Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheen kulujen jakaminen, kun vain toisella lapsia?

Vierailija
25.04.2018 |

Miten olette jakaneet kulut tai näette asian, jos yhteen muuttaa kaksi aikuista ja toisen lapset? Tämä on ennakkopohdintaa, seurustelen miehen kanssa, jonka lapset ovat hänellä joka toinen viikko ja yhteenmuutto on jossain kohdassa edessä. Nämä lapset on tosi mukavia ja olen tyytyväinen tilanteeseen, mutta itse monta vuotta yksin asuneena haluan miettiä näitä etukäteen monelta kantilta, jotta sujuisi hyvin.

Yksi iso asia on asunnon koko, etenkin jos saamme lisää lapsia, pitää huoneita olla aika paljon. Olemme aiheesta jo puhuneet, mutta emme kuluista yhtään. Kokemuksia?

Kommentit (361)

Vierailija
1/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa omat ja lastensa kulut. Sinä omasi. Jos saatte yhteisen lapsen, maksatte sen kulut yhdessä. 

Vierailija
2/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessä ei voi tiukasti (mielestäni) jaotella sun lapset-mun lapset-sun rahat-mun rahat periaatteella. Ja jos esimerkiksi ostatte asunnon yhdessä, ihan jo tulevaisuutesi turvaksi eron tai kuoleman varalle, se kannattaa olla puoliksi nimissänne ja siis myös puoliksi maksaa, jos kummankin talous sen sallii.

Selkeät lasten kulut, kuten harrastusmaksut, vaatteet, pk-maksut jne miehelle, ruuat ja asumiskulut puoliksi tai tulojen mukaan, on minun ehdotukseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheessä ei voi tiukasti (mielestäni) jaotella sun lapset-mun lapset-sun rahat-mun rahat periaatteella. Ja jos esimerkiksi ostatte asunnon yhdessä, ihan jo tulevaisuutesi turvaksi eron tai kuoleman varalle, se kannattaa olla puoliksi nimissänne ja siis myös puoliksi maksaa, jos kummankin talous sen sallii.

Selkeät lasten kulut, kuten harrastusmaksut, vaatteet, pk-maksut jne miehelle, ruuat ja asumiskulut puoliksi tai tulojen mukaan, on minun ehdotukseni.

Ehdoton ei asumiskulujen ja ruuat puoliksi laittamiselle. Ap maksaa yhden osan ja mies loput suhteutettuna asujien määrään.

Vierailija
4/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kutakuinkin näin. Minulla yksi lapsi exän kanssa, miehellä oli kaksi lasta exänsä kanssa, mutta ovat jo muuttaneet kotoa. Yhteisiä ei ole.

Talo on puoliksi. Asumiskulut (ruoka, laskut jne) menevät tulojen suhteessa (mies tienaa jonkinverran paremmin). Huonekalut yms on hankittu yhteiseltä säästötililtä, ei erotella meneekö joku kirjoituspöytä mille lapselle. Kumpikin maksaa oman autonsa. Ja omien lasten vaatteet, harrastukset, koulukirjat, huvittelurahat jne. 

Ihan hyvin on toiminut jo 12 vuotta.

Vierailija
5/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tuo ruoat ja muut asumiskulut on se mikä mietityttää. Puolet nelihenkisen perheen kuluista on aika paljon enemmän kuin yhden henkilön kulut vaikka lapset onkin vaan puolet ajasta. Ei ole tarkoitus alkaa kuitteja laskemaan, mutta luulen, että pidemmän päälle alkaisi tympiä, jos kaikki menisi vaan suvereenisti puoliksi. Esim sähkö- yms laskut nousee tosi paljon, kun asunnon pitää olla niin paljon isompi..

Ap

Vierailija
6/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just tuo ruoat ja muut asumiskulut on se mikä mietityttää. Puolet nelihenkisen perheen kuluista on aika paljon enemmän kuin yhden henkilön kulut vaikka lapset onkin vaan puolet ajasta. Ei ole tarkoitus alkaa kuitteja laskemaan, mutta luulen, että pidemmän päälle alkaisi tympiä, jos kaikki menisi vaan suvereenisti puoliksi. Esim sähkö- yms laskut nousee tosi paljon, kun asunnon pitää olla niin paljon isompi..

Ap

No niin no, sellaista se vaan on, jos enemmän väkeä tulee. Nousisihan teillä kulut myös yhteisen lapsen myötä, jos sellainen tulisi.

Toki te voitte vaikka kämpän hankkia niin, että sinä omistat vain neljäsosan ja siten myös hoidat vain neljäsosan kuluista. Mutta silloin myös erossa tai kuolemantapauksessa olet heikommassa asemassa. Vuokralla tilanne on selkeämpi, vuokran voi jakaa esim tarvittavien huoneiden suhteessa.

Vierailija
7/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies maksaa omat ja lastensa kulut. Sinä omasi. Jos saatte yhteisen lapsen, maksatte sen kulut yhdessä. 

Hetkinen Hetkinen!!!  Miksi säännöt muuttuvat jos naisella ei ole lapsia kun miehillä on???  Yh keskusteluissa miehen vaaditaan maksavan naisten lapsien kuluja. Missä tasa-arvo?  Toki sopimusvapaus on olemassa , mutta kuitenkin...

Vierailija
8/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen Hetkinen!!!  Miksi säännöt muuttuvat jos naisella ei ole lapsia kun miehillä on???  Yh keskusteluissa miehen vaaditaan maksavan naisten lapsien kuluja. Missä tasa-arvo?  Toki sopimusvapaus on olemassa , mutta kuitenkin...

koska jos mies ei maksa naisen kuluja, hän ei välitä puolisostaan ja on narsistialistajasika. Jos nainen maksaa miehen kuluja, on mies pummi.

Vierailija
9/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette ostamassa asuntoa, niin jonkunlainen keskusteluhan on käytävä siitä että kahdelle aikuiselle riittää kaksio, mutta jos molemmille lapsille pitää olla oma huone, nousee neliömäärä ja hinta aika helkkaristi. Ei sun kuulu niistä kahdesta ylimääräisestä huoneesta maksaa? No , oon varmaan "jäävi", kun en itse ikinä, missään tilanteessa ois mennyt yksiin lapsellisen miehen kanssa.

Vierailija
10/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ihan oikeasti. Jos et ole valmis maksamaan perheeseen liittyviä kuluja, kuten kasvavaa sähkölaskua, älä silloin kasvata perhettäsi! Pysy yksin!

Vierailija
11/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdoton ei asumiskulujen ja ruuat puoliksi laittamiselle. Ap maksaa yhden osan ja mies loput suhteutettuna asujien määrään.

Suosittelen että mues myös laittakoon ruokaa ja pesköön pyykkinsä omille lapsilleen tai olkoon nälissään ja likaisissa vaatteissa. Vastuu miehen lapsista ei kuulu sulle, ne ei ole sun lapsia.

Vierailija
12/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olette ostamassa asuntoa, niin jonkunlainen keskusteluhan on käytävä siitä että kahdelle aikuiselle riittää kaksio, mutta jos molemmille lapsille pitää olla oma huone, nousee neliömäärä ja hinta aika helkkaristi. Ei sun kuulu niistä kahdesta ylimääräisestä huoneesta maksaa? No , oon varmaan "jäävi", kun en itse ikinä, missään tilanteessa ois mennyt yksiin lapsellisen miehen kanssa.

Jos asuntoa ostetaan, oikeasti kannattaa kummankin maksaa puoliksi. En ymmärrä miksi naiset tieten tahtoen haluavat pistää itsensä huonompaan asemaan omaisuuden kartuttamisen kanssa, koska periaatteellisista syistä ei haluaisi maksaa jonkinverran isompaa lainaa? Vuokralla tottakai voi jakaa vuokran huoneiden määrän suhteessa, esimerkiksi.

Vierailija
13/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertainen syy. Samat ihmiset eivät ole tässä ketjussa kommentoimassa.

Vierailija
14/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe

Perhe on sellainen instituutio jossa ei lasketa kuluja. Jos et oikeasti ole valmis perustamaan perhettä niin jätä sikseen.

Vierailija
15/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla ollessa mies maksoi 2/3 osaa vuokrasta, minä loput. Sähkön samassa suhteessa, vesi jaettiin puoliksi. Ruokakulut maksettiin yhteiseltä tililtä, jonne mies laittoi satasen enemmän kuin minä. Hänellä siis kaksi lasta edellisestä suhteesta vuoroviikkosysteemillä.

Yhteinen talo kuitenkin ostettiin yhdessä 50/50 omistussuhteella, joten laina hoidetaan puoliksi.

Mies laittaa isomman summan taloudenhoitotilille. Nyt 17v asuu meidän kanssa, 15v vuoroviikoin ja lisäksi kaksi yhteistä 5v ja 3v

Vierailija
16/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ne säännöt mene niin. That is ugly truth.

Vierailija
17/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuinka paljon isompi sen kämpän muka pitää olla? Kahdestaan teillä voisi olla kaksio, lasten kanssa järkevä kolmio. Vuokrassa ero on pari sataa, eli 100e/aikuinen. Ostohinnassa muutama kymmenen tuhatta, joka ei lainan lyhennyksissä kyllä juurikaan tunnu.

Sähkölasku kaksiossa tai kolmiossa ei eroa kuin kymppejä, jos sitäkään. 

Toki jos ajatus on, että pitää hankkia omakotitalo ja kummallekin lapselle tarvitaan oma huone ja leikkitilat/pelihuoneet jne kulut kasvavat, mutta oikeasti kahden vuoroviikoin teillä olevan lapsen takia asumiskulut eivät järkyttävästi nouse.

Vierailija
18/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaatte taloustilin laskuille. Sinne laitatte rahaa arvioidun kulutuksen mukaan, ja pistätte vielä +10 % päälle. Arvioitte puolivuosittain kuukausittaisen euromäärän. Kaikki juoksevat laskut maksetaan sieltä, kuten kotivakuutus ja sähkö ja lainanlyhennys/vastike/vuokra/jätemaksut ym ok-talossa. Lisäksi säästätte sinne, että voi hoitaa hajonneet koneet ym. yllärit. Jos yhteisiä lapsia ilmaantuisi, niin tulevaisuudessa voi hoitaa heidänkin kulunsa sieltä. Meillä menee kaikki laskut sieltä verkkolaskuina, koska nykyisten kiinteiden liittymien aikakaudella on helppo tietää, paljonko esim. oma puhelinlasku on ja länttää sen verran rahaa tilipäivänä sille tilille.

Ruuat: mies käy sillä viikolla kaupassa, kun lapset on hänellä. Siinä menee se sinunkin osuus sivussa. Sä käyt sillä viikolla, kun olette keskenänne. Meillä kun on ydinperhe, ja omat tilit ja taloustili, niin me käydään vuorollamme joka toinen viikko. Tästä nyt ei ole pidetty mitenkään kynsin hampain tosin kiinni, jos toisella on ns. tilanne päällä. (Mun mies on ns. tietokonekömpelö, joka ei halua maksaa kortilla, ei omista älykännyä eikä osaa luoda edes sähköpostiosoitetta, vaan käyttää mun toista osoitetta, jos netistä pitää tilata jotakin..... tällä hetkellä yritän miestä saada ottamaan korttimaksun käyttöön, koska hän kitisee siitä, että pankki veloittaa automaattinostoista ja kaupan kassalta saisi nostaa, ja meillä olisi helpointa kuitenkin maksaa ruuatkin taloustililtä...)

Sähkö: sulle esim. 1/3. Jne.

Asunto: vähän hankalampi kysymys. Riippuu onko vuokra-asunto vai omistusasunto. Ensimmäisessä jakaisin käytön suhteessa, mutta jälkimmäisessä pitää huomioida muutakin, kuten lainanlyhennys, omistussuhteet ja käyttökulut ja kuka sijoitti minkäkin verran.

juu, ammattini on talousasiantuntija.... ;)

Vierailija
19/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asuntoa ostetaan, oikeasti kannattaa kummankin maksaa puoliksi. En ymmärrä miksi naiset tieten tahtoen haluavat pistää itsensä huonompaan asemaan omaisuuden kartuttamisen kanssa, koska periaatteellisista syistä ei haluaisi maksaa jonkinverran isompaa lainaa? Vuokralla tottakai voi jakaa vuokran huoneiden määrän suhteessa, esimerkiksi.

Niin no jos yhteen mennään jo valmiiks sillä ajatuksella että miten on helpompi jakaa omaisuus eron tullessa :-)  No, mä en vaan tajuu näitä uusperhekuvioita.

Vierailija
20/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimeomaan omaan näin, että miehellä on varaa sitten erossa lunastaa ap ulos asunnosta, ettei lasten tarvitse muuttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme