Avicii-kiistelystä huomaa, että keski-ikäisistä iso osa fakkiutuu kuuntelemaan...
...vain omaa nuoruudenaikaista suosikkimusiikkiaan.
Vähän säälittävää tuo. Oikeasti, ei se niin vaikeaa ole, ja voisitte yllättyä iloisesti.
Ei siinä mitään, on hyvä löytää suosikkeja, ja ylipäätään kuunnella musiikkia, mutta kuvitelma siitä, että "ei ole tehty mitään kuuntelemisen arvoista enää sen jälkeen kun Elvis/Bowie/Popeda/Coldplay/NKOTB" sulkee teiltä ulos paljon hyviä musiikkikokemuksia.
Minusta kuuluu yleissivistykseen seurata kulttuurielämää edes jonkin verran. Musiikki mukanalukien. Myös muita kuin omia kivikautisia suosikkejaan tai pelkästään omaa suosikkimusiikkialaansa.
T. 51-vuotias, joka kävi kuuntelemassa Aviciita Weekendissä 2015, vaikka omaa suosikkimusiikkia onkin blues ja jazz.
Kommentit (161)
Maailmassa on tehty niin valtavasti musiikkia, että vaikka ei kuuntelisi mitään 90-luvun jälkeen tehtyä, voi löytää ihan uusia juttuja jatkuvasti. Vaikkei olisikaan avoin ap:n hyväksymille asioille, ei se tarkoita sitä etteikö omaa repertuaariaan voisi laajentaa jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n täytyy olla se sama, joka kirjoitti toiseen Avicii -ketjuun:
Minä näin hänen konserttinsa Weekendissä 2015, ja oli kyllä hieno konsertti.
Ja olen siis 51-vuotias täti, joten aika outoa, jos joku nuorempi sanoo, että nevöhööd.
Huomaa kyllä, että hänellä on pakkomielle tähän suureen mitättömyyteen. Ei ole ihan normaalia jankuttaa samasta asiasta ketjusta ja kommentista toiseen.
Hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen ei jaksa puolta minuuttia kauempaa paheksua, jos joku toinen ei tunne hänelle tärkeää ihmistä.
Ap on jauhanut jokaisessa Aviciita koskevassa keskustelussa kuinka hieno ihminen hän on kun on jo 51 ja Avicii-fani. Ja samalla, kuten tässäkin ketjussa, suhtautuu hyvin negatiivisesti ihmisiin, jotka eivät ole tunteneet ko. artistia.
Kumman hyvin olet perillä.... ettet vaan olisi itse meuhkannut aiheesta useammassa ketjussa...?
Alli virvaus tämä.
Niin, kyllä: tuo oli minun kommenttini. Kahdessa ketjussa olen asiasta avautunut - koska siinä toisessa sinun oma älämölösi esti kaiken keskustelun aiheesta.
ap
Ei ketjuissa tarvitse meuhkata, riittää että lukee niitä. Jotenkin luulisin, ettei teitä 51v oikeasti bluesia ja jazzia kuuntelevia avicii diggaajia kovin montaa näissä ketjuissa pyöri. Kuten huomaat, sinä annat itsestäsi aika hyvät tuntomerkit, niin että sinut oppii tunnistamaan.
Minä en ole ennen tätä ketjua muuten kirjoittanut yhtään viestiä näihin ketjuihin. Olen vain kiinnittänyt huomiota tuohon sinun asenteeseesi, että koska sinä 51 vuotiaana tykkäsit aviciista, on jotenkin kummallista jos sinua nuoremmat eivät ole edes kuulleet hänestä. Mikä siinä sinusta niin ihmeellistä on, jos kaikki eivät ole kuulleet tästä miehestä? Miksi se sinua niin paljon harmittaa, että tämänkin ketjun avasit ihan vain saadaksesi morkata ihmisiä, joille avicii ei ollut tuttu?
Ei minusta ole ihmeellistä, että hänestä eivät ole kaikki kuulleet.
ap
"Minä näin hänen konserttinsa Weekendissä 2015, ja oli kyllä hieno konsertti.
Ja olen siis 51-vuotias täti, joten aika outoa, jos joku nuorempi sanoo, että nevöhööd."
Ihan suoraan sinä tuossa esimerkiksi kerrot pitäväsi outona, jos joku sinua nuorempi ei ole kuullut aviciista. Kertoisitko nyt, että miksi se on sinusta outoa?
Ei se osaa kertoa. Äly ei ilmeisesti riitä.
Vierailija kirjoitti:
...vain omaa nuoruudenaikaista suosikkimusiikkiaan.
Vähän säälittävää tuo. Oikeasti, ei se niin vaikeaa ole, ja voisitte yllättyä iloisesti.
Ei siinä mitään, on hyvä löytää suosikkeja, ja ylipäätään kuunnella musiikkia, mutta kuvitelma siitä, että "ei ole tehty mitään kuuntelemisen arvoista enää sen jälkeen kun Elvis/Bowie/Popeda/Coldplay/NKOTB" sulkee teiltä ulos paljon hyviä musiikkikokemuksia.
Minusta kuuluu yleissivistykseen seurata kulttuurielämää edes jonkin verran. Musiikki mukanalukien. Myös muita kuin omia kivikautisia suosikkejaan tai pelkästään omaa suosikkimusiikkialaansa.
T. 51-vuotias, joka kävi kuuntelemassa Aviciita Weekendissä 2015, vaikka omaa suosikkimusiikkia onkin blues ja jazz.
Suksi nyt kuuseen.
Avicii nyt vaan sattuu olemaan monen mielestä täyttä paskaa, eikä tuon tyylistä electro-musiikkia muutenkaan jaksa kuunnella.
Naurettavaa puhua yleissisvistyksestä ja Aviciista samassa kirjoituksessa. Joku Vivaldi ja Sibelius kuuluu yleissivistykseen ei Avicii.
Vierailija kirjoitti:
deadmau :D
Kuollut kissa?
Kuuntelin tämän ketjun innoittamana muutaman Aviciin kappaleen Youtubesta. En tykännyt. Ehkä olen nyt kuitenkin "yleissivistyneenpi"?
Minun mielestäni yleissivistykseen kuuluu tunnistaa muutamia kuuluisimpia klassisen musiikin kappaleita.
Ja juu, itsekin kuuntelen mieluiten jazzia, bluesia, funkia ja soulia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä muuta muttakun 80-luvun musiikki on oikeasti parempaa kuin nyky”musiikki”
Ei 80-luvulla ollut muuta hyvää kuin Michael Jackson ja thriller. Vai tarkoititko jotain suomihumppaa?
Ilmeisesti kielitaidon puute on estänyt sinua tutustumaan laajemmin 1980-luvun musaan. 1980-luvulla tehtiin loistavaa musaa saksaksi, ranskaksi, italiaksi ja espanjaksi.
Ja MJ ei edes ole hyvä laulaja.En voinut sietää kasarilla enkä vieläkään.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerää lokerointia.
Avicii-ketjussa tuntui olevan kyllä paljon nuoria, jotka eivät olleet tyypistä kuulleet mitään. Itse kuuntelen radiota ja luen lehtiä, ja Aviciita en ole voinut välttää kuulemasta. Ihan hyvää musiikkia. Jokainen kuuntelee mitä kuuntelee, ja voin sanoa, että jos pitäisi kaikki muusikot tuntea, niin olen tosi sivistymätön. En esim. tunnistanut yhtään bändiä, jotka tyttäreni luetteli olevan siellä festareilla, joille oli menossa.
Itse kuuntelen musiikkia laidasta laitaan. Välillä sitä nuoruuden musaa, välillä iskelmää, välillä Nightwishiä, toisinaan Suomiräppiä jne. Mutta en ikinä jazzia tai klassista, koska en tykkää niistä. Olen siis ihan rohkeasti oma itseni, enkä koe tarvetta sivistää itseäni sellaisella mistä en tykkää. 18-vuotias tyttäreni muuten tykkää kuunnella Popedaa yms. näiden minulle tuntemattomien rock-, heavy- ja punkbändien lisäksi.
T: 45 v.
Niin, todistit hyvin mun pointtini.
Että keski-ikäisillä on tuollainen omahyväinen omaan makuun ja tykkäämisiin uppoutuminen, eikä uteliaisuutta tai motivaatiota tutustua. Siinä on se iso riski, että hertti, joutuisi ehkä jopa korjaamaan ennakkoluulojaan ja toteamaan, että täähän ON ihan hyvää!
Kyllä saa olla lemppareita, mutta et sä voi itseäsi kyllä musiikinharrastajana pitää, jos et edes suostu kuuntelemaan välillä vähän muutakin kuin jotakin kasarilemppariasi.
Ja isoimmat tähdet muiltakin musiikinaloilta kuuluu tietää. Kaikkia bändejä ja artisteja ei KUKAAN tunne.
Ap
Miksi ne kuuluu tietää? Ja kuinka monta tähteä kuuluu tietää? Itseäni ei edes hirveästi kiinnosta kuunnella musiikkia tai varsinkaan seurata laulajien kuulumisia. Tykkään kyllä soittaa pianoa ja Youtubesta kuuntelen joskus jotain.
Ei toki tarvitse tietää mistään mitään. Mutta silloin ei esiinnytä asiantuntijana.
ap
Ovatko kaikki avicii-ketjuihin osallistuneet keski-ikäiset sitten esiintyneet nimenomaan tämän musiikin genren asiantuntijoina? Vai mistä tämä analyysi heitä vaivaavasta ennakkoluuloisuudesta ja haluttomuudesta tutustua kulttuuriin?
Vierailija kirjoitti:
Tuohon on kyllä ihan psykologinen selitys. Nuorena ihminen yleensä kokee elämykset syvemmin ja kiihkeämmin. Johtuu mm. hormoneista. Kun sitten vanhempana kuulee nuoruuden lemppareita, muistaa ja tuntee samoja tunteita kuin nuorena.
Minäkin tykkään kuunnella myös uutta musiikkia, mutta kun välillä kuuntelee kasaripoppia, tuntuu hetken kuin olisi nuori taas.
Tunnistan tuon, mutta kyllähän joissakin musiikkigenreissä ja tyyleissä voi ihan aidosti sanoa, että sitä on joskus ennen tehty paremmin. Itse kuuntelin uutta musiikkia aktiivisimmin ehkä 90-luvun alkupuolella, ja silloin suurimmaksi osaksi kitarapoppia/rockia, joka kukoisti vielä silloin. 2000-luvun alussakin tuli vielä joitakin uusia kiinnostavia bändejä (Strokes, Killers, Block Party jne.), mutta sen jälkeen on ilmeisesti ollut aika köyhää. Niin että jos kitarapohjaisesta musiikista tykkää, niin pakko kai on silloin enemmän vanhaa kuunnella.
Jokainen kuuntelee sitä musiikkia, mikä miellyttää. Mä olen aina rakastanut klasaria kaikkein eniten, toki tykkään muistakin musiikin lajeista mutta oma-aloitteisesti valitsen aina klasaria. Eihän se tarkoita, että olisi juuttunut johonkin tiettyyn juttuun: klassisessa "lokerossa" on kuulkaa niin paljon kaikkea upeaa ettei yksi ihmisikä varmaan edes riitä siihen kaikken tutustumiseen. Beethovenin löysin teininä, mutta silläkin on niin järjettömän paljon musiikkia etten vieläkään tunne ihan kaikkea (ja sitten jos otetaan vaikka eri pianistien tulkinnat samoista sonaateista... ) Ennen olin vannoutunut italialaisen oopperan fani, mutta Wagneriin olen hurahtanut ihan viime vuosina, ja Mahleriin kunnolla vasta tänä vuonna. Barokkiin ja renessanssimusikkiin olen tutustunut kuoron kautta tänä vuonna... jne., jne. Minusta musiikin maailma on valtaisampi kuin minkään muun taiteen. Eikä se ole minulta pois jos joku toinen pitää aviciista muttei voi sietää Mozartia. Olen varmaan keski-ikäinen kun olen 46.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen kuuntelee sitä musiikkia, mikä miellyttää. Mä olen aina rakastanut klasaria kaikkein eniten, toki tykkään muistakin musiikin lajeista mutta oma-aloitteisesti valitsen aina klasaria. Eihän se tarkoita, että olisi juuttunut johonkin tiettyyn juttuun: klassisessa "lokerossa" on kuulkaa niin paljon kaikkea upeaa ettei yksi ihmisikä varmaan edes riitä siihen kaikken tutustumiseen. Beethovenin löysin teininä, mutta silläkin on niin järjettömän paljon musiikkia etten vieläkään tunne ihan kaikkea (ja sitten jos otetaan vaikka eri pianistien tulkinnat samoista sonaateista... ) Ennen olin vannoutunut italialaisen oopperan fani, mutta Wagneriin olen hurahtanut ihan viime vuosina, ja Mahleriin kunnolla vasta tänä vuonna. Barokkiin ja renessanssimusikkiin olen tutustunut kuoron kautta tänä vuonna... jne., jne. Minusta musiikin maailma on valtaisampi kuin minkään muun taiteen. Eikä se ole minulta pois jos joku toinen pitää aviciista muttei voi sietää Mozartia. Olen varmaan keski-ikäinen kun olen 46.
Minä taas olen vasta nyt löytänyt klassisen! Olen aina kuunnellut Hurriganesia ja muuta aika suoraviivaista rokkia, mutta ap:n kuuluttamin avoimin mielin tykästyin Tsaikovskiin ja matka jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 45v ja kuuntelen kaikkea musiikkia konemusiikista heavyyn, ja klassisesta räppiin.
Täytyy myöntää että olen koko ikäni kuunnellut paljon enemmän Ruotsin maaperältä tulevaa musiikkia, kuin (noloa) suomalaista.
Näin erilaisia me ollaan. Itse olen ihan helvetin ylpeä siitä, että Suomessa osataan nykyään tehdä niin paljon parempaa musaa, kui mitä naapurista tulee.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen vasta nyt löytänyt klassisen! Olen aina kuunnellut Hurriganesia ja muuta aika suoraviivaista rokkia, mutta ap:n kuuluttamin avoimin mielin tykästyin Tsaikovskiin ja matka jatkuu.
Jos tykkäät Tsaikasta kokeile myös Rachmaninovia! Pianokonsertto no.2 sopii ensialkuun.
Kuuntelen sellaista musiikkia mistä pidän, ja iso osa siitä on ihan tuoretta musiikkia. Avicii ei ole minun tyyliseni artisti. Mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Tiedän aviciistä sen verran että hän oli ilmeisesti artisti, ja hän kuoli juuri. Kun itse olin ysärillä nuori, niin löysin silloin 12-20 vuotiaana vähän muutakin kuin ne jotka nuorisomusiikkia silloin olivat. Mm. Beatlesit, Doorsin, deep purplen, ja kumppanit kuten rainbow, pink floyd etc. Klassisen musiikin aasta ööhön. Kansanmusiikin haitareineen, viuluineen, bluesin, kantrin, rootsin, punkin ... Suomi-iskelmää, juicea, popedaa, yötä, leeviä, marssimusiikkia ja muuta on kuunneltu jo lapsena. Bluegrassin ja jazzin löysin vähän myöhemmin, siinä reilu parikymppisenä. Kun tätä nykyajan parikymppistä porukkaa katsoo, niin eipä he kuuntele kuin tubettajia, jvg:tä, ja muita lökäpöksytyyppejä, joiden musa on kaikilla sitä yhtä ja samaa. Arvaan että Avicii on juuri jotain poppista, tai lökärimusaa, muuta ei nykynuoriso tunne.
Nykyään ei edes osata enää soittaa itse mitään soitinta, väännetään nappuloita ja laitetaan looppia.
Nykylapsilta 12-20-vuotiailta kun kysyy musiikista, niin jo nämä kaikki genret joita olen luetellut, on "jotain vanhusmusiikkia", ei ymmärretä biisien sanoista mitään, koska ei tarvitse nykymusassa osata oivaltaa mitään, kaikki on vain kisskisslovelove-aaah, bumbum-kissmydick ho!, tai saaatanaa, vihaan kaikkee, kaikki muijat on huöriii, tapetaan ne!
Veikkaan että aloittaja on avicii-fani, sellainen parikymppinen, jota nyt hirveästi idolinsa poismeno itkettää, ja menee tunteisiin kun me vanhat, jo niin helekutisti eri musiikkityylejä ja lajeja tehneet/löytäneet/kokeilleet, emme jaksa edes googlettaa kuka tämä ap:n arvoisa idoli on ollut miehiään. Tai naisiaan, katsos kun sitäkään en tiedä.
Oivaltavaa musiikkia tulee edelleen vastaan, mutta ei näiltä musiikkituotteilta, joilla täytetään teinien tärykalvot, ja pumpataan rahat.
No niin, otahan ne lääkkeet.
Itsellä ikää yli 50 ja kuuntelen vanhaa ja uutta. Omaan korvaan osa nykyisestä listamusiikista ei kuullosta edes musiikilta. Siksi en sitä myös kuuntele. Ei mene Avicii, eikä Cheek.
Sekin on aika tietämätöntä leimata ihminen iän perusteella. Totta, moni kuuntelee nuoruutensa musiikkia, mutta moniko nuori kuuntelee Beatlesia ja 70-luvun progea? Aika moni.
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelin tämän ketjun innoittamana muutaman Aviciin kappaleen Youtubesta. En tykännyt. Ehkä olen nyt kuitenkin "yleissivistyneenpi"?
Minun mielestäni yleissivistykseen kuuluu tunnistaa muutamia kuuluisimpia klassisen musiikin kappaleita.
Ja juu, itsekin kuuntelen mieluiten jazzia, bluesia, funkia ja soulia.
En pidä klassisesta musiikista yhtään, enkä kyllä sen kappaleita osaa nimetä, vaikka kappaleen tunnistaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n täytyy olla se sama, joka kirjoitti toiseen Avicii -ketjuun:
Minä näin hänen konserttinsa Weekendissä 2015, ja oli kyllä hieno konsertti.
Ja olen siis 51-vuotias täti, joten aika outoa, jos joku nuorempi sanoo, että nevöhööd.
Huomaa kyllä, että hänellä on pakkomielle tähän suureen mitättömyyteen. Ei ole ihan normaalia jankuttaa samasta asiasta ketjusta ja kommentista toiseen.
Hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen ei jaksa puolta minuuttia kauempaa paheksua, jos joku toinen ei tunne hänelle tärkeää ihmistä.
Ap on jauhanut jokaisessa Aviciita koskevassa keskustelussa kuinka hieno ihminen hän on kun on jo 51 ja Avicii-fani. Ja samalla, kuten tässäkin ketjussa, suhtautuu hyvin negatiivisesti ihmisiin, jotka eivät ole tunteneet ko. artistia.
Kumman hyvin olet perillä.... ettet vaan olisi itse meuhkannut aiheesta useammassa ketjussa...?
Alli virvaus tämä.
Niin, kyllä: tuo oli minun kommenttini. Kahdessa ketjussa olen asiasta avautunut - koska siinä toisessa sinun oma älämölösi esti kaiken keskustelun aiheesta.
ap
Ei ketjuissa tarvitse meuhkata, riittää että lukee niitä. Jotenkin luulisin, ettei teitä 51v oikeasti bluesia ja jazzia kuuntelevia avicii diggaajia kovin montaa näissä ketjuissa pyöri. Kuten huomaat, sinä annat itsestäsi aika hyvät tuntomerkit, niin että sinut oppii tunnistamaan.
Minä en ole ennen tätä ketjua muuten kirjoittanut yhtään viestiä näihin ketjuihin. Olen vain kiinnittänyt huomiota tuohon sinun asenteeseesi, että koska sinä 51 vuotiaana tykkäsit aviciista, on jotenkin kummallista jos sinua nuoremmat eivät ole edes kuulleet hänestä. Mikä siinä sinusta niin ihmeellistä on, jos kaikki eivät ole kuulleet tästä miehestä? Miksi se sinua niin paljon harmittaa, että tämänkin ketjun avasit ihan vain saadaksesi morkata ihmisiä, joille avicii ei ollut tuttu?
Ei minusta ole ihmeellistä, että hänestä eivät ole kaikki kuulleet.
ap
"Minä näin hänen konserttinsa Weekendissä 2015, ja oli kyllä hieno konsertti.
Ja olen siis 51-vuotias täti, joten aika outoa, jos joku nuorempi sanoo, että nevöhööd."
Ihan suoraan sinä tuossa esimerkiksi kerrot pitäväsi outona, jos joku sinua nuorempi ei ole kuullut aviciista. Kertoisitko nyt, että miksi se on sinusta outoa?
Ei se osaa kertoa. Äly ei ilmeisesti riitä.
Sinun ja edellisen kommentoijan äly ei tässä taida riittää. Tuo nevahööd minun korvaani ilmaisee, että kommentoijan mielestä artisti on pas*a ja turha, eikä kukaan täysjärkinen kuuntele häntä. Avicii ei ole tällainen.
Ja jos ap ei saa "morkata" niitä, joille Avicii ei ole tuttu, miksi te saisitte morkata niitä joille esim. klassinen musiikki ei ole tuttua tai jotka kuuntelevat Aviciita? Avicii on muusikko/artisti, vaikka hän ei itse laulakaan. Tai muussa tapauksessa, kuten täällä jo mainittiin, Sibelius, Mozart, Bach, Beethoven jne. eivät ole muusikkoja. Eivätkä myöskään bändeissä soittimia soittavat jäsenet. Vain laulaja on muusikko. Ja klassisen musiikin konsertissa kukaan ei ole muusikko, paitsi mahdollinen laulaja.
Mikä siinä Aviciissä on ettei siitä saisi olla pitämättä? En pidä Mozartistakaan, ja sama oikeus on olla pitämättä Aviciistä.
Minua ei haittaa yhtään, vaikka muut ei pitäisi lempimusiikistani, joten en tajua miksi yksi saa noin tunteet kuohumaan.
Musastakin olisi mukava keskustella ilman ap: n kaltaisia jankuttajia.
Mitä sä selität? Olen 47- vuotias ja kuuntelen musiikkia laidasta laitaan. Avicii oli loistava siinä, että sai biiseihin elämän. Oli hieman turhaa yleistystä nyt.