Tinkivätkö kaikki nykyään Torilla ja Huutiksessa?
Siis ihan kaikki pitäisi näemmä saada ilmaiseksi.
Kummallisinta on, kun kaupat on jo sovittu ja sen jälkeen aletaan tinkiä. Ihan varakkaan näköiset ihmiset hurahtavat paikalle kalliilla autolla, ja alkavat tinkiä sovitusta hinnasta. Omituisin tapaus oli, kun sovittu hinta oli 200 euroa + postikulut, ja ostaja sanoi "Minä maksoin kuule nyt 150 euroa - onko näin OK?" Siis mitä hittoa?
Saa sitten tuntea olevansa ihan tympeä moukka kun kieltäytyy. Huoh.
Kommentit (82)
Ihmiset on ihan urpoja nykyään.
Laitan aina ilmoituksiin, että "hinta on valmiiksi tingitty".
Ostelen paljon ja maksan sen, mitä pyydetään.
Tottakai maksan sen, mitä pyydetään. Jos sitten samalla kertaa joltain useampi kallis tuote, niin silloin ehkä siis ehkä voisi vaikka postituskulut tinkaa.
Huutisostajat jättävät postimaksut maksamatta. Onhan se tyhmää, että tuote maksaa 2 e ja postikulut on 1.4 e, mutta en minä niitä myyjänä itsekseni keksi. Postitan kirjeen ilman merkkiä. Joskus se menee perille, joskus ei.
Härskeimpiä on tinkaajat, jotka kehtaa vielä pyytää kotiinkuljetusta. Sellaisille ei viitsi vastata mitään.
Sain äskettäin myytyä yhden tavaran pyydettyyn hintaan alle tunnissa, olipa mukavaa vastata tinkaajille että "tuote myyty täydellä hinnalla".
Minnuu raivostutti yksikin mies tässä. Laitoin myyntiin halvalla tosi kysytyn esineen, koska halusin sen äkkiä nurkista pois pyörimästä. Periaate on, että ensimmäisenä yhteyttä ottanut saa tavaran. No olikin ihan ääliö tämä. Tuli paikalle, syynäsi millintarkasti, kertoi suoraan, että on epäilyttävää että myyn niin halvalla. Sanoin, että kun haluan vain eroon siitä ja vähän kafferahaa vaivan palkaksi. Sanoi että kun nyt kerran paikalle asti vaivautui, voi ottaa ilmaiseksi, viedä pois minua häiritsemästä, että en minä siitä kuitenkaan rahaa saa keltään. Sanoin, että ostajia on jo jono, joten jos hän ei maksa, myyn seuraavalle. Sanoi, ettei usko, yritän vaan nyhtää rahat. Näytin saamiani tekstareita, tämänkin meidän keskustelun aikana oli tullut kaksi uutta. Nieleskeli vähän, ja sanoi ostavansa tuotteen. Minä, että en enää myy, meni sinun mahikset jo. Otin puhelun seuraavalle jonossa, ja haki saman illan aikana. Oli ikionnellinen, että sai kauan etsimänsä tuotteen halvalla.
Ihan vinkkinä ostajille, ettei ihan ääliö tarvi olla.
Osaavat silti myyjätkin. Yhdessä kohteessa oli todella epäselvä kuva eikä minkäänlaista kuvausta, mutta tavara oli sellainen mitä olin etsinyt, joten soitin kysyäkseni vähän lisätietoja. Yritin kysyä onko tuote millaisessa kunnossa, ja myyjä raivoistui, että väitänkö häntä joksikin huijariksi HÄH?!? Selostin, että en suinkaan, mutta kuvasta ei oikein saanut selvää, mistä myyjä suuttui vieläkin enemmän, että haukun hänen kuviaan eikä se kuulu minulle millaiset kuvat hän ilmoituksiinsa laittaa. Myyjä alkoi kiroilla ja siinä vaiheessa lopetin puhelun.
Ilmoitus poistui sitten jossain vaiheessa. En tiedä, kuka oli uskaltanut tuotteen tuolta myyjältä noutaa. Itse olisin pelännyt, että myyjä olisi käynyt kurkkuun kiinni rappukäytävässä, jos kehtaisin vaikka huomauttaa tuotteen olevan rikki...
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on ihan urpoja nykyään.
Laitan aina ilmoituksiin, että "hinta on valmiiksi tingitty".
Silti tulee näitä, että mikä on päivä hinta kyselyjä. Tampioita riittää aina.
Huh miten uskallatte päästää tällaisia järjen riemuvoittoja kotiinne tavaraa katsomaan?
Vierailija kirjoitti:
Huh miten uskallatte päästää tällaisia järjen riemuvoittoja kotiinne tavaraa katsomaan?
Minua ylipäätään pelottaa päästää vieraita ihmisiä kotiin, vaikka olisi viesteissä kuinka normaalilta kuulostanut.
Mitä pahaa on tinkimisessä jokainen tiputettu euro jää itselle?Käytännössä olen saanut 90% tavaroista hintaa pois tinkimällä.Ainoastaan ääliö maksaa ilman tinkimistä paitsi jos tuote on pakko saada/valmiiksi halpa ja siitäkin voi tinkiä.Erään suomalaisen profeetan sanonta hulluhan se on jos ei puolta tarjoa tai jotain sinnepäin.
Joo samaa miettinyt. Jos hinta on jo valmiiksi hyvin kohtuullinen niin en edes vastaa tinkaajille. Esim.hyväkuntoinen tuote ja uutena maksaisi 70% enemmän,mutta silti vaan pitää yrittää tingata jotain 5euroa pois hinnasta.
Ensinnäkin Torin ilmoituksiin ei kannata laittaa näkyviin puhelinnumeroa tai yhteystietoja. Torin kautta tulleista asiattomista viesteistä ei sitten tarvitse välittää.
Toisaalta sekä myyjänä että ostajana on ihan ok että laittaa asiallisia tarjouksia hintavammista tuotteista. Kaupat sitten tapahtuu jos oikea hinta löytyy. Itse en ole koskaan näistä tarjouksista mieltäni pahoittanut. Toisaalta harvoin olen ostamistani tuotteista maksanut pyydettyä hintaa. Mutta tässä ei siis puhuta parinkympin villapuseroista, niistä muutaman euron tinkaaminen on vain kaikkien ajan tuhlaamista.
kultainen sade kirjoitti:
Mitä pahaa on tinkimisessä jokainen tiputettu euro jää itselle?Käytännössä olen saanut 90% tavaroista hintaa pois tinkimällä.Ainoastaan ääliö maksaa ilman tinkimistä paitsi jos tuote on pakko saada/valmiiksi halpa ja siitäkin voi tinkiä.Erään suomalaisen profeetan sanonta hulluhan se on jos ei puolta tarjoa tai jotain sinnepäin.
Koska se on rasittavaa ja röyhkeää? Minäkin olen suostunut pudottamaan hintaa, kun olen ajatellut että olisi jotenkin tylyä olla pudottamatta. Enää en pudota. Normaalihinnallakin olisi ollut ostajia jonoksi asti, kyllä siitä jo näkee että tavaralla on hinta kohdallaan.
Ja varmasti olisin ostajana saanut tingittyä hintoja, mutta kun en kehtaa. Häpeäntunne ei ole ainoastaan huono asia. Minusta on noloa vinkua jo valmiiksi edullisia, kirppikseen verrattavia hintoja halvemmiksi, joten on hyvä, että häpeäntunne sen minulta estää.
Mutta mitä järkeä on tinkiä kun olet kerran jo hinnan hyväksynyt ja kaupat sovittu?
Tinkaajiakin on kahdenlaisia. Toisen tinkaa periaatteesta, kokeilevat vähän kepillä jäätä. Heillä yleensä kuitenkin on jonkinlainen järki siinä omassa tarjouksestaan, eivät tarjoa 2€ kun pyyntihinta on 200. Sitten on nämä dorkat, jotka luulevat tosissaan, että saavat puoli-ilmaiseksi tavarat. Ovat vielä todella röyhkeitä, kun lahjoitus ei tulekaan kysymykseen, vaan myyjä haluaa rahaa tuotteestaan.
Olin myymässä TrippTrappia. Joku nuori äiti kovasti yritti vedota, että kun hän on niin köyhä, ettei ole varaa maksaa kuin max kolmasosa pyyntihinnasta, niin enkö voisi heltyä? ja pitäisi vielä kuljettaa tuoli 60 km suuntaansa, ilman lisämaksua. Arvatkaas, tuliko kauppoja...
Myyjänä karsin myös kaikki postiennakkokikkailijat. Sori, mutta kerrasta opin, että ei näin.
Vastikään myin Torin kautta kysyttyä ja hintavaa lastenvaatemerkkiä (ulkovaatetta) hyvin edullisesti. Myynti-ilmoitukseen olin listannut vaatteen viat, ja ne oli huomioitu hinnassa. Viattomasta vastaavasta vaatteesta pyydetään kirppareilla yleensä 30-40e, minulla hinta oli 10e. Yksi ostaja kyseli vaatetta rasittavuuteen asti, ja kysymykset koskivat asioita, jotka oli selkeästi ilmoitettu jo myynti-ilmoituksessa. Pitkällisen kirjeenvaihdon jälkeen hän kysyi, voisinko postittaa samaan hintaan, postikulut olisivat olleet n 7e. En todellakaan voinut. Onneksi väliin ehti tulla kyselijä lähistöltä, joka haki vaatteen samana iltana pyydettyyn hintaan.
Olen huomannut, että miehet ovat yleensä suoraviivaisempia ostajia/myyjiä, eivät juuri kysele ja maksavat mitä pyydetään. Toisaalta miesten myynti-ilmoitukset ja vastaukset ovat välillä raivostuttavan lyhytsanaisia. Esim. jos ilmoituksessa ei kuvailla tuotetta juuri lainkaan ja kysyn kaksi tarkennusta tai lisäkysymystä, vastaus tulee vain toiseen ja sekin on niin lyhyt, ettei siitä paljonkaan selviä ja kunnon vastauksen saadakseen pitää lähettää monta tarkentavaa kysymystä. Naisilla taas ilmoitukset ovat informatiivisempia, mutta edullisesta ja hyvin kuvaillusta tuotteestakin kysytään vielä monta tarkennusta ennen kuin saa tehtyä päätöksen siitä, ottaako tuotetta vai ei.
Voi sitä tietenkin koittaa tinkiä, mutta ei sellaisissa tapauksissa missä myyjä selvästi ilmoittaa, että hinta on tämä ja turha tinkiä.
Itse olen tinkiä ja vielä piparin vinkujakin.
T. kaks kärpästä yhellä iskulla
Vastaan näille, että kuten sovittu, hinta on 200 e.