Ystäväsi pettää. Kerrotko puolisolle?
Monia vuosia sitten ystäväni kertoi minulle tilanteista, joissa oli päätynyt panemaan parisuhteensa ulkopuolella. Näitä sattui parikin. Tuolloin ajattelin ystäväni ennen pitkää kuitenkin eroavan, joten en edes ajatellut sekaantua hänen parisuhteeseensa kertomalla puolisolle. Lisäksi se, että olin ystäväni uskottu, oli minulle tärkeämpää, kuin yleinen moraali. Mutta olisitko sinä kertonut? Tai kertoisitko, jos nyt saisit tietää tällaisesta? Mielipiteitä, kommentteja, spekulaatioita?
En siis vieläkään ole varma, teinkö oikein. Pariskunta on nykyään jo naimisissa, ja nyt en todellakaan aio enää kertoa. Ystävä on paras, joka minulla on.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
En kertoisi. Tiedän kahden ystäväni pettäneen.
Sen sijaan nyt, kun tiedän yhden tuttavamiehen pettävän varatun naisen kanssa, olen todella paljon pohtinut yritänkö jotenkin saada viestiä tämän varatun naisen miehelle. En tiedä miehestä, kuin nimen ja osoitteen. Puhelinnumeroa en löytänyt. En voi oikein tuulilasinkaan lappua siitä laittaa , joten asia varmaan jää.
Miksi koet tarvetta puuttua ventovieraan ihmisen elämään? Jos oma mieheni pettäisi minua, vihoviimeinen asia minkä haluaisin, olisi ulkopuolisen vieraan ihmisen ilmoitus asiasta. Mitä ei tiedä, se ei voi loukata.
Vuosia sitten? Entä jos asia on puhuttu läpi ja anteeksi annettu? Nyt repisit vanhat haavata uudelleen auki?
Kerroin koska halusin ystäväni miehen. Ja sainkin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kertoisi. Tiedän kahden ystäväni pettäneen.
Sen sijaan nyt, kun tiedän yhden tuttavamiehen pettävän varatun naisen kanssa, olen todella paljon pohtinut yritänkö jotenkin saada viestiä tämän varatun naisen miehelle. En tiedä miehestä, kuin nimen ja osoitteen. Puhelinnumeroa en löytänyt. En voi oikein tuulilasinkaan lappua siitä laittaa , joten asia varmaan jää.
Varatun naisen miehelle, mutta et varatun miehen naiselle?
Monia vuosia sitten... On se vähän kyseenalaista ruveta monen vuoden jälkeen leikkimään jotain pelastavaa prinssiä tuolle miehelle.
Mitä ystävä on monen vuoden jälkeen tehnyt sinulle?
Muuta ehtis tehdäkään kuin olla kielimässä kavereitten puolisoille. Ydinkaveriporukasta 9/10 pettää joten on normi.
Miksi sinä saisit päättää, milloin tuo pariskunta käsittelee mitäkin asioitaan yhdessä? Jos pettäjä haluaa kertoa vasta 10 vuoden kuluttua kun silloin tilanne on hänestä siihen sopiva, niin sitten hän tekee niin. Jos hän ei halua kertoa ikinä, on hänellä siihenkin jokin syy, jonka painavuutta sinä et ole oikea ihminen arvioimaan. Kyse on heidän elämästään, ei sinun. Harmi, että nyt tiedät salaisuuden jonka kanssa joudut elämään ja kamppailemaan itsesi kanssa, mutta yritä unohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Muuta ehtis tehdäkään kuin olla kielimässä kavereitten puolisoille. Ydinkaveriporukasta 9/10 pettää joten on normi.
Miksi sellainen käsite edes on kuin pettäminen? Eihän se mitään merkitse.
En tietenkään. Olen passiivinen vässykkä ja niin ovat ystävänikin.
En tiedä. Yksi ystävä petti väkivaltaista puolisoaan, en kertonut puolisolle ja erosivat pian tämän jälkeen. Mutta monen pariskunnan kummatkin osapuolet ovat kavereitani, tai niin että minä läheisempi naisen ja puolisoni miehen kanssa joten mitä sellaisessa tilanteessa tekisi? Satunnaispettämisestä en varmaan kertoisi, kroonisesta luultavasti kertoisin. Onneksi en kuitenkaan ole joutunut siihen tilanteeseen että olisi pitänyt valita.
Kertoisin. Koska rehellisyys on osa minun luonnettani ja persoonaa. Jos se ei käy niin minut saa samantien lempata kaveripiiristä. Haluan että myös minulle kerrotaan vastaavassa tilanteessa, joten siksi toimin niin kuin toimin. Sellaiset kaverit on epäilyttäviä, jotka käyttää energiaa pyörittääkseen toistensa selkien takana jotain pelipiiriä, jossa kolmas ja neljäs peittelee toista ensimmäiselle. Olen kerran ollut tilanteessa jossa tuttavani on tiennyt kaverinsa (kummatkin miehiä) pettäneen tämän vaimoa (joka oli myös tuttavani kaveri). Tuttavani piti asian omana tietonaan ja kun asia tuli ilmi niin nainen tulistui täysin tuttavalleni enkä ihmettele. Heidänkään suhde ei enää ole ollut sama.
Olen parhaillaan sellaisessa tilanteessa.
Tunnen että mieskin on ystäväni, mutta jostain syystä eu tulisi mieleenkään mennä lavertelemaan... silloin menettäisin ystäväni.
Sitten jos itse olisin siinä asemassa (petetty) toivoisin tietenkin että minulle kerrottaisiin.. tämä on tätä kaksinaismoralismia..
Ei tietenkään ystävää petetä. En kerro mitään yksityisluontosia asioita eteenpäin, mitä ystävä kertoo.
Murhaa pitäisi kyllä jo miettiä.
En kyllä ole niin viisas, että voisin alkaa toisten liittoja hoitamaan. Omassa ihan tarpeeksi tekemistä. Olen ollut tuollaisessa tilanteessa ja todellakaan en siihen sotkeutunut. Myöhemmin kävikin ilmi että ovat sopineet avoimesta suhteesta.
Vierailija kirjoitti:
Hyi, yäk. On tosi luotettava kaveripiiri sulla.
Mitä se asia sinulle kuuluu, eli miksi sinun pitäisi sekaantua toisten parisuhteeseen?
Se on sitten toinen juttu jos ystäväsi pyytäisi sinua puhumaan puolisolleen tästä pettämisestä, muussa tapauksessa se ei kuulu sinulle.
En kerro. Ei ole mun asiani kertoa.
En kertoisi ja en ole kertonut. Ystäväni on kuitenkin olleet rehellisiä mulle. Pari pettäjää löytyy kavereista, 32 vuotias nainen ja 50 vuotias mies. Naisen olen hakenut monesti vieraan miehen luota, tällöin yleensä hän on lähtenyt viikonlopus parhaan naiskaverinsa luo kaupunkiin.
50 vuotias mies käy panemassa säännöllisesti 4 eri varattua naista.
Kyllä kertoisin, rehellisyys ja moraali ovat tärkeämpiä kuin ystävyys.