Tinkivätkö kaikki nykyään Torilla ja Huutiksessa?
Siis ihan kaikki pitäisi näemmä saada ilmaiseksi.
Kummallisinta on, kun kaupat on jo sovittu ja sen jälkeen aletaan tinkiä. Ihan varakkaan näköiset ihmiset hurahtavat paikalle kalliilla autolla, ja alkavat tinkiä sovitusta hinnasta. Omituisin tapaus oli, kun sovittu hinta oli 200 euroa + postikulut, ja ostaja sanoi "Minä maksoin kuule nyt 150 euroa - onko näin OK?" Siis mitä hittoa?
Saa sitten tuntea olevansa ihan tympeä moukka kun kieltäytyy. Huoh.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Tinkijät on kyllä raivostuttavia. Tietyissä asioissa olen voinut joustaa, esim. maksaa itse myyjänä postikulut, jos ostaja ostaa huomattavan määrän tavaraa.
Siis ihanko oikeasti annoit tavaran ilmaiseksi ja vielä maksoit postikulutkin omasta pussistasi?
Vai olisikohan käynyt sittenkin niin että sinä et maksanut yhtään vaan jouduit ainostaan tyytymään siihen korkeimpaan hintaan jonka kukaan suostui romuistasi maksamaan. Ostajat kun miettivät automaattisesti sitä hintaa (ja vaivannäköä) jonka tuote maksaa siinä vaiheessa kun se on heidän käsissään ja postikulut sisältyvät summaan.
Näille tinkijöistä vinkuville tulee kerta toisensa jälkeen järkytyksenä se että hinnan määrääkin kysynnän ja tarjonnan laki jossa myyjä saa joustaa vaikka nollaan saakka elleivät kaupat muuten synny kuten aiemmassa kuvaputki-TV:n tapauksessa.
Minäkin olen myynyt torissa käyttämättä jäänyttä tavaraa huolimatta siitä että saatu hinta ei mitenkään kattanut vaivannäköä (luokkaa 15-25€) mutta en heitä periaatteesta ehjää ja jopa käyttämätöntä tavaraa roskiin jos tiedän että löytyy joku jolla on sille vielä tarvetta.
Käytännössä olisin voinut antaa ilmaiseksi kaikki alle 30€ tuotteet mutta laitoin nollasta poikkeavan hinnan vain siksi että tuote menee todella sitä tarvitsevalle sillä jobbarit eivät pysty tekemään ko. hintaan enää tiliä. Jos voisin jotenkin varmistua siitä että ostaja on vaikkapa työtön joka todella tarvitsee itse tuotetta, olisin valmis pudottamaan hinnan nollaan mutta valitettavasti jokainen torissa päivystävä jobbari koittaa satuilla mitä tahansa saadakseen hinnan niin alas että jälleenmyynti kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Tottakai maksan sen, mitä pyydetään. Jos sitten samalla kertaa joltain useampi kallis tuote, niin silloin ehkä siis ehkä voisi vaikka postituskulut tinkaa.
Ei helvetti! Ostaja maksaa postikulut, ei myyjä. Tai hae tavarasi.
Pääsyy siihen ettei torista kannata nykyään ostaa enää mitään ovat nämä asennevammaiset myyjät jotka kuvittelevat olevansa suuriakin hyväntekijöitä kun laittavat käytettyä tavaraa myyntiin "valmiiksi tingittyyn" hintaan (=amazonista saa uuden kotiovelle toimitettuna halvemmalla) ja virittävät pihalle lippusiiman etteivät epätoivoisten, rahatukkua heiluttavien ostajien jonot mene käsirysyksi heti kättelyssä.
Ostaja saa luvan maksaa kaiken mitä myyjä pyytää, myyjä ei aio tehdä elettäkään toimituksen eteen, ostaja saa luvan ajaa kotiovelle omalla kustannuksellaan vaikka Posiolta ja senttiäkään ei tingitä, vinkujat voivat vetää kirkkoveneen päähänsä mikä kerrotaan jo ilmoituksessakin.
Asutaan vissiin Neuvostoliitossa kun näiden myyjien käsitys on se etteivät ihmiset voi kävellä vieressä olevaan kauppaan ostamaan uutta tavaraa vaan joutuvat hankkimaan toiselta puolen maata käytettyä romua juuri siihen hintaan ja niillä ehdoilla jotka myyjä suinkin kehtaa asettaa.
Eihän sellasen tarvi ostaa jos ei hae tavaraa. Jos joku idiootti lähtee hakee posiolta asti helsingistä sohvaa, niin sehän ei ole myyjän ongelma. Ite kun myyn torilla tavaraa, niin siellä on just näitä itkijöitä. Niille sanon suoraan, että on noita ostajia tossa jonossa muitakin ja se keskustelu jää tasan siihen viestiin. Mulle on yks lysti kuka tinkii, kun tiedän että tavara menee sillä hinnalla mitä on pyydetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Tottakai maksan sen, mitä pyydetään. Jos sitten samalla kertaa joltain useampi kallis tuote, niin silloin ehkä siis ehkä voisi vaikka postituskulut tinkaa.
Pääsyy siihen ettei torista kannata nykyään ostaa enää mitään ovat nämä asennevammaiset myyjät jotka kuvittelevat olevansa suuriakin hyväntekijöitä kun laittavat käytettyä tavaraa myyntiin "valmiiksi tingittyyn" hintaan (=amazonista saa uuden kotiovelle toimitettuna halvemmalla) ja virittävät pihalle lippusiiman etteivät epätoivoisten, rahatukkua heiluttavien ostajien jonot mene käsirysyksi heti kättelyssä.
Ostaja saa luvan maksaa kaiken mitä myyjä pyytää, myyjä ei aio tehdä elettäkään toimituksen eteen, ostaja saa luvan ajaa kotiovelle omalla kustannuksellaan vaikka Posiolta ja senttiäkään ei tingitä, vinkujat voivat vetää kirkkoveneen päähänsä mikä kerrotaan jo ilmoituksessakin.
Asutaan vissiin Neuvostoliitossa kun näiden myyjien käsitys on se etteivät ihmiset voi kävellä vieressä olevaan kauppaan ostamaan uutta tavaraa vaan joutuvat hankkimaan toiselta puolen maata käytettyä romua juuri siihen hintaan ja niillä ehdoilla jotka myyjä suinkin kehtaa asettaa.
Niille sanon suoraan, että on noita ostajia tossa jonossa muitakin ja se keskustelu jää tasan siihen viestiin. Mulle on yks lysti kuka tinkii, kun tiedän että tavara menee sillä hinnalla mitä on pyydetty.
Eipä omaa kovin suurta ammattitaitoa sellainenkaan torikauppias joka lahjoittaa ainakin puolet tulossa olleista rahoista jobbarelle.
Jos sinulla todella on märkien päiväuniesi lisäksi joka kerta oikein jonoksi asti pyyntihinnan maksavia ostajia torissa tai huutonetissä niin kyseessä ovat jobbarit jotka tietävät tuotteen markkinahinnan olevan vähintään puolet korkeampi ja nauravat koko matkan pankkiin sinun rahasi taskussaan.
Minä en juuri rehentelisi julkisesti olevani höynäytettävä hölmö mutta meitä on moneksi.
Vierailija kirjoitti:
Huutisostajat jättävät postimaksut maksamatta. Onhan se tyhmää, että tuote maksaa 2 e ja postikulut on 1.4 e, mutta en minä niitä myyjänä itsekseni keksi. Postitan kirjeen ilman merkkiä. Joskus se menee perille, joskus ei.
Myykö joku netissä kahden euron rojua? Oikeesti? XD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huutisostajat jättävät postimaksut maksamatta. Onhan se tyhmää, että tuote maksaa 2 e ja postikulut on 1.4 e, mutta en minä niitä myyjänä itsekseni keksi. Postitan kirjeen ilman merkkiä. Joskus se menee perille, joskus ei.
Myykö joku netissä kahden euron rojua? Oikeesti? XD
Katso joskus vaikka torista melkein mikä tahansa kategoria hintajärjestyksessä halvimmasta kalleimpaan.
Ymmärrän sinänsä jos jollain teiniksi kasvaneella on rakkaita petsejä tms. joita ei raaski heittää roskiin kun tietää että nuoremmat keräilevät ja leikkivät niillä mutta voisi niitä myydä edes pussillisen kerrallaan eikä yksitellen että hommassa olisi jotain järkeä.
Se mitä en tajua että tuohon 2€ kategoriaan kaupataan pilvin pimein aivan täyttä roskaa joka pitäisi yksinkertaisesti heittää menemään.
Kuka täysjärkinen sitä paitsi ilmoittaa tilinumeronsa 2€ maksua varten saati sitten kertoo osoitteensa hörhölle joka haluaisi tulla noutamaan tuotteen kotiovelta.
Kyllä porukka on pihalla kuin lumiukko. Tinkaaminen tällaisessa kirpparikaman ollessa kyseessä on aivan asiaan kuuluva asia. Juuri tinkaamiseen perustuvat myös ns. autotalli- ja peräkonttikirppikset. Ladataan pöydälle kasa kamaa ja lyödään niin alhainen hinta että itseäkin hävettää. Monasti myyjä suostuu jo tähän ja on tyytyväinen että pääsee tavarasta eroon. Jollei, niin aloitetaan hontaneuvottelu, jota moni kutsuu tinkaamiseksi. Se on normaalia kaupankäyntiä. Ne, joita tällainen risoo, pysyköön poissa kaupankäynnistä.
Mä pidän tuota tinkaamista aika moukkamaisena. Itse en ikinä kehtaisi. Noloa.
Ostajana lähetän viestin niille joiden kanssa minulla on sama käsitys tuotteen arvosta, pyydän osoitteen ja käy kipaisemassa kamat kotiin. Ylihintaiset skippaan.
Myyjänä jätän nuo tinkaajat huomiotta. Itse pistän ilmoituksiin reilun hinnan koska haluan sujuvat kaupat enkä mitään viesti tolkulla vänkäämistä mistä osa tuntuu nauttivan. Jännä juttu on, että nämä tinkaajat usein hermostuvat jos muut eivät tuota harrasta. Esim. myin torissa n.150€ muumimukia satasella ja joku tarjosi kahdeksaa kymppiä. En vastannut tälle mitään ja sitten tältä alkoi tulla meilejä konekivääri-tyyliin ;Ei tosta kukaan maksa enempää, 85€ voin maksaa jos tuot sen, blaablaablaa.. Noita tuli melkein kymmenen eri meiliä ja sitten vastasin sille että joku on jo tarjonnut 130€ ja että meni jo jotta pääsisin tuosta eroon niin tämähän alkoi haukkumaan minua p*skanpuhujaksi,kusettajaksi ja muuta mukavaa. Oli kuulemma myös selvittänyt osoitetietoni kuulemma fonectasta (viimeinen kerta kun laitan koko nimen ilmoituksiin).Jollain menee tuo tinkaaminen niin tunteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Siinä tulikin yhdessä lauseessa selitys sille miksi Suomi ja suomalaiset ovat vajonneet sellaiseen henkiseen ja taloudelliseen alennustilaan josta ne eivät tule enää nousemaan. Valtaosa kansasta on todella taantunut tuohon tilaan.
Jokaiselle mahdolliselle tuotteelle pitää nykyään aina etsiä se kallein ostopaikka koska "halvalla ei saa hyvää" ja korkein mahdollinen hinta on aina tae sille että nyt saadaan huippulaatua.
Aivan erityisen noloa on tinkiä koska sehän kyseenalaistaisi auktoriteetin asettaman hinnan ja suomalaisen kuuluu hyväksyä nöyrästi kaikki mitä ylempää annetaan. Maksa vain just se mitä pyydetään ja kumarru housut nilkoissa että saat vielä kuivana kakkoseen.
Saa tinkiä ENNEN kuin kaupoista on sovittu. Myyjä päättää myykö halvemmalla vai ei. Kun kaupat on jo sovittu on myös hinta lyöty lukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä tulikin yhdessä lauseessa selitys sille miksi Suomi ja suomalaiset ovat vajonneet sellaiseen henkiseen ja taloudelliseen alennustilaan josta ne eivät tule enää nousemaan. Valtaosa kansasta on todella taantunut tuohon tilaan.
Jokaiselle mahdolliselle tuotteelle pitää nykyään aina etsiä se kallein ostopaikka koska "halvalla ei saa hyvää" ja korkein mahdollinen hinta on aina tae sille että nyt saadaan huippulaatua.
Aivan erityisen noloa on tinkiä koska sehän kyseenalaistaisi auktoriteetin asettaman hinnan ja suomalaisen kuuluu hyväksyä nöyrästi kaikki mitä ylempää annetaan. Maksa vain just se mitä pyydetään ja kumarru housut nilkoissa että saat vielä kuivana kakkoseen.
Tai sitten en vain koe tarvitsevani almuja ja jos näen reilusti hinnoitellun tuotteen myynnissä olen vain valmis maksamaan sen pyydetyn hinnan ilman ihme venkoiluja. Itse arvotan myös aikaani ja vaivaani, ja kuten sanoin, skippaan ylihintaiseksi kokemani tavarat suosiolla.Eli rautalangasta väännettynä en siis maksa ylihintaa vaikka en pummikaan myyjiltä hinnanalennusta. Inhoan pihejä ihmisiä. Elämän tarkoitus on elämästä nauttiminen eikä mikään penninvenyttely ja muiden siivellä loisiminen ja kuppaaminen.
Ja hinnoista tinkaaminen on toisten siivellä elämistä ja kuppaamista? Tällä tavalla ajatellen myös kaikki kaupankäynti on loisimista. Jos tietäisit mitään miten eri organisaatiot tekevät hankintoja, et kirjoittaisi noin läpiä päähäsi. Hintatietoisuus, kilpailuttamiset ja tinkiminen ovat myös kaikkien suurten yritysten, organisaatioiden ja julkisen sektorin tapa toimia. Tyhmä on se joka maksaa sen mitä pyydetään!
Näkee ettei tänne kirjoittele se kansakunnan älyllinen paremmisto vaan tavalliset tallaajat, joille käsitys kaupankäynnistä on maksaa Lidlin kassalla se mitä pyydetään. Sen abstrahoimiseen miten esim Lidl tai mikä tahansa muu organisaatio hankkii tavaransa, ei ajatteluvärkit riitä. Isot organisaatiot saavat kilpailuttaa ja vinguttaa hinnat alas tappiin saakka mutta peruspenan torissa ja huutiksessa pitäisi maksaa aina se mitä myyjä milloinkin sattuu pyytämään. Kyllä te olette uskomatonta porukkaa!
Tori.fi:n ja huuto.netin asiakaskunta on tietenkin läpileikkaus koko kansasta, ehkä leikkaus kuin kakusta painottuen jonkin verran vähemmän tienaaviin. Siksi joukossa on jos jonkinlaista vipeltäjää ja tavat sen mukaiset. Näistä hyvistä tavoista voisikin puhua ja niistä varmasti riittäisikin puhuttavaa mutta tinkaaminen eli hinnasta neuvottelu ei kuulu näihin huonoihin tapoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Niille sanon suoraan, että on noita ostajia tossa jonossa muitakin ja se keskustelu jää tasan siihen viestiin. Mulle on yks lysti kuka tinkii, kun tiedän että tavara menee sillä hinnalla mitä on pyydetty.
Eipä omaa kovin suurta ammattitaitoa sellainenkaan torikauppias joka lahjoittaa ainakin puolet tulossa olleista rahoista jobbarelle.
Jos sinulla todella on märkien päiväuniesi lisäksi joka kerta oikein jonoksi asti pyyntihinnan maksavia ostajia torissa tai huutonetissä niin kyseessä ovat jobbarit jotka tietävät tuotteen markkinahinnan olevan vähintään puolet korkeampi ja nauravat koko matkan pankkiin sinun rahasi taskussaan.
Minä en juuri rehentelisi julkisesti olevani höynäytettävä hölmö mutta meitä on moneksi.
Minä myyn sellaista tavaraa mikä menee kaupaksi. Ja olen erittäin tietoinen hinnoista millä myyn ja millä hinnoilla muut myy. Minuun ottaa yhteyttä siellä ihmiset, jotka tietää siitä myytävästä tuotteesta oikeasti hyvin paljon. Pisimpään minulla on ollut myynnissä 2 päivää. Minä en myy roinaa kellareista enkä tee kauppoja missä saa 50e. Halvin kauppa on 500e
Soitin tänään lastenrattaista myyjälle ja tiedustelin lopuksi onko hinta lopullinen vai neuvoteltavissa. Ei tuntunut myyjäkään pahastuvan kysymyksestäni. Tämän keskusteluketjun perusteella tein oikein kardinaalimunauksen kun kehtasi viitata puheissani myös hintaan. Menen ripottelemaan tuhkaa päälleni.
Tyypillisesti täällä puhutaan taas aidoista ja aidanseipäistä.
Tinkiminen on ihan ok, jos kaupat eivät ole vielä lyöty lukkoon. Aina saa ehdottaa alempaa hintaa, ja myyjä sitten päättää, suostuuko siihen vai ei. On myös täysin ok sanoa, että hinta on kiinteä, eikä fiksu ostaja siitä nyrpistele nenäänsä. Mutta sitten kun ostopäätös on jo tehty ja ostaja saapuu noutamaan tuotettaan, on huonoa käytöstä ja täysin naurettavaa alkaa vielä uudestaan tinkaamaan. Hinnasta kun on sovittu jo neuvotteluvaiheessa. Paikan päällä tinkiminen on mahdollista vain silloin, jos kauppoja ei ole vielä lyöty lukkoon, vaan on sovittu, että ostajaehdokas tulee katsomaan tuotetta. Silloin on vielä mahdollista, ettei kauppoja synny.
Nykyään ihmiset ovat röyhkeämpiä kuin aiemmin. He olettavat, että voivat aina päästä hieman helpommalla ja halvemmalla kuin on sovittu. Siksi törkeimmät ehdottelevat noudosta sovittuaan sittenkin tuontia, mittauttavat ja valokuvauttavat, siirtävät hakemistaan ja myöhästelevät ilmoittamatta, peruvat kauppoja, vaikka olivat jo luvanneet ostaa, katoavat kuin pieru Saharaan - ja tinkivät jo sovitusta hinnasta. Mikään näistä ei ole myyjän vika. Siksi olisi mukavinta, jos myyjä voisi aina myydä sille, kelle haluaa, eikä huutiksen sääntöjen mukaan sille, joka eniten tarjoaa, jos ostaja ei kauppojen sulkeutumisen jälkeen hallitse alkeellisimpiakaan kaupankäyntitapoja.
No tuo huutonet on muutenkin ihan eilistä. Torin perinteinen kaupankäyntitapa on paljon parempi. Ymmärrän silti huutonetistäkin ostaneita, jotka tavaran nähtyään tinkaavat hinnasta. Tavara nimittäin saattaa ollakin huonompi kuin ilmoituksessa. Mitä siinä sitten teet jos myyjä on antanut virheellisen, liian hyvän kuvan tuotteesta? Jätät siihen, josta myyjä kostaa huonona palautteena? Pyydät vahingonkorvausta tuhlausta ajasta ja bensasta? Vai pyydät alennusta hinnasta?
Juuri tällaisen sikana säkissä ostamisen takia en enää käytä huutonettiä vaikka takavuosina käytin paljonkin. Kyllä se vanhanaikainen, vuosituhansia koeponnistettu tapa tehdä kauppaa on vain parempi.
Ei tinkimistä ole myöskään se että tavaran nähtyään ostaja toteaa että se poikkeaa myyjän lupauksista niin oleellisesti ettei ostaja olisi missään nimessä tehnyt siitä tarjousta kyseiseen hintaan (tai lainkaan) jos olisi saanut totuudenmukaisen kuvauksen tuotteesta.
Myyjä saa katsoa kyllä itsekin peiliin jos ostaja saapuu paikalle saakka vain toteamaan ettei myynnissä oleva tuote vastaakaan kuvausta.
Jos ostaja on (tinkimisen jälkeen) sopinut myyjän kanssa hinnan tuotteelle X niin kyllä myyjäkin on vastuussa siitä että hänellä todella on myynnissä X eikä x. Kyse ei todellakaan ole tinkimisestä vaan ostaja voi perustellusti vetäytyä kaupasta tai vaatia alennusta jos myyjä on rikkonut omaa osaansa sopimuksesta ja kaupannut jotain sellaista mitä hänellä ei ole myynnissä.
Jos pääsen paikan päälle tuotetta tarkastamaan ja noutamaan olen sopinut sähköpostilla tai puhelimessa hinnan jonka tuotteesta maksan jos se on kuvausta vastaavassa kunnossa ja kertonut suoraan että en ylipäätänsä huoli sitä mihinkään hintaan jos kunto on luvattua heikompi. Myyjät ovat tähän mennessä ymmärtäneet selvää puhetta ja etukäteen tingitty hinta on pitänyt koska myyjä on tajunnut listata sellaiset viat tai puutteet jotka kuitenkin huomaisin paikanpäällä.
Ilmotukseen laitan aina etten vastaa tinkaamiskyselyihin enkä varaa tuotteita. Silti tulee aina se VARAAN!!! tuotteen ja maksan vitosen nyt ja ens kuussa 2,20e kun olen myynyt lenkkarit naapurin Janille.
Haloo?????
Vierailija kirjoitti:
No tuo huutonet on muutenkin ihan eilistä. Torin perinteinen kaupankäyntitapa on paljon parempi. Ymmärrän silti huutonetistäkin ostaneita, jotka tavaran nähtyään tinkaavat hinnasta. Tavara nimittäin saattaa ollakin huonompi kuin ilmoituksessa. Mitä siinä sitten teet jos myyjä on antanut virheellisen, liian hyvän kuvan tuotteesta? Jätät siihen, josta myyjä kostaa huonona palautteena? Pyydät vahingonkorvausta tuhlausta ajasta ja bensasta? Vai pyydät alennusta hinnasta?
Juuri tällaisen sikana säkissä ostamisen takia en enää käytä huutonettiä vaikka takavuosina käytin paljonkin. Kyllä se vanhanaikainen, vuosituhansia koeponnistettu tapa tehdä kauppaa on vain parempi.
Huutonetissä tosin on palautteet, joka on etäkaupankäynnissä arvokas asia
Monesti jos henkilöllä on pelkästään positiivista (vaikka 200+) palautetta ja sanonut laittaneensa tilisiirron, niin laitan paketin postiin samoin tein ja aina homma toiminut
Tavaroiden hankintaan ja toisaalta niistä eroon pääsemiseen sitoutuu myös rahan lisäksi aikaa. Aika on pääomaan verrattava hyödyke. Eli jos joku on laittanut vanhan kuvaputki-tv:nsä toriin myyntiin ja vien sen hänen puolestaan vaikka mökille niin en todellakaan aio mitään maksaa ko. toimituksesta. Hävytöntä edes muujän kuvitella tuollaista. Silti hän sai korvauksen: säästyipä kaatopaikka/kierrätykseen vienniltä. Eli vaikka raha ei vaihtanutkaan omistajaa, ei "myyjä" jäänyt vastikkeetta. Miettikääpä tätä vanhojen romujen kauppiaat tinkaajia sättiessänne!
On todella kummallista lukea tällaista aivan tavalliseen kaupankäyntiin kuuluvaa tinkaamista vastaan nostettua parjausta. Tällaisia tinkaamisesta ahdistuvia terapoisi käynti vaikka Tallinnan Sada-Marketissa tai Viipurin torilla. Etelän maista tai arabimaiden basaarikujista nyt puhumattakaan. Kai näitä suoraan pyydettävän hinnan maksajia (näitä tinkaamisesta ahdistuvia myyjiä) sielläkin vedätettäisiin 6-0. Hönöjä höynäytetään aina ja kaikkialla. Tai kuten Nalle Wahlroos sen sanoi: on suorastaan epäeettistä olla ottamatta hölmöiltä rahoja pois.