Vaimo on raskaana ja täysin eri ihminen kuin enne raskautta
Otsikossa tuo oleellisin tulikin. Eli vaimo on toivotusti raskaana. En vaan olisi kuvitellut tämän olevan tällaista, enkä edes tiedä onko tämä normaalia.
Ennen raskautta vaimo oli sosiaalinen, energinen, iloinen, urheili monta kertaa viikossa ja seksikin maittoi. Nyt tuntuu kuin tuo nainen olisi muisto vain. Ymmärrän että alkuun ei energiaa riittänyt ja mielikin oli maassa, kun hän oksensi lähes kokoajan ekat kolme kuukautta.Ei oksenna enää, mutta on vaan väsynyt ja itkuinen kokoajan. Mieli heittelee vuoristorataa ja minä saan kaiken paskan niskaani. Ei ihminen voi olla noin jumalattoman väsynyt ja saamaton kokoajan: Nuokkuu sohvalla, eikä jaksa kotitöiden lisäksi tehdä yhtään mitään. Ei tule mukaan sosiaalisiin tapahtumiin, ei käy tapaamassa ystäviään. Kun tulee töistä kotiin, rösähtää sohvalle. Ikää vaimolla 36 vuotta, voiko tämä vaikuttaa? Syyt siihen ettei lähde urheilemaan tuntuvat jotenkin tekosyiltä: tietysti väsymys ykkössyynä aina, mutta milloin ei väsytä on kipuja nivusissa, tai hermosärkyä jalassa nesteenkertymisen takia. Aina jotain.
Ja sitten tämä itkuisuus. Tuntuu että vaimo suuttuu ja pahoittaa mielensä aivan mitättömistä asioista nykyään. Ennen niin itsevarma ja iloinen nainen tuntuu olevan epävarma hermoraunio nykyään.
Onko tämä normaalia ja sanokaa joku että saan vielä joskus vaimoni takaisin tämän kiukuttelevan sohvalla nuokkujan sijaan.
M- 34
Kommentit (1190)
Eihän sen rouvan elämä muutu miksikään vauvan synnyttyä. Yksin hoitaa ja kotitöitä kun mies on töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan tämä ylistetty, työssä käyvä vaimo pärjää kotona vauvan kanssa ja kotityöt siihen päälle, kun kokopäivätyöpaikka muuttuu kodiksi ja sitä vauvaa on hoidettava 24/7?
Jos mies ei osallistu, heikosti, jos mies alkaa osallistua, varmaan ihan hyvin.
Entä kun mies on töissä sen +10 h ja salilla 1 h, niin onhan tämä rouva yksin +11 h joka päivä vauvan kanssa ja niiden kotitöiden kanssa yksin?
P.S. Ei mies pysty imettämään.
Et sitten laskenut mitään matkakuluja, vai asuuko mies työpaikan ja salin vieressä? Mies ei pysty imettämään, mutta hän voi muuten hoitaa lasta, kylvettää, pukea, vaihtaa vaippoja, seurustella vauvan kanssa ja kannella, jos vauvalla on vatsavaivoja. Sekin auttaa, että vaimo pääsee suihkuun ilman, että hänen tarvitsee kuunnella toisella korvalla alkaako vauva itkeä. Ja kyllähän miehelle kotonakin riittää puuhaa, sillä aikaa vaimo voi nukkua, kun yövalvomisia hänelle kuitenkin tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän kaikkien naisten miehet ovat ennen tehneet, suhteiden alkuaikoina?
Ei kai se yllärinä ole tullut, ettei mies olekaan kotona viihtyvä sohvapottu, jota ei kotityöt voisi vähempää kiinnostaa?
Ja odotetaan naisen raskautuessa muuttuvan kotona viihtyväksi sohvapotuksi, jota kotityöt kiinnostaa.
Minä en nyt ihan ymmärrä näitä teidän suhteita ollenkaan ja sitä, mikä näissä miehissä sitten alkujaan kiinnosti niin paljon, että piti ihan perhekin perustaa ja jälkikäteen valitetaan, kun mies ei tee mitään tai tehnytkään mitään kotona?
Mutta se voikin tulla yllätyksenä, ettei itse jaksakaan.
No sitten lakkaa vauhkoamasta kaikkea turhaa ja ylimääräistä, ja keskittyy vain olennaiseen jaksamisensa mukaan.
Ei siihen miestä tarvita, jos oma järki pelaa.
Ei siinä vaimo kauaa jaksa eikä maitoa tule, jos mies ei viitsi edes kaupassa käydä. Imettäminen vie paljon aikaa ja energiaa, joten mies voi ottaa ruokahuollon hoitaakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan tämä ylistetty, työssä käyvä vaimo pärjää kotona vauvan kanssa ja kotityöt siihen päälle, kun kokopäivätyöpaikka muuttuu kodiksi ja sitä vauvaa on hoidettava 24/7?
Jos mies ei osallistu, heikosti, jos mies alkaa osallistua, varmaan ihan hyvin.
Entä kun mies on töissä sen +10 h ja salilla 1 h, niin onhan tämä rouva yksin +11 h joka päivä vauvan kanssa ja niiden kotitöiden kanssa yksin?
P.S. Ei mies pysty imettämään.
Eivät kaikki äiditkään. Kai mies pystyy tarjoamaan lapselle tuttipullosta korviketta tai pumpattua äidinmaitoa siinä missä nainenkin? Ainakin oma mies tämän osasi.
Tämä on normaalia. Naisella on todennäköisesti rautavarastot eli ferritiini tyhjät ja anemiakin saattaa olla eli hemoglobiini alhainen. Raudanpuute aiheuttaa kovaa väsymystä. Lisäksi kertomasi mukaan kovat liitoskivut. Lisäksi hormonit vaikuttaa mielialaan. Parhaiten autat vaimoasi ymmärtämällä häntä ja vaikka ostamalla hänelle rautavalmistetta ja c-vitamiinia apteekista. Vaimosi kuunto palaa normaaliksi taas viimeistään imetyksen loputtua. Nyt vain roimasti lisää ymmärrystä sinulta tarvitaan. p.s vaimosi ei ole tahallaan tässä kunnossa, ei missään nimessä ja voinnista valitus ei ole tekosyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän kaikkien naisten miehet ovat ennen tehneet, suhteiden alkuaikoina?
Ei kai se yllärinä ole tullut, ettei mies olekaan kotona viihtyvä sohvapottu, jota ei kotityöt voisi vähempää kiinnostaa?
Ja odotetaan naisen raskautuessa muuttuvan kotona viihtyväksi sohvapotuksi, jota kotityöt kiinnostaa.
Minä en nyt ihan ymmärrä näitä teidän suhteita ollenkaan ja sitä, mikä näissä miehissä sitten alkujaan kiinnosti niin paljon, että piti ihan perhekin perustaa ja jälkikäteen valitetaan, kun mies ei tee mitään tai tehnytkään mitään kotona?
Mutta se voikin tulla yllätyksenä, ettei itse jaksakaan.
No sitten lakkaa vauhkoamasta kaikkea turhaa ja ylimääräistä, ja keskittyy vain olennaiseen jaksamisensa mukaan.
Ei siinä vaimo kauaa jaksa eikä maitoa tule, jos mies ei viitsi edes kaupassa käydä. Imettäminen vie paljon aikaa ja energiaa, joten mies voi ottaa ruokahuollon hoitaakseen.
Kumma juttu kun minä pääsen kauppaan ja neuvolaankin ilman miestä.
Osaako kukaan tehdä mitään ilman miestä?
On se kumma, kun ei aikuiset naiset pärjää ilman miestä ollenkaan. Siltä tuo kuulostaa, sanotte mitä sanotte.
Miten ihmeessä äitinne ovat pärjänneet kun noin uusavuttomia on tyttäristä kasvaneet? Aivan pallo hukassa kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, kun ei aikuiset naiset pärjää ilman miestä ollenkaan. Siltä tuo kuulostaa, sanotte mitä sanotte.
Miten ihmeessä äitinne ovat pärjänneet kun noin uusavuttomia on tyttäristä kasvaneet? Aivan pallo hukassa kaikilla.
Me luetaan tätä ketjua näköjään ihan eri silmin. Mä taas en ymmärrä, miksi parisuhteessa olevan naisen pitäisi pärjätä yksin, kun se mieskin on kuvioissa.
Hyvä suhde antaa enemmän kuin ottaa - molemmille.
Tuttava piirissäni on 9 lapsen yksinhuoltaja (kaikki alaikäisiä) ja hyvin näyttää pärjäävän, täällä sen sijaan muut äidit kitisee kun eivät pärjää edes yhden kanssa kun mies ei tee mitään :D
Vierailija kirjoitti:
Siis tässähän on pitkälti kyse siitä, että jos kerran pärjää ilman miestä eikä miehestä ole mitään apua vaan pahimmillaan hiekkaa rattaissa niin on tosiaan paljon parempi olla kokonaan ilman sitä miestä kuin toimia vielä miehenkin palvelijana. Mitä iloa siitä miehestä on? Mihin sitä tarvitaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me luetaan tätä ketjua näköjään ihan eri silmin. Mä taas en ymmärrä, miksi parisuhteessa olevan naisen pitäisi pärjätä yksin, kun se mieskin on kuvioissa.
Hyvä suhde antaa enemmän kuin ottaa - molemmille.
Hyvässä suhteessa ei myöskään valitetaan koko ajan "kun sä et tee koskaan mitään"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä suhde antaa enemmän kuin ottaa - molemmille.Hyvässä suhteessa ei myöskään valitetaan koko ajan "kun sä et tee koskaan mitään"
Ei tietenkään, mutta eihän siihen ole aihettakaan, koska molemmat tekevät osuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tässähän on pitkälti kyse siitä, että jos kerran pärjää ilman miestä eikä miehestä ole mitään apua vaan pahimmillaan hiekkaa rattaissa niin on tosiaan paljon parempi olla kokonaan ilman sitä miestä kuin toimia vielä miehenkin palvelijana. Mitä iloa siitä miehestä on? Mihin sitä tarvitaan?
No kun sen miehen on käytävä ainakin kaupassa kun äiti ei voi käydä. Ruokavarastot tyhjenee kun vauva on tissillä 24/7 :D
Vierailija kirjoitti:
Tuttava piirissäni on 9 lapsen yksinhuoltaja (kaikki alaikäisiä) ja hyvin näyttää pärjäävän, täällä sen sijaan muut äidit kitisee kun eivät pärjää edes yhden kanssa kun mies ei tee mitään :D
Kaikki tämän ketjun äidit pärjäävät. Eiköhän tässä ole kyse siitä, mikä on työnjako naisen ja miehen välillä, kun molemmat ovat kokopäivätyössä (ap ja vaimonsa) - ja sen myötä siitä, mitä virkaa on miehellä, joka ei osallistu perhe-elämään millään tavalla?
Tätä ketjua lukiessa huomaa sen, että naisen roolissa esiintymistä yrittävät miehet hoitavat tämän homman verrattain kömpelösti. Ehkä sitten samaan tapaan mitä nämä nimenomaiset urpot hoitavat kaikki muutkin hommansa! 😅
Eikö sitä pitäisi enemmän keskittyä vauvaan kuin mieheen?
Minä jäisin ilomielin vauvan kanssa kotiin, mutta ei se vaimolle käy päinsä. Ja kumminkin valittaa ihan koko ajan jostakin. Vaimo on kotona päivät ja silti on huusholli sikin sokin. Minä siivoan illat vielä työpäivän päätteeksi. Olen kotona klo 18.00.
Kyllä ottaa jo hermoon jo moinen lompakkoloinen, joka ei saa edes pyykkiä pestyä, vaikka vauva nukkuu kuulemma 4-5 tuntia päiväunia. Tätä on jatkunut jo puoli vuotta.
Olen sanonut suoraan monta kertaa, että jos meno ei muutu, niin saa pakata rojunsa ja lähteä hevonkuuseen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä pitäisi enemmän keskittyä vauvaan kuin mieheen?
Tätähän ap:lle on yritetty läpi ketjun hokea, että äidin osalta tämä nyt menee alkuun näin, kun raskaus vie voimat ja lapsi syntyy. Ei ole tuntunut viesti menevän perille.
Minä olen yksin viiden lapsen kanssa.
Kyllä tässä on pärjätty, kiitos siitä että opiskelin ammatin jolla tienaa, köyhänä oisin varmaan hypänny sillalta.