Onko täällä ketään, joka ei tunne yhtäkään itsemurhan tehnyttä?
Siis sellaisia itsemurhan tehneitä, joiden kanssa olette olleet läheisestikin tekemisissä. Oma saldoni: yksi ystävä, kaksi tuttavaa, yksi sukulainen ja kolme työkaveria vuosien varrelta eri työpaikoista. Tiedän vielä useita muita itsemurhaan päätyneitä, mutta en ollut heidän kanssaan tekemisissä. Olen reilu nelikymppinen.
Mites muilla?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kukaan tuntemani ei ole sellaiseen ratkaisuun päätynyt 35-vuotisen elämäni aikana.
Toki siis tutuntuttuja ja sukulaisia on, mutta ei ketään jonka olisin henk.koht. tuntenut, saati ollut läheinen.
En tiedä ketään lähteistä. Muutaman puolitutun tiedän.
Tunnen kaksi, kaverini ja serkkuni.
N27
Nämä tulivat äkkiä mieleen. Yksi moikkaustuttu hirttämällä parikymppisenä, serkkuni ex- mies ampumalla kolmivitosena eräs koulukaveri ampumalla nelikymppisenä, ja pari tuttua reilut parikymppisenä, toinen ilmeisesti ajoi tahallaan kolarin ja toinen hirtti itsensä. Nämä ovat tapahtuneet kolmenkymmenen vuoden aikana.
Lasketaanko n. 30 vuoden täysin kohtuuton viinankäyttö itsemurhaksi?
En tunne ketään. Ystäväpiirini on laaja ja sukuakin piisaa, mutta itsemurhaa ei ole kukaan tehnyt, eikä toivottavasti teekään.
N31
Perheessäni on kaksi itsemurhaa, veljeni hirttäytyi ja mummo hukuttautui. Lisäksi yksi työn kautta tuttu ampui itsensä. Suomessa tehdään paljon itsemurhia, taisi olla isoimmat luvut väkilukuun suhtautettuna koko Euroopassa.. toisaalta voi olla, että Suomessa ne myös tilastoidaan paremmin, muissa maissa se on enemmän tabu ja kirjataan ehkä herkemmin onnettomuudeksi.
En tunne yhtäkään, joka olisi tehnyt itsemurhan. Kuullut olen kyllä monenlaisista tapauksista, mutta tuntenut en ole yhtäkään.
Mä tunnen monia mutta en ketään kovin läheistä
Isä, nuoruuden tuttu, ainakin pari entistä oppilasta. Olen keski-ikäinen.
En tunne ketään. Olen yli viisikymppinen. Yhden kaverin äidin tuttu oli kuulemma tehnyt itsarin, tämä kerrottiin mulle kaverin toimesta. Ja yksi naapuri yritti tehdä, en tuntenut häntä.
Voi sanoa etten ole tuntenut yhtään. Yläasteella pari kaverinkaveria päätyi itsemurhaan, tiesin heidät ja molempien kanssa jonkun sanan vaihtanut, mutta en voi sanoa tunteneeni heitä.