Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluatko säästää ruokamenoissa ja syödä hyvin ja terveellisesti?

Vierailija
22.04.2018 |

Hyvä ruoka ei ole välttämättä kallista.
1) Tee itse
Eineksissä ei ole mitään vikaa, useimmat ovat terveellisiä ja lisäaineettomia. Mutta tulevat annoshinnalta kalliimmaksi. Kannattaa tehdä isoja annoksia ja pakastaa osa tai kokonaan. Esimerkiksi jauhelihamakaronilaatikkoa saa puolet halvemmalla itse tehden.

2) Hyödynnä tähteet
Oikeasti, tee lounasannoksia illallisen tähteistä. Säästät pitkän pennin työpaikkaruokailussa. Ja jos jää vähemmän kuin mitä annokseen tarvitsisit, tunge kastiketta lämpimiin voileipiin, riisiä appelsiiniriisiin tai sosekeiton suurusteeksi, pastaa salaattiin, muusia rieskaan jne. Harvoin tähteet ovat sellaisia, ettei niille löydy mitään uusiokäyttöä.

2) hyödynnä kauden vihannekset, hedelmät ja juurekset.
Ei kannata fakkiutua syömään esimerkiksi tomaatti-kurkku-salaattai ympäri vuoden, kasvihuoneessa kasvaneet tai toiselta puolelta Eurooppaa lennätetyt kasvikset ovat aika epäekologisia, kalliita - ja mauttomia. Minkä lisäksi vaihtelu virkistää. Mitäpä jos tekisit vaikkapa etikkakaalisalaattia tai kookoshiutaleilla ja sitruunalla maustettua porkkanaraastetta? Uunijuureksia vihersalaatin sijasta? Tai entä jos kesällä jättäisit rucolan ostamatta ja käyttäisit kotimaista hortaa, esimerkiksi pieniä voikukanlehtiä?

3) luovu luulosta, että kalliit ja eksoottiset ainekset ovat parhaita
Vaikkapa lihassa on aivan turha törsätä sisäfileeseen, jos aiot hauduttaa lihaa. Halvat ruhonosat sopivat jopa paremmin haudutettavaan liharuokaan, koska niissä on rasvaa, eivätkä ne kuivu ja sitkisty kuten file.

4) Monet perinteiset ruuat ovat itse asiassa oikein mainioita, niitä voi halutessaan säveltää ja maustaa. Niiden etuna on, että valmistus on helppoa, ainekset helppo hankkia ja hinta yleensä huokea.
Otetaanpa vaikka linssikeitto. Perinteinen, hyvä, proteiinirikas ja nopea ruoka, useimpia linssejä ei tarvitse liotella. Lisää joukkoon tomaattimurskaa, kuutioitu palsternakka ja pari porkkanaa, sipulia. JA koskenlaskijaa (tai mitä tahansa tuorjeuustoa, jota sinulla sattuu olemaan jääkaapissa), pari reipasta lusikallista currya, ja voila, sinulla on tuhti ja mausteinen linssikeitto.

Tai vaikkapa nyt lihamureke. Klassikko, mutta tuunaapa vaikka Jamie Oliverin tyyliin sitä, tee kylkeen tuo tomaattisoosi ja spagettia. Uppoaa ainakin meidän muksuihin ihan tosi hyvin.

https://www.jamieoliver.com/recipes/pork-recipes/pork-meatloaf-spaghett…

5) tee useampi ruokalaji kerralla. Mieti, mikä voi hautua tai kypsyä samalla kun valmistelet muuta. Samalla keittiössäoleilulla saat valmiiksi ruuan seuraavaksikin päiväksi. Ei se ruuanlaitto NIIN kivaa ole, että siihen kannattaisi joka päivä uhrata hirveästi aikaa, eihän...?

Esimerkkinä meidän viime viikon arkimuonat. Maanantaina kuorin ekana vihanneksia ja tein porkkana-linssikeiton kiehumaan, sillä välin kun se kypsyi, tein illan ruuaksi tonnikalapastan, tomaattisella tonnikalakastikkeella. Kylkeen laitoin tomaatti-basilika-mozzarellasalaatin.

Tiistaina syötiin tuo keitto ja lämpimiä voileipiä, joihin upotin viikonlopulta jääneet leivänjämät ja maanantailta tähteeksi jääneen tonnikalakastikkeen. Leipien tekoon meni viisi minuuttia plus paisto.

Keskiviikkona silppusin kaalia ja paistoin sikanautaa, ladoin tumman riisin, lihaliemen ja mausteiden kera uunipataan ja panin uuniin, sai hautua reilun kolme tuntia kaalilaatikoksi torstain ruualsi. Sen paistuessa tein muusia, sienikastikkeen ja jauhelihapihvit. Muusia tein isomman annoksen ja jämistä perunarieskaa. Kylkeen tein aasialaismakuisen porkkanaraasteen.

Torstaina syötiin kaalipataa ja porkkanaraasteen loput.

Tähän tapaan voi samalla valmistella valmiiksi pidempää kypsytystä tarvitsevaa ruokaa ja tehdä samalle illalla nopeammin valmistuvan ruuan.

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun yks lemppari on kasviscurry

-Höyrytä tai keitä pieneksi kuutioituja kasviksia, esim itse laitan porkkana, kukkakaali, parsakaali, peruna, bataatti (kaikki käy)

-Runsaassa öljyssä kuullotetaan sipulia, valkosipulia, paprikakuutioita, chiliä, kanelia, paprikajauhetta, currya. Eli tehdään sellainen kypsä mössö. Lopuksi laitetaan blenderissä sekaisin että tulee tahnaksi.

-Paista hetki höyrytettyjä/keitettyjä kasviksia vielä pannulla, että tulee hyvänmakuista paistopintaa

-Lisää paistettujem kasvisten joukkoon tuo tahna ja itse laitan joukkoon vielä kermaa tai kookoskermaa

-Anna hautua/muhia vielä hetki, 15-13min

-Tarjoa riisin ja vaikka omatekemän pitaleivän kanssa :)

Joskus oon tehnyt tuosta kanaversion, eli ihan vaan lisännyt joukkoon vielä kanaa. Keittänyt siis ensin pitkään halpoja broilerinkoipia kasvisten seassa(muista ottaa liemi talteen, tulee taivaallinen keittopohja), niin että liha tippuu luista, pilkkonut pieneksi ja joukkoon. Tää on oikeasti tosi hyvää. Ja tän ohjeen kanssa ei oo niin justiinsa, aina on tullu hyvää vaikka on vaihdellu mausteita ja aineksia ym.

Juuri näin!

Curryt on meillä viikottaista apetta myös. Joskus oikaisen mutkia ja käytän etnokaupasta tai ihan marketista ostettua currytahnaa. Hyvin voi myös tehdä niin, että kuullottaa ensin sipulin ja chilin kanssa kuivia mausteita (tyypilliseen intialaiseen curryyn tulee jeeraa, kurkumaa, inkivääriä ja jauhettua korianteria), jonka jälkeen lisää "sattumat" eli sen, mistä curryn tekee - vihanneksia, juureksia, kanaa, nautaa tai kalaa - ja sitten kookosmaidon tai kerman.

Valmiita tahnoja voi ryydittää hyvin korianterilla, limetillä, kalakastikkeella, kaffirilimetillä, millä milloinkin.

Muutenkin intialainen ruoka on herkullista, terveellistä, ja kohtuuhintaistakin, mausteita saa halvalla etnisistä kaupoista.

Kokeilkaa vaikkapa dalia, se on maukasta ja terveellistä. Voi tehdä tiukan muhennoksen tai keittomaisen. Itse en pane yleesä tomaattia, vaan sen sijaan puolikkaan sitruunan mehun.

http://www.gogreen.fi/reseptit/paaruokaa/dal-intialainen-linssisose/

Ap

Vierailija
62/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä neuvoja, joissa kerrotaan, kuinka valmistaa se yksi päivällinen edullisesti. Peruskotiruoka ON halpaa. Aina. En ole varmaan ikinä tehnyt perheelle ruokaa, jossa yhden annoksen hinnaksi tulisi yli 4 euroa.

Esimerkiksi tänään meillä syödään itsetehtyä hernekeittoa palvirouheella, ison kattilallisen hinta 1,75€.

MUTTA neljästä lapsesta kaksi ei syö hernekeittoa. Mikä tarkoittaa sitä, että syövät esim. ruisleipää lisukkeilla tms.

Illalla voi tietty keitellä vaikka puuroa, MUTTA mies syö mitä syö (lihistä, nakkeja) eikä lapsista puuroon koske kuin yksi neljästä. Kaikki muut syö siis taas esim. leipää, jogurttia, kuka mitäkin.

Mun pointti on, että isoin osa ruokabudjetista menee kaikkeen muuhun kuin siihen yhteen kotiruoka-annokseen. Ja se ettei ainakaan meidän kuuden hengen perheessä kaikki yksinkertaisesti syö niitä edullisia välipaloja ja aamupalavaihtoehtoja (munakkaita, puuroja kiisseliä).

En halua märistä mutta ärsyttää nämä iänikuiset neuvot siitä kuinka tehdään halpaa kotiruokaa, koska oikeasti, ainahan kotiruoka on halpaa.

No ei tuon tarkoitus ollut ketään syyllistää millään tasolla, ikävää, että kirjoitukseni ärsytti.

Olet tietysti aivan oikeassa siinä, että ruokamenoihin sisältyy paljon muutakin kuin lämpimät ateriat.

Mutta - ja nyt pyydän jo etukäteen anteeksi, koska seuraava saattaa ärsyttää sinua lisää - miksi ihmeesä olet opettanut lapsesi nirsoiksi napostelijoiksi? Allergiat toki ovat asia erikseen, mutta et ainakaan mainitse sitä syyksi.

Meillä ei ainakaan tulisi kyseeseenkään, että joku "emmähaluu" perusruokaa ja saisi sen sijasta napostella kaapista kaupan jogurtteja, risifrutteja ja mitä lie kallista välipalaa sen aterian sijasta.

Jos ei uusi ruokalaji nappaa, saa kyllä (maistettuaan) lämmitetyn aterian pakkasesta tilalle, mutta se ei ole mitään jogurttinapostelua.

Väli- ja aamupaloina on tarjolla juureksia, hedelmiä, puuroa, mysliä, leipää, leikkeleitä, smoothieta aika usein...

Mutta noitakin voi helpoti tehdä itse. Kuten sanoin, leipää saa nykyään huokealla, perusleipää en leivo itse. Mutta viiliä ja jogurttia on tosi helppo tehdä itse, siinä säästää. Samoin mysliä. Hedelmien ei tarvitse olla papaijaa, halvalla saa omenoita, appelsiineja, luumuja ja päärynöitä ympäri vuoden.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruhonosia ja sikanautaa -juu ei kiitos...

Jos lihaa syö, on epäekologista ja tyhmää nyrpistellä muille kuin fileelle. Jostakin naudanniskasta saa ihan parhaan kastikkeen, paremman kuin fileestä. Filee on vähärasvaista ja menee hauduttaessa pilalle!

Ja sikanauta on rasvaisuuden takia monessa vaan yksinkertaisesti parempaa kuin kuiva vähärasvainen paistijauheliha.

Fiksu valitsee lihan tarkoituksen mukaan, eikä tässä ole siis kyse säästämisestä ensisijaisesti, vaan tarkoituksenmukaisuudesta. Miksi tärsätä rahaa johonkin, josta lopputulos on huonompi!

Ap

Vierailija
64/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkoinen martta-ketju tämä...

Kiitos ;-j

En ole martta, mutta arvostan heitä kyllä.

Ap

Vierailija
65/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuskin koskaan on jouduttu heittämään mitään pois.

Kastekkeenjämiä on myös käytetty lämpimiin leipiin tai vaihtoehtoisesti keitetty pastaa tai riisiä ja paistettu jämät näiden kanssa. Pienempikin jämä riittää näin isommallekin perheelle. Sekaan voi laittaa lisäksi esim. pakastevihanneksia tai silputa jotain sopivaa jääkaapista kuten paprikoita, sipuleita ymv.

Jämät sopivat aina pitsan päälle vähintään hienonnettuina.

Mikäli paistetusta kanasta jää jotain rippeitä jäljelle, niin rippeet vaan palasiksi ja tehdään lämpimiä leipiä, kanakastike, paella tai jokin patamainen sörsseli, jossa on pastaa tai riisiä.

Vierailija
66/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuskin koskaan on jouduttu heittämään mitään pois.

Kastekkeenjämiä on myös käytetty lämpimiin leipiin tai vaihtoehtoisesti keitetty pastaa tai riisiä ja paistettu jämät näiden kanssa. Pienempikin jämä riittää näin isommallekin perheelle. Sekaan voi laittaa lisäksi esim. pakastevihanneksia tai silputa jotain sopivaa jääkaapista kuten paprikoita, sipuleita ymv.

Jämät sopivat aina pitsan päälle vähintään hienonnettuina.

Mikäli paistetusta kanasta jää jotain rippeitä jäljelle, niin rippeet vaan palasiksi ja tehdään lämpimiä leipiä, kanakastike, paella tai jokin patamainen sörsseli, jossa on pastaa tai riisiä.

Jesh!

Eikä kannata unohtaa salaatteja, ruokaiseen salaattiin on ihan paras sujauttaa paistettua kanaa, lohta, keitettyä pastaa....

Ja paistetut perunat ja pyttipannu nielevät myös monenmoista, ja vain parannukseksi.

Ap

Vierailija
67/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen valkokastiketta ja ruskeaa kastiketta aina kaksinkertaisen annoksen.

Puolet valkokastikkeesta tarjoillaan yleensä paistetun/grillatun kalan kanssa ja toinen puoli esim. kananmunakastikkeena tai käytetään gratinointiin.

Ruskeaa kastiketta käytetään mm. jauhelihakastikkeeseen, palapaistiin, stroganoffiin, pihveihin.

.

Lihakeitto tehdään kokonaisena palana keitetystä lihasta. Osasta tulee lihakeitto ja lopusta lihakastike, jossa mm. porkkanaa ja valkosipulikurkkua. Lihankeittoliemi siilataan suurimmalta osin keiton liemeksi ja loput maustavat kastiketta.

.

Laatikkoruokia, kaalikääryleitä, karjalanpiirakoita ja pyörösiä riittää aina myös pakastimeen.

.

Mausteita, erilaisia öljyjä, etikoita ja maustekastikkeita jos hankkii paljon kerralla, tulee niille hintaa melkoisesti, tosin ne ovat kyllä melkoisen riittoisia ja esim. pienestäkin öljypullosta/balsamicosta riittää salaattikastikkeeseen kymmeniä kertoja.

.

Kermana on aina kuohukerma, ei noita kopioita.

Vierailija
68/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään uutta aloituksessa tai missään kommentissa (v-luja lukuun ottamatta) minulle, mutta hyvä aloitus, jos joku toinen saa kipinän olla tuhlaamatta.

Vierailija
69/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä neuvoja, joissa kerrotaan, kuinka valmistaa se yksi päivällinen edullisesti. Peruskotiruoka ON halpaa. Aina. En ole varmaan ikinä tehnyt perheelle ruokaa, jossa yhden annoksen hinnaksi tulisi yli 4 euroa.

Esimerkiksi tänään meillä syödään itsetehtyä hernekeittoa palvirouheella, ison kattilallisen hinta 1,75€.

MUTTA neljästä lapsesta kaksi ei syö hernekeittoa. Mikä tarkoittaa sitä, että syövät esim. ruisleipää lisukkeilla tms.

Illalla voi tietty keitellä vaikka puuroa, MUTTA mies syö mitä syö (lihistä, nakkeja) eikä lapsista puuroon koske kuin yksi neljästä. Kaikki muut syö siis taas esim. leipää, jogurttia, kuka mitäkin.

Mun pointti on, että isoin osa ruokabudjetista menee kaikkeen muuhun kuin siihen yhteen kotiruoka-annokseen. Ja se ettei ainakaan meidän kuuden hengen perheessä kaikki yksinkertaisesti syö niitä edullisia välipaloja ja aamupalavaihtoehtoja (munakkaita, puuroja kiisseliä).

En halua märistä mutta ärsyttää nämä iänikuiset neuvot siitä kuinka tehdään halpaa kotiruokaa, koska oikeasti, ainahan kotiruoka on halpaa.

No ei tuon tarkoitus ollut ketään syyllistää millään tasolla, ikävää, että kirjoitukseni ärsytti.

Olet tietysti aivan oikeassa siinä, että ruokamenoihin sisältyy paljon muutakin kuin lämpimät ateriat.

Mutta - ja nyt pyydän jo etukäteen anteeksi, koska seuraava saattaa ärsyttää sinua lisää - miksi ihmeesä olet opettanut lapsesi nirsoiksi napostelijoiksi? Allergiat toki ovat asia erikseen, mutta et ainakaan mainitse sitä syyksi.

Meillä ei ainakaan tulisi kyseeseenkään, että joku "emmähaluu" perusruokaa ja saisi sen sijasta napostella kaapista kaupan jogurtteja, risifrutteja ja mitä lie kallista välipalaa sen aterian sijasta.

Jos ei uusi ruokalaji nappaa, saa kyllä (maistettuaan) lämmitetyn aterian pakkasesta tilalle, mutta se ei ole mitään jogurttinapostelua.

Väli- ja aamupaloina on tarjolla juureksia, hedelmiä, puuroa, mysliä, leipää, leikkeleitä, smoothieta aika usein...

Mutta noitakin voi helpoti tehdä itse. Kuten sanoin, leipää saa nykyään huokealla, perusleipää en leivo itse. Mutta viiliä ja jogurttia on tosi helppo tehdä itse, siinä säästää. Samoin mysliä. Hedelmien ei tarvitse olla papaijaa, halvalla saa omenoita, appelsiineja, luumuja ja päärynöitä ympäri vuoden.

Ap

Ihmettelin myös tuota kommenttia. Meillä järkeviin ruokamenoihin sisältyy myös välipalat. Ei kestä kauaa tehdä vispipuuroa mistä saa parin päivän ilta- ja välipalat. Pari pellillistä sämpylää leipoo nopeasti ja niille tekee hummusta helpoksi ja edulliseksi päälliseksi samassa ajassa. Hyvin harvoin ostetaan edes muroja. Lapsi kyllä mankuu sokerijugurtteja mutta harvoin niitä ostetaan, eniten on tarjolla maustamaton jugu pakastemarjojen tai banaanin tai sokeroimattoman hedelmäsoseen kanssa. Siemeniä vielä sekaan lusikallinen ja joskus puurohiutaletta. Jos itse kantaa kaupasta risifrutteja ja lihapiirakoita niin ei ihme ettei ruokabudjetti toteudu. Jos meillä lapset saisi valita niin karkkia olisi joka päivä ja iltapalaksi suklaavanukasta. Siihen onkin ihan syynsä mikseivät saa :)

Vierailija
70/72 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä aloin leipoa ite leivän, mutta sitten aloin laskea, että jos halpaa ruisleipää saa pari pakettia eurolla, niin ei paljon kannata, kun laskee vaikka uunin lämmityksenkin mukaan.

Katso kuitenkin, mitä se kaupan halpa ruisleipä sisältää. Voi olla, että ruista siinä on hyvin vähän ja sekin kuorittua. Loppu on vehnäjauhoa ja perunahiutaleita. Kun itse pyöräytät täysjyvärukiisen leivän, niin se on sitten sitä. Toki niitä saa kaupastakin, usein pienleipomoiden tuotteina.

Tosi on, että useimmissa ruisleivissä on mukana vehnää. Mutta ei noissa reissumiehissä silti mikään huono koostumus ole, 81 prosenttia täysjyväruista. Ja KILOhinta alle kaksi euroa!

https://www.foodie.fi/products/702

Ruisleipään lisätään vehnää yleensä kahdesta syystä. Vehnä on halvempaa ja se tekee leivästä pehmeämpää. Itse tehty ruisleipä on kovaa ja rehellisesti sanottuna hyvää vain paistopäivänä, tuoreena syötynä. Minä en ainakaan jaksa leipoa tiheästi, mutta kunnioitettavaa tietysti jos joku viitsii, ja saa satsit vielä uppoamaan perheelle parissa päivässä!

Ap

Hinnat vaihtelevat kaupan mukaan.

Meillä reissumies on 2,77€/kg, ei ole prismaa.

Vierailija
71/72 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan syvästi currya. Sehän on maustesekoitus, ja käytän mielelläni puhtaita yrttejä ja mausteita, kuten kurkumaa ja pippureita ja chiliä. Intialaisessa ruuassa on eroja, mutta aika usein se on hyvin rasvaista.

Onneksi et ole minun äitini. Luulenpa, että sinun kurisi ja kokkaustesi alla minulle tulisi syömishäiriö.

Vierailija
72/72 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä leivotaan paljon leipää, vaikka sitä tosiaan saa kaupasta edullisesti. Syynä tähän on, että leipätaikinaan saa mukavasti upotettua melkein mitä tahansa jämiä kasvissosekeittojen "ylijäämäliemestä" kattilan pohjalle jääneeseen perunamuusiin, vanhentumassa olevat maidon, kerman, jogurtin tms. loput tai vaikka ylijääneet uunijuurekset soseutettuna (kyllä, tätäkin on kokeiltu).

Makua saa erilaisilla mausteilla kanelista kuminaan, hyvä leipä tuli myös, kun nesteenä käytti tomaattikeiton loppuja ja maustoi pizzamausteella.

Leivän tekemistä monesti vältellään senkin takia, että kuvitellaan sen olevan aikaavievää, hankalaa tai vähintäänkin sotkuista. Itselläni on helppo perusresepti, jossa taikina vaivataan kulhossa, kaadetaan leipävuokaan ja nostatetaan vain kerran vuoassa. Toki joskus voi kokeilla monimutkaisempia ohjeita tai pyöritellä sämpylöitä, mutta "jämäleivät" syntyvät nopeasti näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi