Ihan kamalat kuukautiset, voiko kohdun poistattaa jo 15-vuotiaana?
Kuukautiseni ovat uskomattoman tuskalliset ja haluaisin poistattaa kohtuni tai lopettaa kuukautiset muuten kokonaan. Mulla on todella kovia vatsakipuja, selkäkipuja, migreeni johon kuuluu myös halvausoireet ja voimakkaat PMS oireet. Olen suorastaan masentunut ennen kuukautisia ja olo on kuin sumussa, olen aivan sekaisin ja todella väsynyt. En oikein osaa sanoa silloin mitään enkä tehdäkään. En tiedä, kuuluuko myös migreeniauraan nuo oireet. Endometrioosia ei ole löytynyt, mutta pcos on. Mitä voisin tehdä oloni helpottamiseksi?
Kommentit (35)
En kyllä haluaisi kierukkaa, kun laitto kuulemma sattuu kamalasti. Näiden vatsakipujen hoito on kamalan hankalaa tuok migreenin takia, kun ei sovi oikein mitkään pillerit. Jopa Terolutista migreeni paheni.
Ap
Sinulla voi ihan hyvin olla endometrioosi vaikka olet noin nuori.
Kuulostaa hassulta että pelkäät jotain kierukan laittokipua kun kärsit normaalsiti paljon suuremmista kivuista...
Näkyykö endometrioosi esimerkiksi jos ultrataan mahan päältä tai sisätutkimuksessa?
Ap
Kierukan laittaminen ei satu juurikaan sisätutkimusta enempää. Normi kuukautiskivut sattuu enemmän. Laitto ei satu mutta kaikille ei sovi tietty sekään.
T. 16-vuotiaana kierukkaa kokeillut
Kohdunpoistoa ei varmaan tehdä kovin kevein perustein edes aikuisille saati sitten kasvavalle nuorelle.
Yksi kysymys: onko sinulla ylipainoa? Se on erittäin tavallista pcos:in yhteydessä, ja tilaa voidaan helpottaa laihduttamalla. Tähän liittyvät oireet muuten helpottuu usein 40 iässä. Laiha lohtu tietysti..
Mut pelasti minipillerit, ne määrättiin aurallisen migreenin vuoksi. Aloitin ne 15-vuotiaana, kun 2x800mg Buranaa 3 kertaa päivässä ei tuntunut missään, en voinut seistä suorassa ja paksuin yöside oli täynnä ja tulossa yli parissa tunnissa. Pyörryin myös kerran suihkuun kivusta. Pillereillä on olo aivan mahtava, kuukautiset jäi pois ja välillä tiputtelua, joka on ihan kivutonta enkä tarvi kuin pikkuhousunsuojan silloin.
PMS oireet eivät poistuis kohdunpostolla, eikä migreeni...
Hassua, jos pelottaa niin kovasti kierukan laitto - kerran se vaan kirpasee ja jos auttaa, niin sulla on helpompi olla seuraavat 5 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä haluaisi kierukkaa, kun laitto kuulemma sattuu kamalasti. Näiden vatsakipujen hoito on kamalan hankalaa tuok migreenin takia, kun ei sovi oikein mitkään pillerit. Jopa Terolutista migreeni paheni.
Ap
Oletko kokeillut Cerazettea? Minä ja pari kaveriani kaikki migreenin kanssakin voidaan syödä sitä. Olen kuullut sen sopivan monelle, ei tietenkään kaikille.
Vähähistamiininen ruokavalio vois auttaa?
Täällä myös yksi, joka veti yliannostusta kipulääkkeitä ilman apua. Mulla ei ikävä kyllä auttanut kuin aika. Joskus 25-vuotiaana alkoi helpottaa ja nyt alkaa olla ihan siedettävät. Särkylääkkeet oli yhtä tyhjän kanssa ja mitään ehköisynäkin käytettyä en saanut, koska suvun vakaumus kielsi sen, enkä tohtinut salassa hankkia, kun opiskelijana olin osin heistä taloudellisesti taloudellisesti vielä riippuvainen.
Migreeni --> ei yhdistelmäehkäisyä eli e-pillereitä tai rengasta tai laastaria.
Minipillereissä ja muissa progestiiniehkäisimissä taas ongelmana vaikutus migreeniin jos kerran siis neurologi hormonaaliseksi todennut.
Mutta tohon ongelmaan endometrioosi/kuukautiskivut + runsas vuoto voisi hormonikierukka olla ihan passeli ratkaisu. Hormonipitoisuudet veressä jää kuitenkin aika mataliksi kun kierukan pointtina on vaikuttaa lähinnä paikallisesti, eli ei pitäis paljoa vaikuttaa migreeniin toisin ku minipillerit yms. Vuoto ainakin mulla Mirenalla muuttu niagarasta lähes olemattomaksi (oli vaikea uskoa itelläkin!) ja kivutkin helpotti ihan valtavasti (hankala endo todettu). Suosittelen! Tietenkin se kierukan asentaminen on suoraan sanottuna perseestä mutta kuitenkin pientä verrattuna 1) niihin kuukautiskipuihin jotka on kuitenkin jatkuva vaiva kun taas kierukan laitto on kertanippasu (tai okei, pitäähän se vaihtaa sit joskus 5v päästä) 2) isosta leikkauksesta toipumiseen. Itse pitäisin plussana myös sitä ettei kierukan laittoon liity samanlaisia komplikaatioriskejä kuin leikkaukseen.
Kohtua ei lähdetä ihan huvikseen poistamaan, varsinkaan noin nuorelta, paitsi jos ei ole syöpä kysymyksessä. Ja vähän vähän vanhemmallakin ensin on kohdun paikallishoidot yms, lämpöhoito jne. Sulla ap varmaan on kyse runsasvuotoisuudessa siitä, ettei vuoto ole vielä tasaantunut. Harmi tuo migreeni, mutta neurologilta saat varmaan alkuun apuja tilanteesesi.
Olen laihduttanut ja koko ajan laihdutan, ylipainoa ihan valtavasti.
Ap
Noi jotka ehdottaa e-pillereitä ei selvästi kärsi migreenistä.. Ne olisi tuollaisen migreenin kanssa tosi iso riski esimerkiksi veritulppaan.
Hormonikierukka saattaisi auttaa, mutta minulla sekin pahensi migreenioiretta ja tiputteluvuotoa oli koko kuukauden. Noin nuorelle voi asennus olla lisäksi tuskallinen. Koita saada neurologin kautta kunnon estolääkitys, tosin sopivan löytäminen voi olla haastavaa.
Menee huuhaan puolelle, mutta omalla kohdalla kuukautiset on helpommat kun välttelen sokeria ja harrastan liikuntaa. Siis jatkuvasti eikä vain menkkojen aikana. Koita löytää sellaiset kuukautissuojat, joiden avulla koko ajan ei tarvi jännittää.