Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 2000-2300 €/kk sopiva palkka korkeakoulutetulle?

Vierailija
27.04.2018 |

Tässä taas hyvä esimerkki alasta, jossa tekijöistä on ylitarjontaa. Vaaditaan viestinnästä korkeakoulututkinto, mutta ei tarjota kelvollista palkkaa. Vai mitä mieltä olet?

https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/9549530?searchPhrase=Ahjola%20&&&anno…

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on hyvin monella alalla se alkupalkka. Kyllä se siitä vuosien mittaan nousee kun kokemusta kerääntyy. Työn oppii tekemällä, ei sillä korkeakoulututkinnolla. Eihän kukaan halua heti maksaa työntekijälle paljoa ennekuin on nähty mikä hän on miehiään tai naisiaan.

Olen nyt muutamassa pitkäaikaisessa työssä ollut ja pienestä olen aloittanut, mutta molemmissa paikoissa palkka noussut aina vuosittain kun palkkaus- ja kehityskeskusteluja on käyty. Palkkaa maksetaan myös työn vaativuuden mukaan ja ensimmäiset kuukaudet menevät kaikenlaiseen opetteluun ja asiantuntemus kasvaa.

Kärsivällisyyttä vinkujille.

Kyllä minua kannustaa, että palkkaa nostetaan vähän vuosittain. Jos olisin heti saanut sen isomman palkan, niin tulot saattaisivat olla monta vuotta jäädytetty samalle tasolle ilman korotuksia.

Vierailija
22/67 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on hyvin monella alalla se alkupalkka. Kyllä se siitä vuosien mittaan nousee kun kokemusta kerääntyy. Työn oppii tekemällä, ei sillä korkeakoulututkinnolla. Eihän kukaan halua heti maksaa työntekijälle paljoa ennekuin on nähty mikä hän on miehiään tai naisiaan.

Olen nyt muutamassa pitkäaikaisessa työssä ollut ja pienestä olen aloittanut, mutta molemmissa paikoissa palkka noussut aina vuosittain kun palkkaus- ja kehityskeskusteluja on käyty. Palkkaa maksetaan myös työn vaativuuden mukaan ja ensimmäiset kuukaudet menevät kaikenlaiseen opetteluun ja asiantuntemus kasvaa.

Kärsivällisyyttä vinkujille.

Kyllä minua kannustaa, että palkkaa nostetaan vähän vuosittain. Jos olisin heti saanut sen isomman palkan, niin tulot saattaisivat olla monta vuotta jäädytetty samalle tasolle ilman korotuksia.

Julkisella sektorilla palkka ei nouse vuosittain ellei vaihda kokonaan toisiin töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu vähän siitäkin tarkoitetaanko korkeakoulutuksella 3-3.5v koulutusta vai vähintään 5-6v koulutusta graduineen....

Onko tuo sinusta esimerkiksi farmaseutille hyvä palkka? Kolmen vuoden yliopistokoulutus takana, eli ihan korkeakoulutettu henkilö on kyseessä.

Vierailija
24/67 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, mutta itse saan sen verran ja käteen jää alle 1800€. Kokopäiväistä työtä teen ja oman alan työtä. Onneksi on vähän muitakin tuloja niin kyllä tälläkin elää. Mutta on se naurettavan pieni palkka silti.

Vierailija
25/67 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutus ei määrittele palkan suuruutta.

Ei tietenkään suoraan, mutta jos oletat jonkun hankkivat montavuotta osaamista, niin kyllä vastaavasti pitäisi olla valmius tästä maksaa. Työnantajan näkökulmasta siis ei kannata kuitenkaa odottaa hakemustulvaa. 

Palkka on hyvä siihen nähden, että alalla on ylitarjontaa. Ihan hyvä vaan että "hetimullekaikkitänne" asenteella menevät jättävät hakematta tuollaisiin paikkoihin. Näin oikeasti työelämään haluavat pääsevät töihin.

Palkka ei ole hyvä milllään mittarilla, mutta olen toki samaa mieltä, että siihen kannatta hakea, jos muitakaan hommia ei ole. 

Työantajan kannattaa taas varautua, että tuleva tekijä on just se tyyppi, joka ei muualle päässyt ja sekin vaihtaa puolen vuoden jälkeen parempaan. 

Vierailija
26/67 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 360 op:n laajuinen tutkinto ja kirjoitin juuri tyosopimuksen 2000€/kk palkalla. Harmittaa kun ihmiset mollaavat palkkaani, kun itse tulen silla toimeen. 40h/viikko toimistotyo, rakennusten suunnittelua. Onko tama muka niin huono palkka?

Ei ole, jos asut maassa, jossa elinkustannukset ovat selvästi matalampia kuin Suomessa. Virossa esimerkiksi tuo taitaa olla ihan kohtuullinen palkka. Viestistäsi puuttuvat ä:än pisteet, joten Suomessa et taida tällä hetkellä olla. Terveisiä vain sinne ulkomaille!

Lansi-Euroopassa majailen. Suomessa kai samoista tehtavista saa melkein tuplapalkan mutta sitten pitaisikin asua Suomessa. 5 vuoden koulutus ja gradun jalkeinen tyo kyseessa, en edes osannut mieltaa tata 'naurettavan pieneksi' palkaksi...

Vierailija
27/67 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sekä maisterinpaperit että AMK-tutkinto. Näiden lisäksi on avoimessa yliopistossa suoritettuja perus- ja aineopintoja yli 100 opintopisteen verran, ihan omaksi iloksi ja yleiseksi sivistykseksi - myös omaa ammattitaitoani syventämään.

Bruttopalkkani on aika lailla tasan 2200 euroa, enkä tuhottomasta yrittämisestä huolimatta ole saanut mitään muuta työtä viimeiseen viiteen vuoteen. Alalla on hirveä työttömyys, joten pitää olla tosi onnellinen siitä, että ylipäätään on vakituinen työ ja kuukausipalkka.

Naurettavan pieni palkka tämä on, mutta tällä hetkellä jo joku 2500 euroakin tuntuisi suorastaan lottovoitolta, jostain 3000 euron palkoista puhumattakaan.

Onneksi on puoliso, joka tienaa neljä kertaa enemmän kuin minä, niin on varaa elää. Muuten en tiedä, mitä tekisin.

Vierailija
28/67 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole sopiva palkka. Kyllä vähintään kolmosella pitäisi alkaa. Itse olen vaativaa toimistotyötä yli 40 vuotta tehnyt eläkeläinen (en korkeakoulutettu) ja eläkkeeni on 2250 €. Ei iso sekään, mutta riittää tässä elämäntilanteessa. On se kumma, että naisten palkat ovat ihan lähtökohtaisesti tässä maassa ihan eri maailmasta kuin miesten.

Oletan että on kyse naisen palkasta, tuskin korkeakoulutetuille miehelle tuollaista palkkaa ehdotetaan.

Vierailija
29/67 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lähihoitaja korkeakoulutettu?

Peruspalkkani on 2200€.

Voisin kyllä luetella liudan muitakin koulutuksiani, mutta niillä ei ole mitään vaikutusta palkkaani.

Ainoat ovat täydet kokemuslisät ja hk-lisä. Urani huipulla lähihoitajana olen.

Vierailija
30/67 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 360 op:n laajuinen tutkinto ja kirjoitin juuri tyosopimuksen 2000€/kk palkalla. Harmittaa kun ihmiset mollaavat palkkaani, kun itse tulen silla toimeen. 40h/viikko toimistotyo, rakennusten suunnittelua. Onko tama muka niin huono palkka?

Ei ole, jos asut maassa, jossa elinkustannukset ovat selvästi matalampia kuin Suomessa. Virossa esimerkiksi tuo taitaa olla ihan kohtuullinen palkka. Viestistäsi puuttuvat ä:än pisteet, joten Suomessa et taida tällä hetkellä olla. Terveisiä vain sinne ulkomaille!

Lansi-Euroopassa majailen. Suomessa kai samoista tehtavista saa melkein tuplapalkan mutta sitten pitaisikin asua Suomessa. 5 vuoden koulutus ja gradun jalkeinen tyo kyseessa, en edes osannut mieltaa tata 'naurettavan pieneksi' palkaksi...

Jos olisit Suomessa, niin ammattiliiton edustajat rakennusalalla voisivat nauramisen sijaan itkeä palkkasi kuullessaan (esimerkiksi tekniikan alan korkeakoulutettuja edustavat RIA, RIL, SAFA).

Vierailija
31/67 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lähihoitaja korkeakoulutettu?

Peruspalkkani on 2200€.

Voisin kyllä luetella liudan muitakin koulutuksiani, mutta niillä ei ole mitään vaikutusta palkkaani.

Ainoat ovat täydet kokemuslisät ja hk-lisä. Urani huipulla lähihoitajana olen.

Voit olla korkean tason osaaja, mutta korkeakoulutettu et lähihoitajana ole. Sinulla on toisen asteen koulutus. Korkeakoulututkinnon saat hankittua yliopistosta tai ammattikorkeakoulusta.

Vierailija
32/67 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin kouluja aikoinaan siksi, että pääsisin helpompiin hommiin. Isompi palkka on mukava bonus siihen päälle.

Ollaksemme ihan rehellisiä. Kuinka moni olisi mieluummin ilmastoidussa toimistossa tekemässä "vaativaa" aivotyötä vai tekisi raskasta ruumiillista työtä usein vielä pienemmällä palkalla.

Totuushan on se, että mitä helpompi homma sitä enemmän siitä maksetaan. Ei varakkaat ja/tai kouluja käyneet suostu paskahommiin. Käykää koulunne kunnolla lapset.

Vierailija
33/67 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin kouluja aikoinaan siksi, että pääsisin helpompiin hommiin. Isompi palkka on mukava bonus siihen päälle.

Ollaksemme ihan rehellisiä. Kuinka moni olisi mieluummin ilmastoidussa toimistossa tekemässä "vaativaa" aivotyötä vai tekisi raskasta ruumiillista työtä usein vielä pienemmällä palkalla.

Totuushan on se, että mitä helpompi homma sitä enemmän siitä maksetaan. Ei varakkaat ja/tai kouluja käyneet suostu paskahommiin. Käykää koulunne kunnolla lapset.

Kokopäiväinen istumatyö on yllättävän kuluttavaa kropalle. Itsellä jumit pahenevat vuosi vuodelta, vaikka paljon vapaa-aikana liikunkin ja työtä yritän tauotta nousemalla säännöllisesti ylös. Ja olen vasta 3-kymppinen. Ei tämä pitkiä aikoja kerrallaan paikallaan oleminen koneen ääressä ole ihmiselle luontainen tapa työskennellä.

Vierailija
34/67 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä minkä kukakin näkee raskaana hommana. Isopalkkaiset työpaikat ilmastoiduissa toimistoissa voivat olla hyvinkin tarkkuutta vaativia sekä erittäin vastuullisia, eli henkisesti raskasta. Sitten taas joillekkin kaksimetrisille muskelimiehille fyysiset työt eivät paljon paina. He siis voivat nähdä ne helppona hommana. Mutta hienoa, että näet hyväpalkkaisen työsi helppona, se vain tarkoittaa että olet oikealla alalla.

Vierailija
35/67 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu alasta. Jos on jo vuosia elänyt veronmaksajien maksamilla opintotuilla ja käyttänyt veronmaksajien maksamaa koulujärjestelmää, niin se ei automaattisesti tarkoita, että pitäisi saada siististä sisätyöstä parempaa palkkaa kuin ne jotka ovat jo maksaneet veroja pidempään ja tekevät likaisempaa ja raskaampaa työtä.

Vierailija
36/67 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokopäiväinen istumatyö on yllättävän kuluttavaa kropalle. Itsellä jumit pahenevat vuosi vuodelta, vaikka paljon vapaa-aikana liikunkin ja työtä yritän tauotta nousemalla säännöllisesti ylös. Ja olen vasta 3-kymppinen. Ei tämä pitkiä aikoja kerrallaan paikallaan oleminen koneen ääressä ole ihmiselle luontainen tapa työskennellä.

Onneksi voit helposti vaihtaa matalapalkkatöihin, joissa saat liikuntaa.

Vierailija
37/67 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi voit helposti vaihtaa matalapalkkatöihin, joissa saat liikuntaa.

Alanvaihto on kyllä suunnitteilla, mutta ei se kovin helppoa ole. Nykyään kun lähes työhön kuin työhön vaaditaan jokin pohjakoulutus (muu kuin ylioppilas).

Vierailija
38/67 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eivät ne ainakaan lisää palkkaa saa muuten joutuvat kohta kaupantäteille ja muillekkin naisvaltaisille aloille esim. siivoojat maksaan lisää.Ja rikkureitahan nämä alat ovat puolillaan. Liitto ei auta palkassa yhtään ja karenssi on taattu kaikille alanvaihtajille.Jäsenmaksut pitää maksaa mutta niillä ei saa mitään.Koska ihmiset sen huomaa...

Vierailija
39/67 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin Suomen taloutta taloutta tuhoava syöpä on tämä järjetön, kaikille aloille levinnyt ylikoulutus.

Yhteenkään duuniin jonka palkkataso on luokkaa 2000€/kk ei voi Suomen hintaisessa maassa olla vaatimuksena mikään muu kuin suoritettu peruskoulu ja halu kääriä hihat sekä ruveta hommiin.

Edes amiksesta valmistuneen ei voi vaatia hyväksyvän palkkaa jolla ei elätä itseään saati sitten perhettään ilman säännöllisiä tulonsiirtoja ainakaan kasvukeskuksien nykyisellä vuokra- ja hintatasolla

Te tosiseikka että tämä kommentti tulee keräämään vartissa kymmeniä alapeukkuja kertoo siitä että suomalaiset ovat täysin menetettyjä tapauksia minkä pitäisi olla muutenkin ilmiselvää kun Sipilän hallitus on päässyt johtamaan maata ilman sotilasvallankaappausta.

Vierailija
40/67 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahin Suomen taloutta taloutta tuhoava syöpä on tämä järjetön, kaikille aloille levinnyt ylikoulutus.

Yhteenkään duuniin jonka palkkataso on luokkaa 2000€/kk ei voi Suomen hintaisessa maassa olla vaatimuksena mikään muu kuin suoritettu peruskoulu ja halu kääriä hihat sekä ruveta hommiin.

Edes amiksesta valmistuneen ei voi vaatia hyväksyvän palkkaa jolla ei elätä itseään saati sitten perhettään ilman säännöllisiä tulonsiirtoja ainakaan kasvukeskuksien nykyisellä vuokra- ja hintatasolla

Te tosiseikka että tämä kommentti tulee keräämään vartissa kymmeniä alapeukkuja kertoo siitä että suomalaiset ovat täysin menetettyjä tapauksia minkä pitäisi olla muutenkin ilmiselvää kun Sipilän hallitus on päässyt johtamaan maata ilman sotilasvallankaappausta.

Ehei, tästä olen korkeakoulutettuna samaa mieltä. Kukaan ei vain ollessani yläasteikäinen kysynyt sitä, että mitä ajattelen siitä suunnitelmasta, että 70 % ikäluokasta tulisi hankkia korkeakoulututkinto. Kuulostihan se jo silloin paljolta, mutta menin lukioon kotona annetusta kehotuksesta.

Kyseessähän tuntui tuolloin olevan vallalla jälkikolonialistiselta vaikuttanut ajattelumalli, jossa ajateltiin, että Suomessa tehtäisiin pääosin aivotyötä suunnittelun parissa ja kaikki konkreettinen valmistettaisiin pääosin jossain kaukana hikipajoissa.

Herroille ei tullut mieleen se, että suunnittelukin voitaisiin samalla vaivalla hoitaa siellä jossain kaukana, koska teräväpäisiä ihmisiä löytyy muualtakin kuin Suomesta.

Ja nyt olemme tässä tilanteessa. Korkeakoulutettuja maassa riittää, mutta heidän osaamiselleen ei olekaan siinä määrin käyttöä, kuin mitä lähes 20 vuotta sitten kuviteltiin.