Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheen kulujen jakaminen, kun vain toisella lapsia?

Vierailija
25.04.2018 |

Miten olette jakaneet kulut tai näette asian, jos yhteen muuttaa kaksi aikuista ja toisen lapset? Tämä on ennakkopohdintaa, seurustelen miehen kanssa, jonka lapset ovat hänellä joka toinen viikko ja yhteenmuutto on jossain kohdassa edessä. Nämä lapset on tosi mukavia ja olen tyytyväinen tilanteeseen, mutta itse monta vuotta yksin asuneena haluan miettiä näitä etukäteen monelta kantilta, jotta sujuisi hyvin.

Yksi iso asia on asunnon koko, etenkin jos saamme lisää lapsia, pitää huoneita olla aika paljon. Olemme aiheesta jo puhuneet, mutta emme kuluista yhtään. Kokemuksia?

Kommentit (361)

Vierailija
61/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...että asuminen on halvempaa"

VÄÄRIN.

Esimerkiksi tarhaikäisen lapsen tarhamaksuun vaikuttaa tämä samassa taloudessa asuvan miehen tulot, ei tämän biologisen isän tulot joka ei asu lapsensa kanssa.

Ja näitä juttuja miesten on niin kovin vaikea ymmärtää :)

Vierailija
62/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puolison edelliset lapset saa ruokaa ja vapaa-aikaa kotitöitä vastaan. Jos eivät osallistu kotitöihin, niin ruokaakaan ei tipu pöytään. Vielä ei olla mietitty, mitä sitten tehdään kun saadaan yhteisiä lapsia. Puolison lapsista on kuitenkin isoapu talouden hoidodda.[/quote]  

Ruokaa ja vapaa-aikaa kotitöitä vastaan?

Kaikkia lapsia tulee kohdella samanarvoisina, jos kerran perheyksikkö on muodostettu. 

Ei ole olemassa minun lapsia ja sinun lapsia ja yhteisiä lapsia.  Kaikki ovat minun lapsia kummankin puolison silmissä.  Jos et siihen kykene, niin älä milloinkaan muodosta uusioperhettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Riittää ettei ole pihi".

No tuota, kyllä tällaiset raha-kysymykset ovat osaltaan hyvinvointikysymyksiä.

Jos toisella on tiukkaa, jätätkö tämän lapset ilman ruokaa kerta eivät ole omia?

Niin ajattelevalla on jäänyt jokin vaihe empatiankehityksessä toteutumatta. 

Omia tai toisten, lapset ruokitaan aina.

Meillä puolison edelliset lapset saa ruokaa ja vapaa-aikaa kotitöitä vastaan. Jos eivät osallistu kotitöihin, niin ruokaakaan ei tipu pöytään. Vielä ei olla mietitty, mitä sitten tehdään kun saadaan yhteisiä lapsia. Puolison lapsista on kuitenkin isoapu talouden hoidodda.

Kiva, teillä on vielä tuollainen muutaman vuosikymmenen takainen lapsiorjamalli, jossa muksuja tehdään palvelijoiksi. Vähän niinkuin huutolaiset aikanaan laupeudesta vastaan eläteiksi, tekemään viisi kertaa enemmän duunia kuin omat lapset. Menee kyllä usko suomalaisiin miehiin kun antavat tuollaisten hirviöiden määrätä lapsensa elämää. Jos minä olisin lapsen äiti niin laittaisin sille omat eväät mukaan ettei tarvitse olla katkeran äitipuolen kyykytettävänä.

Vierailija
64/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkisamanarvoisia kirjoitti:

Meillä puolison edelliset lapset saa ruokaa ja vapaa-aikaa kotitöitä vastaan. Jos eivät osallistu kotitöihin, niin ruokaakaan ei tipu pöytään. Vielä ei olla mietitty, mitä sitten tehdään kun saadaan yhteisiä lapsia. Puolison lapsista on kuitenkin isoapu talouden hoidodda.

Ruokaa ja vapaa-aikaa kotitöitä vastaan?

Kaikkia lapsia tulee kohdella samanarvoisina, jos kerran perheyksikkö on muodostettu. 

Ei ole olemassa minun lapsia ja sinun lapsia ja yhteisiä lapsia.  Kaikki ovat minun lapsia kummankin puolison silmissä.  Jos et siihen kykene, niin älä milloinkaan muodosta uusioperhettä.

Höpö höpö. Uusperhe ei ole sama kuin ydinperhe. Jos et pysty tätä tosiasiaa hyväksymään, niin älä milloinkaan perusta uusperhettä. Tapat sen ennen aikojaan tuolla asenteella.

Vierailija
65/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ei ole elatusvelvollinen"

Mitä se sinulle tarkoittaa?

Sitä ettet osallistu ruokakuluihin? Asumiskuluihin? 

Sinusta tulee elatusvelvollinen kun muutat yhteen ihmisen kanssa jolla on lapsia.

Tuolla oli maininta tarhamaksuista, hyvä esimerkki! Sinä olet elatusvelvollinen kun asut samassa talossa. 

Jos et halua kutsua sitä perheeksi, kutsu kuten virallisesti sanotaan, yksikkö ;)

Vierailija
66/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hyvä esimerkki tuosta tarhamaksusta.

Minun poika käy päiväkotia. Kun asuimme keskenämme, maksu oli 80 e.

Kun muutin yhteen miehen kanssa, hänen korkeat tulot nosti maksun 250e.

Mies sanoi ettei osallistu kun lapsi on minun.

No siis? Hänen tulot nosti maksun, ei minulla ole maksuvalmiutta tuollaiseen maksuun... tästä asiasta emme vieläkään ole päässyt yksimielisyyteen. 

Vierailija
67/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Riittää ettei ole pihi".

No tuota, kyllä tällaiset raha-kysymykset ovat osaltaan hyvinvointikysymyksiä.

Jos toisella on tiukkaa, jätätkö tämän lapset ilman ruokaa kerta eivät ole omia?

Niin ajattelevalla on jäänyt jokin vaihe empatiankehityksessä toteutumatta. 

Omia tai toisten, lapset ruokitaan aina.

Kannatan kyllä sitä, että lapset ikätasoisesti tekevät kotitöitä, oli kyseessä uus/ydin/kirahviperhe. Mutta noh, jos kyseessä ei ole aikuiset lapset, ette voi silti ruuan saamisen ehdoksi kotitöitä laittaa.

Vierailija
68/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis? Hänen tulot nosti maksun, ei minulla ole maksuvalmiutta tuollaiseen maksuun... tästä asiasta emme vieläkään ole päässyt yksimielisyyteen. 

Eikö kokonaiskulut kuitenkin merkitse eniten?

Esim.

Ennen yhteenmuuttoa

- päivähoito 80 e

- vuokra 600 e

- sähköt yms. 50 e

Yht. 730 e/kk

Yhteenmuuton jälkeen

- päivähoito 250 e

- vuokra 300 e

- muut 30 e

Yht. 580 e

Tärkeintä on, ettei yhteenmuutto huononna kenenkään elämäntilannetta.

Vierailija
69/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulojen ja maksukyvyn mukaan. Riippumatta siitä, kuka on rikkaampi. Ainoa reilu malli, jos perhe halutaan olla.

Vierailija
70/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et muuta lapsen kanssa muualle

Vierailija
71/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 10-vuotias lapsi aiemmasta suhteesta ja miehelläni ei yhtään lasta. Kulujako menee niin että mies maksaa asumisen ja minä kaikki muut kulut. Tästä tulee suunnilleen yhtä paljon. Lapsen kulut, harrastukset, vaatteet yms hoidan tietysti yksin. Emme ole nähneet viisaaksi alkaa säätämään tätä tämän erityisemmin. Eikä ole rahasta tarvinnut koskaan kinata.

Vierailija
72/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusperhe ei ikinä ole helppo yhtälö muutenkaan. Ja jos heti aluksi pitää vääntää muutamista kympeistä tai satasesta kuussa, ei tulevaisuus ole kovin ruusuinen. Pelisäännöt kannattaa sopia, mutta joustavuus on uusperheessä kaiken ydin. Silloinkin kun itsellä meinaa kiehua yli.

Vierailija
73/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"miksi ette muuta muualle"

Kyllä muutimme, kaksi viikkoa sitten. 

Kuka kysyi kokonaismaksuista?

Ennen yhteenmuuttoa:

Vuokra 850e, asumistuki 320e

Tarhamaksu 80e

Vesi, sähkö, vakuutus 40e+30e+20e

Yhteenmuuton jälkeen:

Lainanlyhennys 730e, ei asumistukea

Tarhamaksu 250e

Vesi+sähkö+vakuutus 44e+80e+20e

Ruokakulut minulle kun minulla on lapsi. 

Vierailija
74/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asutaan yhdessä, perhe on yksikkö, jo lain mukaan.

Ei silloin kuulu mitään jakoviivoja asetella, ihmeellistä touhua.

Jos toisella on 20 lasta ja toisella ei yhtään, voi sitä jossain tasata jos haluaa. Mut ei todellakaan missään jokapäiväisessä toiminnassa.

Uusperhe ei ole perhe. Se on kolhoosi tai kommuuni.

Varmin tapa tappaa uusperhe on alkaa vaatia toiselta puolisolta perheenä elämistä.

51

Minö en laske puolison onia lapsia perheeseen. Ei ole minun tehtäväni valmistaa ruokaa heille eikä pestä heidän pyykkiään. Se on puolison exän vastuu ruokkia, vaatetta ja hoitaa ne omat mukulansa.

Vierailija
75/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen yhteenmuuttoa:

Tarhamaksu 80e

Yhteenmuuton jälkeen:

Tarhamaksu 250e

No, tuohan huononsi sinun elämääsi. Sellaiseen kuvioon ei kannata lähteä.

Mutta jos kokonaisuus pysyy vähintään samassa, niin sitten ei kannata valittaa kaikesta.

Vierailija
76/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos toisella on 20 lasta ja toisella ei yhtään, voi sitä jossain tasata jos haluaa. Mut ei todellakaan missään jokapäiväisessä toiminnassa.

Varmin tapa tappaa uusperhe on alkaa vaatia toiselta puolisolta perheenä elämistä.

51

Minö en laske puolison onia lapsia perheeseen. Ei ole minun tehtäväni valmistaa ruokaa heille eikä pestä heidän pyykkiään. Se on puolison exän vastuu ruokkia, vaatetta ja hoitaa ne omat mukulansa.

Voi lapsiparkaa. Ei ole todellakaan tuulesta temmattu ne paha äitipuoli -tarinat.

Vierailija
77/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

51

Voi lapsiparkaa. Ei ole todellakaan tuulesta temmattu ne paha äitipuoli -tarinat.

Mitä pahaa tuossa on?

Isä hoitaa lapsensa ja on heidän kanssaan. Sehän on vain hyvä asia.

Ohis

Vierailija
78/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen yhteenmuuttoa:

Tarhamaksu 80e

Yhteenmuuton jälkeen:

Tarhamaksu 250e

No, tuohan huononsi sinun elämääsi. Sellaiseen kuvioon ei kannata lähteä.

Mutta jos kokonaisuus pysyy vähintään samassa, niin sitten ei kannata valittaa kaikesta.

no jos se, että maksaa omaa kämppää tuilla loisimisen sijaan on huonompi asema.

Vierailija
79/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just tuo ruoat ja muut asumiskulut on se mikä mietityttää. Puolet nelihenkisen perheen kuluista on aika paljon enemmän kuin yhden henkilön kulut vaikka lapset onkin vaan puolet ajasta. Ei ole tarkoitus alkaa kuitteja laskemaan, mutta luulen, että pidemmän päälle alkaisi tympiä, jos kaikki menisi vaan suvereenisti puoliksi. Esim sähkö- yms laskut nousee tosi paljon, kun asunnon pitää olla niin paljon isompi..

Ap

No niin no, sellaista se vaan on, jos enemmän väkeä tulee. Nousisihan teillä kulut myös yhteisen lapsen myötä, jos sellainen tulisi.

Toki te voitte vaikka kämpän hankkia niin, että sinä omistat vain neljäsosan ja siten myös hoidat vain neljäsosan kuluista. Mutta silloin myös erossa tai kuolemantapauksessa olet heikommassa asemassa. Vuokralla tilanne on selkeämpi, vuokran voi jakaa esim tarvittavien huoneiden suhteessa.

Miten niin ap olisi heikommassa asemassa eron tai kuolemantapauksen suhteen?

Jos omistaa neljänneksen niin saa erossa neljänneksen (jos on avioehto), sehän on selvä. Ap voi esim. sijoittaa sen "toisen neljänneksen" johonkin muuhun omaan juttuun. Jos ero tulee, niin helpompihan se on miehellekin ostaa vaimo ulos maksamalla neljännes talosta.

Vierailija
80/361 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

51

Mitä pahaa tuossa on?

Isä hoitaa lapsensa ja on heidän kanssaan. Sehän on vain hyvä asia.

Ohis

Välinpitämätön ja suorastaan halveksuvalta kuulostava asenne lasta kohtaan, joka on itsestään riippumattomista syistä pakotettu jakamaan elämäänsä kyseisen henkilön kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi