Miten pääsen eroon liian pitkään viipyvistä vieraista?
Jotkut vieraat tulevat kylään, mutteivat haluaisi millään lähteä pois. Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta koko päivän kestäville yllätysvierailuille. Miten pääsen liian pitkään viipyvistä kylävieraista eroon ajallaan ilman, että välit täysin menevät? En jaksa tätä!
Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta aina on yhtä hankalaa päästä näistä tietyistä vieraista eroon. Päällimmäinen tunne vierailun jälkeen onkin yleensä pelkkä väsymys ja koulutus siitä, että kaikki omat suunnitelmat menevät ihan uusiksi, jos nämä ihmiset sattuvat kylään "poikkeamaan".
Ennakkoon sovituista lähtöajoistakaan he eivät haluaisi pitää kiinni, jos sellaisia yrittää asettaa kyläilyn ehdoksi.
Kommentit (1164)
Sanohan heille retorinen kysymys : Koskahan vieraat olisi kotona jos heti lähtisivät.
Liian pitkään viipyville vieraille pitää sanoa, että sun pitää lähteä nyt, kun meillä/minulla alkaa muu aktiviteetti/tekeminen.
Mun veli jäi joskus yöpymään omalla ilmoituksellaan ja niin teki toinenkin veli. Jotenkin ne kuvittelee, että olen joku majoittaja tarvittaessa. En minä ole kehdannut jäädä sukulaisten riesoiksi milloinkaan.
Minun luonani ei ole käynyt ketään yli kuuteen vuoteen.
Siis mitä ihmettä? Ap on yrittänyt kaikkea, eikä vieraat ole lähteneet :D Olen ihan varma, että yksi keino on unohtunut käyttää, eli normaali vuorovaikutus. Mä sanon vieraille, että no niin kiva kun kävitte, ja nyt mun täytyy alkaa muihin hommiin, mennä nukkumaan tms. Tulkaa toistekin! IKINÄ ei ole kukaan jäänyt nurkkiin piileskelemään sen jälkeen kun olen näin sanonut :D
Vierailija kirjoitti:
Kysyt niiltä: "Pitäiskö teidän lähteä kotiin?"/"Oiskohan nyt aika lähteä kotiin?". Harva siitä suuttuu.
minä jätän nuo kysymykset konditionaalissa ja sanon lempeän päättäväisesti, että nyt teidän pitää lähteä, menen huomenna töihin. ilmoitan aikaraamin vieraat tuntien jo heidän saapuessa. muuttakaa muutamaksi vuodeksi länsi-eurooppaan asumaan. siellä oppii sanomaan suoraan, mitä tarkoittaa. ei tarvitse kierrellä eikä vihjailla, ja kaverisuhteet säilyy silti. = opetelkaa puhumaan.
Älä peitä väsymyksen merkkejä, jos alat väsyä.
Tai kun tulevat yllättäen oven taakse, niin sano heti, että "ai, tuli yllätysvieraita, olin kyllä juuri aikeissa lähteä...." ja sitten keksit minne olit aikeissa muka lähteä. Ja sitten pidät siitä kiinni ja sanot, että "ehtii tässä nyt ehkä tunnin tai korkeiintaan kaksi olla ennen sitä".
Itse saan ärsyttäviä puheluita, joissa eka lause on, että onko sulla kiire tai aikaa puhua. Jos ei vaan huvita puhua ko. hlön kanssa, niin sanon, että no ei oikeastaan juuri nyt oikein olisi, mutta mikähän on asia tai sano nyt nopeasti, mistä on kysymys. Silloin ei se toinen ainakaan jaarittele kauan.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä? Ap on yrittänyt kaikkea, eikä vieraat ole lähteneet :D Olen ihan varma, että yksi keino on unohtunut käyttää, eli normaali vuorovaikutus. Mä sanon vieraille, että no niin kiva kun kävitte, ja nyt mun täytyy alkaa muihin hommiin, mennä nukkumaan tms. Tulkaa toistekin! IKINÄ ei ole kukaan jäänyt nurkkiin piileskelemään sen jälkeen kun olen näin sanonut :D
Tätä olin tulossa ehdottamaan! Mä ainakin sanon vain, että hei, ihanaa, kun tulit käymään. Meidän perhe alkaa nyt iltapuuhiin/ xxx/ mitä ikinä. Tervetuloa taas toisen kerran!
Kaikille on mennyt ihan tällä perille. Mutta jos ei menisi, niin sanoisin uudestaan, että hei, nyt tarvitsen ihan omaa aikaa/ meidän perhe tarvitsee omaa aikaa/ nyt on aika lähteä, kiva kun kävit.
Ei siinä mitään kommervenkkejä tarvita, vaan suoraa puhetta
"Nytpä lähdetäänkin yhdessä 10 km iltalenkille."
Takki niskaan ja pidät niille ovea auki.
Sisältää riskin, että lähtevätkin sille lenkille mukaan. Siinä tapauksessa juokset edelle ja eksytät ne. (Ja nurkan ympäri kotiin.)
En lukenut ihan koko ketjua, mutta olisi kiva kuulla tällaisilta viipyjiltä, miksi he viipyvät vaikka isäntäväki antaa selkeän vihjeen tai sanoo suoraan että lähtekää, mutta ette silti lähde? Onko kyseessä todellakin joku mt-ongelma, asunnottomuus, yksin olon ahdistus vai miksi ette haluaisi mennä kotiin. Anybody?
Kyllähän jonkinlainen yhteiskunnallinen normi on, että tavalliset kahvittelut voivat kestää noin 2h, max 3h. Päivälliset ja iltajuhlat sitten vähän pidempään esim puoleen yöhön jos aloitus on vaikka klo 18. Varsinaiset ryyppäjäiset sitten tuonne aamuyölle.
Vetää kauheat jurrit ja on alasti vieraiden auton takapenkillä...
Tee kuten tuttu pappi ja kysy. Kenellä olisi ehdottaa sopivaa virttä näin lähtöhartautta varten? Yleensä siinä vaiheessa kaikki saavat itsensä liikkeelle.
Vieraille voi sanoa että sammuttaja valot lähtiessänne, me lähdetään nukkumaan 😴😁
Sanomalla suoraan, mitäs sitä kiertelemään. Totuuden kanssa pääsee paljon helpommalla.
Helppoa, käyt vaihtamassa yöpuvun päälle, alat pestä hampaita ja sammutella valoja. Luulisi ymmärtävän vihjeen.
Jepjep, mun ex appiukko todellakin meni nukkumaan jos vieraat eivät lähteneet ajoissa pois. Sen ne sitte tajus ja lähti meneen.;)
Vierailija kirjoitti:
Helppoa, käyt vaihtamassa yöpuvun päälle, alat pestä hampaita ja sammutella valoja. Luulisi ymmärtävän vihjeen.
Tämäkään ei aina toimi. Meillä eräs serkku ei kyllä ymmärrä oikein mitään vihjeitä eikä suoraakaan sanomista, on niin erikoinen tapaus .
"Taidanpa mennä nukkumaan, kun väsyttää niin paljon".
Ei se mitään jos on mukavat vieraat, mutta tylsät vähäsanaiset ,arvostelevat on ikäviä vieraita
Olisiko tästä apua? Vähennät tarjoilun laatua ja määrää ja hiljenet itse etkä ota mihinkään kantaa!
Minä en avaa ovea vieraille joita en ole kutsunut heitä, muut asiat hoituu puhelimella ym..