Autoni vaatii n. 1200e rempan. Autoni arvo ehjänä ehkä 800e. Rahaa 1500e tilillä. Korjaan auton vai ostan 1500e toisen tilalle?
Eli autostani piti alunpitäen mennä korjaajalle uusimaan 200e osa (egr venttiili), mutta kun moottoria tutkittiin, täytyisi myös turbo vaihtaa ja moottori on muutenkin huonossa hapessa, mm kannen tiiviste on menossa ja kansipahvi menee pian.
Eli autoa ei nyt korjattukaan koska sillä voi vielä ajaa ja kehoituksen hankkia toisen auton. Rahaa mulla on kuitenkin vaan se 1500e yhteensä eli kannattaako mun pistää 1500e nykyisen korjaukseen vai ostaa joku "löytö" tuolla rahalla? Työmatka on 100km ja autolainaa en mielellään ottaisi kun noista töistä ei tänäpäivänä oikein tiedä.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos päädyt alle tonnin auton ostamaan, siihen on turha mitään kaskovakuutuksia ottaa.
Pelkkä liikennevakuutus.
Jos lyttäät autosi itse, se on voivoi, jos sen lyttää toinen, saat jotain hänen liikennevakuutuksesta.No kyllä se sitten vituttaa kun ei olekaan kaskoa, ja auto hyytyy jonnekkin tienposkeen. Ilman kaskoa tulee hinaus todella kalliiksi. Ellei se ole sitten kerrasta poikki, ja hylkäät koslan tienposkeen pysyvästi.
Millekään tonnin ritsoille mitään hinausautoja soitella, vaan ne hinataan kaverin/sukulaisen autolla. Sitäpaitsi ei hainausturvaan mitään täyskaskoa tarvita. Jo osakaskokin kattaa hinausturvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajat sillä rikkinäisellä turbolla niin pitkään kun pääsee. Sitten kun et enää pääse, niin sulla on vielä se 1500€, ehkä enemmän, niillä seuraava katsastettu menopeli ja vanha romuttamoon. Niin kauan kun voit käyttää autoa niin ajat sillä.
Näin ajattelin nyt ensi alkuun tehdä. Tosin autosta ei tiedä vaikka se jo huomenna leviäisi matkalla töihin. Korjaaja tosin sanoi että jos sen nyt myy vikoineen ja vaikka onkin vikainen, siitä voisi silti saada muutaman satasen kun on kuitenkin 10v vanha auto kyseessä. Liikkumattomana ei saa mitään.
Mutta sormet ristissä toivon että kestäisi edes 3-4 viikoa, sit mulla on 2 viikon tauko töistä niin voin pistää auton edes siksi aikaa seisontaan.
Miten voi 10 vuotta vanha auto olla vain 800 euron arvoinen? Mikä merkki ja malli?
Nettiautossa on jotain hyndai getziä ym. paljon ajettua pikkuturboa liikkeissäkin alta kahden tonnin. Ei niistä ole tonniakaan maksettu sisään ostaessa, eli ap:n arvio kuulostaa ihan realistiselta.
Saakos siitä vanhasta jonkun romutussetelin, jonka voi käyttää uuden hankkimiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos päädyt alle tonnin auton ostamaan, siihen on turha mitään kaskovakuutuksia ottaa.
Pelkkä liikennevakuutus.
Jos lyttäät autosi itse, se on voivoi, jos sen lyttää toinen, saat jotain hänen liikennevakuutuksesta.No kyllä se sitten vituttaa kun ei olekaan kaskoa, ja auto hyytyy jonnekkin tienposkeen. Ilman kaskoa tulee hinaus todella kalliiksi. Ellei se ole sitten kerrasta poikki, ja hylkäät koslan tienposkeen pysyvästi.
Miten siitä tulee todella kallista, että ostaa hinausköyden ja laittaa hakureissulle lähtevälle kaverille bensarahat?
Aloittajan asemassa en lähtisi korjaamaan, auto saattaa kumminkin olla vielä ensi vuonna tähän aikaan ihan samassa kunnossa, ja siihen mennessä on toivottavasti kertynyt enemmän valinnanvaraa antavia säästöjä.
Itse kyllä koettaisin laittaa ap:n tilanteessa tulopuolta parempaan jamaan. Tällä hetkellä on jo suoranaista työvoimapulaa ja paikkaa tarjolla ihan eri lailla kuin vuosi pari sitten, jos omat kokemukset työhausta ovat vaikka siltä ajalta. Kun lähtötaso on noin alhainen, niin muutaman satasen enemmän kuussa tarjoavan paikan löytyminen ei välttämättä ole mitenkään kiven takana.
Moottoritiellä ei saa hinata autoa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä liikennevakuutus.
Miten siitä tulee todella kallista, että ostaa hinausköyden ja laittaa hakureissulle lähtevälle kaverille bensarahat?
Aloittajan asemassa en lähtisi korjaamaan, auto saattaa kumminkin olla vielä ensi vuonna tähän aikaan ihan samassa kunnossa, ja siihen mennessä on toivottavasti kertynyt enemmän valinnanvaraa antavia säästöjä.
Itse kyllä koettaisin laittaa ap:n tilanteessa tulopuolta parempaan jamaan. Tällä hetkellä on jo suoranaista työvoimapulaa ja paikkaa tarjolla ihan eri lailla kuin vuosi pari sitten, jos omat kokemukset työhausta ovat vaikka siltä ajalta. Kun lähtötaso on noin alhainen, niin muutaman satasen enemmän kuussa tarjoavan paikan löytyminen ei välttämättä ole mitenkään kiven takana.
Moottoritiellä ei saa hinata autoa....
Saa, mutta vain seuraavaan ramppiin asti...
Vierailija kirjoitti:
Köyhän ei kannata ajaa vanhalla autolla.
Erityisen totta ns. premium-merkkien kohdalla. Vanha, "halpa" paljon ajettu premiumi = aivan karseat ylläpitokustannukset, koska huollot ja varaosat maksaa maltaita.
m85 kirjoitti:
jokaista autoa kunnostetaan aina, eisen auton arvo ole alkuperäishinta vaan kokonaisuus, sama tilanne tulee uudestaan vastaan, vain sun tilin saldo voi olla erilainen, pistä vaan uutta tilalle jos tällä kyseisellä autolla eiole merkittävää historiaa, esim isältä pojalle kulkenu suvussa, voit myös repiä siitä nykysestä toimivat osat irti ja myydä varaosina pidemmällä ajalla
Miten tuollainen onnistuu käytännössä, kun on vain yksi parkkipaikka, missä pitäisi pitää sitä ajokunnossa olevaa autoa - ei se varaosamyyntikään nyt varmasti ihan päivässä parissa onnistu?
Itse kyllä koettaisin ajatella rohkeasti "laatikon ulkopuolella" jos mikään ei sitoisi pakosti minua juuri tuolle paikkakunnalle, ja työtilanne siellä on noinkin heikko, että täytyy tehdä 100km:n työmatkaa huonon palkan eteen. Eli asunto vuokralle tai myyntiin ja rohkeasti vaikka ei oman alan hommiinkin, esim. Uudessakaupungissa jatkuvasti haku päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajat sillä rikkinäisellä turbolla niin pitkään kun pääsee. Sitten kun et enää pääse, niin sulla on vielä se 1500€, ehkä enemmän, niillä seuraava katsastettu menopeli ja vanha romuttamoon. Niin kauan kun voit käyttää autoa niin ajat sillä.
Näin ajattelin nyt ensi alkuun tehdä. Tosin autosta ei tiedä vaikka se jo huomenna leviäisi matkalla töihin. Korjaaja tosin sanoi että jos sen nyt myy vikoineen ja vaikka onkin vikainen, siitä voisi silti saada muutaman satasen kun on kuitenkin 10v vanha auto kyseessä. Liikkumattomana ei saa mitään.
Mutta sormet ristissä toivon että kestäisi edes 3-4 viikoa, sit mulla on 2 viikon tauko töistä niin voin pistää auton edes siksi aikaa seisontaan.
Miten voi 10 vuotta vanha auto olla vain 800 euron arvoinen? Mikä merkki ja malli?
Nettiautossa on jotain hyndai getziä ym. paljon ajettua pikkuturboa liikkeissäkin alta kahden tonnin. Ei niistä ole tonniakaan maksettu sisään ostaessa, eli ap:n arvio kuulostaa ihan realistiselta.
^siis turbodiiseleitä.
Mulla oli vuoden sellanen 500e rotisko ja ennen seuraavaa katsastusta meni romuttamolle, koska tulevat korjaukset olisi olleet niin kalliita.
En korjaisi, koska muutaman kk päästä saattaa taas tulla uutta vikaa alle. Uutta kehiin vaan. Vaikka tonnin auto ja rahaa jää vielä uusiin renkaisiin ensi talvelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta käytetty. Saat vielä jonkinlaisen hyvityksen varmaan nykyisestä vaikka siinä tiedossa korjattavaa.
Sun ei tarvitse yksityishenkilönä kertoa mitään noista vioista jos asioit liikkeen kautta. Liike ottaa riskin. Älä myy itse tai voit joutua käräjille.
Jos antaa autonsa vaihdossa autokauppaan, kauppakirjassa kyllä lukee koko vikalista, jonka auton omistaja ilmoittaa. Samoin siinä lukee, että auton omistaja on vastuussa siitä, että auto on siinä kunnossa kuin hän on ilmoittanut. Tämä olettaen, että autossa ei ole sellaista piilevää vikaa, jota ei voi ennalta arvata. Jos joku lamppu on palanut, se ei vielä kauppaa kaada, mutta jos moottori on pa*kana ja edessä on parin tonnin remontti, se on jo eri asia.
Minä ostin pari vuotta vanhan auton, jolla on ajettu 30 000 km. Sen hinta oli kymppitonnin, kun annoin entisen 15 vuotta vanhan koslani vaihdossa. Makselen sitä kolme vuotta pikku hiljaa pois.
En luottaisi ainakaan vaan yhden korjaamon sanaan noissa korjaustarvearvioissa, esim jos kannen välistä hikoilee vähän öljyä, niin ei tuossa hintaluokassa mitään aihetta lähteä ottamaan sitä auki... pyyhitään koneen pinta puhtaaksi ja kovaa ajoa. Kyllähän pajat mielellään tekevät hommaa niin paljon kuin lonpsasta löytyy rahaa. Ja egr/turbokin, jos löytyy hyvä purkuosa 1/3 hintaan ja kestää seuraavat muutama vuotta, niin ei järkeä laittaa useita satoja uuteen osaan, kun auto kumminkin lähenee elinkaarensa päätä.
Kannattaa hakea sellainen duuni, josta saa auton käyttöön.
2000 tonilla saa vain huonon auton. Jos hyvä tuuri käy niin se kestää.
Vanha on vanha.
Itse ehkä korjaisin sen vanhan auton. Sen suhteen ei tule yllätyksiä.
Harvoin saat vanhaa autoa mihin ei tarvitse ostaa heti renkaita.
Mitä kaveria seurannut niin aina ne koslat hajoaa.
Turbon vaihtaminen ei ole välttämätöntä. Ja tiivisteen ja pahvin osaa kuka tahansa vaihtaa. Ei tarvi liikkeeseen viedä. Ne ne rahat karhuaa yksinkertaisistakin hommista.
Vanhasta autosta saa romutuspalkkion 1500 euroa eli ei hätää.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hakea sellainen duuni, josta saa auton käyttöön.
Ehdotan taksikuksin ammattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä Opel js 10v, vanha, arvo vielä 7500.
Vierailija kirjoitti:
Auton vakuutus ja verot 100e/kk on valtavan paljon. Tarvitsetko autoosi kaskoa ollenkaan, entä koska olet kilpailuttanut liikennevakuutuksesi?
Tuskin ap niin hölmö on että olisi ottanut 800€ autoon yhtään mitään muuta vakuutusta kuin pakollisen liikennevakuutuksen!
Helpostikin voi olla. Joku paljon ajettu pienehkö auto. Meidän 9 vuotta vanhalla autolla oli mittarissa yli 600 tkm kun myytiin pois. Ei siitä tonnia enempää kehdannu pyytää. Sellanen 4 cnt /km tuli autolle pääomakuluja.