Avicii-kiistelystä huomaa, että keski-ikäisistä iso osa fakkiutuu kuuntelemaan...
...vain omaa nuoruudenaikaista suosikkimusiikkiaan.
Vähän säälittävää tuo. Oikeasti, ei se niin vaikeaa ole, ja voisitte yllättyä iloisesti.
Ei siinä mitään, on hyvä löytää suosikkeja, ja ylipäätään kuunnella musiikkia, mutta kuvitelma siitä, että "ei ole tehty mitään kuuntelemisen arvoista enää sen jälkeen kun Elvis/Bowie/Popeda/Coldplay/NKOTB" sulkee teiltä ulos paljon hyviä musiikkikokemuksia.
Minusta kuuluu yleissivistykseen seurata kulttuurielämää edes jonkin verran. Musiikki mukanalukien. Myös muita kuin omia kivikautisia suosikkejaan tai pelkästään omaa suosikkimusiikkialaansa.
T. 51-vuotias, joka kävi kuuntelemassa Aviciita Weekendissä 2015, vaikka omaa suosikkimusiikkia onkin blues ja jazz.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämän Aviciin kohdalla ongelma on se, että hän ei laula itse vaan ihan muut artistit esittävät hänen kappaleitaan. Esittäjä yleensä mainitaan, ei musiikin säveltäjää tai sanoittajaa. Meilläkään töissä ei juuri kukaan ollut kuullut nimeä Avicii, mutta useimmat tunsivat kappaleet, kun porukan vanhin(35v) soitti niitä kännykästään.
sibeliuskin on täysin turha äijä kun ei laula itse kappaleitaan...
Samoin mozart ja muutama muu.
Ei se, että ei itse laula tekemäänsä musiikkia, tee ihmisestä turhaa jätkää, eikä kommentoimassasi viestissä Aviciitakaan turhaksi sanottu. Mutta nimen tunnettavuuteen se kyllä vaikuttaa. Suuren yleisön tietoisuuteen jäävät biisien esittäjät, eivät niiden tekijät. Niin se vaan on, eikä se tarkoita että biisien tekijät olisivat merkityksettömiä. Suomessakin on paljon hienoja säveltäjiä ja sanoittajia, joiden nimet ovat suurelle yleisölle tyystin tuntemattomia, mutta joiden biisit tunnetaan nimekkäämpien esittäjiensä kautta. Silti ilman heitä ei niitä biisejäkään olisi olemassa.
Niin, Aviciin biiseissä hänet nimetään myös esittäjäksi. Näin yleisesti EDM:ssä. Minkä tietäisit, jos olisit yhtään asiasta perillä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en nuorena sietänyt mitään bailandoja ja konemusiikkia, joten ei tuo nykyajan edm:kään iske.
Ei tarvitsekaan iskeä! Ei EDM minunkaan lempimusiikkia ole, todellakaan.
Sehän se tässä pointti olikin, että jos joku pitää itseään musiikinharrastajana, hänen pitäisi tuntea edes suurimmat tekijät myös muista kuin omalta musiikkilempialueeltaan. Yleissivistystä.
Eikä se nyt ainakaan ole mikään syy alkaa vähätellä, että "jupijupijupi se mikään tähti ole, kun minä en tunne", kuten nyt on jo päiväkausia liuta idiootteja hokenut täällä. Jos ei kerta tunne lainkaan jotain musiikkigenreä, pitäisi sitten edes suuren turpansa tukossa.
ap
Ei, kyllä minä keski-ikäinen olen väsynyt kuuntelemaan 80-90-luvun suosikkeja. Kuuntelin ne silloin. Nyt kuuntelen sitä mistä tykkään kuten silloinkin. Tämä koostuu pääsääntöisesti tämän päivän artisteista. Mukaan lukien Avicii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta on ihan naurettavaa, että joku vielä vänkää Aviciin olevan marginaali-ilmiö. Hepun kappaleita on katsottu ja kuunneltu esimerkiksi Youtubesta MILJARDEJA KERTOJA.
Wake me up esimerkiksi 1,5 miljardia kertaa.
Vertailun vuoksi paras Alman video on kerännyt 30 miljoonaa katsontakertaa.
Ja iki-ihana David Bowien Life on Mars - joka on videonakin kuuluisa klassikko - 68 miljoonaa katsontakertaa.
Joten älkää olko typeriä. Avicii ON iso tekijä ja kuuluisa, vaikka te ette tietämättömyyttänne ja vähäistä musiikin tuntemustanne häntä tietäisikään. Oma noloutenne.
Näin.
Ja kuuntelijoita kuukaudessa Spotifyssa melkein 30 000 000. Siinä. Määrittelisin tuon menestyneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Musta on ihan naurettavaa, että joku vielä vänkää Aviciin olevan marginaali-ilmiö. Hepun kappaleita on katsottu ja kuunneltu esimerkiksi Youtubesta MILJARDEJA KERTOJA.
Ja iki-ihana David Bowien Life on Mars - joka on videonakin kuuluisa klassikko - 68 miljoonaa katsontakertaa.
Joten älkää olko typeriä. Avicii ON iso tekijä ja kuuluisa, vaikka te ette tietämättömyyttänne ja vähäistä musiikin tuntemustanne häntä tietäisikään. Oma noloutenne..
Aika suuri osa ihmisistä ei kuitenkaan ole hänestä kuullut aikaisemmin, en koe yhtään noloutta. Ihan yhtä paljon kuin koin noloutta kun tuttu näytti kuvaa lapsestaan ja kriketinpelaajasta, ilmeisesti joku kuuluisuus, äsken kuuklasin 2,5miljoonaa fania on kriketilläkin, itse aina unohdan kumpi on kriketti ja kumpi kroketti.
Eihän ihminen kykene enää säveltämäänkään samalla luovuudella enää vanhempana. Siis noin keskimäärin, toki löytyy poikkeuksia. Toki voi seurata myös nykymusiikkia vanhempana, mutta harvoin siitä saa samanlaisia tunnetiloja kuin nuoruudessa. Kun taas ne nuoruudessa säväyttäneet biisit voi vanhempana säväyttää edelleen ja viedä takaisin niihin nuoruudessa koettuihin fiiliksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä muuta muttakun 80-luvun musiikki on oikeasti parempaa kuin nyky”musiikki”
Olikohan näin. Itsekin 80-luvulla nuoruuteni viettäneenä, voin rehellisesti sanoa, että kyllä niitä yhden hitin karmeuksiakin piisasi. Levy yhtiöt/ tuottajat rahasti surutta, pari räätälöityä hittibiisiä ja perään levy. Artisti / bändi kävi esiintymässä playbackinä Top Of The Popseissa ynm.. ja kun jostain löytyi kauniimpi, seksikkäämpi, komeampi tähden alku, heivattiin surutta syrjään ja uutta kehiin.
Tiedän aviciistä sen verran että hän oli ilmeisesti artisti, ja hän kuoli juuri. Kun itse olin ysärillä nuori, niin löysin silloin 12-20 vuotiaana vähän muutakin kuin ne jotka nuorisomusiikkia silloin olivat. Mm. Beatlesit, Doorsin, deep purplen, ja kumppanit kuten rainbow, pink floyd etc. Klassisen musiikin aasta ööhön. Kansanmusiikin haitareineen, viuluineen, bluesin, kantrin, rootsin, punkin ... Suomi-iskelmää, juicea, popedaa, yötä, leeviä, marssimusiikkia ja muuta on kuunneltu jo lapsena. Bluegrassin ja jazzin löysin vähän myöhemmin, siinä reilu parikymppisenä. Kun tätä nykyajan parikymppistä porukkaa katsoo, niin eipä he kuuntele kuin tubettajia, jvg:tä, ja muita lökäpöksytyyppejä, joiden musa on kaikilla sitä yhtä ja samaa. Arvaan että Avicii on juuri jotain poppista, tai lökärimusaa, muuta ei nykynuoriso tunne.
Nykyään ei edes osata enää soittaa itse mitään soitinta, väännetään nappuloita ja laitetaan looppia.
Nykylapsilta 12-20-vuotiailta kun kysyy musiikista, niin jo nämä kaikki genret joita olen luetellut, on "jotain vanhusmusiikkia", ei ymmärretä biisien sanoista mitään, koska ei tarvitse nykymusassa osata oivaltaa mitään, kaikki on vain kisskisslovelove-aaah, bumbum-kissmydick ho!, tai saaatanaa, vihaan kaikkee, kaikki muijat on huöriii, tapetaan ne!
Veikkaan että aloittaja on avicii-fani, sellainen parikymppinen, jota nyt hirveästi idolinsa poismeno itkettää, ja menee tunteisiin kun me vanhat, jo niin helekutisti eri musiikkityylejä ja lajeja tehneet/löytäneet/kokeilleet, emme jaksa edes googlettaa kuka tämä ap:n arvoisa idoli on ollut miehiään. Tai naisiaan, katsos kun sitäkään en tiedä.
Oivaltavaa musiikkia tulee edelleen vastaan, mutta ei näiltä musiikkituotteilta, joilla täytetään teinien tärykalvot, ja pumpataan rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten älkää olko typeriä. Avicii ON iso tekijä ja kuuluisa, vaikka te ette tietämättömyyttänne ja vähäistä musiikin tuntemustanne häntä tietäisikään. Oma noloutenne..
Aika suuri osa ihmisistä ei kuitenkaan ole hänestä kuullut aikaisemmin, en koe yhtään noloutta. Ihan yhtä paljon kuin koin noloutta kun tuttu näytti kuvaa lapsestaan ja kriketinpelaajasta, ilmeisesti joku kuuluisuus, äsken kuuklasin 2,5miljoonaa fania on kriketilläkin, itse aina unohdan kumpi on kriketti ja kumpi kroketti.
No, se on sinun häpeäsi. Sillä on muuten kylläkin 2,5 miljardia fania. Pikkuinen lukuvirhe sulla tuossa, tuhatkertainen.... mikä sekin kertoo aika lailla sinusta.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän aviciistä sen verran että hän oli ilmeisesti artisti, ja hän kuoli juuri. Kun itse olin ysärillä nuori, niin löysin silloin 12-20 vuotiaana vähän muutakin kuin ne jotka nuorisomusiikkia silloin olivat. Mm. Beatlesit, Doorsin, deep purplen, ja kumppanit kuten rainbow, pink floyd etc. Klassisen musiikin aasta ööhön. Kansanmusiikin haitareineen, viuluineen, bluesin, kantrin, rootsin, punkin ... Suomi-iskelmää, juicea, popedaa, yötä, leeviä, marssimusiikkia ja muuta on kuunneltu jo lapsena. Bluegrassin ja jazzin löysin vähän myöhemmin, siinä reilu parikymppisenä. Kun tätä nykyajan parikymppistä porukkaa katsoo, niin eipä he kuuntele kuin tubettajia, jvg:tä, ja muita lökäpöksytyyppejä, joiden musa on kaikilla sitä yhtä ja samaa. Arvaan että Avicii on juuri jotain poppista, tai lökärimusaa, muuta ei nykynuoriso tunne.
Nykyään ei edes osata enää soittaa itse mitään soitinta, väännetään nappuloita ja laitetaan looppia.
Nykylapsilta 12-20-vuotiailta kun kysyy musiikista, niin jo nämä kaikki genret joita olen luetellut, on "jotain vanhusmusiikkia", ei ymmärretä biisien sanoista mitään, koska ei tarvitse nykymusassa osata oivaltaa mitään, kaikki on vain kisskisslovelove-aaah, bumbum-kissmydick ho!, tai saaatanaa, vihaan kaikkee, kaikki muijat on huöriii, tapetaan ne!
Veikkaan että aloittaja on avicii-fani, sellainen parikymppinen, jota nyt hirveästi idolinsa poismeno itkettää, ja menee tunteisiin kun me vanhat, jo niin helekutisti eri musiikkityylejä ja lajeja tehneet/löytäneet/kokeilleet, emme jaksa edes googlettaa kuka tämä ap:n arvoisa idoli on ollut miehiään. Tai naisiaan, katsos kun sitäkään en tiedä.
Oivaltavaa musiikkia tulee edelleen vastaan, mutta ei näiltä musiikkituotteilta, joilla täytetään teinien tärykalvot, ja pumpataan rahat.
veikkaa mitä veikkaan, itsestäsi annat sitäkin hömelömmän vaikutelman.
Se, että musiikkia - kuten muutakin kulttuuria - tuotetaan nykyään MYÖS elektronisesti, ei tee musiikista yhtään sen helpompaa tai heppoisempaa.
Se pitää yhä säveltää ja sanoittaa ja luoda videokokonaisuus siitä. Tallentaa, markkinoida ja kiertää esittämässä.
Ihan satavarmasti sen tekeminen on elektronisesti yhtä vaikeaa - jollei vaikeampaakin - teknisenä suorituksensa kuin perinteisillä soittimilla tehtynä.
Kalkkis kuvittelee, että kun itse osaa rämpyttää alkusoinnut Stairway to heavenista, siinä on musiikin olennainen olemus, minkä jälkeen vedenpaisumus.
Todellisuudessa musiikki kuten kaikki kulttuuri elää ja muuttuu. Osin jopa aiempaa paremmaksi.
Kannattaa muuten joskus PUHUA nykynuorten kanssa. Yllätyt. Kyllä siellä elää aika isolla osalla perinnetietoutta siitä, mitä on musisoitu ennen. Ja ainakin useimmat nuoret ovat halukkaita ottamaan SELVÄÄ, ja oppimaan uutta.
Tuollainen "minä tiedän jo kaiken tietämisen arvoisen" -asenne on ikävä kyllä iän myötä lisääntyvä ilmiö.
Häpeä sanoa.
ap, 51-vuotias
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, se on sinun häpeäsi. Sillä on muuten kylläkin 2,5 miljardia fania. Pikkuinen lukuvirhe sulla tuossa, tuhatkertainen.... mikä sekin kertoo aika lailla sinusta.
Kuuluisa nykypäivänä on höpöhapatusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
veikkaa mitä veikkaan, itsestäsi annat sitäkin hömelömmän vaikutelman.
Se, että musiikkia - kuten muutakin kulttuuria - tuotetaan nykyään MYÖS elektronisesti, ei tee musiikista yhtään sen helpompaa tai heppoisempaa.
Se pitää yhä säveltää ja sanoittaa ja luoda videokokonaisuus siitä. Tallentaa, markkinoida ja kiertää esittämässä.
Ihan satavarmasti sen tekeminen on elektronisesti yhtä vaikeaa - jollei vaikeampaakin - teknisenä suorituksensa kuin perinteisillä soittimilla tehtynä.
Kalkkis kuvittelee, että kun itse osaa rämpyttää alkusoinnut Stairway to heavenista, siinä on musiikin olennainen olemus, minkä jälkeen vedenpaisumus.
Todellisuudessa musiikki kuten kaikki kulttuuri elää ja muuttuu. Osin jopa aiempaa paremmaksi.
Kannattaa muuten joskus PUHUA nykynuorten kanssa. Yllätyt. Kyllä siellä elää aika isolla osalla perinnetietoutta siitä, mitä on musisoitu ennen. Ja ainakin useimmat nuoret ovat halukkaita ottamaan SELVÄÄ, ja oppimaan uutta.
Tuollainen "minä tiedän jo kaiken tietämisen arvoisen" -asenne on ikävä kyllä iän myötä lisääntyvä ilmiö.
Häpeä sanoa.
ap, 51-vuotias
No tottakai lisääntyy iän myötä, sehän on selvä, ja tulee lisääntymään myös niillä jotka ovat nyt 17-vuotiaita. Jokainen määrittelee omalta kohdaltaan sen milloin tietää omasta mielestään tarpeeksi. Se ettei jaksa kuunnella kaikkea nykymusaa tarkoittaa sitä ettei sitä jaksa kuunnella, eikä tosiaan tarvitsekaan. Vai perinnetietoutta :D :D Joko kuuntelee ja löytää musan itse, ja tyylilajit, jotka eivät ole mitään perinnetietoutta, vaan ajan kestävää musiikkia, tai sitten lukee kirjasta että bändissä oli 5 soittajaa. Se sama musa mitä on tehty 1700-luvulta tähän päivään on edelleen kuunneltavissa. Suosittelisin aloittajaakin laajentamaan musiikkimakuaan, niin siinä saattaisi avicii-ikäväkin vähän helpottaa. Aika puupää saa myös olla jo kuvittelee että hyvän musiikin ratkaisee mikään tekninen vempain, tai video. Nykyaikana osataan pilata jopa luovuus markkinavoimilla.
Vierailija kirjoitti:
...vain omaa nuoruudenaikaista suosikkimusiikkiaan.
Vähän säälittävää tuo. Oikeasti, ei se niin vaikeaa ole, ja voisitte yllättyä iloisesti.
Ei siinä mitään, on hyvä löytää suosikkeja, ja ylipäätään kuunnella musiikkia, mutta kuvitelma siitä, että "ei ole tehty mitään kuuntelemisen arvoista enää sen jälkeen kun Elvis/Bowie/Popeda/Coldplay/NKOTB" sulkee teiltä ulos paljon hyviä musiikkikokemuksia.
Minusta kuuluu yleissivistykseen seurata kulttuurielämää edes jonkin verran. Musiikki mukanalukien. Myös muita kuin omia kivikautisia suosikkejaan tai pelkästään omaa suosikkimusiikkialaansa.
T. 51-vuotias, joka kävi kuuntelemassa Aviciita Weekendissä 2015, vaikka omaa suosikkimusiikkia onkin blues ja jazz.
Olen 50 ja moni lempibiisini on Aviciilta. Muuten harrastan myös jazzia.
Itse olen 25 enkä kuuntele Aviciia. Ei kaikki kuuntele huonoa dj-poppia, eikä tällä ole mitään tekemistä iän kanssa.
Ai. Mä kuuntelen David Guettaa kyllä mut Aviciita en koska se on pjaskaa.
N39
Ap:n täytyy olla se sama, joka kirjoitti toiseen Avicii -ketjuun:
Minä näin hänen konserttinsa Weekendissä 2015, ja oli kyllä hieno konsertti.
Ja olen siis 51-vuotias täti, joten aika outoa, jos joku nuorempi sanoo, että nevöhööd.
Huomaa kyllä, että hänellä on pakkomielle tähän suureen mitättömyyteen. Ei ole ihan normaalia jankuttaa samasta asiasta ketjusta ja kommentista toiseen.
Hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen ei jaksa puolta minuuttia kauempaa paheksua, jos joku toinen ei tunne hänelle tärkeää ihmistä.
Mitä pahaa siinä siis on, jos "fakkiutuu" kuuntelemaan musiikkia, josta on aina pitänyt? Kyllä minä pidän uudemmistakin biiseistä, jos niissä on jotain erityisen koukuttavaa, mutta jotkut jutut eivät vain iske ja siinä ei pitäisi olla kenellekään mitään ongelmaa. Itse en esimerkiksi pitänyt Justin Timberlaken biisejä kummoisina, mutta sitten kuulin "Can't stop the feeling" -biisin ja siinä joku yhtäkkiä vain sykähdytti. Mutta ei minusta Timberlaken fania tullut. Pidän sitkeästi kiinni suomi-iskelmästä.
Mä olen kuunnellut aina vain 50-60-luvun musiikkia vaikka olenkin syntynyt 70-luvun lopulla.
Siis oikeastiko joku laskee fanien määrän katselukertojen perusteella? 2,5 miljardia on kolmasosa maailman väestöstä. Olisikohan nyt vähän liioiteltua sanoa, että maailman joka kolkassa joka kolmas on Avicii-fani? Vähän nyt suhteellisuudentajua tähän, jooko.
Vauva.fi-sivustolla tehdään järjestelmätestausta tiistaina 9.9. klo 7.00–8.00. Testauksen aikana sivusto toimii normaalisti, mutta keskusteluihin voi lähettää viestejä vain kirjautuneena. Viestejä voi silti lukea ilman kirjautumista. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit luoda sen helposti ja maksutta. Pahoittelemme tilapäistä muutosta palvelussa.
Näin.