Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ottaa päähän: 40 tonnin autossani on alle 10 litran tankki

Vierailija
24.04.2018 |

Nyt kun tämän vertauksen toisaalta luin, tajusin asian itsekin. Noin 40 000 euroa maksaneella Volkswagen sähköautollamme pääsee täydellä latauksella saman verran kuin dieselillä, jossa on alle 10 litran tankki. Jos ulkoiset olosuhteet ovat huonot, toimintamatka lyhenee vielä runsaasti, jolloin automme tankin koko on reilut viisi litraa.

Kaiken lisäksi lataus suositellaan tehtävän vain 40:stä 80 prosenttiin, jolloin toimintamatka laskee entisestään.

Tämän lisäksi julkisilla latauspaikoilla on ollut hankaluuksia. Joskus olen joutunut jonottamaan, mutta suurimmat ongelmat ovat liittyneet laitteiden toimimattomuuteen.

Autolla on todella kiva ajaa ja tämän auton jälkeen jokainen bensa-auto tuntuu menneeltä maailmalta, mutta jos joku olisi esittänyt minulle yllä olevan vertauksen autoa ostaessa, en olisi ikimaailmassa suostunut sen ostamiseen. Miehellä vain jotenkin naksahti ja sähköauto oli pakko saada.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä nyt sitten meidän pitäisi asialle tehdä? Ota ero, jätä se sähköautoja osteleva ääliö.

Vierailija
2/25 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pääse vaimo kauas karkuun :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan autoni itse, ei mieheni. Hoidan huollot, tankkaukset yms. itse. Eipä tarvitse syytellä muita, jos jokin menee vikaan.

Lisäksi hinaan joskus mieheni tielle, kun hän ei pääse kitkarenkaillaan pihasta (minulla nastat).

Vierailija
4/25 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa. Ois ees ostanut sellaisen sähköauton jolla pääsee pitemmälle. Toi on jo  noloa. Ja vielä  VW...

Itse liikun dieselautolla kunnes markkinoilla on sähköautoja joilla voin ajaa töihin ja takaisin lataamatta autoa välillä.

Vierailija
5/25 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tuo ap:n kokemus tuosta ajomatkasta näin talviajalta. Kesällä voisi kuvitella ajomatkojen pitenevän vähintään tuplasti kun ei tarvitse matkustamotilaa sähköllä lämmittää.  Tuon lisäksi on vielä peilin- takalasin- perseen sun muuta lämmitettävää ja valaistavaa kylminä aikoina.

Ajotavan muutoskin saattaisi auttaa, eli hyödyntää mahdollisimman paljon jarrutusenergiaa ja lataa sillä akkuja.

Vierailija
6/25 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä siis e-Golf ilmeisesti?

Seuraavan sukupolven e-Golf (2019) tuleekin olemaan jo selvästi kehittyneempi.

Tällä hetkellä lataushybridi on melkein houkuttelevampi ellei ole varaa sitten Teslaan.

Vierailija
7/25 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tuo ap:n kokemus tuosta ajomatkasta näin talviajalta.

On, mutta on tässä lämpiminäkin päivinä tullut matkaa kehäteillä tehtyä. Totuus on, että kun nopeus nousee, niin kulutus räjähtää. Sama tapahtuu, kun on märkää tai jos renkaiden paineita ei ole viritetty tappiinsa.

Siksi tekee mieli ajaa hitaammin. Samaa näyttävät muuten tekevän Tesla-kuskitkin. Jotkut elleivät monet heistä ajavat liikennevirtaa hitaammin.

Kuten totesin, mahtava auto ajaa, mutta eihän tässä käytännöllisesti mitään järkeä ole.

Vierailija
8/25 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostan autoni itse, ei mieheni. Hoidan huollot, tankkaukset yms. itse. Eipä tarvitse syytellä muita, jos jokin menee vikaan.

Lisäksi hinaan joskus mieheni tielle, kun hän ei pääse kitkarenkaillaan pihasta (minulla nastat).

Jo on avuton mies. Vaikka minulla miehenä on kitkarenkaat ja vaimollani nastarenkaat niin on aina käynyt niin, että minä olen ollut se joka hinaa.

Vierailija
9/25 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hieno ilmastoteko. Afgrikan n*grut ja arabian s*hlämit  kiittää.

"Vähiten saastunut ilma on selvityksen mukaan Kanadassa, Australiassa, Bruneissa, Suomessa, Virossa, Ruotsissa, Uudessa-Seelannissa, Grönlannissa ja Islannissa sekä useissa Tyynenmeren saarivaltioissa.

Pahiten saastunut ilma on Lähi-idässä, Länsi-Afrikassa ja Pohjois-Afrikassa. "

Vierailija
10/25 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautotrollinainen iskee taas :) Mutta parempi tämä oli kuin ne aikaisemmat.

Vierailija
11/25 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ihan tarkkaan miettiin, niin esimerkiksi viime vuonna teimme kaksi kertaa reissun, joka oli yli 180 km, joten autollanne olisimme pärjänneet hienosti.

Vierailija
12/25 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä muakin vituttaisi jos puoliso ostaisi 40 000e auton mulle.

Vierailija
13/25 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo on avuton mies. Vaikka minulla miehenä on kitkarenkaat ja vaimollani nastarenkaat niin on aina käynyt niin, että minä olen ollut se joka hinaa.

Miksi?

Vierailija
14/25 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se sinua liikuttaa, kuinka pitkälle miehesi autolla pääsee. Osta itsellesi vaikka 100l tankilla oleva auto.

Vierailija
15/25 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköautotrollinainen iskee taas

En ole trolli. Jos ette usko, lukekaa uusimman e-Golfin kulutustestejä maantieajossa. Niitä on netissä useita. Jos minun kokemukseni ei kelpaa, niin mittaustulokset kaiketi kelpaavat.

Sen jälkeen voitte ottaa selvää siitä, miten rajusti ulkoiset olosuhteet, suksiboksi tai peräkärry sähköauton toimintamatkaan vaikuttavat.

Eihän siinä mitään, jos rahaa olisi loputtomasti, mutta jospa nyt olisi vaikka ostanut ladattavan hybridin tai kaasuauton, niin olisi luonto vähän säästynyt ilman järjettömiä rajoituksia käytäntöön.

Vierailija
16/25 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sulla ollut samanlainen trolli aiemminkin?

Vierailija
17/25 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita sinne takakonttiin agregaatti puksuttaan.

Vierailija
18/25 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköauto on auto vain niille jotka eivät oikeasti tarvitse autoa.

Vierailija
19/25 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös sulla ollut samanlainen trolli aiemminkin?

EI

Vierailija
20/25 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun tämän vertauksen toisaalta luin, tajusin asian itsekin. Noin 40 000 euroa maksaneella Volkswagen sähköautollamme pääsee täydellä latauksella saman verran kuin dieselillä, jossa on alle 10 litran tankki. Jos ulkoiset olosuhteet ovat huonot, toimintamatka lyhenee vielä runsaasti, jolloin automme tankin koko on reilut viisi litraa.

Kaiken lisäksi lataus suositellaan tehtävän vain 40:stä 80 prosenttiin, jolloin toimintamatka laskee entisestään.

Tämän lisäksi julkisilla latauspaikoilla on ollut hankaluuksia. Joskus olen joutunut jonottamaan, mutta suurimmat ongelmat ovat liittyneet laitteiden toimimattomuuteen.

Autolla on todella kiva ajaa ja tämän auton jälkeen jokainen bensa-auto tuntuu menneeltä maailmalta, mutta jos joku olisi esittänyt minulle yllä olevan vertauksen autoa ostaessa, en olisi ikimaailmassa suostunut sen ostamiseen. Miehellä vain jotenkin naksahti ja sähköauto oli pakko saada.

Siis sinäkö teet 40 000 euron investointeja siltä pohjalta, minkälaisia vertauksia jotkut tekevät???

Jos sähköauto on täysin riittävä ja passeli tarpeisiinne, niin missä on se ongelma? Valtaosalle autoilijosta se 10 litran tankki riittää viikon ajoihin oikein hyvin. Jos ei edes kerran viikossa jaksa laittaa autoa piuhan päähän niin, sitten ei ainakaan vielä kannata sähköautoa ostaa.

Onhan se nyt pässin selvää, että sellaisille ihmisille, jotka ajavat satoja kilometrejä päivittäin, ei tämän päivän sähköautot sovellu. Tosin sellaisia ihmisiä on vain alle prosentti autoilijoista. Valtaosa ajaa vain muutaman kymmenen kilometriä päivässä. Sellaiselle nykyiset sähköautot soveltuvat oikein hyvin. Itse en siltikään vielä aio sähköautoa ostaa, koska hankintahinta on aivan liian korkea polttomoottoriautoon verrattuna. Sen sijaan jo 5 vuoden, tai viimeistään 10 vuoden päästä tilanne on aivan toinen ja silloin minäkin ajan jo satavarmasti sähköautolla. Nyt odottelen vielä hintojen laskua, sekä toimintamatkan pitenemistä. Tosin minun käyttöön jo uusimpien sähköautojen tomintamatkat riittävät paremmin kuin hyvin. Kesällähän tulee uudet sähkö-SUVit myyntiin niin Hyundailta, kuin Jaguariltakin ja molemmille luvataan toimintamatkaksi 480 kilometriä. Noilla peleillä taittuisi mukavasti jo mökkireissutkin. Tosin hankintahinta vielä aivan liian korkea (varsinkin Jaguarissa), joten vielä odottellaan.