Autoni vaatii n. 1200e rempan. Autoni arvo ehjänä ehkä 800e. Rahaa 1500e tilillä. Korjaan auton vai ostan 1500e toisen tilalle?
Eli autostani piti alunpitäen mennä korjaajalle uusimaan 200e osa (egr venttiili), mutta kun moottoria tutkittiin, täytyisi myös turbo vaihtaa ja moottori on muutenkin huonossa hapessa, mm kannen tiiviste on menossa ja kansipahvi menee pian.
Eli autoa ei nyt korjattukaan koska sillä voi vielä ajaa ja kehoituksen hankkia toisen auton. Rahaa mulla on kuitenkin vaan se 1500e yhteensä eli kannattaako mun pistää 1500e nykyisen korjaukseen vai ostaa joku "löytö" tuolla rahalla? Työmatka on 100km ja autolainaa en mielellään ottaisi kun noista töistä ei tänäpäivänä oikein tiedä.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos korjautat tuon, tulee hetken päästä uusi iso remontti. Mä korjautin mun vanhaa autoa vähän väliä, joka toinen kuukausi meni 700 €. Tuli liian kalliiksi.
Ostin uuden ja maksan 280 €/kk siitä.Köyhän ei kannata ajaa vanhalla autolla.
Tehtiin sama ratkaisu. Aina sai korjata jotain ja korjaajienkin pitää elää niin taksat oli sen mukaisia.
Hyvin palvellut auto lopulta hinattiin romuttamolle kun sylkäisi öljyt tielle. Olisi ollut moottoriremppa edessä.
Maksellaan kuukausittain nyt hyvästä autosta parisataa osamaksua ja ei tarvitse jännittää lähteekö käyntiin.
Autossa takuutakin jäljellä vaikka kuinka pitkään sekä tarvittaessa lyhennysvapaat jos sattuu tulemaan tiukat ajat yllättäen. Voin sanoa että ollaan tyytyväisiä ja matkanteostakin taas nauttii.
Kannattaa harkita uutta, elämä on liian lyhyt jännittämään kestääkö auto tänään vai ei.
Lisään tohon vielä että tosiaan plussana bensaa vie puolet vähemmän uusi kosla.
Jaa enpä tiedä uuden auton takeesta. Naapurin 60 000e auto hinattiin tuoreeltaan huoltoon ja ajelee sen aikaa sijaisautolla. Itelläni on kolmatta vuotta 500e romu, johon on tarvittu vain katsastus ja pienellä rahalla laittoa. Tuolla ajellessa on tullut vastaan muitakin uuden karheita autoja jotka ovat jättäneet tielle. Sanoisin, että jos ostat uuden niin tee hyvä tausta työ ja selvitä kyseisen mallin vakuutus, ylläpito sekä käyttäjä kokemukset! Pahimmillaan sijoitat kalliiseen pommiin ;)
Vierailija kirjoitti:
Ajat sillä rikkinäisellä turbolla niin pitkään kun pääsee. Sitten kun et enää pääse, niin sulla on vielä se 1500€, ehkä enemmän, niillä seuraava katsastettu menopeli ja vanha romuttamoon. Niin kauan kun voit käyttää autoa niin ajat sillä.
Näin ajattelin nyt ensi alkuun tehdä. Tosin autosta ei tiedä vaikka se jo huomenna leviäisi matkalla töihin. Korjaaja tosin sanoi että jos sen nyt myy vikoineen ja vaikka onkin vikainen, siitä voisi silti saada muutaman satasen kun on kuitenkin 10v vanha auto kyseessä. Liikkumattomana ei saa mitään.
Mutta sormet ristissä toivon että kestäisi edes 3-4 viikoa, sit mulla on 2 viikon tauko töistä niin voin pistää auton edes siksi aikaa seisontaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin niin, että ostaisin luotolla suht. Uuden ja vähän käytetyn. En käyttäisi ainoaa käteisrahaa autoon. Sensijaan yrittäisin kasvattaa ns. Puskurirahastoa pahan päivän varalle. Rahaa pitää olla säästössä!!!!
...vakutus ja vero autoon 100e/kk. ....
Onko sinulla joku täyskasko autossasi? Vai on käyttövero ihan mahdottoman iso?
Mulla on diesel käytössä pitkän matkan takia ja ei paljoa ole kerennyt bonuksia kertyä...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jaa enpä tiedä uuden auton takeesta. Naapurin 60 000e auto hinattiin tuoreeltaan huoltoon ja ajelee sen aikaa sijaisautolla. Itelläni on kolmatta vuotta 500e romu, johon on tarvittu vain katsastus ja pienellä rahalla laittoa. Tuolla ajellessa on tullut vastaan muitakin uuden karheita autoja jotka ovat jättäneet tielle. Sanoisin, että jos ostat uuden niin tee hyvä tausta työ ja selvitä kyseisen mallin vakuutus, ylläpito sekä käyttäjä kokemukset! Pahimmillaan sijoitat kalliiseen pommiin ;)
Uudella autolla on takuu liikkeen puolesta. Eikä sen tarvi mikään öky-Bentley olla vaan näppärä käyttöauto millä pääsee paikasta toiseen luotettavasti.
Kallis pommi on se, että ostaa "uuden" käytetyn joka toki tarjoaa jännitystä jokaiseen ajopäivään.
Vie romutettavaksi. Eikö siitä saa jonkun palkkion?
Vierailija kirjoitti:
Kuka maksaa 60 000e autosta.
Sitä jaksaa aina ihmetellä.
Vierailija kirjoitti:
Vie romutettavaksi. Eikö siitä saa jonkun palkkion?
Romutuspalkkiota ei nykyään enää makseta.
Toki ilmaiseksi hinataan romu veks ja laitetaan romuttamolla kaljatölkiksi.
Romutuspalkkiota saa lähinnä hyvityksenä vanhasta autonromusta sillä tavoin, että se joissain autoliikkeessä huomioidaan uuden auton hinnasta vähentämällä tietty vanhan auton romutussumma kun ostaa sieltä uuden menopelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin niin, että ostaisin luotolla suht. Uuden ja vähän käytetyn. En käyttäisi ainoaa käteisrahaa autoon. Sensijaan yrittäisin kasvattaa ns. Puskurirahastoa pahan päivän varalle. Rahaa pitää olla säästössä!!!!
Ap tässä. Mulla menee lainaan+vastikkeeseen 450e. Kännykkä netillä 30e/kk, auton polttoaineet 200e/kk, vakutus ja vero autoon 100e/kk. Kotivakuutus 10e/kk ja netflix 10e/kk. Eli mulla menee jo 800e kuussa ennen ruokakuluja (joo, netflixistä voisin luopua, mutta pakko näihin tuloihin on edes jotain luksusta saada). Mun kk palkka on käteenjäävältä osuudelta 1100e/kk eli 300e jää ruokaan ja muihin ostoksiin.
Tuo 1500e on monen kuukauden säästöjen tulos. Siksi pohdin tarkkaan mitä teen tuolla rahalla auton hankinnan/korjauksen suhteen.
Oletko oikeutettu asumistukeen?Oletko laskettanut veroprosenttisi uudelleen matkakulut huomioiden?Oletko kilpailuttanut vakuutuksen ja miettinyt että vähempipäästöisestä autosta maksat vähemän veroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtaisin liikkeessä käytettyyn. Vioista ei tarvitse autoliikkeessä sanoa mitään. Tähtäisin näihin pariin hyvämaineiseen merkkiin/malliin käytetyissä autoissa (tietyt WW:t ja Toyotat).
Ai vioista ei tarvitse sanoa mitään. Eikö tuolloin ole kyseessä petos?
Auton antaminen vaihdossa olisi mahdotonta jos autoaan vaihtavan pitäisi kyetä tarjoamaan täydellinen vikalista. Autoliike tätä ei kysy jos saat auton ajattua pihaan. Taidat itse liikkua fillarilla kun perusasiat on näin hakusessa.
Osta joku tuollainen: https://www.autotalli.com/vaihtoauto/35950080/Volkswagen/Polo/1997/Kajaani?pos=3&page=1&searchType=usedCar
Vierailija kirjoitti:
Eli autostani piti alunpitäen mennä korjaajalle uusimaan 200e osa (egr venttiili), mutta kun moottoria tutkittiin, täytyisi myös turbo vaihtaa ja moottori on muutenkin huonossa hapessa, mm kannen tiiviste on menossa ja kansipahvi menee pian.
Eli autoa ei nyt korjattukaan koska sillä voi vielä ajaa ja kehoituksen hankkia toisen auton. Rahaa mulla on kuitenkin vaan se 1500e yhteensä eli kannattaako mun pistää 1500e nykyisen korjaukseen vai ostaa joku "löytö" tuolla rahalla? Työmatka on 100km ja autolainaa en mielellään ottaisi kun noista töistä ei tänäpäivänä oikein tiedä.
Voisitko kertoa merkin ja mallin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajat sillä rikkinäisellä turbolla niin pitkään kun pääsee. Sitten kun et enää pääse, niin sulla on vielä se 1500€, ehkä enemmän, niillä seuraava katsastettu menopeli ja vanha romuttamoon. Niin kauan kun voit käyttää autoa niin ajat sillä.
Näin ajattelin nyt ensi alkuun tehdä. Tosin autosta ei tiedä vaikka se jo huomenna leviäisi matkalla töihin. Korjaaja tosin sanoi että jos sen nyt myy vikoineen ja vaikka onkin vikainen, siitä voisi silti saada muutaman satasen kun on kuitenkin 10v vanha auto kyseessä. Liikkumattomana ei saa mitään.
Mutta sormet ristissä toivon että kestäisi edes 3-4 viikoa, sit mulla on 2 viikon tauko töistä niin voin pistää auton edes siksi aikaa seisontaan.
Ei ole enää sitä ennen vanhaan ollutta seisontaan laittoa, vaan se on rekisteristä poisto ja sitten taas uudelleen rekisteröinti. Maksaa nääkin jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtaisin liikkeessä käytettyyn. Vioista ei tarvitse autoliikkeessä sanoa mitään. Tähtäisin näihin pariin hyvämaineiseen merkkiin/malliin käytetyissä autoissa (tietyt WW:t ja Toyotat).
800€ arvoine kiikku onkin kovaa valuuttaa vaihtoautona...
Neuvoisin myymään entisen pois joko teese itse- henkilölle tai romu-ukolle ja
ostamaan toisen tilalle.
Vanhan auton ostossa kannattaa olla asioista oikeasti tietävä mukana jos ei itse tiedä.
Ja vanhoja(jintaluokka300-1000€) autoja ostaessa ei panna mitään painoarvoa värille ja lisävarusteille(paitsi vähemmän on vähemmän rikkinäistä/rikkoontuvaa)
eikä pikku lommoille.
Jos auto on muuten hyvässä kunnossa(siis varmasti) pl. em viat, voi korjauttaminenkin tietysti olla järkevää.
Mulla on tuossa 750 euron auto, siihen on katsastusremppa tehty kahdesti ja yhdet renkaat, eli kaikkinensa on mennyt kolmessa vuodessa noin 3000 tonnia tuohon kalusterahaa, sitten tietysti vakuutukset, verot ja bensat, työmatka 120 kilometriä päivä. Eli ei ole tullut kalliiksi ja aina olen töihin päässyt.
Sinuna kattelisin mahdollisimman halvan auton, missä on tuore leima. Sillä niin pitkälle kuin pääsee ja seuraava. Autoon on turha sijoittaa tuhansia, jos ei ole itse korjaustaitoinen.
Ja jos päädyt alle tonnin auton ostamaan, siihen on turha mitään kaskovakuutuksia ottaa.
Pelkkä liikennevakuutus.
Jos lyttäät autosi itse, se on voivoi, jos sen lyttää toinen, saat jotain hänen liikennevakuutuksesta.
Osta toinen auto. Itsekin olen ollut samassa tilanteessa, ja toimin noin.
Jos autosi arvo on nyt 800 e ja maksat korjauksesta nyt 1200 e, niin autosi arvo on korjauksen jälkeen vieläkin 800 e. Arvo ei nouse sillä, että piilevät viat korjaa... eli viivan alle jää autoon liittyvissä asioissa 800-1200 eli -400 e. Tilille jää 300 e.
Jos taas ostat uuden auton hintaan 1500 e ja myyt vanhan autosi korjaamattomana hintaan 650 e, sinulla on päivän päätteeksi vielä 650 e tilillä. Ja autosi arvo on edelleen se 1500 e, minkä voit jopa realisoidakin jos tarvis tulee.
Ainoa tärkeä asia on olla rehellinen auton kunnosta kun lähtee remppakohdetta myymään. Käytettyjä pommeja ostelee porukka, joka osaa niitä itse laittaa, joten menee kyllä vioista huolimatta kaupaksi jos hinta vain on kohdallaan. Remontit eivät maksa ollenkaan niin paljon kun itse tekee.
Missä kunnossa muuten nykyinen autosi on? Kauanko katsastus voimassa? Auton muu kunto kannattaa arvioida ja sitten on helpompi miettiä, että kannattaako se nykyinen korjata.
Tuolla 1500 eurolla kun saattaa lyödä näppinsä sontaan ihan huolella.
Kansipahvivikaisella autolla ei liiemmin kannata ajaa, se vika kun vaan laajenee ja kohta moottori on korjauskelvoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää sitä ennen vanhaan ollutta seisontaan laittoa, vaan se on rekisteristä poisto ja sitten taas uudelleen rekisteröinti. Maksaa nääkin jotain.
Höpöhöpö. Se on liikennekäytöstä poisto, eikä kustanna kovin kummia.
Tehtiin sama ratkaisu. Aina sai korjata jotain ja korjaajienkin pitää elää niin taksat oli sen mukaisia.
Hyvin palvellut auto lopulta hinattiin romuttamolle kun sylkäisi öljyt tielle. Olisi ollut moottoriremppa edessä.
Maksellaan kuukausittain nyt hyvästä autosta parisataa osamaksua ja ei tarvitse jännittää lähteekö käyntiin.
Autossa takuutakin jäljellä vaikka kuinka pitkään sekä tarvittaessa lyhennysvapaat jos sattuu tulemaan tiukat ajat yllättäen. Voin sanoa että ollaan tyytyväisiä ja matkanteostakin taas nauttii.
Kannattaa harkita uutta, elämä on liian lyhyt jännittämään kestääkö auto tänään vai ei.