Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin tukiin minä, kouluttamaton ulkomailta palaava nuori, olen oikeutettu?

Vierailija
23.04.2018 |

Lähdin 18-vuotiaana suoraan lukiosta valmistuttuani erääseen Euroopan maahan. Nyt olen 22-vuotias ja aikeissa olisi palata takaisin Suomeen n. puolen vuoden kuluttua. Ajatus kauhistuttaa, sillä minulla ei ole ystäviä enää Suomessa. Perheeni kanssa en ole kovin läheisissä väleissä. Toki olisin vanhempieni luona ensimmäiset viikot mutta haluaisin suht pian kuitenkin oman kämpän. Vanhempieni luona on jonkin verran väkivaltaa ja ajatus siellä olemisesta ahdistaa. Kuinka nopeasti Etelä-Suomessa löytyy kämppä? Entäpä työpaikka? Tiedän tilanteen olevan vaikea ja varmasti tulee olemaan shokki ottaen huomioon nykyisen tilanteeni. Asun miljoonakaupungissa, jossa työn olen joka hakukerralla saanut alle viikossa. Sama koskee kattoa pääni päällä...

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko oikeutettu suomen sosiaaliturvaan?

Jos olet ollut ulkomailla 4 vuotta töissä niin luultavasti olet siirtynyt asuinmaasi sosiaaliturvan piiriin ja sen palauttamiseksi Suomeen sinulla täytyy olla siellä sekä vakituinen osoite että opiskelu- tai työpaikka.

https://www.infopankki.fi/fi/elama-suomessa/maahanmuuttajana-suomessa/s…

Ilman Suomen sosiaaliturvaa et saa mitään Kelan tukia. Suosittelen että haet koulupaikkaa ja asuntoa nykyisestä asuinmaastasi käsin niin olet oikeutettu ainakin opintorahaan ja asumistukeen.

Vierailija
22/22 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kiinnostaa myös minua. Paluumuuton tiellä on vain rahattomuus. Tietysti olisi hyvä hankkia asunto ja työ ennen muuttoa, mutta asuntoa on vaikeampi saada ilman tuloja ja osaltani työllistyminen on lähes mahdotonta. Siihen päälle vielä yksinhuoltajuus ja erityislapsi joka tarvitsee hoitoa. Lähipiiri pieni, siinä ei hirveesti sukulaisten luona punkata. Ainakin aluksi tarvitsisi toimeentulotukea että pääsee jaloilleen, mutta kuinka pian Suomeen muuton jälkeen siihen on oikeutettu? Voiko kirjat siirtää Suomeen jos ei ole virallista osoitetta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä