APUA, sain kutsun mammografian jälkeisiin jatkotutkimuksiin
Ultraäänitutkimukseen.
Onko muilla ollut? Mitä tämä voi tarkoittaa? Olen kauhun vallassa.
Kommentit (78)
Minullekin tuli kutsu ja otettiin biopsia. Osoittautui nuoren naisen rintakyhmyksi eli fibroadenoomaksi :-) ikää se 50 v
Joskus se rintasyöpäkin sitten todetaan, kuten minulla. Tästä 8-vuotta ja toistaiseksi siis olen siitä parantunut. Toivotaan, ettei ole mitään vakavaa, mutta hyvä kun tutkivat tarkemmin, jos jotain on näkynyt.
Eka kertaa mammografiassa. Sain kutsun lääkärille. Täplä näkyi. Pelottaa niin hirveästi :(
Kuinka lie ap:lle käynyt jatkotutkimuksissa? Aloituksesta on jo useita vuosia.
Minua tämä kiinnosti, kun itsekin sain kutsun ultraääneen ja samalla otettiin neulanäytteet kahdesta kohtaa. Viikon tai kahden päästä tuli radiologilta puhelu, että on löytynyt syöpäkasvain. Leikkaus oli siitä kolmen viikon päästä. Itketti ja pelotti, tuntui kuolemantuomiolta. Kasvain oli muutaman millin kokoinen ja säästävä leikkausarpi n. 8- 10cm. Sädehoito 15 kertaa ja siihen se jäi. Nyt vaan joka patti säikäyttää..
OT mutta käykö ihmiset yleensä tutkituttamassa rintansa useinkin ennen ensimmäistä 50-vuotiaana tulevaa kutsua? Kun kävin ensimmäistä kertaa mammografiassa, jäi vaivaamaan kun kuvaaja oli ihan että ihan tosissaanko tämä on ensimmäinen kerta. Mietin että ymmärsinkö sittenkin jotain väärin.
Vierailija kirjoitti:
OT mutta käykö ihmiset yleensä tutkituttamassa rintansa useinkin ennen ensimmäistä 50-vuotiaana tulevaa kutsua? Kun kävin ensimmäistä kertaa mammografiassa, jäi vaivaamaan kun kuvaaja oli ihan että ihan tosissaanko tämä on ensimmäinen kerta. Mietin että ymmärsinkö sittenkin jotain väärin.
Minä olen nyt ainakin menossa ensimmäistä kertaa 50 v:nä. En kyllä ystävistäni tiedä ketään joka olisi käynyt aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin nelikymppisenä, kun täti kuoli siinä iässä rintasyöpään. Suvussa on muutenkin syöpää, niin halusin mielenrauhan.
Itsellä tuli kutsu ultraan, ja otettiin neulanäyte, oli syöpä. Mammografiasta ultraan viikko, siitä viikko leikkaukseen jne. Alle 2cm kokoinen, osapoisto ja hoidot, tässä siitä kirjoittelen nyt muutamaan vuotta myöhemmin. Kyllähän se pelottaa, mutta sinusta pidetään todella hyvää huolta jos olisikin jotain, usein ei ole.
Täältäkin vi kysyäneuvoja ja apua ja saada vertaistukea.
https://www.syopajarjestot.fi/jarjesto/suomen-syopayhdistys/
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tuli kutsu ultraan, ja otettiin neulanäyte, oli syöpä. Mammografiasta ultraan viikko, siitä viikko leikkaukseen jne. Alle 2cm kokoinen, osapoisto ja hoidot, tässä siitä kirjoittelen nyt muutamaan vuotta myöhemmin. Kyllähän se pelottaa, mutta sinusta pidetään todella hyvää huolta jos olisikin jotain, usein ei ole.
Täältäkin vi kysyäneuvoja ja apua ja saada vertaistukea.
https://www.syopajarjestot.fi/jarjesto/suomen-syopayhdistys/
Hyvä fb-ryhmä josta todella hyvää vertaistukea https://www.facebook.com/groups/1684523861769664/
Nyt käyty lääkärillä. Edelleen täplä näkyy mammografia kuvissa. Lääkäri tutki ultraäänellä, mutta ei saanut täplää paikannetuksi. Lääkäri kirjoitti lähetteen magneettikuvauksiin. Kysyin: Miten huolissaan pitää olla tilanteesta? Lääkärin mielestä ei tarvitse olla kovin huolissaan, mutta syy täplään olisi kuitenkin syytä selvittää. Toivottavasti sinne kutsutaan mahdollisemman pian!
Tutkimus ei tunnu kuitenkaan (netin mukaan) houkuttelevalta. Laitetaan jotain ainetta suonen sisäisesti ja ahdetaan johonkin ahtaaseen tunneliin. Entä, jos saan paniikkikohtauksen? Kyllähän sitä kestäisi mammografian litistelyt paljon mieluummin!
MLP-70 kirjoitti:
Nyt käyty lääkärillä. Edelleen täplä näkyy mammografia kuvissa. Lääkäri tutki ultraäänellä, mutta ei saanut täplää paikannetuksi. Lääkäri kirjoitti lähetteen magneettikuvauksiin. Kysyin: Miten huolissaan pitää olla tilanteesta? Lääkärin mielestä ei tarvitse olla kovin huolissaan, mutta syy täplään olisi kuitenkin syytä selvittää. Toivottavasti sinne kutsutaan mahdollisemman pian!
Tutkimus ei tunnu kuitenkaan (netin mukaan) houkuttelevalta. Laitetaan jotain ainetta suonen sisäisesti ja ahdetaan johonkin ahtaaseen tunneliin. Entä, jos saan paniikkikohtauksen? Kyllähän sitä kestäisi mammografian litistelyt paljon mieluummin!
Ei se magneettitutkimus ole vaikea. Sitä varjoainetta ei tunne yhtään mitenkään ja makaat vain sellaisessa sängyssä paikoillaan.
Tytti-70 kirjoitti:
Joskus se rintasyöpäkin sitten todetaan, kuten minulla. Tästä 8-vuotta ja toistaiseksi siis olen siitä parantunut. Toivotaan, ettei ole mitään vakavaa, mutta hyvä kun tutkivat tarkemmin, jos jotain on näkynyt.
Samoin. Aikaa on kulunut 11 vuotta. Paksuneulanäytteet ottivat kummastakin rinnasta ultran yhteydessä. Mitään patteja tai kyhmyjä ei tuntunut. Syöpäsolut olivat rintarauhastietyissä ja ensimmäinen diagnoosi oli, että kyseessä on rintasyövän esiaste. Vasta ensimmäisen leikkauksen jälkeen todettiin, että syöpäsoluja löytyi toisesta rinnasta myös rintatiehyiden ulkopuolelta.
Mutta silti varhaisessa vaiheessa löytyi. Gradusluokitus oli 3, joten tilanne olisi voinut olla pahempi, jos olisin skipannut seulonnan ja mennyt sinne vasta, kun seuraava kutsu olisi tullut.
Kyllä sitä mammografian litistystä sen hetken kestää.
PS. Multa löytyi geenivirhe. Kun totesin, että onneksi ei ole tyttäriä, joille periytyisi isoäidin ja äidin rintasyöpä niin sanottiin, että voi se miehellekin tulla.
Magneettikuvissa käyty. Vastaus:
Potilaan tilannetta käsitelty 7.2.2023 moniammatillisessa mamma-meetingissä.
Vasemmalla CC-kuvissa lähellä rintakehän seinämää todettu pieni ulkopinnalta kaareva tiivistymä, MLO kuvassa ei vastetta. Ultraäänellä rinnoissa todettu normaalia säännöllistä rauhaskudosta, normaalit maitotiehyt. Kuvannettu edelleen 1.2. rintarauhasten mri, jossa todettu vasemmalla mediaalisesti rintalihaksen pinnassa pieni accessorinen pectoralis lihas, jonka katsottu saattavan selittää mammografian löydöstä. Tuumorisuspekteja muutoksia ei rintojen seudussa nähdä. Rintarauhasiin ei liity pesäkkeitä eikä poikkeavaa tehostumaa tai rakennehäiriötä eikä kuvausalueella nähdä poikkeavia imusolmukkeita. Ei maligniteettiin viittaavaa.
Rintarauhasten mri-tutkimuksessa todettu siis benigni löydös. Tavalliset seulonnat jatkuvat.
Olen kiitollinen ja huojentunut. Tämä oli minulle pelottava prosessi. Löydetty muutos on hyvänlaatuinen. Palaan siis normaaliin seulontaan.
No mulla se tarkoitti valitettavasti syöpää. Ultraaja oli jo lähes varma siitä, joten ei puhelu sitten tullut yllätyksenä, kun tulos oli varmistunut. Toivoin kyllä siihen asti, että radiologi olisi ollut väärässä. Tästä on kolme vuotta aikaa, sain hoidot ja nyt lääkityksellä.
Minullekin tuli seitsemän vuotta sitten kutsu jatkotutkimuksiin. Syöpähän sieltä vasemmasta rinnasta löytyi. Kasvain oli aika iso n. 5 cm, mutta mitääm käsiin tuntuvaa pattia en löytänyt. Eikä sitä löytänyt lääkärikään, kun asiaa hänelle ihmettelin. Syöpä on niin ovela, että sinne mammografiaan kannattaa mennä, jos kutsu tulee. Aina ei mitään patteja rinnassa tunne.
Vasen rinta poistettiin. Sain sytostaatit ja sädehoidon. Ei kannata panikoida. Elämä on jatkunut eteenpäin.
Olen syönyt pillereitä estrogeeni korvaushoitoa 50 v alkaen ja viimeiset kolme vuotta laastaria 56v asti ja mammografiassa ei mitään kun just kävin siinä.
Kamalat ovat isot rinnat kun ne aluset meinaa hautua koko ajan ja saa koko ajan rasvata. Leikkauttasin ne riippikset pois kokonaan mutta pelottaa se leikkaus.
Minä en ymmärrä ihmisiä jotka vaan menee tuosta vain kauneusleikkauksiin silpomaan itseään.
Minulle olisi todella vaikeeta mennä leikkausaliin.
Onko mammografian jatkotutkimuksiin kutsu tullut puhelimitse vai kirjeellä?
Minulle tuli soitto, kaksi päivää mammografian jälkeen. Tässä sitä nyt sitten odotellaan ensi viikon ultraa.
Niin minäkin sain ja olen todella hermostunut, mikään muu ei pyöri päässä. Tai pyörii, äiti kuoli viime viikolla ja nyt tämä.
Mulla otettiin ultran yhteydessä sellaisella neulapyssyllä vimmatusti näytteitä. Mulla on hyv'laatuisiakin fibrojuttuja siellä mutta viimeisin neulanäyte löysi syövän.
Se on hyvä että tutkitaan. Suosittelisin jopa kaikkia käymään ultrassa vaikka omalla kustannuksella säännöllisesti.