"Päivähoitotädit" ringissä seisoskelevia sosionomeja - vai mitä he oikeasti tekevät??
Iltapäivälehdessä varsin hyvä vantaalaisisän havainto:
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201804252200901370_u0.shtml
Sama juttu on ollut ala-asteen opettajilla. Ensin ammattiliitto vänkää, että koulutusvaatimusta pitää nostaa ja kun on nostettu, pitää saada parempaa palkkaa. Mikään ei käytännössä ole kuitenkaan muuttunut. Varhaiskasvatusalan opintovaatimukset ovat melko vaatimattomat vs. oikeat korkeakouluopinnot yliopistossakin, puhumattakaan jostain AMK -tutkinnosta. Eikä siellä päikkärin pihalla seisomiseen todellakaan korkeakoulututkintoa tarvita.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastenhoitajille ei tod tarvita pitkiä koulutuksia. Tarhantätinä pärjää peruskoulu pohjallakin.
Joo. Mitäpä sitä tarvitsisi tietää lapsen peruskehityksestä, sekä esimerkiksi erityislapsista ja heidän kanssaan toimimisesta.
Niin, normaali kehityspsykologia ei ole mitään rakettitiedettä. Muutama kurssi ja se on siinä.
Erityislapsia varten on sitten eltot, normaalissa ryhmässä riittää, että tunnistetaan poikkeamat kehityksessä ja ohjataan tukitoimia varten ryhmiin, missä on eltoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastenhoitajille ei tod tarvita pitkiä koulutuksia. Tarhantätinä pärjää peruskoulu pohjallakin.
Joo. Mitäpä sitä tarvitsisi tietää lapsen peruskehityksestä, sekä esimerkiksi erityislapsista ja heidän kanssaan toimimisesta.
Niin, normaali kehityspsykologia ei ole mitään rakettitiedettä. Muutama kurssi ja se on siinä.
Erityislapsia varten on sitten eltot, normaalissa ryhmässä riittää, että tunnistetaan poikkeamat kehityksessä ja ohjataan tukitoimia varten ryhmiin, missä on eltoja.
Tiedätkö, että niitä "normaaliryhmiä" ei juurikaan enää tule vastaan. Erityisresursseista huutava pula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
naapurin likkakin voi hoitaa lapsia.
Niin voi. Tunnen naisen joka on 12 vuotiaasta hoitanut lapsia. Nykyään siitä olisi varmaan tehty lasu. Kuitenkin alle kouluikäisten hoitaminen onnistuu jopa niin nuorelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, että niitä "normaaliryhmiä" ei juurikaan enää tule vastaan. Erityisresursseista huutava pula.
Resurssipula on varmasti todellinen, mutta ratkaistavissa kouluttamalla järkevästi. Tavisryhmissä riittäisi, että on hoitajia ja yksi tavallinen lto (joka voi olla sosionomitaustainen) muutamana päivänä viikossa. Eltojen koulutusmääriä lisättäisiin, ja miksei palkkaa myös, jolloin nykyiset lto:t voisivat hakeutua koulutukseen. Perustetaan lisää ryhmiä, joissa on elto-resurssi. Kaikissa ryhmissä lisätään hoitajia. Eskariin oma pätevyys, taitaa ollakin.
Sen sijaan tämä nykyinen lakiehdotus vie kaikkea vaan väärään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut eivät tosin ole käyneet edes peruskoulua, eivätkä osaa yhdyssanoja.
Kielioppi sheriffi voi kirjoittaa itselleen sakot.
Minä en ymmärrä miksi tämä lakiehdotus olisi väärä. Eli LTOt valittavat kokoajan kuinka raskasta on ja kuinka ryhmissä on nyt tukea tarvitsevia lapsia ja apua ei saada. Nythän on tarkoitus, että se valvotaan ja, että on pätevää henkilökuntaa paikalla.
Koko ajan LTO valittavat kuinka he ei pysty tekemään omaan työnsä kun sitä ja tätä ja tuota. Jokaisessa ryhmässä on nykyään lapsia joka tarvitsee apua (joskus luulen että LTO keksivät näitä, jotta saisivat kunnoitusta omaan työhönsä). Mutta tarkoitus on lisätä pätevää henkilökuntaa päiväkoteihin. Niin, voiko joku nyt vääntää minulle rautalangasta miksi tämä on väärin. Vai onko nyt niin, että halutaan julkisuutta omiin palkkaneuvotteluihin, joka on aivan erillinen osasto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Resurssipula on varmasti todellinen, mutta ratkaistavissa kouluttamalla järkevästi. Tavisryhmissä riittäisi, että on hoitajia ja yksi tavallinen lto (joka voi olla sosionomitaustainen) muutamana päivänä viikossa. Eltojen koulutusmääriä lisättäisiin, ja miksei palkkaa myös, jolloin nykyiset lto:t voisivat hakeutua koulutukseen. Perustetaan lisää ryhmiä, joissa on elto-resurssi. Kaikissa ryhmissä lisätään hoitajia. Eskariin oma pätevyys, taitaa ollakin.
Sen sijaan tämä nykyinen lakiehdotus vie kaikkea vaan väärään suuntaan.
Minäkään en ymmärrä, miksi ryhmiin pitäisi lisätä juuri niitä opettajia, kun ongelma on siinä, ettei perushoitoa ehditä tekemään. Tuskin ne opettajat haluavat erityisesti vaihtamaan vaippoja ja syöttämään, vaan hyödyntää koulutustaan juurikin siihen, että suunnittelevat ja toteuttavat mielekästä varhaiskasvatusta ryhmissä. Eli lisää hoitajaresursseja, ja vapautetaan opettajan aikaa siihen, mikä hänen koulutuksensakin on.
Vierailija kirjoitti:
Tosi asia on, että sosionomi-lto:t eivät ole olleet mitään penaalin terävimpiä kyniä. Muutenhan he olisivat jotain kirurgian tai avaruusfysiikan tohtoreita.
Sinulla on huvittava käsitys siitä, mihin kaikkea älykkyyttä voidaan hyödyntää. Monet älykkäät ihmiset haluavat toimia lasten kanssa, koska se on tärkeää työtä. Samoin kirurgin ja sairaanhoitajan työ on tärkeää. Avaruusfyysikon ei, vaikka mielenkiintoista onkin. Et ole ehkä koskaan kuullut termiä, mutta monet empatiaan kykenevät ihmiset haluavat toimia hoitoalalla. :)
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä miksi tämä lakiehdotus olisi väärä. Eli LTOt valittavat kokoajan kuinka raskasta on ja kuinka ryhmissä on nyt tukea tarvitsevia lapsia ja apua ei saada. Nythän on tarkoitus, että se valvotaan ja, että on pätevää henkilökuntaa paikalla.
Koko ajan LTO valittavat kuinka he ei pysty tekemään omaan työnsä kun sitä ja tätä ja tuota. Jokaisessa ryhmässä on nykyään lapsia joka tarvitsee apua (joskus luulen että LTO keksivät näitä, jotta saisivat kunnoitusta omaan työhönsä). Mutta tarkoitus on lisätä pätevää henkilökuntaa päiväkoteihin. Niin, voiko joku nyt vääntää minulle rautalangasta miksi tämä on väärin. Vai onko nyt niin, että halutaan julkisuutta omiin palkkaneuvotteluihin, joka on aivan erillinen osasto?
Ongelma on siinä, että opettajien aika menee niihin töihin, joihin oikeasti ne lastenhoitajat olisivat koulutukseltaan sopivia. Nyt lakiehdotus vähentää hoitajien määrää, mikä on järjettömyyden huipentuma. Lisää hoitajia, jotta opettajat saavat aikaa omiin töihinsä, vaikka sitten erityislasten tarpeiden tunnistamiseen ja sopivan tuen suunnitteluun.
Äidit ja isät osaa hoitaa lapsia ilman koulutusta. Miksi tarhan hoitajat tarvitsee korkeakoulutuksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että opettajien aika menee niihin töihin, joihin oikeasti ne lastenhoitajat olisivat koulutukseltaan sopivia. Nyt lakiehdotus vähentää hoitajien määrää, mikä on järjettömyyden huipentuma. Lisää hoitajia, jotta opettajat saavat aikaa omiin töihinsä, vaikka sitten erityislasten tarpeiden tunnistamiseen ja sopivan tuen suunnitteluun.
Tästä olen aivan eri mieltä. LTOt tulee viettää aikaa lasten kanssa ihan normaaleissa olosuhteissa. Ei niinkään, että he istuvat ja juovat kahvia ja täyttelevät VASUJA. jos LTO ei ole mukana vaan on ihan omassa ryhmässä, niin hän ei opi tuntemaan lapsia. Jos hän oikeasti vaan tulee vetämään jonkun ihana askareteluhetken lasten kanssa, niin hän ei opi tuntemaan lapsia. Eli LTOt pitäisi vapauttaa paperi työsta ja olla lasten kanssa. Ihan niin kuin normaali opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä tavallahan nykyisin Suomessa ongelmat ratkaistaan. Köyhyys ja kurjuus katoaa leipäjonot lopettamalla, työttömyys sillä kun pakotetaan työttömät hakemaan olemattomia työpaikkoja. Ongelmat koulutuksessa ratkaistaan leikkaamalla koulutusmäärärahoista. Onko siis mitään uutta auringon alla, että hoitajapulaa helpottamaan hankitaan lisää opettajia?
Minä olen ymmärtänyt, että idea on lisätä lto:ita ja siksi nyt sosionomit lakkoilevat. Kukaan ei ole vähentämässä henkilökuntaa vaan vaatimassa korkeampaa koulutusta.
Minäkin tahtoisin työn, missä seisoskelen pihalla ja palkka juoksee! Anteeksi, ei se työ lasten kanssa ole tuota oikeasti. Vieraiden lasten hoitaminen ja kasvattaminen on raskasta ja vaativaa päivästä toiseen. Ja ansaitsee oikeasti meidän kaikkien arvostuksen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä olen aivan eri mieltä. LTOt tulee viettää aikaa lasten kanssa ihan normaaleissa olosuhteissa. Ei niinkään, että he istuvat ja juovat kahvia ja täyttelevät VASUJA. jos LTO ei ole mukana vaan on ihan omassa ryhmässä, niin hän ei opi tuntemaan lapsia. Jos hän oikeasti vaan tulee vetämään jonkun ihana askareteluhetken lasten kanssa, niin hän ei opi tuntemaan lapsia. Eli LTOt pitäisi vapauttaa paperi työsta ja olla lasten kanssa. Ihan niin kuin normaali opettaja.
Normaalia on kyllä se leikkihetkien, ruokailujen ja vastaavien vahtiminen ja tarvittaessa koordinointi, seurailu, opastaminen jne. Ja olen samaa mieltä, että noissa on hyvä olla mukana, jotta lapset oppii tuntemaan. Mutta lisäkäsiä tarvitaan silti niihin rutiineihin. Eli hoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ymmärtänyt, että idea on lisätä lto:ita ja siksi nyt sosionomit lakkoilevat. Kukaan ei ole vähentämässä henkilökuntaa vaan vaatimassa korkeampaa koulutusta.
Niin, myös hoitajien kustannuksella. Vaikka heitä juuri pitäisi lisätä. Ja toisaalta se sosionomi on tähänkin asti tässä työssä pärjännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, myös hoitajien kustannuksella. Vaikka heitä juuri pitäisi lisätä. Ja toisaalta se sosionomi on tähänkin asti tässä työssä pärjännyt.
Ei ole tarpeen alentaa vaatimustasoa päiväkodeissa vaan nimen omaan nostaa opetuksen tasoa. Päiväkodin tulee kasvattaa osaltaan, ei vain säilöä lapsia.
Meidän lasten aikaan kasvatuskeskustelu käytiin jonkun ryhmän aikuisen kanssa. Kuinka kummoista koulutusta vaatii, jos tavallisen lapsen vuoden tavoitteeksi päätetään yhdessä, että opetellaan kuivaksi ja käyttämään lusikkaa?
Erityislapsilla on tottakai omia juttujaan, mutta sitä varten on oma koulutuskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarpeen alentaa vaatimustasoa päiväkodeissa vaan nimen omaan nostaa opetuksen tasoa. Päiväkodin tulee kasvattaa osaltaan, ei vain säilöä lapsia.
Ja sitä kasvatusta ovat ne jokapäiväiset jutut. Ryhmässä oleminen, vuoron odottaminen, leikit ja laulut, askartelut, ulkoilut jne. Tätä toimintaa osaa kyllä lähihoitajakin ohjailla. Eikä se ole mitään säilömistä, että annetaan lapselle aikaa, syliä ja huolehditaan perustarpeet. Muutenhan jokaisella vanhemmallakin tulisi olla yliopistokoulutus lapsen kasvatukseen jo synnäriltä alkaen, jos tämä ei olisi sitä, mitä lapsi tarvitsee.
Päiväunien aikana sitä koulutusta vasta tarvitseekin... Iljettävä työ.