Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avicii-kiistelystä huomaa, että keski-ikäisistä iso osa fakkiutuu kuuntelemaan...

Vierailija
27.04.2018 |

...vain omaa nuoruudenaikaista suosikkimusiikkiaan.

Vähän säälittävää tuo. Oikeasti, ei se niin vaikeaa ole, ja voisitte yllättyä iloisesti.

Ei siinä mitään, on hyvä löytää suosikkeja, ja ylipäätään kuunnella musiikkia, mutta kuvitelma siitä, että "ei ole tehty mitään kuuntelemisen arvoista enää sen jälkeen kun Elvis/Bowie/Popeda/Coldplay/NKOTB" sulkee teiltä ulos paljon hyviä musiikkikokemuksia.

Minusta kuuluu yleissivistykseen seurata kulttuurielämää edes jonkin verran. Musiikki mukanalukien. Myös muita kuin omia kivikautisia suosikkejaan tai pelkästään omaa suosikkimusiikkialaansa.

T. 51-vuotias, joka kävi kuuntelemassa Aviciita Weekendissä 2015, vaikka omaa suosikkimusiikkia onkin blues ja jazz.

Kommentit (161)

Vierailija
101/161 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on 70 ja sen lemppari on Sia.

Vierailija
102/161 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ihmisiä jotka ovat jämähtäneet jollekkin vuosikymmenelle vaikka just musiikin suhteen, nyt kun

jo eletään vuotta 2018, niin ei jaksa mitään 60-luvun ikivihreitä tangoja kuunnella vaikka olenkin yli 50-vuotias.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/161 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen tuorettakin musiikkia, mutta enemmän 80-luvun ja 90-luvun musiikkia. Yksinkertaisesti siksi että laatu on laskenut samaan tahtiin kuin tarjonta on lisääntynyt. Harva nykymusiikki on edes kuunneltavaa. Auto-tune on pilannut musiikin ja kyllä, sen auto-tunen kuulee selkeästi monessa kappaleessa. Välittömästi menee NEXT nappulalle sormi autossa, kun auto-tune kuuluu.

Vierailija
104/161 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a, kyllä minä olen varmaan vanha juntti, mutta en ollut koskaan kuullutkaan ko.artistista, vaikka kotona on 2 teiniä ja esikoinenkin 23v.

En kylläkään kuuntele nykyisin radiota, eivätkä lapseni ilmeisesti Aviciita. Heille oli kauhistus kun kuuntelin muutama vuosi sitten David Guettaa ja myöhemmin Siaa, vanha äiti! Poikani kuuntelee paljon 70-, 80- ja 90- luvun heviä ja tietää näistä bändeistä paljon ( on itse 15). Eli makunsa kullakin..Minusta 80- luvulla oli parasta musiikkia, ei voi mitään.

Mutta huutelu artistin poismenon jälkeen tyyliin ” neverhööd!” on kyllä tyhmää ja asiatonta.

N45

Näinhän se menee, makunsa kullakin. Minulla on lapset ikähaarukassa 17-27 v ja meillä ollaan edm:n suurkuluttajia. Ne on ikänsä sitä kuulleet, osa jo kohdussa kun minä olen sitä kuunnellut. Acid housesta se lähti, enkä ole nyt isoäitinäkään meinannut lopettaa. Lapset kyllä tykkää pikkuisen karkeammasta ”matskusta” kuin minä, esim ne kuutelee enemmän dubstepiä kuin minä,mutta samalla pohjalla ollaan kuitenkin.

Joo acid house!!!! Rakastin sitä ensi hetkistä. Mun vanhin lapsi on 23 ja häntä odottaessani lauloin hurjaa kuoroteosta eräässä kuorossa: Veljo Tormis - Raudan kirous. Kakkoskakkosalttona olin. Lapsi ei oikeastaan välitä musiikista ollenkaan ... paitsi joskus ... ja kesällä aion kyllä viedä urkukonserttiin yhdessä tyttöfrendinsä ja pikkubroidinsa kanssa.

Aviciitä on sääli. Hän on edelleen täällä.

Vierailija
105/161 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeastiko joku laskee fanien määrän katselukertojen perusteella? 2,5 miljardia on kolmasosa maailman väestöstä. Olisikohan nyt vähän liioiteltua sanoa, että maailman joka kolkassa joka kolmas on Avicii-fani? Vähän nyt suhteellisuudentajua tähän, jooko. 

En tiedä puhutaanko tässä nyt YouTubesta vai mistä, mutta noita katselukertojahan myös ostetaan.

Kaikkihan nyt tämän tietää! Ainakin toivottavasti. Ja samat ihmiset kuuntelee samaa biisiä todnäk useamman kuin yhden kerran, ei siitä voi suoraan laskea fanien määrää. Tietenkään.

Vierailija
106/161 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös 51 vuotias ja tasan tarkkaan muistaa hitit vuodesta 1978-1994 mutta sen jälkeen saa kyllä jo kysellä kestä on oikein kyse artisteista kun muuta ajateltavaa tullut sitten matkan varrella.

Vierailija
107/161 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen musiikkia, joka (omalta kannaltani) kuulostaa hyvältä ja saa hyvälle mielelle. Satunnaisesti olen yrittänyt kuunnella nykyaikaista musiikkia, mutta se ei ole kuulostanut hyvältä, ja kun ikävystyminen on kasvanut suureksi, palaan oman mielimusiikkini pariin.

En halua kovin usein tarkoituksellisesti "pitää ikävää", joten en halua seurata, mikä on musiikkimaailmassa muotia milläkin hetkellä.

En epäile lainkaan, etteikö tietokoneavusteinen musiikki olisi luovan toiminnan tulosta siinä missä mikä tahansa aikojen kuluessa tehty musiikki. Luovuutta tarvitaan, ja se ilmenee eri muodoissa. Myös tietokoneohjelmat ovat luovan ajattelun tulosta. Siksi Aviciit ja kumppanit ovat musiikintekijöitä. Heidän teoksensa eivät kuitenkaan merkitse minulle mitään, vaikka nitä joskus kuulisinkin.

Mutta kun en vaan meinaa saada mitään iloa nykyaikaisesta musiikista, en sitä kovin ahkerasti seuraa vaan pysyttelen ns. vanhanaikaisen rockin parissa.

Vierailija
108/161 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n täytyy olla se sama,  joka kirjoitti toiseen Avicii -ketjuun:

Minä näin hänen konserttinsa Weekendissä 2015, ja oli kyllä hieno konsertti.

Ja olen siis 51-vuotias täti, joten aika outoa, jos joku nuorempi sanoo, että nevöhööd.

Huomaa kyllä, että hänellä on pakkomielle tähän suureen mitättömyyteen. Ei ole ihan normaalia jankuttaa samasta asiasta ketjusta ja kommentista toiseen.

Hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen ei jaksa puolta minuuttia kauempaa paheksua, jos joku toinen ei tunne hänelle tärkeää ihmistä.

Ap on jauhanut jokaisessa Aviciita koskevassa keskustelussa kuinka hieno ihminen hän on kun on jo 51 ja Avicii-fani. Ja samalla, kuten tässäkin ketjussa, suhtautuu hyvin negatiivisesti ihmisiin, jotka eivät ole tunteneet ko. artistia.

Vierailija
109/161 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämän Aviciin kohdalla ongelma on se, että hän ei laula itse vaan ihan muut artistit esittävät hänen kappaleitaan. Esittäjä yleensä mainitaan, ei musiikin säveltäjää tai sanoittajaa. Meilläkään töissä ei juuri kukaan ollut kuullut nimeä Avicii, mutta useimmat tunsivat kappaleet, kun porukan vanhin(35v) soitti niitä kännykästään.

sibeliuskin on täysin turha äijä kun ei laula itse kappaleitaan...

Samoin mozart ja muutama muu.

Ei se, että ei itse laula tekemäänsä musiikkia, tee ihmisestä turhaa jätkää, eikä kommentoimassasi viestissä Aviciitakaan turhaksi sanottu. Mutta nimen tunnettavuuteen se kyllä vaikuttaa. Suuren yleisön tietoisuuteen jäävät biisien esittäjät, eivät niiden tekijät. Niin se vaan on, eikä se tarkoita että biisien tekijät olisivat merkityksettömiä. Suomessakin on paljon hienoja säveltäjiä ja sanoittajia, joiden nimet ovat suurelle yleisölle tyystin tuntemattomia, mutta joiden biisit tunnetaan nimekkäämpien esittäjiensä kautta. Silti ilman heitä ei niitä biisejäkään olisi olemassa.

Niin, Aviciin biiseissä hänet nimetään myös esittäjäksi. Näin yleisesti EDM:ssä. Minkä tietäisit, jos olisit yhtään asiasta perillä.

Selvä juttu. En väittänyt olevani perillä kyseisen henkilön musiikista, kunhan vain puutuin tuohon outoon tulkintaan, että ihminen olisi turha, jos hän ei laula tekemäänsä musiikkia.

Vierailija
110/161 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nelikymppinen.

En ollut koskaan kuullut aviciista.

Luulin, etten ole kuullut hänen musaakaan.

Noh, laitoin äsken youtubeen hakusanan avicii ja ehdotti heti tätä biisiä wake me up.

Olen kuullut kyseisen biisin varmaan tuhat kertaa radiosta. Eli olen sittenkin tietämättäni tiennyt hänen musaansa ja vielä pitänyt siitä.

Tässä ko. biisi:

Vierailija
111/161 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiko olla totta, että tuota wake me up biisiä on kuunneltu youtubessa

näin monta kertaa? Onko toi siis 1500 miljoonaa?

Avicii - Wake Me Up (Official Video)

1 529 043 215 näyttökertaa

Vierailija
112/161 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä muuta muttakun 80-luvun musiikki on oikeasti parempaa kuin nyky”musiikki”

Haha hyi vitt* joku 80-luvun musiikki!

Vierailija
113/161 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nelikymppinen ja kuuntelen mieluiten Tapio Rautavaaraa, en ruotsalaista dj:tä.

Ap voisi piipahtaa Porin jazzeilla ja jatkaa siitä Kaustisille niin ei fakkiutuisi liikaa.

Vierailija
114/161 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi että tuohon ikään on oppinut, ettei mitään tehdä vain toisia mielyttääkseen.

Ja sitähän ap tässä itsestään todisti, että kuuluu oikein yleisivistykseen kuunnella musiikkia, joka ei ole oman maun mukaista. Miellyttää ympäristöään ja on niin hieno ihminen. Hah

Vierailija
115/161 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen nelikymppinen.

En ollut koskaan kuullut aviciista.

Luulin, etten ole kuullut hänen musaakaan.

Noh, laitoin äsken youtubeen hakusanan avicii ja ehdotti heti tätä biisiä wake me up.

Olen kuullut kyseisen biisin varmaan tuhat kertaa radiosta. Eli olen sittenkin tietämättäni tiennyt hänen musaansa ja vielä pitänyt siitä.

Tässä ko. biisi:

Kuulin tämän kappaleen nyt ensimmäisen kerran. Olen onnistunut elämään niin, etten ole koskaan aikaisemmin kuullut kyseistä biisiä. Hassua. :) Mutta enhän nykyään kuuntele radiota, ja jos kuuntelen, kuuntelen jotain tietyn genren kanavaa hetken. Enimmäkseen kuuntelen Spotifysta omia levyjäni ja niiden sisältämän musiikin kaltaista musiikkia aiemmin (minulle) tuntemattomilta artisteilta.

Kun toisessa ketjussa epäiltiin, että on minun täytynyt tämä kappale jossain kuulla (vaikka kaupassa), enkä silloin ollut asiasta varma. Mutta nyt olen, koska kuulin sen muutama minuutti sitten ensimmäisen kerran.

Vierailija
116/161 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta on ihan naurettavaa, että joku vielä vänkää Aviciin olevan marginaali-ilmiö. Hepun kappaleita on katsottu ja kuunneltu esimerkiksi Youtubesta MILJARDEJA KERTOJA.

Wake me up esimerkiksi 1,5 miljardia kertaa.

Vertailun vuoksi paras Alman video on kerännyt 30 miljoonaa katsontakertaa.

Ja iki-ihana David Bowien Life on Mars - joka on videonakin kuuluisa klassikko - 68 miljoonaa katsontakertaa.

Joten älkää olko typeriä. Avicii ON iso tekijä ja kuuluisa, vaikka te ette tietämättömyyttänne ja vähäistä musiikin tuntemustanne häntä tietäisikään. Oma noloutenne..

Aika suuri osa ihmisistä ei kuitenkaan ole hänestä kuullut aikaisemmin, en koe yhtään noloutta. Ihan yhtä paljon kuin koin noloutta kun tuttu näytti kuvaa lapsestaan ja kriketinpelaajasta, ilmeisesti joku kuuluisuus, äsken kuuklasin 2,5miljoonaa fania on kriketilläkin, itse aina unohdan kumpi on kriketti ja kumpi kroketti.

No, se on sinun häpeäsi. Sillä on muuten kylläkin 2,5 miljardia fania. Pikkuinen lukuvirhe sulla tuossa, tuhatkertainen.... mikä sekin kertoo aika lailla sinusta.

:D! Ei kai nyt sentään. 2,5 mrd kuuntelukertaa, ja niistäkin varmaan puoli miljardia tullut hänen kuoleman jälkeen.

Vierailija
117/161 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi, tämä tapahtuu kaikille aikanaan.  Kaikista tulee ns. vanhoja pieruja, jotka kelaa niitä oman nuoruutensa juttuja.  Musiikissa sen nimenomaan näkee (tai kuulee).  Lakkaa kiinnostamasta se, mitä omat lapset ja lapsenlapset hehkuttaa viimeiseen asti.   Tuntuu, että vain se, mistä itse aikanaan tulenpalavasti innostui, on sitä ainoaa oikeaa. 

Minä en ole jaksanut Queenin ja Freddie Mercuryn jälkeen kuunnella musiikkia oikeastaan enää ollenkaan.  Tuntuu kuin huippukohta olisi ollut siinä ja sen jälkeen ei enää mitään.  Mieluiten kuuntelen hiljaisuutta tai lintujen laulua. 

Sama tapahtuu kaikille ennen pitkää. 

Vierailija
118/161 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keski-ikäinen nainen. En ole mikään musiikkiharrastaja enkä kuuntele radiotakaan kuin lähinnä työmatkoilla. En tiennyt ennen Aviciin kuolemaa hänestä mitään enkä ole kuullut hänen musiikkiaan. Esimerkiksi tuon biisin Wake me up kuulin ensimmäistä kertaa elämässäni eilen, kun täällä jossain ketjussa väitettiin, että jos yhtään on radiota kuunnellut, on takuulla kuullut Aviciin musiikkia ja erityisesti tuo biisi mainittiin. Minä kuuntelen lähinnä radio rockia enkä usko että he ovat paljoa Aviciita soittaneet.

Olen ollut aika hämmentynyt näistä lukuisista kinasteluista tämän artistin ympärillä. Tuntuu että jotkut fanit ottavat henkilökohtaisena loukkauksena sen, jos joku ei ole tiennyt tästä henkilöstä taikka hänen musiikistaan. Aloittajakin on minun kaltaiseni ihmiset ehtinyt jo haukkumaan fakkiutuneiksi, säälittäviksi, omahyväisiksi, ahdasmielisiksi, henkisesti laiskoiksi ja mitä vielä. Tietenkään ei ole asiallista alkaa mollaamaankaan kyseistä artistia jos ei hänestä ole aiemmin kuullut, mutta ei tunnu käytös siellä toisella puolellakaan juuri kauniimpaa olevan.

Se mitä Aviciita nyt hänen kuolemansa jälkeen olen kuullut, en ole erityisen tykästynyt. Rauha hänen sielulleen joka tapauksessa. Aina on traagista kun nuori ihminen kuolee.

Vierailija
119/161 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoruudessani kuuntelin 80-90-luvun heavya.

Osasta nuoruuteni suosikkimusasta pidän edelleen, mutta se on laajentunut myös 60-70 lukujen rockiin, folkiin, vanhempaan bluesiin, progeen, jazziin, monenlaisiin punk- leiman saaneisiin underground- yhtyeisiin....

Doom metaliin, stoner- rockiin...

Klassiseen musiikkiin myös.

Kuitenkin, musan kuuntelu ei enää ole niin tärkeää. Harvoin enää istahdan levyä kuuntelemaan, vaikka taas minulla "man cavessa" onkin CD- ja LP- soitin valmiudessa.

Ehkä vuosien lapsiperherumba vieroitti levynkuuntelusta. Niin vähän omaa aikaa, jonka sitten käyttää muuhun.

Viikonloppuna menen rouvan kanssa musikaaliin, kesällä ajattelimme käydä yhden death metal-bändin keikalla.

Vierailija
120/161 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä muuta muttakun 80-luvun musiikki on oikeasti parempaa kuin nyky”musiikki”

Sitten luulisi, että Avicii uppoaa, kun itse ainakin ihastuin hänessä juuri siihen kasaripoljentoon. Luulin, että on bändi ja yllätyin tosi paljon, kun totuus selvisi. Minunkin mielestä kaikki musiikki on tehty -60-80-luvulla ja hyvin harva on sen jälkeen kolissut mitenkään.

N50

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä