APUA, sain kutsun mammografian jälkeisiin jatkotutkimuksiin
Ultraäänitutkimukseen.
Onko muilla ollut? Mitä tämä voi tarkoittaa? Olen kauhun vallassa.
Kommentit (78)
Korjaan ei kardiologi vaan radiologi. Eihän mammo tosiaan sydäntä tutki. Niin vielä kyllä nämä menevät välillä miten sattuu. Kuukausi on todella liian pitkä aika. 427
Itse sain myös mammografian jälkeen kutsu rintojen 3D-ultraan. Hyvä, että tutkitaan, mutta kutsussa oli vain kaksi kömpelöä lausetta, eikä mitään selitystä miksi. Olisi kyllä hienoa tulla kohdelluksi ihmisenä, eikä esineenä tai pelkkänä rintoina.
Espoossa mammografia-seulonnat on ulkoistettu Synlabille, seuraavaksi menen muualle omakustanteisesti. Haluan, että tutkimukset tehdään kaikki samalla kertaa. Tämä juoksuttaminen on todella aikaa vievää, ja samalla turhauttavaa vastausten odotusaikoineen.
Synkistelemään en toistaiseksi ala, vaikka suvussa jonkinlaista tautitaakkaa löytyykin, onneksi vain yhdellä. Mutta mietityttäähän tämä.
Mullakin kesällä kutsu ultraan ja oliko sen nyt kartiokeilaTT vai mikä lisäkuvaus. Näitä tarkennuksia tehdään paljon ja vain pienellä osalla löytyy edelleen jatkotutkimuksia vaativaa.
Kutsuttiin ultraan, kun mammografiasta ei saanut tarpeeksi tarkkaa kuvaa. Ei ollut mitään ongelmia.
Sain kutsun jatkotutkimuksiin, tehdään kuulemma sekä ultra että 3D-mammografia. Onko tavallista että on nämä molemmat tutkimukset?
Lisäksi sitten neulanäyte jos tarpeen.
Asun Turussa, ja täällä kaupunki hankkii palvelun nykyään Synlabilta. Aiemmin mammografiat olivat Terveystalossa, missä oli mukavat ja ystävälliset hoitajat; Synlabissa ei ole sama meininki. Viimeksi en meinannut saada oikeaa asentoa (käsi tiettyyn paikkaan siinä puristettuna ollessa), eikä tiuskiminen auttanut asiaa yhtään. Ja nyt sitten jatkotutkimukset siellä. Yhden puhelinsoiton perusteella ei tullut kovin mukava olo.
Mulle tuli kanssa kutsu lisätutkimuksiin, enkä saa nukuttua :-(
Ei hätää, Synlabin ohjeesta, joka annetaan mammografiakäynnin yhteydessä: "Jatkotutkimuksiin kutsutaan noin kolme sadasta seulontaan osallistuneesta. Kutsu tutkimuksiin ei merkitse syöpää - jatkotutkituista neljällä viidestä ei todeta rintasyöpää."
Vierailija kirjoitti:
Ei hätää, Synlabin ohjeesta, joka annetaan mammografiakäynnin yhteydessä: "Jatkotutkimuksiin kutsutaan noin kolme sadasta seulontaan osallistuneesta. Kutsu tutkimuksiin ei merkitse syöpää - jatkotutkituista neljällä viidestä ei todeta rintasyöpää."
Minullekin tuli kutsu jatkotutkimuksiin ja otettiin UÄ sitten vielä kolmannen kerran pitäisi mennä johonkin kuvaan (unohdin mihin). Synlab Kamppi ei valaise yhtään, että minkä takia. Melko tyly meininki ja miksi pitää rampata koko ajan siellä :-(
Minulle on radiologit sanoneet että on sen verran tiivis rintakudos, että pelkkä mammografia ei välttämättä anna luotettavaa vastausta. Sen takia menenkin parin vuoden välein mammografia+ ultra tutkimukseen. Ne kuuluvat yhteen yksityisillä gyneasemilla.
Rahaa ei olisi siihen, mutta en luota pelkkään mammografiaan.
T. N 52v
Sain minäkin pari vuotta sitten kutsun jatkotutkimuksiin ultraan ja mihinkä lie viipalekuvaukseen mammografian jälkeen. Kutsussa ei mainittu lainkaan, minkä vuoksi. Oli kyllä stressin paikka. Olin varma, että minulla on syöpä, suvussa on jo muutama tapaus. Onneksi tulos näistä jatkotutkimuksista tuli nopeasti, eikä mitään löytynyt.
Mutta mitään selitystä jatkotutkimuksille ei löytynyt mistään, ei myöskään tuloksesta sen tarkemmin (paitsi ettei syöpää löytynyt). Kampin Synlabissa kävin minäkin. Taas tuli uusi mammografian seulontakutsu. Paljonkohan maksaisi yksityisellä?
Vierailija kirjoitti:
Sain minäkin pari vuotta sitten kutsun jatkotutkimuksiin ultraan ja mihinkä lie viipalekuvaukseen mammografian jälkeen. Kutsussa ei mainittu lainkaan, minkä vuoksi. Oli kyllä stressin paikka. Olin varma, että minulla on syöpä, suvussa on jo muutama tapaus. Onneksi tulos näistä jatkotutkimuksista tuli nopeasti, eikä mitään löytynyt.
Mutta mitään selitystä jatkotutkimuksille ei löytynyt mistään, ei myöskään tuloksesta sen tarkemmin (paitsi ettei syöpää löytynyt). Kampin Synlabissa kävin minäkin. Taas tuli uusi mammografian seulontakutsu. Paljonkohan maksaisi yksityisellä?
Helsingissä , Femeda,mammo+ultra 168 e, Kelakorvauksen jälkeen.
Lämminhenkinen asema, voin suositella!
Enää en mene kyllä Synlabiin, ovat niin epäkohteliaita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä , Femeda,mammo+ultra 168 e, Kelakorvauksen jälkeen.
Lämminhenkinen asema, voin suositella!
Onko siellä Kampin Synlabissa jotenkin epäpätevää väkeä töissä, kun minutkin kutsuttiin sinne tokan kerran, koska eivät saaneet tarkkoja kuvia ekalla kerralla mammografiassa?! Mitään ei löytynyt, joten ärsyttää tuollainen turha pelottelu.
Lisäksi hoitajat olivat todella epäkohtaliaita ja kohtelivat kuin ääliötä! Respan vanhempi täti oli kiva.
Ole iloinen, että sait kutsun ajoissa siltä varalta, että on oikeasti jotain huolestuttavaa. Minä olen se, jolle tuli kutsu vielä sen jälkeen jatkotutkimuksiin.
Tässä tulee niiden varalle hyvä neuvo: vaadi ehdottomasti kunnollinen puudutus ja että ennen paksuneulanäytteen ottamista varmistetaan, että puudutus toimii. Se oli kamalin vaihe niistä kaikista, kun rinnnanpoistoon asti ei tarvinnut edetä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole pystynyt toista kertaa käymään siinä rintojen lististyskessä kun melkein pyörryin kivusta siinä ensimmäisessä tai jos menisin niin pitäisi olla juovuksissa jotta sen kivun kestää. Taas tuli kutsu alapään tutkimuksiin ja sekin on niin kamalaa etten aio mennä toista kertaa kun alapäässä ei ole mitään vikaa.
Mulle on aivan järkyttävä stressitila nämä tutkimukset enkä aio turhaan mennä niihin ja kuolisin ennemmin.
Jos ei keksitä kivutonta tutkimusta niin kauan vältän niitä. Nykyään kun on kaikki keksitty niin miksi näin järkyttävän kipua tuottavan rintojen litistyksessä pitää käydä. Eihän miehilläkään ulokkeita litistetä koneen väliin.
Ultraäänessä ei litistetä. Tosin pelkkä litistäminen ei mammografiassa ole mitenkään sietämätöntä ja kestää vain muutaman sekunnin.
Minut kutsiin ultraan, kun mammografista ei ollut saatu tarpeeksi hyvää kuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Kysyitkö syytä? Minulle ultraava lääkäri kertoi näkyvän jotain "verkkomaista kudosta" ja kysyi, olenko joskus loukannut rintani. Kutsun syy voi olla vaikka ikivanha arpikudos.
Minä en ole pystynyt toista kertaa käymään siinä rintojen lististyskessä kun melkein pyörryin kivusta siinä ensimmäisessä tai jos menisin niin pitäisi olla juovuksissa jotta sen kivun kestää. Taas tuli kutsu alapään tutkimuksiin ja sekin on niin kamalaa etten aio mennä toista kertaa kun alapäässä ei ole mitään vikaa.
Mulle on aivan järkyttävä stressitila nämä tutkimukset enkä aio turhaan mennä niihin ja kuolisin ennemmin.
Jos ei keksitä kivutonta tutkimusta niin kauan vältän niitä. Nykyään kun on kaikki keksitty niin miksi näin järkyttävän kipua tuottavan rintojen litistyksessä pitää käydä. Eihän miehilläkään ulokkeita litistetä koneen väliin.