Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluatko säästää ruokamenoissa ja syödä hyvin ja terveellisesti?

Vierailija
22.04.2018 |

Hyvä ruoka ei ole välttämättä kallista.
1) Tee itse
Eineksissä ei ole mitään vikaa, useimmat ovat terveellisiä ja lisäaineettomia. Mutta tulevat annoshinnalta kalliimmaksi. Kannattaa tehdä isoja annoksia ja pakastaa osa tai kokonaan. Esimerkiksi jauhelihamakaronilaatikkoa saa puolet halvemmalla itse tehden.

2) Hyödynnä tähteet
Oikeasti, tee lounasannoksia illallisen tähteistä. Säästät pitkän pennin työpaikkaruokailussa. Ja jos jää vähemmän kuin mitä annokseen tarvitsisit, tunge kastiketta lämpimiin voileipiin, riisiä appelsiiniriisiin tai sosekeiton suurusteeksi, pastaa salaattiin, muusia rieskaan jne. Harvoin tähteet ovat sellaisia, ettei niille löydy mitään uusiokäyttöä.

2) hyödynnä kauden vihannekset, hedelmät ja juurekset.
Ei kannata fakkiutua syömään esimerkiksi tomaatti-kurkku-salaattai ympäri vuoden, kasvihuoneessa kasvaneet tai toiselta puolelta Eurooppaa lennätetyt kasvikset ovat aika epäekologisia, kalliita - ja mauttomia. Minkä lisäksi vaihtelu virkistää. Mitäpä jos tekisit vaikkapa etikkakaalisalaattia tai kookoshiutaleilla ja sitruunalla maustettua porkkanaraastetta? Uunijuureksia vihersalaatin sijasta? Tai entä jos kesällä jättäisit rucolan ostamatta ja käyttäisit kotimaista hortaa, esimerkiksi pieniä voikukanlehtiä?

3) luovu luulosta, että kalliit ja eksoottiset ainekset ovat parhaita
Vaikkapa lihassa on aivan turha törsätä sisäfileeseen, jos aiot hauduttaa lihaa. Halvat ruhonosat sopivat jopa paremmin haudutettavaan liharuokaan, koska niissä on rasvaa, eivätkä ne kuivu ja sitkisty kuten file.

4) Monet perinteiset ruuat ovat itse asiassa oikein mainioita, niitä voi halutessaan säveltää ja maustaa. Niiden etuna on, että valmistus on helppoa, ainekset helppo hankkia ja hinta yleensä huokea.
Otetaanpa vaikka linssikeitto. Perinteinen, hyvä, proteiinirikas ja nopea ruoka, useimpia linssejä ei tarvitse liotella. Lisää joukkoon tomaattimurskaa, kuutioitu palsternakka ja pari porkkanaa, sipulia. JA koskenlaskijaa (tai mitä tahansa tuorjeuustoa, jota sinulla sattuu olemaan jääkaapissa), pari reipasta lusikallista currya, ja voila, sinulla on tuhti ja mausteinen linssikeitto.

Tai vaikkapa nyt lihamureke. Klassikko, mutta tuunaapa vaikka Jamie Oliverin tyyliin sitä, tee kylkeen tuo tomaattisoosi ja spagettia. Uppoaa ainakin meidän muksuihin ihan tosi hyvin.

https://www.jamieoliver.com/recipes/pork-recipes/pork-meatloaf-spaghett…

5) tee useampi ruokalaji kerralla. Mieti, mikä voi hautua tai kypsyä samalla kun valmistelet muuta. Samalla keittiössäoleilulla saat valmiiksi ruuan seuraavaksikin päiväksi. Ei se ruuanlaitto NIIN kivaa ole, että siihen kannattaisi joka päivä uhrata hirveästi aikaa, eihän...?

Esimerkkinä meidän viime viikon arkimuonat. Maanantaina kuorin ekana vihanneksia ja tein porkkana-linssikeiton kiehumaan, sillä välin kun se kypsyi, tein illan ruuaksi tonnikalapastan, tomaattisella tonnikalakastikkeella. Kylkeen laitoin tomaatti-basilika-mozzarellasalaatin.

Tiistaina syötiin tuo keitto ja lämpimiä voileipiä, joihin upotin viikonlopulta jääneet leivänjämät ja maanantailta tähteeksi jääneen tonnikalakastikkeen. Leipien tekoon meni viisi minuuttia plus paisto.

Keskiviikkona silppusin kaalia ja paistoin sikanautaa, ladoin tumman riisin, lihaliemen ja mausteiden kera uunipataan ja panin uuniin, sai hautua reilun kolme tuntia kaalilaatikoksi torstain ruualsi. Sen paistuessa tein muusia, sienikastikkeen ja jauhelihapihvit. Muusia tein isomman annoksen ja jämistä perunarieskaa. Kylkeen tein aasialaismakuisen porkkanaraasteen.

Torstaina syötiin kaalipataa ja porkkanaraasteen loput.

Tähän tapaan voi samalla valmistella valmiiksi pidempää kypsytystä tarvitsevaa ruokaa ja tehdä samalle illalla nopeammin valmistuvan ruuan.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun ongelma ruoanlaitossa on se, että kun luen reseptejä, niin ruoan maku ja koostumus tulee lähes aina jostain muusta kuin perusraaka-aineista. Siis lihan, kanan ja juuresten lisäksi ruoassa pitäisi olla kallista sulatejuustoa, tai kermaa, kermaviiliä, tomaattimurskaa tms. Kaipaan sellaisia ohjeita, joissa olisi vain max 3 pääruoka-ainetta ja se maku tulisi mausteista ja oikeanlaisesta kypsennyksestä, eikä esim. juustosta. Kanankoipia käytän paljon, ne ovat rasvaisia ja saavat risoton tai perunat maukkaiksi. Mutta liharuokien kanssa olen onneton, en osaa käyttää niitä edullisia osia lainkaan. Kalapuikot ranskalaisten kanssa tekevät kahdelle vain 2 euroa/ateria, vaikea pistää halvemmaksi ja helpommaksi...

Ei niitä reseptejä tarvitse pilkuntarkasti noudattaa, sävellä itse makusi mukaan.

Ohjeita eri lihojen valmistukseen kyllä löytyy.

Kalapuikot ja ranskalaiset on toki halpoja, mutta ravinnottomia. Itse en maksaisi tyhjästä.

Et nyt vissiin ihan ymmärtänyt... Onhan sekin säveltämistä, että jättää vaikka sulatejuuston pois, mutta siinä samalla menee maku koko ruuasta. Ja noissa liharuoissa näyttää tosiaan olevan aina sun sata eri raaka-ainetta makua antamassa. Juuri nyt yhden ruoka-annoksen hinnan pitäisi olla noin euro, ehkä joskus kaksi tai jopa kolme juhlapäivinä. Kerma tuo jo 40 senttiä lisähintaa annokselle. 

Vierailija
42/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin, en vaan näe kauheesti järkeä siinä että kokkailisin kymmenen annosta jenkkijääkaappini pakastelootaan ja söisin niitä puoltoista viikooa putkeen. Pieniruokaiselle einekset tulee halvemmaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ongelma ruoanlaitossa on se, että kun luen reseptejä, niin ruoan maku ja koostumus tulee lähes aina jostain muusta kuin perusraaka-aineista. Siis lihan, kanan ja juuresten lisäksi ruoassa pitäisi olla kallista sulatejuustoa, tai kermaa, kermaviiliä, tomaattimurskaa tms. Kaipaan sellaisia ohjeita, joissa olisi vain max 3 pääruoka-ainetta ja se maku tulisi mausteista ja oikeanlaisesta kypsennyksestä, eikä esim. juustosta. Kanankoipia käytän paljon, ne ovat rasvaisia ja saavat risoton tai perunat maukkaiksi. Mutta liharuokien kanssa olen onneton, en osaa käyttää niitä edullisia osia lainkaan. Kalapuikot ranskalaisten kanssa tekevät kahdelle vain 2 euroa/ateria, vaikea pistää halvemmaksi ja helpommaksi...

Olet kyllä aivan oikeassa, monissa resepteissä on lisäksi jotakin, joka kumminkaan ei ole aivan välttämätöntä. Kermaa ei ole pakko lisätä.

Toisaalta jos tekee isoja annoksia ja pakastaa osan, per annos pääsee kevyesti melkein millä tahansa arkiruokareseptillä alle kahden euron. Vaikka laittaisi niitä "lisukkeita".

Mietipä tosiaan vaikka aloituksessani mainitsemani lihamakaronilaatikko. Kahdeksan annosta saa tehtyä pussillisella kuitumakaronia, purkilla maitoa, kolmella munalla, sipulilla, mausteilla maun mukaan ja paketillisella sikanautaa. Maksaa alle kympin. Kahdeksalla kun jaat, niin hintaa siis tulee hiukan yli euron.

Tai otetaan vaikka lohiruuat. Ostat 15-20 eurolla kokonaisen lohen, pyydät perkaamaan jos et itse osaa. Pyydät perkuujätteet eli pään, pyrstön ja ruodot mukaan. Kotona pistät fileet puoliksi ja pakastat kaksi tulevaa käyttöä varten. Panet pään (leikkaa kidukset pois, jos kalakauppias ei ole jo sitä tehnyt) ja muut perkeet kiehumaan sipulisilpun, parin valkopippurin, laakerinlehden ja suolaripauksen kera. Kun on kiehunut niin, että ruodoissa olleet kalanjämät ovat irtoamassa, siiviliöi liemi talteen ja perkaa myös ne jämät pois ruodoista liemen mukaan. Pane siiviläroskat roskiin, laita liemen joukkoon vaikka valmis-peruna-keittojuurepakastepussillinen, hiukan lisää vettä. Jos olet viitseliäs, voit kuoria ja paloitella itse, mutta kiireiselle tuo peruna-keittojuurespakaste on oiva apu. Anna kiehua kymmenisen minuuttia, lisää siivuttamasi lohifileen neljännes, keitä keitoksi. Mausta suolalla, pippurilla ja tillillä. Sait nelisen annosta keittoa.

Toisesta lohineljänneksestä teet lohipastaa. Kuulosta sipulia tai purjosilppua. Lisää lohineljännes siivutettuna, älä polta. Lisää lusikallinen jauhoja, purkillinen kermaa ja vettä. Mausta suolalla ja pippurilla ja yrteillä. Keitä lisukkeeksi pastaa. Saat kolme, neljä annosta.

Lopuista lohista voit tehdä joko lisää keittoa tai pastaa tai uunilohen uunijuureksien kera.

Yhdestä lohesta saat siten ruokaa vähän kalan koosta riippuen jopa 16 annokseen, jolloin lohen hintaosuus per annos on noin euron hujakoilla. Pasta tai vaikkapa purkki kermaa tai keittojuurekset eivät per annos tee kuin muutaman kymmenen senttiä.

Minkä lisäksi saat itsetehtyä ja laadukasta ruokaa.

Halvoista ruhonosista ei todellakaan ole vaikea tehdä ruokaa. Googlettamalla löytyy helposti ohjeita ja hauduttamalla padaksi saat aina hyvää, ilman kommervenkkejä.

Otat vaan lihanpalan, paloittelet ja paistat paistopinnan. Luuta voit paistaa hiukan, jos sellainen on mukana, älä vaan heitä roskiin. Sitten panet uunipataan, päälle vettä ja sipulisilppua, pippuria, suolaa ja pari laakerinlehteä sekä pari silputtua juuresta, mitä vain sinulla sattuu olemaan (porkkana, palsternakkaa, lanttua, juuriselleriä...) ja haudutat uunissa 150 asteessa kolme tuntia. Tämä on juuri sellainen ruoka, joka kannattaa nakata uuniin valmistumaan edellisenä iltana, ei valmistu nopeasti vaikka ei varsinaista työaikaa viekään. Vilkaiset vaan aina välillä, ettei neste ole kuivunut pois ja liha kyrvähdä kiinni pataan.

Illalla sitten otat padan pois ja jäähdytät tiskialtaassa kylmässä vedessä, että saat sen yöksi jääkaappiin. Seuraavana iltana töistä tultuasi otat sen ensitöiksesi esille, laitat uunin lämpenemään, tarkistat nestemäärän ja panet padan uudelleen uuniin. Lisukkeeksi saat samalla uuninlämmityksellä vaikkapa uuniperunoita.

Tuon hinnaksi tulee halvalla ruhonosilla ja juureksilla laskettuna semmoinen noin kaksitoista, 14 euroa, mutta isosta lihapadallisesta saa kevyesti kuusi annosta. Syötte ensin pari kertaa (lihapataa voi uudelleenlämmittää myös mikrossa, lisukkeeksi vaikka riisiä tai keitettyä perunaa), loput kannattaa pakastaa annoksina.

Ap

Vierailija
44/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori typot, siis kuullotat, ei kuulostat.... ;-)

Ap

Vierailija
45/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä reseptejä tarvitse pilkuntarkasti noudattaa, sävellä itse makusi mukaan.

Ohjeita eri lihojen valmistukseen kyllä löytyy.

Kalapuikot ja ranskalaiset on toki halpoja, mutta ravinnottomia. Itse en maksaisi tyhjästä.

Et nyt vissiin ihan ymmärtänyt... Onhan sekin säveltämistä, että jättää vaikka sulatejuuston pois, mutta siinä samalla menee maku koko ruuasta. Ja noissa liharuoissa näyttää tosiaan olevan aina sun sata eri raaka-ainetta makua antamassa. Juuri nyt yhden ruoka-annoksen hinnan pitäisi olla noin euro, ehkä joskus kaksi tai jopa kolme juhlapäivinä. Kerma tuo jo 40 senttiä lisähintaa annokselle. 

Toistan: tee isoja satseja. Ei sitä yhtä kermapurkillista kahden ihmisen annokseen kannata rötlätä, tee samalla 4-6 annos.

Ap

Vierailija
46/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun yksin, en vaan näe kauheesti järkeä siinä että kokkailisin kymmenen annosta jenkkijääkaappini pakastelootaan ja söisin niitä puoltoista viikooa putkeen. Pieniruokaiselle einekset tulee halvemmaksi.

Joo, en yhtään epäile, etteikö tuo sinulle olisi järkevä vaihtoehto. Jos ei ole pakastinta, en minäkään viitsisi tehdä isoja satseja, koska en tykkää syödä samaa ruokaa paria kertaa useammin.

Jos pakastin on käytössä, vaihtelua sen sijaan saa aika helposti.

Ap

Vierailija
47/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sä nyt tajuat, että ehdotukset ei ole välttämättä tarkoitettu juuri sinulle.

Vierailija
48/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro esimerkiksi mitä sä tänään kokkaat ruuaksi? Mulla on aina tyhjä pää kun pitäis keksiä ruokaa.

Vierailija
49/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro esimerkiksi mitä sä tänään kokkaat ruuaksi? Mulla on aina tyhjä pää kun pitäis keksiä ruokaa.

Tekee mieli mausteista ruokaa, ja minulla on jääkaapissa wokista tähteenä herkkusieniä, jotka haluan käyttää pois ennen kuin pilaantuvat.

Teen kasvisamosoja (peruna-herne-sipulitäytteellä) ja kana-purjo-sienikeittoa, semmoista inkiväärillä ja chilillä maustettua.

https://www.foodie.fi/products/702

Kanakeitto:

Silputtuja herkkusieniä kuullotetaan öljyssä, lisätään purjosilppua. Päälle kanalientä (joko itse tehtyä tai fondista), tikuksi silputtua porkkanaa, mausteeksi chilisilppua, runsaasti raastettua inkivääriä ja muutama siivutettu valkosipulinkynsi. Halutessaan voi lisätä myös lasinuudeleita.

Hintaa tulee kuutisen euroa, neljä satsia. Samosoista riittää välipalaksi seuraavaksikin päiväksi.

Ap

Vierailija
50/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

26, mahtavaa että opetat noita köksässä. Meidän lapsille ei ole asiasta puhuttu koulussa, kotona kylläkin.

En ole itse mitenkään fanaattinen tähteiden suhteen, mutta kyllä niitä on niin helppo hyödyntää, että tuhlaustahan se on heittää jämiä jatkuvasti biojätteisiin. Joskus toki menee jotain.

Eniten meillä menee niitä valmiiksi lounasannoksiksi, joita mies ja minä syömme töissä, mutta paljon hyödynnetään myös uusiin ruokiin.

Ap

Itse syön jämiä töissä, mutta myös 2 koiraa pitää huolen, että jääkaappi tulee siivotuksi ruuantähteistä ja pienistä lopuista.  :)

Vierailija
51/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. En tykkää mistään ruokakermasta, ja ottaa päähän, jos simppeliin ruokaan menee yli kymmenentä raaka-ainetta, myös kalliita ja erikoisia aineksia (joita joutuu vielä metsästämään monesta kaupasta, että löytää). Ruuan hinta nousee helposti tosi kovaksi. Arvostan helppoja, nopeita ja edullisia ohjeita, ja terveellistä perusruokaa.

Vierailija
52/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. En tykkää mistään ruokakermasta, ja ottaa päähän, jos simppeliin ruokaan menee yli kymmenentä raaka-ainetta, myös kalliita ja erikoisia aineksia (joita joutuu vielä metsästämään monesta kaupasta, että löytää). Ruuan hinta nousee helposti tosi kovaksi. Arvostan helppoja, nopeita ja edullisia ohjeita, ja terveellistä perusruokaa.

Eihän ruokakermasta tarvitsekaan pitää. Kermastahan tuo lainaamasi viestittäjä puhui.

Vierailija
53/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ruokakermasta tarvitsekaan pitää. Kermastahan tuo lainaamasi viestittäjä puhui.

No en tykkää mistään kermasta ruuissa.

Vierailija
54/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä neuvoja, joissa kerrotaan, kuinka valmistaa se yksi päivällinen edullisesti. Peruskotiruoka ON halpaa. Aina. En ole varmaan ikinä tehnyt perheelle ruokaa, jossa yhden annoksen hinnaksi tulisi yli 4 euroa.

Esimerkiksi tänään meillä syödään itsetehtyä hernekeittoa palvirouheella, ison kattilallisen hinta 1,75€.

MUTTA neljästä lapsesta kaksi ei syö hernekeittoa. Mikä tarkoittaa sitä, että syövät esim. ruisleipää lisukkeilla tms.

Illalla voi tietty keitellä vaikka puuroa, MUTTA mies syö mitä syö (lihistä, nakkeja) eikä lapsista puuroon koske kuin yksi neljästä. Kaikki muut syö siis taas esim. leipää, jogurttia, kuka mitäkin.

Mun pointti on, että isoin osa ruokabudjetista menee kaikkeen muuhun kuin siihen yhteen kotiruoka-annokseen. Ja se ettei ainakaan meidän kuuden hengen perheessä kaikki yksinkertaisesti syö niitä edullisia välipaloja ja aamupalavaihtoehtoja (munakkaita, puuroja kiisseliä).

En halua märistä mutta ärsyttää nämä iänikuiset neuvot siitä kuinka tehdään halpaa kotiruokaa, koska oikeasti, ainahan kotiruoka on halpaa.

Vierailija
55/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkki:

Saat ruokiin paljon makua ihan sillä, että kuullotat tai hieman ruskistat sipulia ja valkosipuli öljyssä tai voissa pannulla. Siis niin, että sipuli ihan ihan sellaista pehmeää ja makeaa. Sitten vielä kun tuohon lisäät kuivamausteita mielesi mukaan, siis kuullotat niitä mausteitakin öljyssä pannulla hetken, niin ruokaan saa todella paljon makua, ihan ilman kermaa ja kalliita ainesosia :)

Vierailija
56/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yks lemppari on kasviscurry

-Höyrytä tai keitä pieneksi kuutioituja kasviksia, esim itse laitan porkkana, kukkakaali, parsakaali, peruna, bataatti (kaikki käy)

-Runsaassa öljyssä kuullotetaan sipulia, valkosipulia, paprikakuutioita, chiliä, kanelia, paprikajauhetta, currya. Eli tehdään sellainen kypsä mössö. Lopuksi laitetaan blenderissä sekaisin että tulee tahnaksi.

-Paista hetki höyrytettyjä/keitettyjä kasviksia vielä pannulla, että tulee hyvänmakuista paistopintaa

-Lisää paistettujem kasvisten joukkoon tuo tahna ja itse laitan joukkoon vielä kermaa tai kookoskermaa

-Anna hautua/muhia vielä hetki, 15-13min

-Tarjoa riisin ja vaikka omatekemän pitaleivän kanssa :)

Joskus oon tehnyt tuosta kanaversion, eli ihan vaan lisännyt joukkoon vielä kanaa. Keittänyt siis ensin pitkään halpoja broilerinkoipia kasvisten seassa(muista ottaa liemi talteen, tulee taivaallinen keittopohja), niin että liha tippuu luista, pilkkonut pieneksi ja joukkoon. Tää on oikeasti tosi hyvää. Ja tän ohjeen kanssa ei oo niin justiinsa, aina on tullu hyvää vaikka on vaihdellu mausteita ja aineksia ym.

Vierailija
57/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kyllä aivan oikeassa, monissa resepteissä on lisäksi jotakin, joka kumminkaan ei ole aivan välttämätöntä. Kermaa ei ole pakko lisätä.

Toisaalta jos tekee isoja annoksia ja pakastaa osan, per annos pääsee kevyesti melkein millä tahansa arkiruokareseptillä alle kahden euron. Vaikka laittaisi niitä "lisukkeita".

Mietipä tosiaan vaikka aloituksessani mainitsemani lihamakaronilaatikko. Kahdeksan annosta saa tehtyä pussillisella kuitumakaronia, purkilla maitoa, kolmella munalla, sipulilla, mausteilla maun mukaan ja paketillisella sikanautaa. Maksaa alle kympin. Kahdeksalla kun jaat, niin hintaa siis tulee hiukan yli euron.

Tai otetaan vaikka lohiruuat. Ostat 15-20 eurolla kokonaisen lohen, pyydät perkaamaan jos et itse osaa. Pyydät perkuujätteet eli pään, pyrstön ja ruodot mukaan. Kotona pistät fileet puoliksi ja pakastat kaksi tulevaa käyttöä varten. Panet pään (leikkaa kidukset pois, jos kalakauppias ei ole jo sitä tehnyt) ja muut perkeet kiehumaan sipulisilpun, parin valkopippurin, laakerinlehden ja suolaripauksen kera. Kun on kiehunut niin, että ruodoissa olleet kalanjämät ovat irtoamassa, siiviliöi liemi talteen ja perkaa myös ne jämät pois ruodoista liemen mukaan. Pane siiviläroskat roskiin, laita liemen joukkoon vaikka valmis-peruna-keittojuurepakastepussillinen, hiukan lisää vettä. Jos olet viitseliäs, voit kuoria ja paloitella itse, mutta kiireiselle tuo peruna-keittojuurespakaste on oiva apu. Anna kiehua kymmenisen minuuttia, lisää siivuttamasi lohifileen neljännes, keitä keitoksi. Mausta suolalla, pippurilla ja tillillä. Sait nelisen annosta keittoa.

Toisesta lohineljänneksestä teet lohipastaa. Kuulosta sipulia tai purjosilppua. Lisää lohineljännes siivutettuna, älä polta. Lisää lusikallinen jauhoja, purkillinen kermaa ja vettä. Mausta suolalla ja pippurilla ja yrteillä. Keitä lisukkeeksi pastaa. Saat kolme, neljä annosta.

Lopuista lohista voit tehdä joko lisää keittoa tai pastaa tai uunilohen uunijuureksien kera.

Yhdestä lohesta saat siten ruokaa vähän kalan koosta riippuen jopa 16 annokseen, jolloin lohen hintaosuus per annos on noin euron hujakoilla. Pasta tai vaikkapa purkki kermaa tai keittojuurekset eivät per annos tee kuin muutaman kymmenen senttiä.

Minkä lisäksi saat itsetehtyä ja laadukasta ruokaa.

Halvoista ruhonosista ei todellakaan ole vaikea tehdä ruokaa. Googlettamalla löytyy helposti ohjeita ja hauduttamalla padaksi saat aina hyvää, ilman kommervenkkejä.

Otat vaan lihanpalan, paloittelet ja paistat paistopinnan. Luuta voit paistaa hiukan, jos sellainen on mukana, älä vaan heitä roskiin. Sitten panet uunipataan, päälle vettä ja sipulisilppua, pippuria, suolaa ja pari laakerinlehteä sekä pari silputtua juuresta, mitä vain sinulla sattuu olemaan (porkkana, palsternakkaa, lanttua, juuriselleriä...) ja haudutat uunissa 150 asteessa kolme tuntia. Tämä on juuri sellainen ruoka, joka kannattaa nakata uuniin valmistumaan edellisenä iltana, ei valmistu nopeasti vaikka ei varsinaista työaikaa viekään. Vilkaiset vaan aina välillä, ettei neste ole kuivunut pois ja liha kyrvähdä kiinni pataan.

Illalla sitten otat padan pois ja jäähdytät tiskialtaassa kylmässä vedessä, että saat sen yöksi jääkaappiin. Seuraavana iltana töistä tultuasi otat sen ensitöiksesi esille, laitat uunin lämpenemään, tarkistat nestemäärän ja panet padan uudelleen uuniin. Lisukkeeksi saat samalla uuninlämmityksellä vaikkapa uuniperunoita.

Tuon hinnaksi tulee halvalla ruhonosilla ja juureksilla laskettuna semmoinen noin kaksitoista, 14 euroa, mutta isosta lihapadallisesta saa kevyesti kuusi annosta. Syötte ensin pari kertaa (lihapataa voi uudelleenlämmittää myös mikrossa, lisukkeeksi vaikka riisiä tai keitettyä perunaa), loput kannattaa pakastaa annoksina.

Ap

Kiitos asiallisesta ja ystävällisestä vastauksesta. Rohkaisen mieleni ja teen jotain lihapataa, saas nähdä miten käy. Onneksi on sentään tullut joskus pata ostettua, samoin on pakasterasioita valmiina ja se pakastinkin löytyy :) 

Vierailija
58/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin miten ne selviytyjät pysyy hengissä pelkällä riisillä sillä saarella. Eikö niille tuu mitään puutoksia? Vaikken Juhanasta erityisemmin tykännytkään, se sentään älysi pyydystää rapuja.

Vierailija
59/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruhonosia ja sikanautaa -juu ei kiitos...

Vierailija
60/72 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoinen martta-ketju tämä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän