onko poikani muistissa joku vika? Luimme kokeisiin ja kysyin esim. jotakin tiettyä sanaa, että mitä se tarkoittaa
ja luettelin ne viisi vastausta. Sitten kysyin pojalta, että mitä ne oli. Poika ei muistanut, noh luettelin ne uudelleen. ja sen jälkeen kysyin pojalta, että mitä ne oli>>> ei muistanut! Noh eiku uudelleen ja uudelleen kunnes alkoi muistaa. Eli ainoastaan 5 sanaa olisi pitänyt muistaa.
Sitten käytiin läpi toista sanaa, että mitä se tarkoittaa. Siihen riitti vain yhden asian muistaminen. Noh kysyin sitä hetken päästä uudelleen, niin ei taaskaan muistanut. Myöhemmin illalla vielä muisteltiin sanaa uudellee, niin ei enää seuraavana päivänä kokeessa ollut muistanut.
Poika on 10v. ja alan olla tosissani huolissaan mikä tolla on vikana
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
adhd?
ei varmaan. On aika rauhallinen kuitenkin
Onko koulunkäynnissä mitään ongelmia? Oppimisvaikeuksia tms?
Luitte kokeisiin? Ihan käsi kädessäkö vai? Silloin kun minä kävin koulua, luin koealueen ja sitten vanhemmat kuulustelivat kysymällä kysymyksiä liittyen alueen aiheisiin. Jos meni huonosti, piti lukea uudelleen ja taas kyseltiin.
Miten oppii? Kirjoittamalla? Kineettisesti?
Ainakin kielten opiskelussa täytyy nähdä se kirjoitettu sana, lausua sitä ääneen lukemalla siitä kirjasta samalla. Sen lisäksi pitää kirjoittaa se sana vaikka viisi kertaa paperille ajatuksella. Ja hokea samalla ääneen sitä ja viereen kirjoittaa se suomeks.
Itse opin huonosti kielten sanoja, jos joku ne vain sanoo.
Mun täytyy nähdä se kirjoitettuna, pitää lukea se kirjoitettuna ja pitää itse vielä kirjoittaa se ihan kynällä paperille ennen ku menee pysyvään muistiin. Ja kertaus on opintojen äiti.
Jos sanan muistaa parin päivän kuluttua, on se siirtynyt työmuistista pitkäkestoiseen muistiin. Ja silti niitä sanoja pitää tankata vaikka kuukauden päästä. Kerrata.
En minäkään noin oppisi. Kaikki ei opi kuuntelemalla, joillakin on esimerkiksi näkömuisti, silloin kokeeseen kannattaa vaikka lukea niin että tekee mindmappeja,.alleviivaa kirjasta tärkeimpiä lauseita väreillä, piirtää kuvan asiasta jne jne
Ajatuksissaan, miettii ihan muuta eikä kuuntele. Asia on vaikea, eikä ymmärrä sitä ja täysin ulkoa opeteltua lausetta ei kauas muista kukaan, jos ei ole ymmärtänyt asiaa... Onko muuten muistamaton arjen asioissa? Tietysti kannattaa seurailla ja ottaa vaikka opettajaan yhteyttä onko huomannut jotain.
Vierailija kirjoitti:
Mikä koe? Jonkin kielen vai?
tyyliin yhteiskuntaoppi
Autistit oppii vain sen josta on kiinnostunut
Voin kuvitella miten pojalle yrität väkisin jankata niitä sanoja. Älä vaan mene pojalle toteamaan että miksi et muista. Lopettaa vielä viimeisenki yrittämisen.
Vierailija kirjoitti:
Voin kuvitella miten pojalle yrität väkisin jankata niitä sanoja. Älä vaan mene pojalle toteamaan että miksi et muista. Lopettaa vielä viimeisenki yrittämisen.
no olen tainnut jo todeta :(
Vierailija kirjoitti:
matikan se oppii kyllä hyvin
Ala-asteella muistan kun kirjoitin kirjan kanteen himmeällä sanat luntatakseni kokeessa mutta opin myös samalla että en tarvinnut luntteja koska muistin sanat kirjoittamisen vuoksi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no olen tainnut jo todeta :(
Seuraavalla kerralla laita lapsi lukemaan kokeisiin. Jos on luonnontiedosta kysymys, voitte lukea niinkin, että myös sinä luet lapselle tekstin. Sitten sinä kysyt kysymyksiä tekstin perusteella ja anna hänen selittää omin sanoin. Käykää kuvat ja kuvatekstit yhdessä läpi. Niissä on yleensä havainnolistettu asiat ihan eri tavalla kuin tekstissä.
Samalla tavalla voitte harjoitella myös et:n tai uskonnon kokeisiin.
Jos taas on kysymys vieraan kielen sanakokeista, istuta lapsi pöydän ääreen kirjan ja vihkon kanssa. Lapsen pitää opetella kirjoittamaan sanat. Toistokertoja tarpeeksi monta. Sitten kysy ne sanat lapselta kysy ensin sanat vieraasta kielestä suomeksi ja sitten suomesta vieraalle kielelle. Vaihtele sanojen järjestystä.
Äidinkielen tehtäviä lapsi voi harjoitella tekemällä tehtäviä. Netistä löytyy kivoja lisäharjoituksia, jos oppikirjan tehtävät eivät riitä. Sama matematiikan kokeisiin. Laita lapsi laskemaan. Matematiikan tehtäviä voi itsekin keksiä, kunhan muistat, että et laita liian vaativia tehtäviä.
Niin, ja se tärkein. Pyydä anteeksi lapseltasi heti aamulla ajattelemattomia ja loukkaavia sanojasi. Halaa häntä ja sano, että rakastat häntä. Sentään oma lapsesi.
Keskittymiskyvyn vaikeuksia voi esiintyä muustakin kuin neurobiologisista syistä (adhd/ add). Esimerkiksi väsymys, nälkä, epämukava olo, tiuskiva vanhempi tms. saattavat pilata lapsen opiskeluhalun.
Vaikutat kovin lyhytpinnaiselta. Sopisi hyvin kuvaan, että lapsesi olisi perinyt lyhytpinnaisuutensa sinulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
matikan se oppii kyllä hyvin
Ei pidä yleistää. Toistat osittain paikkansa pitämätöntä klisetta matemaattisesti lahjakkaista aspergereista, jotka muuten ovat lahjattomia.
Tiedän sellaisiakin autismin kirjolla olevia, jotka ovat hyviä kielissä ja ovat kielellisesti muutenkin lahjakkaita.
Itsellä ainakin tollanen jankkaaminen olisi saanut aikaan sellaisen lukon, että olisin inhonnut koko oppiainetta sen jälkeen. Varmaan lapset on erilaisia, mutta minä halusin lukea kokeisiin itse.
Kenenkähän geenit?