Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan kamalat kuukautiset, voiko kohdun poistattaa jo 15-vuotiaana?

Vierailija
25.04.2018 |

Kuukautiseni ovat uskomattoman tuskalliset ja haluaisin poistattaa kohtuni tai lopettaa kuukautiset muuten kokonaan. Mulla on todella kovia vatsakipuja, selkäkipuja, migreeni johon kuuluu myös halvausoireet ja voimakkaat PMS oireet. Olen suorastaan masentunut ennen kuukautisia ja olo on kuin sumussa, olen aivan sekaisin ja todella väsynyt. En oikein osaa sanoa silloin mitään enkä tehdäkään. En tiedä, kuuluuko myös migreeniauraan nuo oireet. Endometrioosia ei ole löytynyt, mutta pcos on. Mitä voisin tehdä oloni helpottamiseksi?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten en e-pillereitä suosittele noin nuorelle mutta sun ne kannattaa aloittaa. Ja niitähän voi syödä putkeen niin ettei joka kuukasi tarvi menkoista kärsiä.

Vierailija
2/35 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi, koska migreeni on hormonaalinen. Ollaan puhuttu neurologin kanssa ja hän sanoi, ettei kyllä missään nimessä kannata, koska voi pahentaa migreeniä. Joskus söin niitä akneen, mutta silloin minulla ei vielä ollut migreeniä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene keskustelemaan lääkärin kanssa, jotain voidaan varmasti tehdä kuten määrätä kunnon särkylääkkeet, mutta ei taatusti tule kohdunpoisto kysymykseen noin nuorena.

Vierailija
4/35 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No e-pillerit! Nuorella ne monesti voidaan aloittaa vaikka varsinaista ehkäisyn tarvetta ei olisikaan. Mutta juurikin tasaamaan kuukautiskiertoa, helpottamaan oireita ja vähentämään vuotoa. Ja e-pillereillä voi tosiaan "ohittaa" kuukautiset, niin ettei niitä tule kuin vaikka joka toinen kuukausi tai vaikka kahden kuukauden välein. Sekin helpottaa arkea!

Vierailija
5/35 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö ibuprofeenia kuukautisten aikana? Se vähentää vuodon määrää. Katso pakkauksesta annostus, montako tablettia voi ottaa päivässä. Mä syön kolmesti päivässä, tosin puolitan usein tabletteja. Mulla riittää aika pienikin annostus, mutta pitää tosiaan ottaa aamulla, päivällä ja yöksi.

Vierailija
6/35 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. ehkäisyrengas on matalahormonisempi kuin pillerit, se voisi sopia paremmin migreenin kanssa.

Vierailija
7/35 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tonninen panadol ja 800 burana kolme kertaa päivässä, migreenin takia. Syön niitä myös vatsakipuihin, mutta tuntuu, ettei nekään oikein auta. Nytkin jalat tärisee ja on niin inhottava olo ja mahaan sattuu. :(

Ap

Vierailija
8/35 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailta varmaan saisi rahalla. Eikö hormonikierukka kanssa vaikuta kuukautisiin?

Vierailija
9/35 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla nuo johtuivat huonosta terveydentilasta, mitä lääkärit eivät osanneet auttaa. Oli ravinnepuutoksia, tulehdusta, ruoka-aineherkkyyksiä ja suolisto-ongelmaa. Vaihtoehtokeinoilla voi yrittää saada helpotusta. E-pillerit todennäköisesti pahentaisivat tilannetta elimistösi kannalta, vaikka jonkun oireen veisivätkin pois. 

Vierailija
10/35 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysy lääkäriltä olisiko matala hormooninen kyleenä kierrukka mahdollinen ei ilmeisesti migreenin kanssa ole kauhean paha. ja kyllä sun öpitäis jotai nmuuta lääkettä saada migreeniin kun koko aja vetä ätommsot lääkettä nyt oikeesti vaadit pääsyn kunnon gynelle ja kunnon lääkärille ja itke ja viakka huuda sua ei saa sivuttaa vaan sen takia että olet nuori.

Vierailija
11/35 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkö syö migreeniin estolääkitystä?

Vierailija
12/35 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin kivuissasi ja vaadi kunnon tropit tai muuta hoitoa. Nyrkkiä pöytään ja tukihenkilö mukaan jos tarve. Ei tuollaisesta tarvitse kärsiä!

Vierailija
13/35 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, asutteko pk-seudun lähellä ja onko perheellä rahaa?

14/35 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön e-pillereitä monta laattaa putkeen samoista syistä. Migreeniä minulla ei sentään ole ollut, mutta niin pahat kivut, että tajunnantaso heikkeni niin, etten tunnistanut enää missä olen. Hemoglobiini myös laski runsaiden menkkojen takia anemian puolelle... Harmi, ettet itse voi e-pillereitä käyttää.

Keskustele lääkärisi tai terveydenhoitajasi kanssa tästä asiasta. Kohdunpoistoon tuskin on mahdollista päästä alaikäisenä, mutta jotain muita vaihtoehtoja varmasti löytyy. Mitenkäs minipillerit? Ne voi kuulemma viedä kuukautiset kokonaan poiskin.

Vierailija
15/35 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö sinulle toinen kipulääke buranan tilalle? Minulla helpotti sen verran lääkkeenvaihto, etten pyörinyt tuskasta koko aikaa.

Vierailija
16/35 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikierukka?

Vierailija
17/35 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endometrioosia ei voi poissulkea varmasti muuten kuin diagnostisella laparoskopialla.

Sydämestäni toivon että joku lääkäri ottaisi tilanteesi nyt todella asiakseen. Ansaitset parempaa.

Vierailija
18/35 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunpoistoa tuskin tehdään yhtään kellekään kuukautiskipujen takia, oli ne kuinka kauheita tahansa. Ainakaan julkisella.

P.S. Strerilisaatiossa ei poisteta kohtua, eikä kuukautiset lopu siihen. Niin ja sen saa vasta kun on 30v. Näin selvennyksenä, koska aloittaja vielä niin nuori. :)

Vierailija
19/35 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kainuussa asutaan. Neurologille tässä odotetaan pääsyä, jotta saisin estolääkityksen.

Varmaan pakko varata aika gynellekin.

Ap

Vierailija
20/35 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohdunpoistoa tuskin tehdään yhtään kellekään kuukautiskipujen takia, oli ne kuinka kauheita tahansa. Ainakaan julkisella.

P.S. Strerilisaatiossa ei poisteta kohtua, eikä kuukautiset lopu siihen. Niin ja sen saa vasta kun on 30v. Näin selvennyksenä, koska aloittaja vielä niin nuori. :)

Tämä 👌

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän