Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluatko säästää ruokamenoissa ja syödä hyvin ja terveellisesti?

Vierailija
22.04.2018 |

Hyvä ruoka ei ole välttämättä kallista.
1) Tee itse
Eineksissä ei ole mitään vikaa, useimmat ovat terveellisiä ja lisäaineettomia. Mutta tulevat annoshinnalta kalliimmaksi. Kannattaa tehdä isoja annoksia ja pakastaa osa tai kokonaan. Esimerkiksi jauhelihamakaronilaatikkoa saa puolet halvemmalla itse tehden.

2) Hyödynnä tähteet
Oikeasti, tee lounasannoksia illallisen tähteistä. Säästät pitkän pennin työpaikkaruokailussa. Ja jos jää vähemmän kuin mitä annokseen tarvitsisit, tunge kastiketta lämpimiin voileipiin, riisiä appelsiiniriisiin tai sosekeiton suurusteeksi, pastaa salaattiin, muusia rieskaan jne. Harvoin tähteet ovat sellaisia, ettei niille löydy mitään uusiokäyttöä.

2) hyödynnä kauden vihannekset, hedelmät ja juurekset.
Ei kannata fakkiutua syömään esimerkiksi tomaatti-kurkku-salaattai ympäri vuoden, kasvihuoneessa kasvaneet tai toiselta puolelta Eurooppaa lennätetyt kasvikset ovat aika epäekologisia, kalliita - ja mauttomia. Minkä lisäksi vaihtelu virkistää. Mitäpä jos tekisit vaikkapa etikkakaalisalaattia tai kookoshiutaleilla ja sitruunalla maustettua porkkanaraastetta? Uunijuureksia vihersalaatin sijasta? Tai entä jos kesällä jättäisit rucolan ostamatta ja käyttäisit kotimaista hortaa, esimerkiksi pieniä voikukanlehtiä?

3) luovu luulosta, että kalliit ja eksoottiset ainekset ovat parhaita
Vaikkapa lihassa on aivan turha törsätä sisäfileeseen, jos aiot hauduttaa lihaa. Halvat ruhonosat sopivat jopa paremmin haudutettavaan liharuokaan, koska niissä on rasvaa, eivätkä ne kuivu ja sitkisty kuten file.

4) Monet perinteiset ruuat ovat itse asiassa oikein mainioita, niitä voi halutessaan säveltää ja maustaa. Niiden etuna on, että valmistus on helppoa, ainekset helppo hankkia ja hinta yleensä huokea.
Otetaanpa vaikka linssikeitto. Perinteinen, hyvä, proteiinirikas ja nopea ruoka, useimpia linssejä ei tarvitse liotella. Lisää joukkoon tomaattimurskaa, kuutioitu palsternakka ja pari porkkanaa, sipulia. JA koskenlaskijaa (tai mitä tahansa tuorjeuustoa, jota sinulla sattuu olemaan jääkaapissa), pari reipasta lusikallista currya, ja voila, sinulla on tuhti ja mausteinen linssikeitto.

Tai vaikkapa nyt lihamureke. Klassikko, mutta tuunaapa vaikka Jamie Oliverin tyyliin sitä, tee kylkeen tuo tomaattisoosi ja spagettia. Uppoaa ainakin meidän muksuihin ihan tosi hyvin.

https://www.jamieoliver.com/recipes/pork-recipes/pork-meatloaf-spaghett…

5) tee useampi ruokalaji kerralla. Mieti, mikä voi hautua tai kypsyä samalla kun valmistelet muuta. Samalla keittiössäoleilulla saat valmiiksi ruuan seuraavaksikin päiväksi. Ei se ruuanlaitto NIIN kivaa ole, että siihen kannattaisi joka päivä uhrata hirveästi aikaa, eihän...?

Esimerkkinä meidän viime viikon arkimuonat. Maanantaina kuorin ekana vihanneksia ja tein porkkana-linssikeiton kiehumaan, sillä välin kun se kypsyi, tein illan ruuaksi tonnikalapastan, tomaattisella tonnikalakastikkeella. Kylkeen laitoin tomaatti-basilika-mozzarellasalaatin.

Tiistaina syötiin tuo keitto ja lämpimiä voileipiä, joihin upotin viikonlopulta jääneet leivänjämät ja maanantailta tähteeksi jääneen tonnikalakastikkeen. Leipien tekoon meni viisi minuuttia plus paisto.

Keskiviikkona silppusin kaalia ja paistoin sikanautaa, ladoin tumman riisin, lihaliemen ja mausteiden kera uunipataan ja panin uuniin, sai hautua reilun kolme tuntia kaalilaatikoksi torstain ruualsi. Sen paistuessa tein muusia, sienikastikkeen ja jauhelihapihvit. Muusia tein isomman annoksen ja jämistä perunarieskaa. Kylkeen tein aasialaismakuisen porkkanaraasteen.

Torstaina syötiin kaalipataa ja porkkanaraasteen loput.

Tähän tapaan voi samalla valmistella valmiiksi pidempää kypsytystä tarvitsevaa ruokaa ja tehdä samalle illalla nopeammin valmistuvan ruuan.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein hyviä vinkkejä, kiitos. Mitä kuitenkin keittoihin tulee, niin yleinen käsitys niiden edullisuudesta on harhaa. Eivät juurekset, vihannekset, linssit, lihat jne. ole yhtään sen halvempia, jos ne tarjoilee liemessä. Toki keitosta maha täyttyy, kun syö kiinteiden aineiden lisäksi myös vettä, mutta yhtä hyvin sen veden voisi juoda lasista kylmänä.

Olet oikeassa, mutta kyse on syömismukavuudesta. Hyvältä maistuva ateria on miellyttävämpi syödä kuin erilliset läjät linssiä, kasiksia, lihaa jne.

Ap

Totta, mutta onhan esimerkiksi wokissa paistettu monen ruoka-aineen sekoitus yhtä lailla ateria kuin samat aineet keitossa. Makuasia, kumpi miellyttää enemmän.

Joo, ilman muuta. En mielestäni tuolla väittänytkään, että keitot olisivat joku avainsana. Niitä on vaan helppo ja nopea valmistaa, joten niitäKIN meillä syödään usein. Maha täyttyy kyllä samalla lailla kuin kiinteästäkin ruuasta.

Meillä tehdään usein myös wokkeja ja esimerkiksi curreja. Mitä nyt kukin tykkää syödä, noiden teko on mukavan nopeaa, ja koko perhe tykätään mausteisesta etnosta.

Ap

Vierailija
22/72 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein hyviä vinkkejä, kiitos. Mitä kuitenkin keittoihin tulee, niin yleinen käsitys niiden edullisuudesta on harhaa. Eivät juurekset, vihannekset, linssit, lihat jne. ole yhtään sen halvempia, jos ne tarjoilee liemessä. Toki keitosta maha täyttyy, kun syö kiinteiden aineiden lisäksi myös vettä, mutta yhtä hyvin sen veden voisi juoda lasista kylmänä.

Jos sulle se keittojen neste on pelkkää vettä, niin älä kuvittele näin olevan muillakin.

Eihän hän niin sanonut, vaan että nesteen lisääminen (keiton muodossa) ei tee ruoasta yhtään sen halvempaa muuten kuin että siinä on enemmän nestettä. Siinä on ne samat kiinteät ruoka.aineet kuin ilman lientäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostan tekemääsi listaa. Minulla suurin ongelma on se että minulle ei kotona opetettu mitään ruoanlaittotaitoja. Nykyään osaan tehdä jo muutaman perusreseptin, mutta oppiminen jatkuu yhä. Siksi minun on vaikea keksiä mitä minä tekisin ja ehkä eniten vaikeuksia tulee tuosta alemmasta kohdasta eli tähteiden uudelleen käyttö. Sekin on taitolaji että osaa laatia tähteistä hyvän makuista ruokaa. Olen joskus yrittänyt tyhjentää kaappia tekemällä jonkin uuden reseptin mukaan ja lopputulos on ollut syömiskelvoton, eli en pelkästään käyttänyt siihen tähteitä vaan saattoi kulua ihan uuttakin materiaalia. Tulee kalliiksi näin aikuisiällä oppia tekemään ruokaa :D

Joo, noin se usein on, aikaansaapien äitien kanssa, että itse ei paljon ole lapsuudenkodissa tullut ruokaa laitetuksi. Niin se oli minullakin aikoinaan. Itse olen kokeilun ja erehdyksen ja sitkeän reseptien lueskelun kautta opetellut.

Älä luovuta. Reseptejä löytyy nykyään hyvin netistä. Kokeile niitä ensin alkuun. Soveltaminen ja omasta päästä tekeminen kannattaa ottaa kehiin vasta, kun perustaitoa on karttunut resepteistä tekemällä.

Vakiintuneet naistenlehdet ja Hesarin reseptit ovat ainakin luotettavia, myös kaupoilla on hyviä ja kokeiltuja reseptejä sivuillaan. Joku maallikkojen kotikokki-sivusto voi sisältää hyvän reseptin, mutta myös ihan hirveitä räpellyksiä on siellä joukossa, joihin tosiaan menisi ainekset aika lailla hukkaan... niistä resepteistä kun ei kukaan kanna maineellaan vastuuta.

Kun löydät hyvän reseptin ja olet kokeillut sitä, pane se talteen bookmarkseihin tai itsellesi paperimuodossa. Vuoden sisällä sinulla on jo hyvä kokoelma, ja niitä voi kokemuksen karttuessa alkaa soveltaakin.

Täällä av:lla voi kysyä neuvoa, mutta ikävä kyllä aika usein neuvoista kuultaa lävitse, ettei neuvoja ole ikinä ko. ruokaa kokeillutkaan ja silkkaa provoiluakin on joukossa. Harmi, koska jokaiselle tulee joskus eteen uusia ruokalajeja, joihin olisi kiva saada luotettavia käytännön niksejä.

Ap, nyttemmin jo yli 30 vuotta ruokaa aktiivisesti laittaneena ja harrastaneena

Vierailija
24/72 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä on kyllä ohhjeet oikeinn perusteellisemmasta päästä. En vaaan jaksa uskoa että kukaan väsynyyt ihminen saaatki jaksaa lukea tuota ja toisekseen alkaaa tuumasta toimeen.

Niinno, en minä ainakaan patista ketään käytämään kauheasti vaivaa ja aikaa ruoanlaittoon. Toki sekin on kivaa, kun ruuanlaitosta tykkää, mutta nuo neuvoni eiväy vaadi mitenkään erityitä vaivannäköä.

Kun katsos kun se huono ruoka ei synny välttämättä yhtään sen helpommin tai nopeammin kuin kunnon ruokakaan. Taidot pitää vaan hankkia ja tekemistä kannattaa hiukan suunnitella ja miettiä, that's all.

Kuten sanoin, ei eineksissä ole mitään vikaa. Niitä on nykyään aivan valtava valikoima, ja hyvin ja terveellisesti voi syödä valmiitakin ruokia. Se vain maksaa enemmän, joten jos haluaa ja jaksaa, niin kannattaa opetella telemään itse.

Ap

Vierailija
25/72 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas kirjoitus. Olen kotitalousopettajana yrittänyt opettaa lapsille, että ruokalista kannattaa suunnitella. Ja suunnitteluvaiheessa kannattaa miettiä, mitä ostaa ja voiko samasta raaka-aineesta tehdä toisenkin ruuan tuleville päiville. Myös tähteiden uusiokäytöstä ollaan tunneilla puhuttu, ja monet lapset sanoo silloin, että äiti heittää yli jääneen ruuan aina roskiin. Opeta siinä sitten ekologista ajattelua ja hävikin pienentämistä... vanhempien toimintaa en tietenkään voi suoraan kritisoida, mutta sanon toki, että hävikkiä olisi järkevä pyrkiä pienentämään ja pakastaminen nyt ainakin on ainoastaan järkevää.

Vierailija
26/72 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

26, mahtavaa että opetat noita köksässä. Meidän lapsille ei ole asiasta puhuttu koulussa, kotona kylläkin.

En ole itse mitenkään fanaattinen tähteiden suhteen, mutta kyllä niitä on niin helppo hyödyntää, että tuhlaustahan se on heittää jämiä jatkuvasti biojätteisiin. Joskus toki menee jotain.

Eniten meillä menee niitä valmiiksi lounasannoksiksi, joita mies ja minä syömme töissä, mutta paljon hyödynnetään myös uusiin ruokiin.

Ap

Vierailija
27/72 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta. Meillä on tuolla filosofialla pidetty ruokamenot noin viidessä sadassa eurossa (perheessä kaksi aikuista ja kaksi kovasti syövää teiniä). Ja hyvin syödään, ei kitsailla ruuasta, mutta mietitään mitä ja koska ja miten.

Vierailija
28/72 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noiden lisäksi se ilmeinen: seuratkaa tarjouksia. Mitään tolkutonta metsästystä ei kannata tehdä eli että hakisi jokaisen aineksen eri kaupoista mahdollisimman halvalla, koska aika on rahaa ja kulkemiseenkin menee monella rahaa. Mutta kun miettii tulevan viikon ruokalistaa, tarjoukset kannattaa huomioida. Eli siis niinpäin että ruokalajeja ajoitetaan tarjousten (sekä sesongin) mukaan.

Vierailija
29/72 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloin leipoa ite leivän, mutta sitten aloin laskea, että jos halpaa ruisleipää saa pari pakettia eurolla, niin ei paljon kannata, kun laskee vaikka uunin lämmityksenkin mukaan.

Vierailija
30/72 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tarjouksia ilman muuta kannattaa vähän seurata! Minä teen muuten aivan samoin, että katson kaupasta, mikä on tarjouksessa, ja mietin sen mukaan ruokalistaa. Lidlissä moni juttu on keskimäärin huokeaa, mutta niin on nykyään s-marketissakin.

Lisää vertailua täytyy sitten tehdä kaupassa, onneksi hintalapuissa on kilohinnat, joiden perusteella on helppo vertailla. Välttämättä en aina osta halvinta, vaan usein valitsen luomua. Kananmunissa aina, koska tehotuotanto-häkkikanaloiden olot ovat aika kamalat. Mutta toki monessa hintavertailu kannattaa, erot voivat esimerkiksi maitotuotteissa olla isoja.

Perusleipää minäkään en muuten yleensä leivo itse, ja juuri siksi, että se on niin kilpailtu sisäänheittotuote, että sitä saa halvalla valmiina kaupasta. Mutta esimerkiksi perunarieska on yleensä kallista ja siihen tulee kotona osa aineksista ihan sivutuotteena....

Ap

Vierailija
31/72 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä aloin leipoa ite leivän, mutta sitten aloin laskea, että jos halpaa ruisleipää saa pari pakettia eurolla, niin ei paljon kannata, kun laskee vaikka uunin lämmityksenkin mukaan.

Katso kuitenkin, mitä se kaupan halpa ruisleipä sisältää. Voi olla, että ruista siinä on hyvin vähän ja sekin kuorittua. Loppu on vehnäjauhoa ja perunahiutaleita. Kun itse pyöräytät täysjyvärukiisen leivän, niin se on sitten sitä. Toki niitä saa kaupastakin, usein pienleipomoiden tuotteina.

Vierailija
32/72 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan noiden lisäksi käyttää mahdollisimman vähän aikaa ja vaivaa ruoanlaittoon. Inhoan kokkaamista, kauppalistojen tekemistä, tiskiä ja sotkujen siivoamista. Elämä olisi helppoa jos söisi vain banaaneja...

Vierailija
33/72 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan noiden lisäksi käyttää mahdollisimman vähän aikaa ja vaivaa ruoanlaittoon. Inhoan kokkaamista, kauppalistojen tekemistä, tiskiä ja sotkujen siivoamista. Elämä olisi helppoa jos söisi vain banaaneja...

Niin, eivät kaikki halua syödä hyvin. Enkä nyt siis yhtään kettuile, se vaan on niin, että on olemassa paljon sellaisiakin ihmisiä, joille on melko samantekevää, mitä he syövät. Ruoka on vain mahantäytettä, ja se halutaan saada pois päiväohjelmasta mahdollisimman nopeasti. Kukin toimikoon, kuten haluaa.

Minun aloitukseni ei ollutkaan suunnattu sinulle, määrittelin jo otsikossa, että vinkit ovat sellaisille, jotka haluavat syödä hyvin ilman, että se maksaa paljon....

Minä en ketään usuta käyttämään yhtään enempää aikaa ruoanvalmistukseen kuin hän haluaa. Eineksiä voi oikein hyvin hyödyntää! Toisaalta melko pienellä vaivalla saa hyvää arkiruokaa halvemmalla.

Enemmän kyse on kaiketi mielenkiinnosta. Joku monen tekemä jauheliha-makaronimössö esimerkiksi ei ole sen helpompi ruoka tehdä kuin jos sen tekee makaronilaatikoksi.

Ruokaan saa aika helposti lisää makua myös puolivalmisteista ja monia asioita saa nykyään valmiiksi pilkottuna ja esikäsiteltynä, jos on kiire ja haluaa oikoa mutkia ilman, että ruoka käy yksipuoliseksi.

Ap

Vierailija
34/72 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso kuitenkin, mitä se kaupan halpa ruisleipä sisältää. Voi olla, että ruista siinä on hyvin vähän ja sekin kuorittua. Loppu on vehnäjauhoa ja perunahiutaleita. Kun itse pyöräytät täysjyvärukiisen leivän, niin se on sitten sitä. Toki niitä saa kaupastakin, usein pienleipomoiden tuotteina.

Tosi on, että useimmissa ruisleivissä on mukana vehnää. Mutta ei noissa reissumiehissä silti mikään huono koostumus ole, 81 prosenttia täysjyväruista. Ja KILOhinta alle kaksi euroa!

https://www.foodie.fi/products/702

Ruisleipään lisätään vehnää yleensä kahdesta syystä. Vehnä on halvempaa ja se tekee leivästä pehmeämpää. Itse tehty ruisleipä on kovaa ja rehellisesti sanottuna hyvää vain paistopäivänä, tuoreena syötynä. Minä en ainakaan jaksa leipoa tiheästi, mutta kunnioitettavaa tietysti jos joku viitsii, ja saa satsit vielä uppoamaan perheelle parissa päivässä!

Ap

Vierailija
35/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ongelma ruoanlaitossa on se, että kun luen reseptejä, niin ruoan maku ja koostumus tulee lähes aina jostain muusta kuin perusraaka-aineista. Siis lihan, kanan ja juuresten lisäksi ruoassa pitäisi olla kallista sulatejuustoa, tai kermaa, kermaviiliä, tomaattimurskaa tms. Kaipaan sellaisia ohjeita, joissa olisi vain max 3 pääruoka-ainetta ja se maku tulisi mausteista ja oikeanlaisesta kypsennyksestä, eikä esim. juustosta. Kanankoipia käytän paljon, ne ovat rasvaisia ja saavat risoton tai perunat maukkaiksi. Mutta liharuokien kanssa olen onneton, en osaa käyttää niitä edullisia osia lainkaan. Kalapuikot ranskalaisten kanssa tekevät kahdelle vain 2 euroa/ateria, vaikea pistää halvemmaksi ja helpommaksi...

Vierailija
36/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ongelma ruoanlaitossa on se, että kun luen reseptejä, niin ruoan maku ja koostumus tulee lähes aina jostain muusta kuin perusraaka-aineista. Siis lihan, kanan ja juuresten lisäksi ruoassa pitäisi olla kallista sulatejuustoa, tai kermaa, kermaviiliä, tomaattimurskaa tms. Kaipaan sellaisia ohjeita, joissa olisi vain max 3 pääruoka-ainetta ja se maku tulisi mausteista ja oikeanlaisesta kypsennyksestä, eikä esim. juustosta. Kanankoipia käytän paljon, ne ovat rasvaisia ja saavat risoton tai perunat maukkaiksi. Mutta liharuokien kanssa olen onneton, en osaa käyttää niitä edullisia osia lainkaan. Kalapuikot ranskalaisten kanssa tekevät kahdelle vain 2 euroa/ateria, vaikea pistää halvemmaksi ja helpommaksi...

Ei niitä reseptejä tarvitse pilkuntarkasti noudattaa, sävellä itse makusi mukaan.

Ohjeita eri lihojen valmistukseen kyllä löytyy.

Kalapuikot ja ranskalaiset on toki halpoja, mutta ravinnottomia. Itse en maksaisi tyhjästä.

Vierailija
37/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehosekoitin on ratkaisu. Laitat terveelliset sapuskat siihen, sekoitat, lisäät vettä ja juot. Kerran viikkoon syöt vaikka kalaa tai luomumunia. Se on siinä.

Vierailija
38/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan tekemääsi listaa. Minulla suurin ongelma on se että minulle ei kotona opetettu mitään ruoanlaittotaitoja. Nykyään osaan tehdä jo muutaman perusreseptin, mutta oppiminen jatkuu yhä. Siksi minun on vaikea keksiä mitä minä tekisin ja ehkä eniten vaikeuksia tulee tuosta alemmasta kohdasta eli tähteiden uudelleen käyttö. Sekin on taitolaji että osaa laatia tähteistä hyvän makuista ruokaa. Olen joskus yrittänyt tyhjentää kaappia tekemällä jonkin uuden reseptin mukaan ja lopputulos on ollut syömiskelvoton, eli en pelkästään käyttänyt siihen tähteitä vaan saattoi kulua ihan uuttakin materiaalia. Tulee kalliiksi näin aikuisiällä oppia tekemään ruokaa :D

Joo, noin se usein on, aikaansaapien äitien kanssa, että itse ei paljon ole lapsuudenkodissa tullut ruokaa laitetuksi. Niin se oli minullakin aikoinaan. Itse olen kokeilun ja erehdyksen ja sitkeän reseptien lueskelun kautta opetellut.

Älä luovuta. Reseptejä löytyy nykyään hyvin netistä. Kokeile niitä ensin alkuun. Soveltaminen ja omasta päästä tekeminen kannattaa ottaa kehiin vasta, kun perustaitoa on karttunut resepteistä tekemällä.

Vakiintuneet naistenlehdet ja Hesarin reseptit ovat ainakin luotettavia, myös kaupoilla on hyviä ja kokeiltuja reseptejä sivuillaan. Joku maallikkojen kotikokki-sivusto voi sisältää hyvän reseptin, mutta myös ihan hirveitä räpellyksiä on siellä joukossa, joihin tosiaan menisi ainekset aika lailla hukkaan... niistä resepteistä kun ei kukaan kanna maineellaan vastuuta.

Kun löydät hyvän reseptin ja olet kokeillut sitä, pane se talteen bookmarkseihin tai itsellesi paperimuodossa. Vuoden sisällä sinulla on jo hyvä kokoelma, ja niitä voi kokemuksen karttuessa alkaa soveltaakin.

Täällä av:lla voi kysyä neuvoa, mutta ikävä kyllä aika usein neuvoista kuultaa lävitse, ettei neuvoja ole ikinä ko. ruokaa kokeillutkaan ja silkkaa provoiluakin on joukossa. Harmi, koska jokaiselle tulee joskus eteen uusia ruokalajeja, joihin olisi kiva saada luotettavia käytännön niksejä.

Ap, nyttemmin jo yli 30 vuotta ruokaa aktiivisesti laittaneena ja harrastaneena

Minä olen tuo "tehosekoitinprovo". Äitini teki kotona hyvää ruokaa, ja periaatteessa osaan kokata, mutta se ei kiinnosta minua yhtään enkä halua kuluttaa siihen aikaa. Mieheni on myös parempi esim. leipomaan, mutta kumpikaan meistä ei juurikaan syö leipiä tai pullaa.

Haluan ennen kaikkea syödä terveellistä ja ravintorikasta ruokaa nopeasti. Sitten kun haluan syödä jotain hyvää ja maukasta, höyrytän esim. kalaa ja vihanneksia tai paistan kalaa tai teen wokkia. Hyvää ruokaa voi tehdä HYVIN yksinkertaisesti. Esim. wokatut tuoreet vihannekset, yrtit ja juurekset ja paistettu tuore kala. Ei tarvita maitotuotteita tai valmismaustesekoituksia.

Vierailija
39/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta lihat tai kanat luineen, paahda luut ja keittele niistä luuliemi. On terveellinen ja maukas pohja kastikkeelle. Liemen voi pakastaa, joten yhdestä paahtamis- ja keittelykerrasta riittää useampaan kastikkeeseen.

Kaupoissa on usein lohen ruodot eurolla tai parilla iso paketti. Niistä saa todella maittavan keiton. Ruodoissa on lihaa ja sen voi syödä tai sitten siivilöi liemen ja käyttää esim. riisin ja vihannesten kaverina. Eikä tarvita mitään omituisia lisäkkeitä ja maku tulee perusaineksista.

Vierailija
40/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras neuvo on se, että ostaa lihaa/kalaa/munia vain kerran viikossa, tuoreena ja se syödään sinä päivänä. Lihaa ei tarvitse ostaa useammin.

Jos haluaa syödä tuntematta tunnontuskia huonosta eläimen kohtelusta, ei osta koskaan broileria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä