Asioita joita ennen käytettiin, tänä päivänä ei enää (Peukutusketju)
Maailma muuttuu ja on paljon asioita joita vielä parikymmentävuotta sitten käytettiin ja tänään ei.
Kirjoita vai yksi asia per viesti. Varsinaisten fyysisten esineiden esimerkiksi puhelinkoppi lisäksi voit kirjoittaa myös tekemisiä. Laskujen vienti pankkiin, jossa pankkineiti sitten hoisi ne täyttämäsi lipukkeen mukaisesti.
Peukku ylös jos olet käyttänyt asiaa
Peukku alas jos et ole käyttänyt
Esiemrkki: Puhelinkoppi
Kommentit (1940)
Vierailija kirjoitti:
Autoissa käytettävät isot paperiset maantiekartat. Ja niitä piti ostaa eri alueilta vielä aina omansa. Nyt luojan kiitos on navigaattorit ym. varmaan jo lähes kaikilla.
Minä pidän paperisista kartoista aivan valtavasti. Jos olen menossa uuteen paikkaan ja on jonkinlainen aikataulu, käytän kyllä puhelimen navigointia mutta esim. lomamatkojen reitit suunnittelen aina paperikartalla.
kovasin eli liippakivi. Kyseiselllä kivellä terotetaan vaikkapa puukko. Tänä päivänä taitaa olla enempi noita erilaisia veitsenterottimia.
Muistan kun alle kouluikäisenä sain ensimmäisen rannekelloni, niin piti sekä opetella kellon käyttö että sen säännöllinen päivittäinen vetäminen. Aina joskus se unohtui ja sitten piti etsiä oikeassa ajassa oleva kello, jotta sai oman viisarit takaisin oikeaan asentoon, tai kuunnella radiosta aikamerkki.
Aikuisten vedettäviä rannekelloja piti joidenkin vuosien välein käyttää kellosepällä, joka purki kellosta osia ja laittoi mikroskooppisen pieniä määriä öljyä koneistoon. Oli aika kallis operaatio, mutta niin olivat kellotkin. Lasten kello ostettiin sillä periaatteella, että se kestää ne vuodet ennen kuin on kasvanut ulos kellosta ja hankitaan/saadaan lahjaksi aikuisten kello.
Digitaalikellot joiden myötä vetäminen jäi historiaan tulivat kesken kouluvuosieni ja niiden ajanottoja, soittoääniä ja muita ominaisuuksia ihmeteltiin suuresti.
Lämpöpattereihin sai ripystettua keraamiset astiat, joihin laitettiin vettä kostuttamaan huoneilmaa.
Puhelinkortit 90-luvulla, ne, joihin ladattiin rahaa ja joiden avulla pystyi soittamaan yleisistä puhelimista. Niitä oli vaikka millaisilla kuvilla ja yksi kaverini keräili niitä :)
Vierailija kirjoitti:
Niitten Carmenien "virallinen" nimitys oli lämpörullat. Ei tästä niin kauhean kauaa aikaa ole, kun vielä niitä käytin, koska ne oli tosi kätevät. Mutta hiuksille ei olleet kovin ystävälliset. Muistan mainoksenkin: "Minä tyttö en lähde minnekään ilman carmeneita!"
Siskon kanssa joskus vuonna kivikirves kuivattiin hiuksia sellaisessa pussissa, mihin tuli kuumaa ilmaa letkua pitkin ja tietysti sähköjohto. Siinä sai nököttää aika kauan, kun ensin pesi hiukset, kääri ne märkinä papiljoteille ja sitten pää pussiin. No ei tietenkään koko pää.
Mä ostin just tuollaiset lämpörullat. Babyliss-merkkiset.
Vierailija kirjoitti:
Paksu terveysside ilman siivekkeitä.
On muuten mukavin. Naistenklinikan vessoissa näistä mistä innoittuneena muistin ja ostin, kun sentään vielä löytyy yhtä sorttia.
Vierailija kirjoitti:
Kolmihaarainen punainen puinen kynttelikkö kuului ehdottomasti jouluun.
Koti siivottiin myös laattiasta kattoon.
Torttutaikina myytiin muovisessa paketissa taikinana joka täytyi itse kaulita.
Minulla on tallessa lapsuudesta tuo kynttelikkö.
Vierailija kirjoitti:
Liha ruuassa. Nyt vaan puhtaan vegaanista. Ja myös tupakka.
Ei tarvitse mennä paljonkaan ajassa taaksepäin, niin lihan syöminen oli pikemminkin poikkeuksellista ja juhla-aterioilla saatavaa.
Vierailija kirjoitti:
Puhelinkortit 90-luvulla, ne, joihin ladattiin rahaa ja joiden avulla pystyi soittamaan yleisistä puhelimista. Niitä oli vaikka millaisilla kuvilla ja yksi kaverini keräili niitä :)
Näitä myydään edelleen, nykyään kutstutaan prepaidiksi.
Vierailija kirjoitti:
Amfetamiinia käytettiin ennen lääkkeenä mutta ei valitetavasti enää.
Johdannaisia käytetään nykyään lääkkeissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä myydään edelleen, nykyään kutstutaan prepaidiksi.
Puhelinkortti kävi vain lankapuhelimiin ja ne sijaitsivat useimmiten puhelinkopissa. Ei ollut kännyköitä.
Linja-autoissa erikseen rahastajat ja paperiset oksennuspussit vielä 80-luvulla.
Varmaan jo mainittukin mutta maalaisjärki.
Nuoret aikuiset ei käynyt ravintolassa syömässä. yhtäpaljon kuin nyt.
Ravintolaan pukeuduttiin hienosti ja fiinisti
70-80 luku
Liftattiin ahkerasti 70-80 luvulla.
Vihapuheita ei ollut enemmilti, pieniä riitoja, elettiin enemminkin toista kunnioittaen.
Some räkytys nykyään.
Pukeutuminen ja vaatteiden osto harkittua.
Nykypäivänä jatkuva ostaminen/kuluttaminen.
Ihminen kelpasi omana itsenään, eikä sitä koko ajan arvosteltu, kuin nykypäivänä. (Some)
Ihmisten aito kohtaaminen nykyään "heippa" tasoa. Ei keskustelus naamatusten.
Tuijotetaan puhelinta. Tehty ns. kiire.
Naiset ei käynyt salilla 70-80 luvulla.
Narsistinen käytös korostuu nykypäivänä.
Minä minä ja tuhat omaa kuvaa ladataan instaan ym.
Vielä 5 vuotta sitten äböut kaikki käyttivät Facebookia. Enään en tunne yhtään, ketä käyttäisi sitä