tämän olen sanonut miehelle. Esim. et mulle käy, kun ja jos erotaan, niin et katotaan sitten mitä kumpikin saa, et se tapahtuis kuitenkin oikeus ja kohtuus. Mut ei ilmeisesti käy, pitää sopia neljästä tonnista. Eikä kerro mistä sen on keksinyt. Tai sanoi se, et jos ei oltais menty naimisiin eikä meillä olis lapsia, niin jos olisin yksin ollut nämä vuodet, niin en kuulema tuon enempää olisi tienannut näiden reilun 7 vuoden aikana. Et en ansaitse enempää. Ajattelee siis, et olisin ollut nämä kaikki vuodet työttömänä.
Mies olisi eronnut sinusta jo aikoja sitten, mutta miettii vain miten paljon häviää erossa. Kannattaako tuollaiseen suhteeseen jäädä?
Älä tee mitään sopimusta ja ota ero, jos sä kyselet sitä mikä on sopiva summa. Mä taas halveksin teitä kumpaakin. Ensin pukataan pentuja maailmaan ja sitten ollaan eroamassa.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kyse ei ole edes pelkästään siitä, kuinka paljon vähemmän ap:llä on tilillä nyt rahaa, vaan myös tulevaisuuden eläkekertymän vähyydestä, kun hän on hoitanut yhteisiä lapsia kotona useita vuosia. Ei tätä kannata muutamasta satasesta "myydä".
Siis ei ole joutunut käymään töissä. Kotona ollaan laiskoteltu ja siitä pitäisi saada kovat korvaukset.
On ihmisillä kyllä harhaiset mielet.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tee ehtoa. Pahimmillaan menetät 4000 ja parhaimmillaan saat oikeutta.
Juu, saat oikeutta ja siitä joudut maksamaan.... Kannattaisiko kuitenkin sopia riitelemättä? Kuinka paljon ap tarvitsee elämän aloittamiseen?
Eihän tuossa mitään riitelyä tarvita, ap ei vaan allekirjoita. Toki jos kyseessä on joku miehen sukumökki niin sen voi jättää avio-oikeuden ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tee ehtoa. Pahimmillaan menetät 4000 ja parhaimmillaan saat oikeutta.
Juu, saat oikeutta ja siitä joudut maksamaan.... Kannattaisiko kuitenkin sopia riitelemättä? Kuinka paljon ap tarvitsee elämän aloittamiseen?
Eihän tuossa mitään riitelyä tarvita, ap ei vaan allekirjoita. Toki jos kyseessä on joku miehen sukumökki niin sen voi jättää avio-oikeuden ulkopuolelle.
Mies ei siis eroa ja pitää rahat.
Asia selvä.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä?!?! Et tietenkään tee mitään sopimusta. Teillä on avioero vireillä ja mies uhkailee avioerolla? Tolloko se on?
Mies näköjään uhkailee sillä avioeron loppuun viemisellä eli kakkosvaiheen avioerohakemuksella.
Se, että avioero on nyt vireillä ei johda avioeroon ellei mies tee sitä kakkosvaiheen hakemusta 6 kk harkinta-ajan jälkeen.
Avioero on vireillä nyt. Jos kumpikaan ei tee mitään jatkohakemuksia, avioeroa ei tule.
Okei, eli avioeroa onkin nyt hakenut tämä avioerolla uhkaileva mies eikä ap? Ap siis ei halua eroa? Koska jos ap haluaa eron, on yks lysti, mitä mies tekee tai on tekemättä. Mies ei voi estää lopullista avioeroa, jos ap haluaa avioeron. Itse en ottaisi takaisin miestä, joka on hakenut avioeroa ja sen lisäksi vielä uhkailee avioerolla. Otetaan sitten avioero, kun mies on sellaisen kerran laittanut vireille.
Et missään nimessä suostu. Jos mies kiristää (ota viestit talteen) niin aivan takuuvarmasti ottaa eron sillä sekunnilla kun tyydyt neljään tonniin. Nyt vain esittää että ei halua erota jos vain suostut.
Mies on todennäköisesti saanut jostain paljon rahaa (tai säästänyt), ja haluaa nyt että et pääse niihin käsiksi. Olet laittanut oman urasi jäähylle ja hoitanut HÄNEN pyynnöstä ja toiveesta yhteisiä lapsia kotona. En tiedä millä alalla olet, mutta monessa työssä 4000 euroa olisi saattanut kilahtaa tilillesi muutamassa kuukaudessa jos olisit päässyt töihin. Älä edes harkitse sovittelua.
Ota itse ero samantien ja tasan kaikki sinulle kuuluva (eli puolet!) mukanasi. Mies vaikuttaa manipuloivalta ja kamalalta ihmiseltä.
Et ole lusmuillut kotona, olet hoitanut yhteistä perhettä yhteisestä sopimuksesta.
Tottakai se mies vedättää sua.
Oletko ap jotenkin yksinkertainen.
Sut on ihan täysin "gaslightattu" ettet pitäisi omista oikeuksistasi huolta.
Ota itseäsi niskasta kiinni ja huolehdi itsestäsi, sulla on lapsikin huolehdittavana, sen tulevaisuus ja talous myös, se mies ei tule välittämään teidän lapsen taloudellisesta hyvinvoinnista yhtään. Hanki myös apua, tukea, jotta näet todellisuuden, etkä kuvittele olleesi joku kotona möllöttäjä, kun olet hoitanut SEN MIEHEN LAPSEN JA SEN MIEHEN KODIN ilmaiseksi.
Mieti nyt.
Vierailija kirjoitti:
Nainen on mahdollistanut miehen töissä käynnin ;)
Mitä tyhjiä lauseita. Kaikkea ne pimperot itselleen uskottelevatkin.
Sinkkumies
Sitten kun sinä kannat kohdussasi ne yhteiset lapset ja jäät vuosiksi kotiin niitä hoitamaan, voit alkaa puhua jostain kotona makaavista lusmuista.
Jos haluaa jälkeläisiä, tarvitsee yhteistyökykyisen pimperon. Jos ei halua elättää jälkeläisiä ja yhteistyökykyistä pimperoa, ja eron tullen korvata pimperolle aiheutuneita tulonmenetyksiä, käyttää kondomia.
Näin yksinkertaista se on.
Ihan sivukommenttina: sitä teidän keskenäistä sopimustanne kutsutaan ositukseksi. Se on virallinen sopimus ja asiakirja. Se käytännössä pitää tehdä avioliiton jälkeen. Ihan pakko ei ole, jos haluaa jättää jälkipolville selvittämättömän sotkun siivottavaksi.
Summiin tai oikeutuksiin en ota kantaa, mutta ositus on tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Nainen on mahdollistanut miehen töissä käynnin ;)
Mitä tyhjiä lauseita. Kaikkea ne pimperot itselleen uskottelevatkin.
Sinkkumies
Miehet voivat vuokrata kohdun, se maksaa sellaiset 70.000 yleensä. Synnytys maksetaan erikseen, yleensä yksityisesti sen 30.000.
Siihen päälle lapselle yöhoitaja, kaksi päivähoitajaa, vuorot siis. Siitä tulee kuukaudessa helposti se 15.000 ainakin (yölisät).
Kodinhoitaja myös, koska otetaan huomioon ettei ole vaimoa siivoamassa ja pyykkämässä, vähintään 4000 euroa per kk, yleensä enemmän eli jotain 6000.
Siitä voit aloittaa laskemisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä?!?! Et tietenkään tee mitään sopimusta. Teillä on avioero vireillä ja mies uhkailee avioerolla? Tolloko se on?
Mies näköjään uhkailee sillä avioeron loppuun viemisellä eli kakkosvaiheen avioerohakemuksella.
Se, että avioero on nyt vireillä ei johda avioeroon ellei mies tee sitä kakkosvaiheen hakemusta 6 kk harkinta-ajan jälkeen.
Avioero on vireillä nyt. Jos kumpikaan ei tee mitään jatkohakemuksia, avioeroa ei tule.
Minä suosittelen että ap hakee kakkosvaihetta jos mies ei sitä tee.
Sinkkumiestrolli näemmä astunut jo korkin päälle.
Puoliso pitäisi ihka ensimmäisenä saada ymmärtämään että euromääräinen könttäsumma tarkoittaa de facto parisuhteen ja yhteisen taloudenpidon päättymistä jo sillä sekunnilla kun siitä sovitaan vaikka odotettaisiin samalla kiivaasti seuraavaa lemmenlomaa kaukomailla. Se on yhteisen tulevaisuuden vasta-aihe. Siksi se on typerä vaikka se miten muuten vain olisi oikein mitoitettu.
Ilman lapsen saantia, gradusi olisi valmis ja olisit työelämässä, joten älä suostumihinkään vaan vaadi virallinen ositus.
Ota itse ero mokomasta uhkailevasta äijästä, eihän tuo mikään liitto enää ole.
Särähtää vähän korvaan tuo, ettet ihan arvosta omaa työpanostasi. Olet tasavertainen tässä asiassa. Jos mies ei vie eroa siihen kakkosvaiheeseen, niin sinä viet. Sitten selviää, millaisista rahoista on kyse. Voit siinä jakamistilanteessa olla kohtuullinen ja joustava, jos niin haluat. Mutta ennen kuin sinulla on faktat tiedossa, ei kannata mitään sopimusta sopia.
Teillä ei siis ole mitään omaisuutta? Asutte vuokralla?
Mikä tämä neljän tonnin könttä miehen mielessä oikein on? Ei kai hän kuvittele että maksaa sen eikä sitten mitään elareita?
Vierailija kirjoitti:
Virallista avioehtoa ei tosiaan enää voi tehdä, jos kerran avioeropaperit on jo laitettu eteenpäin ja harkinta-aika menossa.
Miksi mies uhkaa, että JOS ero tulee? Kun kerran paperit on jo laitettu.
Älä suostu mihinkään summiin - toisaalta mies voi nostaa kaikki rahansa sukan varteen, eikä hänellä sitten eron astuessa voimaan (tai kun haette lopullista eroa) ole yhtään mitään. Että, mitä tekis...
Toisaalta jos suullisesti suostut (varmista, ettei ole kännykässä miehellä nauhoitus päällä), niin voit hyvin kiistää sen, että et ole mitään luvannut, kun ositusta tehdään. ;-)
Voihan se mies nostaa rahansa sukan varteen mutta silloin osituksessa sovelletaan ns. restituutioperiaatetta eli tasinkoa laskettaessa myös ne hukatut (sukan varteen jemmatut) rahat lasketaan mukaan eli ei mies siinä mitään voita.
Ei ole provo. Ja olen sitä mieltä, et voisin suostua jonkilaiseen selvitykseen, et ei kaikkea tarvi jakaa tasan. Mut mietin, et mikä on se summa, mihin suostun.. en havittele ns.miehen rahoja itselleni ja et hyötyisin tästä avioliitosta jotenkin. Mut en halua et mua ja mun "panostusta" perheeseen poljetaan niin, et saan osituksessa liian vähän. Ja tämän olen sanonut miehelle. Esim. et mulle käy, kun ja jos erotaan, niin et katotaan sitten mitä kumpikin saa, et se tapahtuis kuitenkin oikeus ja kohtuus. Mut ei ilmeisesti käy, pitää sopia neljästä tonnista. Eikä kerro mistä sen on keksinyt. Tai sanoi se, et jos ei oltais menty naimisiin eikä meillä olis lapsia, niin jos olisin yksin ollut nämä vuodet, niin en kuulema tuon enempää olisi tienannut näiden reilun 7 vuoden aikana. Et en ansaitse enempää. Ajattelee siis, et olisin ollut nämä kaikki vuodet työttömänä.