Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä sinulle pitäisi vastata, jos kysyt mitä kuuluu?

Vierailija
25.04.2018 |

Suututko, ellen vastaa kysymykseesi? Elämäni on tylsää, minulla ei ole mitään kunnollista kerrottavaa. Kaksi päivää sitten vastasin sinulle samaan kysymykseen... mitään merkittävää ei ole sen jälkeen tapahtunut.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin odotan kysymykseeni vastauksena lyhyttä tiivistelmää siitä, mitä kyseiselle ihmiselle kuuluu. Yleensä en tuota kysele kuin niiltä ihmisiltä, joita harvemmin näen, jolloin tapaamisten välillä on voinut oikeasti tapahtuakin jotain. Sellaiselta, jota näkee viikottain, on turha kysellä, koska yleensä sitten ajantaisaisesti kysymättä kuulee, mitä toisella on menossa.

Eli jos olet sitten viimetapaamisen vaihtanut työpaikkaa, muuttanut, sairastunut, löytänyt uuden puolison, saanut lapsen, menettänyt vanhemman jne., kerrot lyhyesti asiasta ("Ihan hyvää, kiitos. Pari kuukautta sitten juuri muutettiin uuteen kotiin.", "Nyt jo parempaa, mutta olin tuossa talvella pari kuukautta todella pahassa keuhkokuumeessa"). Ja sitten, jos ei ole mitään oikeasti merkitsevää tapahtunut, voi sen kertoa toteamalla "Eipä mitään sen kummempia, samaa vanhaa" " Ei ole sitten viimenäkemän mitään mainittavan arvoista tapahtunut" tai vastaavaa. Ei pitäisi olla kovin rankkaa tai haasteellista - edes introvertille. Jos ei halua kertoa, voi aina käyttää sen pari sekuntia siihen "Eipä mitään uutta" -kommenttiin ilman suurempien traumojen pelkoa, tuo kuulumisten kysely kun kuuluu normaaliin, kohtaliaaseen keskustelukultturriin.

"Normaali, kohtelias keskustelukulttuuri" ei ole normaalia kuin niille, ketkä tuollaisen protokollaan perustuvan tapakasvatuksen ovat saaneet. Perheissä on tosi erilaisia kulttuureja ja kaikki eivät elä, tai edes halua elää tuossa keskiluokkaisessa sosiaalikulttuurissa. Miksi ihmeessä haluaisit pommittaa ihmistä, joka ei välitä sinulle kuulumisiaan jaella, tuollaisilla kysymyksillä vaan tavan vuoksi? Eikö olisi kohteliaampaa kunnioittaa hänen toivettaan siitä, miten ja koska hän haluaa keskustella?

Vierailija
22/39 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin odotan kysymykseeni vastauksena lyhyttä tiivistelmää siitä, mitä kyseiselle ihmiselle kuuluu. Yleensä en tuota kysele kuin niiltä ihmisiltä, joita harvemmin näen, jolloin tapaamisten välillä on voinut oikeasti tapahtuakin jotain. Sellaiselta, jota näkee viikottain, on turha kysellä, koska yleensä sitten ajantaisaisesti kysymättä kuulee, mitä toisella on menossa.

Eli jos olet sitten viimetapaamisen vaihtanut työpaikkaa, muuttanut, sairastunut, löytänyt uuden puolison, saanut lapsen, menettänyt vanhemman jne., kerrot lyhyesti asiasta ("Ihan hyvää, kiitos. Pari kuukautta sitten juuri muutettiin uuteen kotiin.", "Nyt jo parempaa, mutta olin tuossa talvella pari kuukautta todella pahassa keuhkokuumeessa"). Ja sitten, jos ei ole mitään oikeasti merkitsevää tapahtunut, voi sen kertoa toteamalla "Eipä mitään sen kummempia, samaa vanhaa" " Ei ole sitten viimenäkemän mitään mainittavan arvoista tapahtunut" tai vastaavaa. Ei pitäisi olla kovin rankkaa tai haasteellista - edes introvertille. Jos ei halua kertoa, voi aina käyttää sen pari sekuntia siihen "Eipä mitään uutta" -kommenttiin ilman suurempien traumojen pelkoa, tuo kuulumisten kysely kun kuuluu normaaliin, kohtaliaaseen keskustelukultturriin.

"Normaali, kohtelias keskustelukulttuuri" ei ole normaalia kuin niille, ketkä tuollaisen protokollaan perustuvan tapakasvatuksen ovat saaneet. Perheissä on tosi erilaisia kulttuureja ja kaikki eivät elä, tai edes halua elää tuossa keskiluokkaisessa sosiaalikulttuurissa. Miksi ihmeessä haluaisit pommittaa ihmistä, joka ei välitä sinulle kuulumisiaan jaella, tuollaisilla kysymyksillä vaan tavan vuoksi? Eikö olisi kohteliaampaa kunnioittaa hänen toivettaan siitä, miten ja koska hän haluaa keskustella?

Nimenomaan! Ihmisillä on erilaisia tapoja olla vuorovaikutuksessa toisten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ketään oikeesti kiinnosta mitä kuuluu

kuuluu vastata, hyvää kiitos. on se sitten totta tai ei

Vierailija
24/39 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei ketään oikeesti kiinnosta mitä kuuluu

kuuluu vastata, hyvää kiitos. on se sitten totta tai ei

Tämä varmaan pitää melko usein paikkansa. Harvempi ehkä ainakaan haluaa kuulla vastauksena pitkää selitystä siitä, miten rahat ovat loppu ja muutenkin kaikki harmittaa.

Miksi siis toiset kysyvät tuota toisilta niin usein? Mitä merkitystä sillä oikein on lopulta on, että jokin tuttava vastaa viestiin, että eipä tässä ihmeempää, kesän tuloa odotellaan jne. Mitä tällaisesta vuorovaikutuksesta oikein pitäisi saada irti?

Vierailija
25/39 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti tuo on vain jonkinlainen retorinen kysymys, tyhjänpäiväistä small talkia ja keskustelu etenee jotenkin näin.

- Mitä kuuluu?

- Mikä tässä (ihan hyvin, kiitos kysymästä) Miten sulla?

- Ei ihmeempiä.

Netin chateissa olen joskus huomannut lapseni tervehtivän "Sup" (eli what's up) ja siihen vastataan täysin samoin "Sup" ja keskustelunavaus oli sitten siinä :)

Amerikanmeininki.

Vierailija
26/39 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti tuo on vain jonkinlainen retorinen kysymys, tyhjänpäiväistä small talkia ja keskustelu etenee jotenkin näin.

- Mitä kuuluu?

- Mikä tässä (ihan hyvin, kiitos kysymästä) Miten sulla?

- Ei ihmeempiä.

Netin chateissa olen joskus huomannut lapseni tervehtivän "Sup" (eli what's up) ja siihen vastataan täysin samoin "Sup" ja keskustelunavaus oli sitten siinä :)

Amerikanmeininki.

Olen myös kiinnittänyt huomiota siihen, ettei amerikkalaisissa leffoissa ja sarjoissa kysyjä useinkaan enää tuon kysymyksen jälkeen jää kuuntelemaan toisen mahdollista vastausta kysymykseen, vaan keskustelu siirtyy heti kysymyksen jälkeen työjuttuihin tai johonkin muuhun vastaavaan asiaan. Vaikuttaisi siis siltä, että se olisi enemmänkin tervehdys kuin mikään varsinainen kysymys (mutta en ole itse asunut Yhdysvalloissa, joten en tiedä miten sitten tosielämässä nuo tilanteet siellä yleensä menevät).

Vierailija
27/39 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Muitä kuuluu?" on osa tervehdystä. "Moi, mitä kuuluu?" -> "Moi, ihan hyvää, entä itsellesi?" -> "Eipä tässä mitään ihmeitä" . Ei siis ole tarkoituskaan, että alkaisit kertomaan kuulumisiasi. 

Vierailija
28/39 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun toinen kuitenkin kysyy, niin nykyään pyrin sanomaan tuon mitä kuuluun puolitutuille itse ensin. Paljon helpompaa. Samalla toisen vastauksesta käy selväksi millä linjoilla ollaan. Jos toinen tarinoi voinnistaan hieman pidemmin pyrin sitten itsekin samoin. Jos taas vastapuoli on "ihan OK" linjoilla niin mennään sitten sillä.

Vierailija
29/39 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Muitä kuuluu?" on osa tervehdystä. "Moi, mitä kuuluu?" -> "Moi, ihan hyvää, entä itsellesi?" -> "Eipä tässä mitään ihmeitä" . Ei siis ole tarkoituskaan, että alkaisit kertomaan kuulumisiasi. 

Miksi pommittaa ihmisiä parin päivän välein näin yhdentekevillä viesteillä? Ymmärrän yhteydenoton, jos on jotain oikeaa asiaa, mutta tätä en.

Vierailija
30/39 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pommittaa ihmisiä parin päivän välein näin yhdentekevillä viesteillä? Ymmärrän yhteydenoton, jos on jotain oikeaa asiaa, mutta tätä en.

Siis joku lähettää sulle tuollaisia viestejä? Ajattelin, että kyse on esim jostain työkaverista tai naapurista, jota näet useamman kerran viikossa . 

Vierailija
31/39 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomessa ennenvanhaan voinnin kyselyllä oli joku merkitys! Mihin on kadonnut vanha kunnon "On ilmoja pidellyt"?. Niin se keskustelu kuuluu alkaa.

Vierailija
32/39 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinderissä jos kysyn miehenä että mitä kuuluu niin en toivo sitä että nainen vastaa vain "hyvää, mitäs sulle".

Joskus näkee naisten profiileissa että "mulle kuuluu aina hyvää, kysy jotain muuta". Mun mielestä tuollainen on käsittämätöntä ylimielisyyttä.

Toivoisin naisen vastaavan että mitä on tehnyt tai mitä on tekemässä tai sitten rehellisesti minkälainen fiilis on ollut. Pelkkä "hyvää" vastaaminen ei edistä se keskustelua yhtään eikä anna minkäänlaista informaatiota.

Vierailija
33/39 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis joku lähettää sulle tuollaisia viestejä? Ajattelin, että kyse on esim jostain työkaverista tai naapurista, jota näet useamman kerran viikossa . 

Ei, vaan saan pikaviestisovelluksessa usein tällaisia viestejä tuttavalta. Livenä tällaisiin kyselyihin vastaaminen menisi nopeammin.

Vierailija
34/39 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tinderissä jos kysyn miehenä että mitä kuuluu niin en toivo sitä että nainen vastaa vain "hyvää, mitäs sulle".

Joskus näkee naisten profiileissa että "mulle kuuluu aina hyvää, kysy jotain muuta". Mun mielestä tuollainen on käsittämätöntä ylimielisyyttä.

Toivoisin naisen vastaavan että mitä on tehnyt tai mitä on tekemässä tai sitten rehellisesti minkälainen fiilis on ollut. Pelkkä "hyvää" vastaaminen ei edistä se keskustelua yhtään eikä anna minkäänlaista informaatiota.

En käytä Tinderiä. Olen silti samaa mieltä siitä, että jos haluaa tutustua uuteen ihmiseen romanttisessa mielessä, niin vähän enemmän pitäisi vastauksen kanssa nähdä vaivaa.

Vierailija
35/39 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomessa ennenvanhaan voinnin kyselyllä oli joku merkitys! Mihin on kadonnut vanha kunnon "On ilmoja pidellyt"?. Niin se keskustelu kuuluu alkaa.

Ja tätä kaipaa kuka?

Vierailija
36/39 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sanon yleensä että "ei tässä kummempia" tai "sitä samaa" jos tilanne ei ole sitten viime kysymän muuttunut. Omituinen kysymys tuo "mitä pitää vastata?". Kysymykseen vastataan juuri niin kuin itse koet hyväksi, eikä niin kuin oletat kysyjän haluavan.

Ehkäpä ap:ta ottaa päähän juuri se, että aina samat ihmiset noudattavat tuota samaa mitä kuuluu kysymys kaavaa. Minullakin n tuttavia, jotka aloittavat aina tuolla samalla ja kun ovat sen heittäneet, eivät ole kuitenkaan kovin innokkaita kuulemaan mitä oikeati kuuluu. Suomessahan ei useimmilla ole tapana tätä mitä kuuluu toistella. En tiedä mistä tämän sananaparren käyttäjät sen ovat omaksuneet.

Minä saatan vasta esim. mitä itsellesi. Kiitos hyvää, on mielestäni ihan kauhea vastaus. Sehän on aivan persoonaton yleistokaisu.

Vierailija
37/39 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit luu kuussa, voisit vaikka tokaista, että hauska tavata-

Vierailija
38/39 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit luu kuussa, voisit vaikka tokaista, että hauska tavata-

Viitsitkö tarkentaa tätä? En tajunnut.

Vierailija
39/39 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos haluaisi oikeasti tietää viestillä läheiseksi kokemaltaan ihmiseltä, mitä hänelle kuuluu? Mitä silloin pitäisi kysyä?

Vastauksena tulee vain "hyvää" tai "mitäs tässä", jotka ei tosiaan edistä keskustelua. Eivät myöskään kysy mitään takaisin saati kommentoi, jos heille kertoo omia kuulumisia. Aika moni tekee nykyään noin.