Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikset ota lastasi pois tarhasta keskiviikkona?

Huolestunut av-mamma
23.04.2018 |

(Ainakin) Helsingin tarhoissa on keskiviikkona työnseisaus. Kuulemma kaikki vanhemmat eivät ole suhtautuneet kovin suopeasti näiden riudutettujen työntekijöiden viimeiseen avunhuutoon.
Ymmärrän kyllä että on tilanteita joissa yksinkertaisesti ei voi ottaa lasta näin lyhyellä varoitusajalla pois hoidosta - vanhemman sairaus, työmatka, yrittäjän kiire yms. enkä niitä tilanteita tässä nyt hae. Vaan varmasti useammalla vanhemmalla olisi mahdollisuus tukea hoitajien työtaistelua, kyseessä on kuitenkin oman lapsenne varhaiskasvatuksen laadusta.

Kommentit (312)

Vierailija
261/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen töissä, samoin lapsen isä ja muut sukulaiset ja blaablaablaa...

Jaa, minä taas olen keskiviikkona mielenilmauksessa. Hoida itse sinaappikoneesi. :)

Joo, hoidan. Toivottavasti ei ole sinun läheisesi, jonka leikkaus perutaan. Sattuuhan sitä, syöpä on hauska asia.

Onpa ilkeä kommentti taas. Saatko näistä hyvän mielen itsellesi?

Vierailija
262/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakossa on ideana tehdä hallaa työnantajalle, ei asiakkaille. Tässä mennään nyt per*e edellä puuhun. Hoitajat eivät ainakaan tällä tavalla saa perheitä puolelleen, pikemminkin päinvastoin.

Nimenomaan, sitä nämä huutelijat eivät vaan tunnu täällä tajuavan, vaan peräti suuttuvat, kun jokainen vanhempi ei ole kumarrellen menossa hakemaan lasta hoidosta helpottaen täten työnantajan asemaa :D :D

No mietihän itse nyt kuka se kunnallisen päiväkodin työnantaja on ja naura sitten... 

Vanhempana en ole työnantaja. Tässäkin ketjussa on monesti toitotettu miten vanhemmat maksavat vain murto-osan todellisista kustannuksista, mutta silti nöyristellä pitäisi ja venyä palkallisella ja palkattomalla vapaalla kaikki koulujen loma-ajat (miten nämä edes liittyvät päivähoitoikäisen hoitoon?), extravapaat ja muutkin mahdolliset kissanristiäiset. Pitää olla sitä ja tätä välinettä hommattuna, hankittuna, kiillotettuna, muista se ja tämä paperi, tulla aamupalalle, välipalalle, tutustumaan, vanhempainiltaan, vasukeskusteluun, leikkipäivään, ystävänpäiväkahville ja kaikki nämä toki palkattomana työaikana, tuoda ja ostaa askartelumateriaaleja ja xylitol-pastilleja, ostaa helvetin kalliita koulun ja päiväkodin yhteisen yhdistyksen tuotteita, muistaa se ja tuo jumppa, retki, eväät, maksaa loma-aikojen hoidosta, jolloin lapsi ei ole 1,5kk paikalla edes, tietää kaikki vuorot menot ja muut etukäteen. Mihinkään ei kuitenkaan voi vaikuttaa, hoitajat tekevät kuten tykkäävät ja miten helpointa on heille, eikä meillä ole valtaa irtisanoa ketään, joten ei, emme ole työnantajia eikä meillä ole valtuuksia myöskään vaikuttaa palkkaanne.

Hoitajat tekevät kuinka tykkäävät? Pyytävät tuomaan lapselleai xylitolpastileja koska tykkäävät? Eivät, vaan siksi koska kunta ei niitä maksa. Omasta pienestä palkastaanko hoitajat ne ostaisivat? Voit toki olla ostamatta lapsellesi pastilleja, unohtaa jumppavarusteet, myöhästyä retkipäivänä. Laöseltasi se on pois. Ymmärrätkö?

Luuletko, että hoitajat huvikseen kyselevät lapsen loma-ajoista? Hoitajillakin on oikeus lomaan työstään, ja sijaisia ei vuosilomiin oteta. Näin ollen hoitajat lomailevat silloin kun lapsia on vähän paikalla hoidossa. Ei se hoitajanakaan ole kiva tietää lomansa ajankohtaa vain muutama päivä ennen lomaa.

Lomakyselyt on aina palautettu ajallaan, mistä päättelit ettei olisi? Ja hoitajat jos jotkut saavat kyllä lomansa. Paljon enemmän lomaa itseasiassa kuin normaalisti ihmiset saavat. Ovat lomalla 2 viikkoa joulun aikaan, hiihtolomalla viikon, syyslomalla viikon, kesäkuussa sekä heinäkuun ja osan elokuusta. Lasten päiväkodista 1 työntekijä on ollut joka toinen vuosi heinä-elokuussa n. 2 vkon ajan töissä, kiertävä vuoro, joten monta kesää tulee yli 2kk kesäloma. Kesäkuussa jokainen on lisäksi puolet kuusta lomalla.  Tuo lyhyempien loma-aikojen työnteko lankeaa yleensä puoliksi kahdelle työntekijälle per päiväkoti, silloin yhdistävät pari päiväkotia samoihin tiloihin, samoin kesäkuussa. Heinä-elokuussa on sitten monta alueen päiväkotia samoissa tiloissa.

Oletko ajatellut että vaikka päiväkoti olisi kiinni, on iso osa hoitajista aukiolevissa päiväkodeissa töissä? Ei tarhatäditkään sentään tuollaisia määriä lomaile...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestunut av-mamma kirjoitti:

(Ainakin) Helsingin tarhoissa on keskiviikkona työnseisaus. Kuulemma kaikki vanhemmat eivät ole suhtautuneet kovin suopeasti näiden riudutettujen työntekijöiden viimeiseen avunhuutoon.

Ymmärrän kyllä että on tilanteita joissa yksinkertaisesti ei voi ottaa lasta näin lyhyellä varoitusajalla pois hoidosta - vanhemman sairaus, työmatka, yrittäjän kiire yms. enkä niitä tilanteita tässä nyt hae. Vaan varmasti useammalla vanhemmalla olisi mahdollisuus tukea hoitajien työtaistelua, kyseessä on kuitenkin oman lapsenne varhaiskasvatuksen laadusta.

ensin pitäs saada se muksu sinne päikkyyn

Vierailija
264/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarhatädit on siellä pyyhkimässä perseet, syöttämässä lapset ja katsomassa, ettei ne telo toisiaan tai itseään. En minä ainakaan odota lapseni saavan jotain hienoa koulutusta jossain päiväkodissa :D 

Kokemalla ja leikkien kautta ne lapset oppivat asioita. Ihan niin kuin sillä tarhatädin koulutuksella, saatikka palkalla olisi mitään tekemistä asian kanssa. Palkkoja alemmas vaan, niin vara palkata enemmän aikuisia niihin ryhmiin. Se on aina hyvä, että on enemmän silmäpareja. Ja useasti ne vähemmän kouluja käyneet ovat huomattavan paljon parempia toimimaan lasten kanssa.

Av-mamma vauhdissa asiaa yhtään tuntematta. 😃 Tiesitkö että lto:ista on jo nyt valtava pula, 50%alan vaihtajista sanonut syyksi palkan. Eli mitä tapahtuisi jos palkkoja laskettaisiin entisestään... logiikka.

Eiköhän jo kymmenen vuoden päästä viimosetkin änkyrät anna periksi, myös lapset kasvatetaan älylaitteilla ja roboteilla. Tämän jälkeen tarvii enää vain yksi hoitaja suuressa päiväkodissa, jossa vähintää 350lasta ja 20 "älyohjaajaa".

Vierailija
265/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakossa on ideana tehdä hallaa työnantajalle, ei asiakkaille. Tässä mennään nyt per*e edellä puuhun. Hoitajat eivät ainakaan tällä tavalla saa perheitä puolelleen, pikemminkin päinvastoin.

Nimenomaan, sitä nämä huutelijat eivät vaan tunnu täällä tajuavan, vaan peräti suuttuvat, kun jokainen vanhempi ei ole kumarrellen menossa hakemaan lasta hoidosta helpottaen täten työnantajan asemaa :D :D

No mietihän itse nyt kuka se kunnallisen päiväkodin työnantaja on ja naura sitten... 

Vanhempana en ole työnantaja. Tässäkin ketjussa on monesti toitotettu miten vanhemmat maksavat vain murto-osan todellisista kustannuksista, mutta silti nöyristellä pitäisi ja venyä palkallisella ja palkattomalla vapaalla kaikki koulujen loma-ajat (miten nämä edes liittyvät päivähoitoikäisen hoitoon?), extravapaat ja muutkin mahdolliset kissanristiäiset. Pitää olla sitä ja tätä välinettä hommattuna, hankittuna, kiillotettuna, muista se ja tämä paperi, tulla aamupalalle, välipalalle, tutustumaan, vanhempainiltaan, vasukeskusteluun, leikkipäivään, ystävänpäiväkahville ja kaikki nämä toki palkattomana työaikana, tuoda ja ostaa askartelumateriaaleja ja xylitol-pastilleja, ostaa helvetin kalliita koulun ja päiväkodin yhteisen yhdistyksen tuotteita, muistaa se ja tuo jumppa, retki, eväät, maksaa loma-aikojen hoidosta, jolloin lapsi ei ole 1,5kk paikalla edes, tietää kaikki vuorot menot ja muut etukäteen. Mihinkään ei kuitenkaan voi vaikuttaa, hoitajat tekevät kuten tykkäävät ja miten helpointa on heille, eikä meillä ole valtaa irtisanoa ketään, joten ei, emme ole työnantajia eikä meillä ole valtuuksia myöskään vaikuttaa palkkaanne.

Hoitajat tekevät kuinka tykkäävät? Pyytävät tuomaan lapselleai xylitolpastileja koska tykkäävät? Eivät, vaan siksi koska kunta ei niitä maksa. Omasta pienestä palkastaanko hoitajat ne ostaisivat? Voit toki olla ostamatta lapsellesi pastilleja, unohtaa jumppavarusteet, myöhästyä retkipäivänä. Laöseltasi se on pois. Ymmärrätkö?

Luuletko, että hoitajat huvikseen kyselevät lapsen loma-ajoista? Hoitajillakin on oikeus lomaan työstään, ja sijaisia ei vuosilomiin oteta. Näin ollen hoitajat lomailevat silloin kun lapsia on vähän paikalla hoidossa. Ei se hoitajanakaan ole kiva tietää lomansa ajankohtaa vain muutama päivä ennen lomaa.

Lomakyselyt on aina palautettu ajallaan, mistä päättelit ettei olisi? Ja hoitajat jos jotkut saavat kyllä lomansa. Paljon enemmän lomaa itseasiassa kuin normaalisti ihmiset saavat. Ovat lomalla 2 viikkoa joulun aikaan, hiihtolomalla viikon, syyslomalla viikon, kesäkuussa sekä heinäkuun ja osan elokuusta. Lasten päiväkodista 1 työntekijä on ollut joka toinen vuosi heinä-elokuussa n. 2 vkon ajan töissä, kiertävä vuoro, joten monta kesää tulee yli 2kk kesäloma. Kesäkuussa jokainen on lisäksi puolet kuusta lomalla.  Tuo lyhyempien loma-aikojen työnteko lankeaa yleensä puoliksi kahdelle työntekijälle per päiväkoti, silloin yhdistävät pari päiväkotia samoihin tiloihin, samoin kesäkuussa. Heinä-elokuussa on sitten monta alueen päiväkotia samoissa tiloissa.

Yhden kunnan perusteella tiedät pk:n kasvattajien lomaperiaatteet ja päiväkotien aukioloajat kesällä valtakunnllisesti?

Vierailija
266/312 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, minä taas olen keskiviikkona mielenilmauksessa. Hoida itse sinaappikoneesi. :)

Joo, hoidan. Toivottavasti ei ole sinun läheisesi, jonka leikkaus perutaan. Sattuuhan sitä, syöpä on hauska asia.

Saan :) Kiva kun kysyit.

Vierailija
267/312 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan :) Kiva kun kysyit.

Hanki itsellesi

joko apua

tai uusi huumorintaju. ☺

Vierailija
268/312 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tukeni ja sympatiani hoitajille ja heidän vaatimuksilleen!

Näissä päiväkodeissa on jatkuvasti, työnantaja- eli kuntalähtöisesti, tilanteita, että hoitajia ei ole paikalla mitoituksen mukaisia määriä, ihan onnella mennään! Vanhemmat ei näistä tiedä, kun heille ei kerrota. Mutta työnantajakaan ei ole koskaan näissä tilanteissa sulkemassa päiväkotia, vaikka lasten turvallisuus, oikeudesta varhaiskasavatukseen nyt puhumattakaan, on vaarantunut!

Vierailija
269/312 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tue mielenilmausta. Tämä vaikuttaa suoraan perheeseemme ja lapseemme. En tiennyt olevani syyllinen varhaiskasvatuksen mahdollisiin ongelmiin. Olisitte toki sanoneet jotain aikaisemmin. Nyt tuli eilen tieto, että joitain yksiköitä saatetaan sulkea. Vanhemmat kiittävät.

Vierailija
270/312 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan nyt ihan hyvä lopettaa lillukanvarsiin ja ohi asian meneviin laajempiin päivähoidon järjestelyihin menevä keskustelu. Kauhea draama saadaan aikaiseksi ja mieltä pahoitetaan oikein urakalla. Kyllä, varmasti tämä vaikuttaa lapsiin ja vanhempiin, hetken poikkeusjärjestelyitä vaaditaan ym. Kyllä se normiarki jatkuu taas huomenna ja epäilen että kauheasti hengen menetyksiä ym. tästä tuskin seuraa tai koko yhteiskunta menisi sijoiltaan. Kyllä siellä päiväkodissa tärkeää työtä tekevät ihmiset ihan aiheellisesta huolestaan osallistuvat tähän toimeen, kaikilla vaan menee tunteisiin kun vaikuttaakin jotenkin omaan elämään. Mikä tehokas mielenilmaus sellainen olisi josta kukaan ei koskaan kuulisi ja mikä ei vaikuttaisi yhtään mihinkään, koitetaan nyt sopeutua. Ja mielestäni ihmisen hyvinvoinnista huolenpito on töiden tärkeysjärjestyksessä ihan siellä kärkipäässä, varsinkin lasten ollessa kyseessä, toki muissakin tapauksissa. Että itku pois ja lusikka kauniiseen käteen, täällä valittamalla tuota mielenilmaisua ei saa varmasti peruutettua, saa vaan pahoitettua oman mielen ja suututettua kanssakeskustelijat :)

Vierailija
271/312 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ja kun tädit kertoo että "askarreltiin tänään vappunaamari" niin täytyy muistaa onnitella mahtavasta työstä ja pyytää etteivät nyt ihan aja itseään burnout outtiin.

Vierailija
272/312 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lastensuojelusta sitten tulee työntekijät viemään lapset pois jos joku on niin IDIOOTTI että ei tajua että ryhmät ja päiväkodit suljetaan klo 12 joko kokonaan tai osittain ja silloin on lapset haettava pois, ei ole mikään mielipidekysymys että haluatko hakea vaiko etkö..

Tuo on myös sopimusrikko. Tarhassa on tehty sopimus hoitoajoista, lapset ovat hoidossa viiteen asti. Pitää saada varahoito. Ei minulla ole mahdollisuutta lähteä pois omasta työpaikasta!

Vierailija
273/312 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä pitäisin puoli päivää palkatonta vapaata?

Millä ihmeellä sinä sitten pyrit vaikuttamaan että lasten (omiesi, ja vaikka lastenlastesi, jos ei muiden lapset tietenkään kiinnosta...) varhaiskasvatus on laadukasta, jos et suostu tukemaan edes työtaistelua epätoivoisessa tilanteessa? Vai onko sinulle ihan sama miten lapsesi viettävät päiväsi?

Vietä se puoli päivää vaikka lastesi kanssa. Ulkoilkaa, käykää museossa, leipokaa... Ei se hukkaan mene.

Museot on kiinni kun kaikki on lähteneet hakemaan lapsia päiväkodista, kaupat on kiinni kun kaupantädit on lasten kanssa kotona eikä saa hiivaa ostettua, että leipoisi.  Normiäidit tekee tuota kaikkea lastensa kanssa ihan muutenkin.

Vierailija
274/312 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Juu ja kun tädit kertoo että "askarreltiin tänään vappunaamari" niin täytyy muistaa onnitella mahtavasta työstä ja pyytää etteivät nyt ihan aja itseään burnout outtiin."

Hienosti pysytty asiassa. Juuri tuollaista keskustelua tarkoitin. Ja  tuollainen jonkun ammattiryhmän työn aliarvostaminen kertoo ettei sinulla varmaan ole myöskaan kauhean hyvää tietoa itse työn tekemisestä.

Vierailija
275/312 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkotien johtajat sulkevat päiväkodit, jos/kun kasvattajia ei ole tarpeeksi paikalla=ei voida taata lasten turvallisuutta, esim.

Meilläkin menee pk kiinni klo12 ja siihen mennessä on mukelo sieltä haettava, piste.

Eikä ole yksikään n.120 vanhemmasta kitissyt asian suhteen, päinvastoin ymmärtäneet tilanteen ja asian tärkeyden.

Terkkuja eräästä Vantaalaisesta pksta.

Vantaahan nimenomaan ilmoitti pyrkivänsä pitää kaikki yksiköt auki?

Vierailija
276/312 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hellanlettas mitä jeesustelijoita, ihan yhtälailla te haette sen pikku Jere-Pietarin kesken päivän pois päiväkodista esim. Jos kuume nousee tau oksennustauti yllättää, nyt syynä on sitten vain päiväkodin sulkeminen.

No meinaatteko nyt jatkossa päiväkodeissa lakkoilla useastikin? Vaikka joka perjantai? Kun vanhemmat jättää vaan työnsä kiltisti tekemättä, kun kun päiväkodit on kiinni.

Tämä ketju on uskomaton näyte tämän päivän vanhempien lapsellisuudesta ja tyhmyydestä.

Mä en edes voi uskoa miten nää kaikki pellet on vanhempia.

Vierailija
277/312 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidan. Toivottavasti ei ole sinun läheisesi, jonka leikkaus perutaan, kun lähden kotiin. Syöpä on iloinen asia!

Sä olet kyllä tän ketjun uskomattomin pelle ja idiootti.

Vierailija
278/312 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole tarvetta tukea hoitajien työtaistelua. Se on ihan heidän työnantajansa ja liittonsa välinen juttu - miksi meidän muiden pitäisi kantaa sen seurauksia?

no ethän sinä niitä seurauksia kanna, vaan lapsesi, joka on sen keskiviikon vähän niinkuin oman onnensa nojassa siellä päiväkodissa, kun hoitajat on lakossa.

Vierailija
279/312 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä pitäisin puoli päivää palkatonta vapaata?

Millä ihmeellä sinä sitten pyrit vaikuttamaan että lasten (omiesi, ja vaikka lastenlastesi, jos ei muiden lapset tietenkään kiinnosta...) varhaiskasvatus on laadukasta, jos et suostu tukemaan edes työtaistelua epätoivoisessa tilanteessa? Vai onko sinulle ihan sama miten lapsesi viettävät päiväsi?

Vietä se puoli päivää vaikka lastesi kanssa. Ulkoilkaa, käykää museossa, leipokaa... Ei se hukkaan mene.

Museot on kiinni kun kaikki on lähteneet hakemaan lapsia päiväkodista, kaupat on kiinni kun kaupantädit on lasten kanssa kotona eikä saa hiivaa ostettua, että leipoisi.  Normiäidit tekee tuota kaikkea lastensa kanssa ihan muutenkin.

No sitten luulisi kaikkien huomaavan että se päivähoito on todella tarpeellista. Ei sille lapselle ole vaarallista viettää yhtä ylimääräistä iltapäivää vanhempiensa kanssa. Vaikka ulkoillen ;)

Vierailija
280/312 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tue köyhien kiukuttelua.