Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Päivähoitotädit" ringissä seisoskelevia sosionomeja - vai mitä he oikeasti tekevät??

Vierailija
25.04.2018 |

Iltapäivälehdessä varsin hyvä vantaalaisisän havainto:

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201804252200901370_u0.shtml

Sama juttu on ollut ala-asteen opettajilla. Ensin ammattiliitto vänkää, että koulutusvaatimusta pitää nostaa ja kun on nostettu, pitää saada parempaa palkkaa. Mikään ei käytännössä ole kuitenkaan muuttunut. Varhaiskasvatusalan opintovaatimukset ovat melko vaatimattomat vs. oikeat korkeakouluopinnot yliopistossakin, puhumattakaan jostain AMK -tutkinnosta. Eikä siellä päikkärin pihalla seisomiseen todellakaan korkeakoulututkintoa tarvita.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, siellä seistään pihalla ihan se koko klo. 7 - 17. Lapset nukkuu päikkärit kuka keinussa, kuka hiekkalaatikossa ja kuka puun oksalla.

Vierailija
2/61 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seisovat stringeissä ulkona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenhoitajille ei tod tarvita pitkiä koulutuksia. Tarhantätinä pärjää peruskoulu pohjallakin.

Vierailija
4/61 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sinä viedä lapsesi työpäivän ajaksi johonkin lähimetsään tai rannalle jos niiden vieressä ei tarvitse kenenkään seisoskella eikä ruokkia ja pukea.

Säästyy sinun rahasi johonkin tärkeämpään.

Vierailija
5/61 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakiesitykset kun menee läpi, niin päiväkodeissa on sitten vain joka kolmas lastenhoitaja, siinä saavat sitten lto:t pyyhkiä pyllyjä rivakasti ja juosta muksujen perässä tappeluita estämässä yliopistotutkinnollaan vai kuka ne perustyöt sitten tekee?

Vierailija
6/61 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurahaalarien pukemiseen ei korkeakoulututkintoa tarvitse.

Vierailija
7/61 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lukio-opettaja ja minä ajelen citymaasturilla johon ei ole lto:lla varaa

lisäksi en viitsisi koko vuotta raataa, vaan meillä opettajilla on pidemmät lomat - 3,5 kk vuodessa. lomailu on minulle itsestäänselvyys

joten selvää on että lto:t ovat alempitasoisia kuin me opettajat

Vierailija
8/61 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenhoitajille ei tod tarvita pitkiä koulutuksia. Tarhantätinä pärjää peruskoulu pohjallakin.

Joo. Mitäpä sitä tarvitsisi tietää lapsen peruskehityksestä, sekä esimerkiksi erityislapsista ja heidän kanssaan toimimisesta.

Vierailija
9/61 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ope34 kirjoitti:

Minä olen lukio-opettaja ja minä ajelen citymaasturilla johon ei ole lto:lla varaa

lisäksi en viitsisi koko vuotta raataa, vaan meillä opettajilla on pidemmät lomat - 3,5 kk vuodessa. lomailu on minulle itsestäänselvyys

Et ole opettaja, eivät ole noin tyhmiä kuin sinä.

Provo.

Vierailija
10/61 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

naapurin likkakin voi hoitaa lapsia.

Vierailija
11/61 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi sosionomi jäädytti lapseni pihalla. Kirjoissa ei kerrottu, että mene lapsen kanssa sisälle jos lapsi itkee lohduttomasti kun kylmä, lapsen posket ja huulet ovat siniset.

Maalaisjärjellä pärjää pitkälle jis sellaista sattuu löytymään.

Vierailija
12/61 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi asia on, että sosionomi-lto:t eivät ole olleet mitään penaalin terävimpiä kyniä. Muutenhan he olisivat jotain kirurgian tai avaruusfysiikan tohtoreita.

Vierailija
13/61 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemminkin pitäisi panostaa psyologisiin soveluvuustesteihin, joissa mitattaisiiin empatiaykyä ja muita inhimillisiä valmiuksia kuten yhteistyökykyä ja luontaista auktoriteettia.

Ei kirjoista opi hyväksi lastenhoitajaksi.

Vierailija
14/61 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi asia on, että sosionomi-lto:t eivät ole olleet mitään penaalin terävimpiä kyniä. Muutenhan he olisivat jotain kirurgian tai avaruusfysiikan tohtoreita.

Eikös sama päde yliopisto-lastentarhanopettajiin, vai ovatko työnsä ohella mainitsemiasi tohtoreita?

Vierailija
15/61 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen elämän mahdollinen pelastaminen kirurgisin menetelmin kertoo sinulle elämän olennaisimmasta älykkyydenlajista?

Vierailija
16/61 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kyllä kiinnostaisi tietää, mistä te erotatte ringissä seisovista lastentarhaopettajista kuka on sosionomi ja kuka kasvatustieteen kandi tai maisteri? Näkeekö sen ihmisestä jotenkin päälle päin onko sosionomi vai yliopiston käynyt?

Itse en ole huomannut mitään eroa. Eikä minulla ole mitään hajua, millä koulutuksella lastentarhaopettajat työskentelevät lapseni päiväkodissa.

Vierailija
17/61 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalissa työpaikassa on eri vaativuustason tehtäviä. Näin on päiväkodissakin. Koulutuksesta riippuen nenän- ja takamuksen pyyhkiminen ja kurahaalarin pukeminen on sitä perushommaa, johon ei varsinaisesti koulutusta tarvita ja palkka sen mukaan. Päiväkodissa pitäisi olla resursseja myös laadukkaaseen varhaiskasvatukseen. Sen suunnittelijoilla ja toteuttajilla tulee olla asianmukainen koulutus ja palkka sitten päiväkotien parhaimmistoa.  Sosionomi-AMK:t eivät ole mitään päiväkotien ykköslinjaa eli palkka jossain siellä välissä vaan...

Noin se on tehokkainta ja hyödyllisintä.

Toinen asia sitten on, jos päiväkodit aliresurssoidaan, mutta se ei ole palkkatasa-arvokysymys.

Vierailija
18/61 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, siellä seistään pihalla ihan se koko klo. 7 - 17. Lapset nukkuu päikkärit kuka keinussa, kuka hiekkalaatikossa ja kuka puun oksalla.

Vain päiväkodin täti voi keksiä tuollaisen kommentin.

Vierailija
19/61 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut eivät tosin ole käyneet edes peruskoulua, eivätkä osaa yhdyssanoja.

Vierailija
20/61 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ope34 kirjoitti:

Uskomatonta, että joku opettaja kehtaa kirjoittaa noin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä