APUA, sain kutsun mammografian jälkeisiin jatkotutkimuksiin
Ultraäänitutkimukseen.
Onko muilla ollut? Mitä tämä voi tarkoittaa? Olen kauhun vallassa.
Kommentit (78)
Ilmeisesti kaikissa paikoissa ei tehdä sitä ultraa samalla kertaa vaan kutsutaan jälkeenpäin uudelle käynnille. Suurin osa näistä on vain varmistuksia eikä mitään löydy.
Minulle tuli soitto vasta n.kuukauden kuluttua. Ensi vkolla ultra. Ihan kauheaa odottaa.
Ei mitään pattituntemuksia. Paniikkia kylläkin.
Minäkin sain, juuri tänään! En ole kenellekään vielä kertonut, ehkä vasta sen lisätutkimuksen jälkeen, niin ei kukaan suotta murehdi, kun se voi olla muukin tulos kuin syöpä.
Mulle tuli kirjeellä lisätutkimuskutsu ja aikaa mammografiasta oli kulunut kolmisen viikkoa. Kaverit oli puhuneet, että tulos tulee nopeasti, jos mitään ei löydy, muuten saattaa kestää. Pidin höpöpuheena, mutta taisivat olla oikeassa.
Säikähdin jo heti postilaatikolla, kun näin, että osoite oli kirjoitettu käsin. Uusi tutkimus oli reilun viikon päästä pääsiäisen jälkeen ja meni tietenkin aika pilalle se pyhänseutu. Kahdella kaverilla oli sinä talvena löydetty rintasyöpä ja tämä tuntui jo todella huonolta tuurilta.
Minulle sattui mukava lääkäri Kampin Synlabissa, hän kyseli olenko viettänyt unettomia öitä ja pahoitteli säikähtämistä. Ultrasta selvisi, ettei ole syöpä vaan imusolmuke tms.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin sain, juuri tänään! En ole kenellekään vielä kertonut, ehkä vasta sen lisätutkimuksen jälkeen, niin ei kukaan suotta murehdi, kun se voi olla muukin tulos kuin syöpä.
Itsekään en kertonut kuin yhdelle, jonka kanssa sovittiin tapaaminen tutkimuspäivälle ja varoitin, etten ehkä jaksa tulla, jos huono löydös.
Jälkeenpäin iäkäs äiti sanoi jossain yhteydessä, että hänetkin oli aikanaan kutsuttu lisätutkimuksiin rintojen rakenteen takia ja ajattelin, että tämä ehkä olisi ollut hiukan helpottava tieto. Mutta toisaalta en tietenkään halunnut huolestuttaa vanhusta turhaan.
Samoin, enkä saa minäkään nukuttua. Yli kk kulunut mammografiasta ja eilen vasta soitettiin, että tarvitaan ultra...
Niin suurin osa....
Pelottaa silti tosi paljon.
Mulla tuli 2018 kutsu uusintamammografiaan. Toinen kuvaus ja paksuneulanäyte ja siitä viikon päästä tieto, että on rintasyöpä. Syöpä oli alle 1 cm kokoa, ei tuntenut lääkärikään käsin sitä. Oli pahin 3. gradus, laadultaan erittäin agressiivinen ja helposti leviävä. Ikää tuolloin 50 v. Hengissä olen, joskin pelko uusiutumisesta kummittelee aina mielessä.
Hyvänlaatuinen, pahanlaatuinen tai kudos erikoisen näköistä. Näistä voit valita, ei näissä kauheasti yleensä ole vaihtoehtoja!
Tuli kutsu jatkotutkimuksiin, mut kysta vain oli. Ihan hirveää oi odottelu. Nyt mennyt 10 vuotta ja ei enää säikytelty eli en mene enää yhteenkään mammografiaan.
Tuli kutsu lisätutkimuksiin. Pelottaa vietävästi. Kaksi vuotta sitten kävin viimeksi mammografiassa. Ehtiikö syöpä kehittyä kahdessa vuodessa?
Kannattaa hautajaisia etukäteen valmistella jotta menevät helposti eikä omaisten tarvitse surun keskellä huolehtia.
Vierailija kirjoitti:
Tuli kutsu lisätutkimuksiin. Pelottaa vietävästi. Kaksi vuotta sitten kävin viimeksi mammografiassa. Ehtiikö syöpä kehittyä kahdessa vuodessa?
Voi ehtiä kehittymään jopa terminaalivaiheeseen tuossa ajassa?
Vierailija kirjoitti:
Voi kehittyä, mutta luultavasti ei ole ehtinyt levitä.
Suurimmalle osalle jatkotutkimuksiin kutsuttavilla ei löydy syöpää, vaan kyse on hyvänlaatuisesta muutoksesta.
Toivon voimia ja rauhaa Sinulle Ap. Kaikkea Hyvää !
Rukoilen puolestasi !
Vierailija kirjoitti:
Minä jouduin seulonnan jälkeen ja siinä kutsussa jo luki, että epäsymmetrian vuoksi. Eikä siellä mitään ollutkaan ultrassa. Silti se pelotti etukäteen ja näin itseni jo syöpähoido7ssa.
Toisessa seulassa vertasivat kuvia aiempiin eikä uutta kutsua enää tullut.
Juuri tästä syystä, että mammografiakuvia voidaan verrata toisiinsa, olen jo vuosia käynyt yksityisellä. Minulla on erittäin mastopaattiset rinnat, joista on vaikea ottaa selkoa. Lisäksi yksityisellä tulokset kuulee heti + tehdään ultraääni samalla.
Itse olin keskiviikkona mammografiaseulonnassa, tänään maanantaina soitettiin, että pitää mennä jatkotutkimuksiin. Kysymällä vastasivat, että ainakin ultraan. Ei mitään selvitystä miksi. Eka vapaa aika heillä oli vasta kahden viikon päähän eli lähes kolme viikkoa mammografiasta. Kyseessä Terveystalon tekemä seulonta. Kuinka nopeasti saa tulokset ultrasta?
Mulle tuli kirjeellä, ja olin sen jälkeen todella paniikissa. Suvussa on ollut rintasyöpää, ja ajattelin, että se on takuuvarmasti nyt minullakin. Mutta ei ollut onneksi mitään. Meni kyllä viikon verran hikoillessa. Tarkistin kaikki voimassolevat vapaaehtoiset sairausvakuutukseni siinä odotellessa.