Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ala-asteen opettaja voi oikeasti käyttäytyä näin?

Vierailija
24.04.2018 |

Tyttäreni on kiusattu. Kertoi tästä minulle kaksi viikkoa sitten, mutta kiusaamista oli ollut kuulemma jo monta vuotta. Ja on siis kuudennella. Otin yhteyttä kiusaajien vanhempiin ja opettajaan. Kiusattujen vanhempien reaktio oli onneksi huolestunut ja lupasivat jututtaa lapsiaan (lukuunottamatta yhtä, joka väitti ettei hänen Nico-Jannica Alexandransa voisi ikinä syyllistyä tuollaiseen). Opettajakin lupasi selvitellä asiaa. Opettaja olikin koulussa jututtanut heitä, muttei ihan niin kuin odotin. Hän antoi ymmärtää, että kyseessä oli tyttöjen RIITAtilanne, jossa tytöillä olisi tullut jotain eripuraa. Kiusaajat myönsivät tehneensä kaikkea ikävää, kuten puhuneet pahaa ja jättäneet ulkopuolelle sun muuta. Silloin opettaja kyseli tyttäreltäni: "Mitä SINÄ olet tehnyt heille, kun he ovat tehneet sinulle näin?" Kyse oli nimenomaan KIUSAAMISESTA, ei siitä, että tyttäreni olisi riidoissa heidän kanssaan. Kun tytär ei osannut vastata, opettaja suuttui, ja käänsi yhtäkkiä tilanteen niin, että tyttäreni on syypää ja hän on kiusannut muita. Just joo. Keneen otan yhteyttä, jotta voin valittaa tästä? Rehtori on täydellisen epäonnistunut ja välinpitämätön.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehtorillakin on esimies kaupungin/kunnan hierarkiassa. Olisko joku koulutoimen johtaja tai vastaava.

Vierailija
2/41 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehtori pitää aina opettajan puolta. Ikävä tilanne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavan yleinen tilanne nykyäänkin. Kiusattu joutuu lopulta jopa opettajankin silmätikuksi.

Vierailija
4/41 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olisi parempi vahvistaa tytärtä ja puhua hänen kanssaan asioista. 

Vuosien takaiset tilanteet ovat vaikeita selvitettäviä ja lapselle vain raskaita ja jopa lamaannuttavia. 

Ja kyllähän lapsilla on riitatilanteita. Mitä tuosta mielestäsi voisi parhaimmillaan seurata? Mihinkään vastuuseen eivät alle kymmenvuotiaat joudu ulkopuolisten toimesta.

Vaikka toiminta olisi "oikeaa kiusaamista", niin ei johda mihinkään asian kaivelu kuin vain pahaan mieleen joka osapuolella. 

Vierailija
5/41 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin aikoinaan pyytämään anteeksi kiusaajiltani, koska kilttinä myönsin puhuneeni heistä pahaa...

Olin siis niin sanotusti avautunut siitä, mitä kaikkea heidän suunnaltaan olin joutunut kestämään.

Vierailija
6/41 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siis miten tyttäresi on suhtautunut, kun toiset ovat kiusanneet häntä? Sitähän tuo opettajan kysymus tarkoittaa. Onko tytär huutanut, ollut hiljaa, käskenyt olla kunnolla vai mitä? Jos tyttäresi ei vastannut opettajalle, se on uppiniskaisuutta. Miksi tyttäresi ei ole kertonut sinulle aiemmin, jos kiusaamista on ollut? Kenelle hän on kertonut? Nyt pitäisi koulussa ottaa koko luokka puhuteltavaksi ja kysyttävä, mitä kukakin on nähnyt ja tehnyt?

Vierailija
7/41 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ollut huono vanhempi, jos et ole huomannut lapsesi ahdinkoa silloin kun se oli ajankohtaista. 

Sitå ei paikata huutamalla jälkikäteen. Teet itsesi vain naurettavaksi ja lapsesi viimeistään nyt silmätikuksi. 

Vierailija
8/41 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono opettaja ja huono koulu. Onneksi lapsesi pääsee sieltä pois nyt keväällä, eikö? Selitä lapsellesi että opettaja toimi väärin. Opettajissakin löytyy häiriintyneitä yksilöitä (yllättävän paljon).

Vierailija
9/41 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se opettajakin on ihminen ja sen kuuluu selvittää molemman osapuolen kanta ja tekoset tasapuolisesti eikä vaan sokeasti  uskoa toista osapuolta. Eli kyllä se voi käyttäytyä noin. Oliko sulla vielä  muuta?

Vierailija
10/41 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mahdollista, että oma tyttäresi on ollut ikävä ja inhottava muita kohtaan. 

Unohtuuko se mahdollisuus? Minua syytettiin aikoinaan kiusaamisesta, koska dissasin täysin piiristäni patologisen valehtelijan ja petturin. 

Asia selvisi onneksi, mutta ihmetyttää tämä aina "kiusatun" puolella oleminen. Monet kokevat vääryyttä näistä syytöksistä. 

Vierailija
11/41 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, siis miten tyttäresi on suhtautunut, kun toiset ovat kiusanneet häntä? Sitähän tuo opettajan kysymus tarkoittaa. Onko tytär huutanut, ollut hiljaa, käskenyt olla kunnolla vai mitä? Jos tyttäresi ei vastannut opettajalle, se on uppiniskaisuutta. Miksi tyttäresi ei ole kertonut sinulle aiemmin, jos kiusaamista on ollut? Kenelle hän on kertonut? Nyt pitäisi koulussa ottaa koko luokka puhuteltavaksi ja kysyttävä, mitä kukakin on nähnyt ja tehnyt?

Opettaja tarkoitti siis sitä, että mitä tytär oli tehnyt väärin (esim. puhunut pahaa, ärsyttänyt), jotta kiusaajat olivat alkaneet kiusaamaan. Eli oletti heti, että tyttäreni oli se, joka oli aloittanut kaiken ja jollakin tavalla ärsyttänyt kiusaajia. Sanavalintani kyllä oli hiukan huono aloitusviestissä, pahoittelut siitä, mutta sitä tarkoitti.

Ap

Vierailija
12/41 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaja tarkoitti siis sitä, että mitä tytär oli tehnyt väärin (esim. puhunut pahaa, ärsyttänyt), jotta kiusaajat olivat alkaneet kiusaamaan. Eli oletti heti, että tyttäreni oli se, joka oli aloittanut kaiken ja jollakin tavalla ärsyttänyt kiusaajia. Sanavalintani kyllä oli hiukan huono aloitusviestissä, pahoittelut siitä, mutta sitä tarkoitti.

Ap

Tottakai sitä on kysyttävä.

Vierailija
13/41 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja oli myös kysynyt kiusaajilta, mitä tytär oli tehnyt, jotka olivat myös vain hiljaa. Eli eivät ilmeisesti itsekään tienneet. Enkä kuullut tämän keskustelun kulkua vain tyttären suusta, vaan myös kiusaajien vanhemmat kertoivat saman tarinan eivätkä esim. kertoneet tyttäriensä kertoneen minun tyttäreni olleen ilkeä tai kiusanneen. Uskon, että kiusaajat ovat vain tietämättömiä ja katuvat, enkä ole heille vihainen (enää). Opettaja minua suututtaa, koska kuitenkin väitti, että minun tyttäreni on keksinyt koko jutun kiusatakseen muita tyttöjä. Ja vielä sen jälkeen, kun kiusaajat olivat tunnustaneet kiusanneensa!

Ap

Vierailija
14/41 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli onko lapsellasi ja kiusaajilla välit nyt ok? Jäi vähän epäselväksi.

Vierailija
15/41 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja oli myös kysynyt kiusaajilta, mitä tytär oli tehnyt, jotka olivat myös vain hiljaa. Eli eivät ilmeisesti itsekään tienneet. Enkä kuullut tämän keskustelun kulkua vain tyttären suusta, vaan myös kiusaajien vanhemmat kertoivat saman tarinan eivätkä esim. kertoneet tyttäriensä kertoneen minun tyttäreni olleen ilkeä tai kiusanneen. Uskon, että kiusaajat ovat vain tietämättömiä ja katuvat, enkä ole heille vihainen (enää). Opettaja minua suututtaa, koska kuitenkin väitti, että minun tyttäreni on keksinyt koko jutun kiusatakseen muita tyttöjä. Ja vielä sen jälkeen, kun kiusaajat olivat tunnustaneet kiusanneensa!

Ap

Opettaja ei voi asettua sokeasti sinun lapsesi puolelle vaan hänen on selvitettävä asia juurta jaksain. Yritä nyt ymmärtää, että opettaja yritti olla tasapuolinen ja selvittää tilannetta. Hän ei ole väittänyt että tyttösi on keksinyt koko tilanteen vaan yrittänyt selvittää kaikkia mahdollisia syitä tilanteen kehittymiseen. Ajattele nyt jos kiusaaminen olisi alkanut vaikka siitä että tyttösi olisi sanonut hölmön kommentin kiusaajalle, ihan epähuomiossa. Miten se korjataan ellei opettaja anna kiusaajalle mahdollisuutta puhua?

Oikeuslaitoskin selvittää asiat juurta jaksain ja kenenkään puolelle asettumatta.

Vierailija
16/41 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Opettaja ei voi asettua sokeasti sinun lapsesi puolelle vaan hänen on selvitettävä asia juurta jaksain. Yritä nyt ymmärtää, että opettaja yritti olla tasapuolinen ja selvittää tilannetta. Hän ei ole väittänyt että tyttösi on keksinyt koko tilanteen vaan yrittänyt selvittää kaikkia mahdollisia syitä tilanteen kehittymiseen. Ajattele nyt jos kiusaaminen olisi alkanut vaikka siitä että tyttösi olisi sanonut hölmön kommentin kiusaajalle, ihan epähuomiossa. Miten se korjataan ellei opettaja anna kiusaajalle mahdollisuutta puhua?

Oikeuslaitoskin selvittää asiat juurta jaksain ja kenenkään puolelle asettumatta.

Ymmärrän tämän, ja olen samaa mieltä. Mutta jos kiusaajat ovat jo myöntäneet kiusaavansa eivätkä osaa itsekään kertoa, mitä tyttäreni on tehnyt väärin, niin miksi opettajan lopullinen julistus on se, että tyttäreni on se kiusaaja?

Kiusaajien kanssa välit ovat ihan ok, eivät edelleenkään mitään kavereita.

Ap

Vierailija
17/41 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trolli.

Vierailija
18/41 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tyttäresi erityisen kaunis?

Minuakin eräs naisopettaja kiusasi ala-asteella.

Vierailija
19/41 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee valitus kunnan koulutoimenjohtajalle, jotta asia ratkeaa. Muista, että myös koulutoimenjohtajalla on esimies.

Liian usein vanhemmat kiusaamistilanteissa uskovat, että koulun opettajat hoitavat asiat.

Vierailija
20/41 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset ovat sinun ja tyttäresi välit, kun hän vasta nyt kertoo sinulle asiasta? Kiusaamiseen olisi pitänyt puuttua jo silloin kun se alkoi. Onko tyttärelläsi yhtään ystävää koulussa ja koulun ulkopuolella? Jos on, tilanne on helpompi.

Sinuna menisin keskustelemaan opettajan kanssa asiasta kasvotusten. Ja ota esiin tuo syyllistämisnäkökulma. Tytärtäsi ei pidä syyllistää. Jos opettaja ei saa asiaa hoidettua, reksin kanssa keskustelu kasvokkain. Puhelin tai Wilma ei ole se keskustelukanava.

Tyttäresi tarvitsee hyvän itsetunnon, ei tule poljetuksi kiusaajan taholta.

Minun tyttäreni oli kolmantena pyöränä kaveriporukassa ja tuli kiusatuksi alakoulussa. Asiaan puututtiin heti, mutta tilanne oli epäselvä miltei pari lukukautta. Kaverit eivät ymmärtäneet käytöstään kiusaamiseksi. Kyseessä oli myös sitä, että yksi tytöistä oli se ihailtu tyyppi, jonka seurassa kaikki ovat sulaa vahaa. Ja tyttäreni ei läytänyt muuta kaveria luokasta. Hiljainen kun on. Ujo ja hiljainen luonne valitettavasti altistaa kiusaamiselle. Toisaalta taidot, joissa on luokkakaverien silmissä hyvä (esim. urheilu) lieventää kiusaamisen riskiä. Kaveri koulussa - edes yksi sellainen vähentää kiusamisen riskiä, koska se lisää itsetuntoa.

Meillä kiusaamiseen opettaja suhtautui vakavasti. Myös tyttäreni kaverien äidit tekivät samoin. Vieläkin tyttäreni kyllä muistaa, että hän tuli kiusatuksi. Kiusaaminen oli sellaista pientä : pelin säännöt muuttuivat pelaajan mukaan, ryhmätyössä tyttäreni jätettiin ulkopuoliseksi ( ope kertoi tästä), pelattiin välitunnilla peliä, jossa tyttäreni putosi heti pois (säännöt eivät olleet kaikille samat), yksipuolista piiloleikkiä.

Nyt ei kannata tuhlata energiaa siihen, miten opettaja suhtautuu asiaan, vaan siihen miten saat viestisi perille opettajalle ja reksille. Heillä pitää olla työkalut, joilla asia saadaan hoidetuksi. Erityisesti, jos kyseessä on Kiva koulu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi