Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aivan hitonmoinen vale, että raha ei muka tuo onnea!

Vierailija
23.04.2018 |

En tällä hetkellä keksi yhtään muuta asiaa elämässäni, jota minulta puuttuisi onnesta kuin raha.

On perhe, kaksi lasta, yrittäjän epävarma tulotilanne, mies työttömänä. Mikään muu ei tätä voisi onnellisemmaksi tehdä kuin kuiva kahiseva käteinen tai numeroja pursuileva tiliote. En keksi yhtään asiaa, joka voisi rahassa tehdä meidät onnettomaksi. Miten niin muka ei toisi onnea? Hittoako sellaista sanontaa edes iletään enää kylvellä? Köyhien suojelua vai?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on rahaa mutta haluaisin vaan makoilla netflixiä katsoen päivät pitkät. Ei tule mitään mieleen minkä ostaminen tekisi onnelliseksi.

Lienenköhän masentunut? Jaa a.

Vierailija
22/51 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään se menee: Raha ei välttämättä tuo onnea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos sulla olisi rahaa tuhottomasti, mutta sairastaisit vakavaa sairautta? Kumpi on avain onneen; terveys vai raha?

Kyllä raha monia asioita helpottaa, mutta onni tulee niistä muista asioista joita sinulla jo on. Pysähdy hetkeksi miettimään niitä äläkä pidä niitä itsestäänselvyyksinä. Huomaat miten onnekas olet.

Avain onneen taitaa olla usein se, mistä on suurin puute. Jos sinulla olisi tuhottomasti terveyttä mutta ei rahaa, niin silloin onnesi ratkaisisi helpoiten raha.

Esim. minulle onnea toisi kauneus, koska olen ruma, mutta en usko että kukaan kauniiksi syntynyt ajattelee ulkonäkönsä olevan avain onneen.

Raha, terveys ja kauneus ovat kaikki jotain mikä helpottaa elämää, mutta jos ne ovat itsestäänselvyyksiä, eivät ne itsessään tuo onnea. Ei yleensä ajatella, että olenpas minä nyt onnellinen, kun olen niin rikas/terve/kaunis. Mutta köyhyys/sairaus/rumuus taas helposti tekeekin onnettomaksi.

Vierailija
24/51 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse asiassa rakkauttakin voi ostaa, mitä varakkaampi ihminen, sitä tasapainoisempi parisuhde ja sitä kestävämpi avioliitto, keskimäärin siis. Köyhyys ja taloushuolet tuottavat parisuhteeseen riskitekijöitä. Rahattomuus tuottaa stressiä, mikä heikentää ihmisen henkisiä voimavaroja ja vaikuttaa ihmissuhteisiin. 

Vierailija
25/51 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitetaan varmaan sitä, että rahalla ei saa niitä läheisiä ihmissuhteita, jotka tekevät ihmisen onnelliseksi viime kädessä. Mutta kyllähän raha niin monta muuta murhetta elämästä poistaa, että elämä on kyllä huomattavasti helpompaa ja kivempaa jos rahaa on. Tuon sanonnan on varmaan keksinyt joku, jolla ei ole oikeasta rahapulasta ollut edes kokemusta.

Vierailija
26/51 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos sulla olisi rahaa tuhottomasti, mutta sairastaisit vakavaa sairautta? Kumpi on avain onneen; terveys vai raha?

Ihan turha vertailu.

Suurin osa ihmisistä olisi kuitenkin onnellisempia rikkaana ja sairaana kuin köyhänä ja sairaana.

Vierailija
27/51 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on kyllä tutkittu, että raha tuottaa tyytyväisyyttä omaa elämää kohtaan ja lisää itsearvostusta. 

Vierailija
28/51 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokenut molemmat puolet: elänyt alle toimeentulominimin ja välillä ilman tuloja, ja sitten saanut ison perinnön niin että nyt olen keskimääräistä varakkaampi.

Rahalla voi poistaa elämästä monia ongelmia - ei tarvitse kärsiä hammassärystä, kävellä rikkinäisillä kengillä tai valvoa öitä miettiessä, mistä saa rahat seuraavan kuun vuokraan. Mutta on paljon asioita, joita ei rahalla saa. Lemmikkieläimeni on vanha ja sairas enkä voi pidentää sen elämää, vaikka antaisin kaikki rahani eläinlääkärille. Ja olen ihastunut mieheen, joka ei halua tavata minua, enkä voi ostaa häntä seurakseni tai edes ehdottaa sellaista. Mm. näistä asioista olen onneton, eikä sitä voi rahalla auttaa.

Vierailija
29/51 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä raha monia asioita helpottaa, mutta onni tulee niistä muista asioista joita sinulla jo on. Pysähdy hetkeksi miettimään niitä äläkä pidä niitä itsestäänselvyyksinä. Huomaat miten onnekas olet.

Minä olen sairastunut vakavasti, raha ei sairautta poistaisi mutta helpottaisi elämääni (myös läheisteni) todella paljon.

Vierailija
30/51 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha luo hyvät mahdollisuudet asioihin. Silloin on aikaa pysähtyä näkemään niitä onnea tuottavia aineettomiakin asioita ympärillä. Usein ajatellaan, että köyhyys jotenkin jalostaa ihmistä henkisesti ylemmälle tasolle. Valitettavasti se on juuri päin vastoin eli rikkaus avartaa maailmankuvaa, ja köyhyys kaventaa.

Vierailija
31/51 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin köyhä ja onneton. Nyt minulla on rahaa ja olen onneton. Kas kummaa ei se raha poistanutkaan negatiivistä suhtautumistani maailmaa ja itseäni kohtaan.

Sinulla ei sitten varmaan ole vieläkään tarpeeksi rahaa onnellisuuteen. Köyhä on helposti tyytyväinen kun on edes hieman helpompaa taloudellisesti. Jos sinulla olisi oikein paljon rahaa, niin voisit hankkia kaiken minkä tarvitset ollaksesi onnellinen.

Vierailija
32/51 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minulla olisi rahaa tuhottomasti ja sairastuisin syöpään, voisin turvata lasteni tulevaisuuden, hankkia syöpähoitoja ja hyvän ja sensitiivisen hoivan viimeisiksi elinkuukausiksini. Voisin vailla taloushuolia keskittyä sairauden kukistamiseen tai sen kanssa elämiseen, enkä murehtia taloudellisessa ahdingossa perheeni tilannetta. Ihan suunnattoman paljon helpompaa elää vailla taloudellisia huolia! Rikkaana sairaana on paljon helpompaa ja onnellisempaa kuin köyhänä sellaisena. Rikkaan ja köyhän sairaan onnellisuuden rinnastaminen on oikea tapa vertailla varallisuuden vaikutusta ihmiseen tapauksessa missä pitää vertailla sairautta ja onnellisuutta.  

Luuletko että syöpään aina kuolee muutamassa kuukaudessa? Syövästä voi kärsiä monia vuosia kroonisena. Paraskaan hoito ei poista kaikkia vammoja ja kipuja mitä syövästä ja hoidosta voi tulla. Lisäksi kun on varaa valita, minne menee hoitoon ja millaiset valinnat tekee, se lisää vastuuta. Lisäksi huijarit saattaa mielellään siipeillä sairaan ja rikkaan ympärillä "apua" tarjoten.

Vierailija
33/51 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on parantumaton sairaus joka estää saamasta lapsia, tekemästä monia aktiviteetteja enkä myöskään kehtaa ylläpitää parisuhdetta tällaisena. En näe miten raha olennaisesti parantaisi elämääni. Köyhänä ja terveenä olisi paljon parempaa.

Vierailija
34/51 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Kuten monesta kommentista käy ilmi, raha jossakin toisessa tilanteessa tuo onnea ja jossakin toisessa tilanteessa ei. Kyse on aina rahasta (sen määrästä tai puutteesta) s u h t e e s s a ihmisen kulloiseenkin elämäntilanteeseen. Muutkin tämmöiset ikiaikaiset hokemat, joilla tavoitellaan yleistettävyyttä, joutavat yleensä romukoppaan!

Vierailija
35/51 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ulkoiset tekijät tuo onnea. Ihminen tottuu kaikkeen. Tietyn rahamäärän jälkeen sillä ei ole onnellisuuteen mitään merkitystä. Tätä on ihan teitä fiksummat jopa tutkinut! Uuden auton viehätys kesti muistaakseni jopa kaksi viikkoa.

Vierailija
36/51 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikkaathan tuolla sanonnalla vaan yrittää vähätellä rikkautensa merkitystä köyhille. Vaikka mikään muu asia elämässäni ei muuttuisi, mutta tulisi esim. lottovoitto niin kyllä vaan olisin moninkerroin onnellisempi.

Tokihan se niin on, että jos köyhälle antaa rahaa niin hän voi tehdä sillä perheensä onnellisemmaksi, eli poistaa suuria huolia ja avartaa maailmaa.

Eiköhän tuo sanonta tarkoita kuitenkin sitä, että pelkkä raha ei tuo onnea, eli jos katsoo joitakin reality sarjoja joissa on todella rikkaita, mutta suhde voi huonosti, niin siinä pätee sanonta, että (pelkkä) raha ei tuo onnea.

Vierailija
37/51 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en voi oikeesti ymmärtää jotain rikkaita (hollywood tähtiä) jotka päätyy itsariin. Mikään masennus tai elämän merkittömyys ei mulle riitä tekosyyks. Jos ite ei osaa tai kykene tai voi tehdä elämästä mielekästä, niin miksi ne rikkaat ei palkkaa jotain tekemään sitä puolestaan? Antaa vapaat kädet jollekin tyyliin "elämänvalmentajalle" joka sitten järkkää ja säätää elämälle mieluisat puitteet. Tai miksei ne palkkaa itselleen jotain kunnon lääkäriä päivystysvalmiuteen 24/7? Ei kun on helpompaa laittaa naru kaulaan tai ottaa kourallinen tabuja! Pistää vihaksi. Ne ihmiset kun vois oikeesti tehdä tai toteuttaa mitä tahansa, päinvastoin kun me muut penninpyörittäjät.

Elämän mielekkyys on loppupeleissä niistä perusasioista kiinni, kun ne on kunnossa niin raha tuo  elämään extraa. Monet julkkikset voivat olla vaatimattomista oloista lähtöisin ja se kuuluisuus ja raha ottaneet yliotteen. Mikään ei tunnu enää miltään, kun kaikkea on ja oikeastaan töitäkään ei tarvitsisi ikinä enää tehdä. Sitten kuvaan voi astua rankka juhliminen ja sitä myöden erilaiset mielenterveysongelmat. Varsinkin monilla lapsitähdillä, elämä voi myöhemmin olla aika alamäkeä. 

Mielestäni raha ei itsessään tuo onnea, jos ihmisellä on perusasiat muuten kunnossa. Eli terve ym. ja rahaa toteuttaa itseään. Mutta rahanpuute taas lisää onnettomuutta. On helppo sanoa esim. kuinka parhaat asiat ovat ilmaisia ja lenkki kauniissa ilmassa on parasta ajanvietettä. Mutta, kun päivästä toiseen ainut mihin on varaa on se lenkki, niin kyllähän se kyllästyttää. Elämä on  tällöin paljon suppeampaa. Eikä ole mahdollisuutta niin hyvin suunnitella tulevaa, kun jo pelkkä pesukoneen hajoaminen voi saada arjen kaaokseen, kun ei ole varaa tilata korjaajaa. Kyllä raha luo turvaa ja tuo lisää mahdollisuuksia ja siten rikastuttaa elämää, kun on mahdollisuus toteuttaa itseään, edellyttäen että perusasiat ovat muuten kunnossa. 

Vierailija
38/51 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo onnea ainakaan jos sitä ei ole itse hankittu. Rikkaan perheen vesa täällä. Luottokortillani voisin ostaa mitä tahansa jos huvittaisi, mutta ei ole mitään mitä tarvitsisin...

olemme tällä hetkellä Aasiassa useampaa kuukautta hienossa asunnossa lomailemassa, mutta en ole lainkaan onnellinen. Ehkä johtuu siitä että ihmisellä on luontainen tarve tuntea että tekee jotain merkityksellistä elämällään. Kun ei tarvitse tehdä mitään pitkään, menee lomailustakin hohto ja tuntuu että mikä virka tällä elämällä on?

Ennemmin olisin onneton hienossa loma-huvilassa aasiassa kuin täällä vuokra-kämpässä suomessa!

Sinulla on mahdollisuus tehdä vaikka mitä, jos sinun onnesi on siitä siis kiinni.

Itsellä ei ole varaa opiskella haluamaani ammattiin koska ei ole varaa kituuttaa opintotuella. Itse toimin siivoojana ja haaveilen yliopisto-opinnoista. Ei ollut teininä aikanaan päätä eikä kunnianhimoa opiskeluun. Suurtalouskokin paperit hankin ja myöhemmin aikuisena laitoshuoltajan että työllistyy paremmin.

Ilman rahaa pidempi opiskelu aikuisena on todella vaikeaa. Varsinkin kun on lapsia kuvioissa.

En myöskään ole niin älykäs että keksisin jonkin maata mullistavan siivousvälineen jolla rikastuisin eli siivoojana ei rahoiksi lyö.

Vierailija
39/51 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha tuo ennen kaikkea turvallisuutta.

Vierailija
40/51 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin köyhä ja onneton. Nyt minulla on rahaa ja olen onneton. Kas kummaa ei se raha poistanutkaan negatiivistä suhtautumistani maailmaa ja itseäni kohtaan.

Sinulla ei sitten varmaan ole vieläkään tarpeeksi rahaa onnellisuuteen. Köyhä on helposti tyytyväinen kun on edes hieman helpompaa taloudellisesti. Jos sinulla olisi oikein paljon rahaa, niin voisit hankkia kaiken minkä tarvitset ollaksesi onnellinen.

Kenelläkään ei ole niin paljon rahaa, että voi hankkia onnellisuuden, koska rima siirtyy sitä mukaa kun raha lisääntyy. Minulla on puolisen milliä eikä se ainakaan riitä. Ja epärealistista on köyhän haaveilla miljoonista, mistä ne tulisivat.

Olen rahoillani saanut kohennettua terveyttäni. Eikä minun tarvitse miettiä kaupassa, otanko pihvin, kalaa vai jauhelihaa ja voin ostaa kalliita hedelmiä ja sellaiset huonekalut, jotka silmääni ovat kauniit. Raha siis poistaa joitain huolia, mutta ei tuo sisältöä elämään. En saa sillä miestä tai lapsia tai merkitystä elämälleni. Se voi pahimmillaan jopa karkoittaa ystäviä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän