Miten pääsen eroon liian pitkään viipyvistä vieraista?
Jotkut vieraat tulevat kylään, mutteivat haluaisi millään lähteä pois. Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta koko päivän kestäville yllätysvierailuille. Miten pääsen liian pitkään viipyvistä kylävieraista eroon ajallaan ilman, että välit täysin menevät? En jaksa tätä!
Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta aina on yhtä hankalaa päästä näistä tietyistä vieraista eroon. Päällimmäinen tunne vierailun jälkeen onkin yleensä pelkkä väsymys ja koulutus siitä, että kaikki omat suunnitelmat menevät ihan uusiksi, jos nämä ihmiset sattuvat kylään "poikkeamaan".
Ennakkoon sovituista lähtöajoistakaan he eivät haluaisi pitää kiinni, jos sellaisia yrittää asettaa kyläilyn ehdoksi.
Kommentit (1168)
Sauna päälle ja kylpytakkia päälle ja outoa jos vielä odottelee sen aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun miehen kaveri on just tuollainen joka ei osaa lähteä pois.
Yömyöhällä haukottelin ja sanoin että väsyttää mutta tämä vaan istuu pöydässä eikä tee elettäkään lähteäkseen. Tunteja kului ja viimein mieheni sanoi että nyt lähdetään nukkumaan ja silloin tämä kaveri vähän hämmästyneenä rupesi lähtöä tekemään.
Toisen kerran tuli illalla meille jotain elektroniikka-juttua korjaamaan, työssä meni pari minuuttia ja sen jälkeen tietenkin normikuulumiset yms. vaihdettiin. Sitten kaveri istahti sohvalle ja reippasti tunnin siinä istuikin.
En pysty ymmärtämään mitä miehellä liikkuu päässä? Ehkä vain huono lukemaan sosiaalisia tilanteita?Tuossa korjaustapauksessa ymmärrän, että jää vielä joksikin aikaa. Aika tympeää on lähteä auttamaan muita ja vaivautua paikalle parin minuutin takia.
En tietenkään oleta että kaveri lähtee samantien kun työ on tehty vaan niin kuin tuossa jo kirjoitin niin normaalit kuulumiset siinä kerettiin vaihtaa ennen kuin kaveri istui sohvalle. Ja tuohon aikaan mieheni ja tämä kaveri olivat samassa työpaikkassa ja lisäksi kotiemme välimatka on alle 200 metriä, joten päivittäin miehet toisiaan näkivät.
Mitä on tässä nuo normaalit kuulumiset? Kai te ahvit edes keititte kun on tullut auttamaan?
Kerro heti kättelyssä että teillä on aikaa 1,5 tuntia vieraille, katso kelloa ja kerro
tarkka aika milloin se on kulunut. Ja sillä kellon lyömällä, varttia ennen oikeastaan, nousette ylös ja alatte siivoamaan paikkoja, ohjaatte vieraat ylös penkeistä eteiseen ja ULOS.
Jos ei toimi, niin lähdette itse ulos jolloin heidän on pakko poistua.
Suorat sanat ovat kai sinulle outo käytäntö.
Minä en jaksa enää seurustella, kiitos vierailusta ja nyt - näkemiin!
Vierailija kirjoitti:
Kerro heti kättelyssä että teillä on aikaa 1,5 tuntia vieraille, katso kelloa ja kerro
tarkka aika milloin se on kulunut. Ja sillä kellon lyömällä, varttia ennen oikeastaan, nousette ylös ja alatte siivoamaan paikkoja, ohjaatte vieraat ylös penkeistä eteiseen ja ULOS.
Jos ei toimi, niin lähdette itse ulos jolloin heidän on pakko poistua.
Suorat sanat ovat kai sinulle outo käytäntö.
Minä en jaksa enää seurustella, kiitos vierailusta ja nyt - näkemiin!
Ei ole, mutta minusta on todella ikävää, että joudun lähes aina heittämään vieraat väkisin ulos. Tämä ei ole minusta emäntänä mukavaa. Vierailut ovat tämän takia stressaavia, vaikka muuten näistä vieraista tykkäänkin.
Oletko muistanut kysyä että jos nyt lähtisitte niin milloin olisitte kotona?
Vierailija kirjoitti:
Oletko muistanut kysyä että jos nyt lähtisitte niin milloin olisitte kotona?
Milloin sinä olisit kotona jos nyt lähtisit? Alkaa rasittamaan tämä trollaamisesi täällä. Etkö mitään uutta juttua keksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voi sanoa ihan suoraan, miten tunnet ja mitä haluat? Se on sentään sinun kotisi.
Sanon, että haluamme ehtiä hoitaa asioita ja rauhoittua omassa rauhassa. Ongelma on se, että viesti ei mene perille. Vieraat alkavat väittää vastaan, jotteivät joutuisi lähtemään.
-No jopas - kello onkin jo noin paljon. -kyllä mun nyt täytyy saada hoidettua XX ja sitten vielä rauhoittua hetken. Teidän täytyykin nyt sitten lähteä, kiva kun kävitte.
-Ei me mihinkään lähdetä.
- Minun pitää saada olla yksin, kun teen tuon xx. Oli kiva kun kävitte, mutta nyt teidän pitää lähteä.
- Ei me mihinkään lähdetä.
Siis voiko joku todella kieltäytyä lähtemästä?
Höh,no ei tietenkään noin suoraviivaisesti. Mutta voi sanoa että selvä,mepäs alamme tehdä lähtöä ihan kohta...juu mepäs lähdemme ihan pian..noniin lapset aletaas tekeen lähtöä...nohnoh,nyt aletaan lähtemään..lapseeet.. ja tässä voi mennä vaikka 3 tuntia. Välillä aina unohdutaan puuhailemaan tai juttelemaan jostain muusta ja lähtö "unohtuu".
Minä keksin talvella ratkaisuksi tuohon, että autan pukemisessa. Siinä kohtaa kun se toppahalarissa seisova pienin huutaa ovella, että mennään jo ja nykii äitiä hihasta niin ne lähtee aika nopeasti koko pesue. Noin 5min se on pisimmillään eteisessä huudellut, että äiti mennään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama ongelma meillä! Meillä ”piipahtaa” jatkuvasti kaveriperheitä ja serkkuja ja muita, joille on varmaan kymmeniä kertoja painotettu, että ovat kyllä lämpimästi tervetulleita käymään esim arkisin, mutta meillä lapset menevät nukkumaan klo 20 ja ihan viimeistään siihen mennessä on lähdettävä kotiin. Mutta kun ei. Nämä samat ihmiset pitää melkeinpä heittää ulos talosta kun ystävälliset vihjailut ja muistutukset eivät mene perille. Juuri pari päivää sitten sanoin vieraille klo 19.30, että nyt meidän lapsilla on aika mennä kylpyyn ja iltapalalle ja nukkumaan. Että nähdään sitten taas vaikka ensi viikolla joku päivä. Vein lapset pesulle ja sieltä tultuamme nämä vieraat olivat antaneet omien lastensa aloittaa legonrakennuksen lasten huoneessa. Kun ”ei heillä ole niin kiire kotiin kun heidän lapsensa eivät ole päiväkodissa eikä tarvitse aamulla herättää - laita ihan rauhassa vaan teidän lapset sänkyyn”. No milläs laitat kun toiset samanikäiset lapset leikkivät samassa huoneessa. Aika harva lapsi malttaa rauhoittua nukkumaan kun on leikkikaverit paikalla. Vasta kun kolmannen kerran sanoin että tämän päivän vierailut on nyt vierailtu, alkoivat pikkuhiljaa tehdä lähtöä, silti siinä kesti vielä lähemmäs tunnin kun piti tehdä sitä ja tätä. Ja asuvat siis parin kilometrin päässä.
Alat itsekin riisumaan, sammutat valot, ja menet nukkumaan. Eiköhän siitä ymmärrä, toivottavasti.
Minullakin on tämä ongelma! Sanon vieraille, että kotini täytyy lasten takia viikonloppuisinkin rauhoittaa kello 23.00, mutta eivät siltikään ymmärrä lähteä! Nyt yksi ystäväni on tulossa yökylään ja kun jo valmiiksi tiedän, että hän jäisi roikkumaan toiseksikin yöksi, jouduin nyt keksimällä keksimään menon, jonne lähden, jotta kaverikin lähtee. Lisäksi minulla on sairaus, joka vaatii tarkkaa unirytmiä ja tarvitsen unta 10 tuntia ja nukkumaanmenoa viimeistään 23.30. Muuten en ehdi nukkua tarpeeksi ja olen koko seuraavan päivän väsynyt. Lisäksi vieraat haluavat lainata tietokonettani, joka vetelee viimeisiään ja saavat koneen tilttiin. Ehkä minun luona on sitten niin kivaa?? En ymmärrä, itsellä aina automaattisesti sisäänrakennettu, että vierailulla olkaa 2-3 tuntia, ellei erikseen ole sovittu. Voi huoh, auttakaa mua!!
Ap olet onnekas
Nyt tuppervaarat ja dildot pöydälle.
Kerrot että tuttavasi ovat onnekkaita, heillä on mahdollisuus ostaa halvalla.
Hoida myös osamaksumahdollisuus, kukaan ei poistu enenkuin on ostettu tuotteita väh 20eur henkilö.
Monelta olisitte kotona jos nyt lähtisitte
Vierailija kirjoitti:
Ehdit ensin! Olisin ehdottanut samaa kysymystä :)
Möin jotain facebookin kirppiksellä ja odottelin puolituttua hakijaa käyväksi. Yllätys oli suuri, kun saapui sisälle koko perheensä kanssa ja levittäytyivät ympäri taloa. Onneksi ei tullut ongelmaa saada heitä pois, huomasivat varmaan ilmeestäni että menkää pois.
Sama viipyily koskee ihan uussukulaisiakin. Varsinkin uusperheessä puolison aikuiset lapset tulevat syömään ja odottavat täyttä palvelua 4-6 tunnin ajan, mitä aiemmin on tietysti jo hoidettu siivoamiset ja kaupassakäynnit ja ruoanvalmistus ja ehkä leivottukin kahville. Ei hirveästi ole ymmärrystä näille käynneille. Omalle jo aikuistuneelle lapselleni annoin neuvoksi, että kun menee vaikka kavereille, ei olisi kuin kaksi tuntia. Silloin on itsenkin helpompi lähteä. Jos taas jää paikoilleen, alkaa kummasti sohvan pohjalla laiskottaa ja tuntuu työläältä lähteä kotiin.
Kysy vaikka, et: "Moneltako oisitte kotona, jos nyt lähtisitte?" xD toimii!
Laita vieraasi tekemään jotain. Älä kata kaikkea valmiiksi, vaan esimerkiksi tarjottimelle astiat, josta kukin voi ottaa. Laita vain yhtä lajia tarjolle ja leikkaa sekin tarjottava pieniin osiin. Nälkä porsaat kotiin ajaa. Heh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiks voi vaan sanoa: "Kiitos kun kävitte, oli mukava nähdä! Nyt mun täytyy valitettavasti olla vähän huono emäntä ja pyytää teitä lähtemään, koska mulla on muuta suunniteltua tekemistä." Sit suunnaks eteinen ja alat aukoa kaappeja ja kaivella vieraiden takkeja ja kenkiä esille. Jos ei mitään tapahdu, niin uudestaan: "Mulla on oikeasti menoa, mut täytyy lähteä nyt. Eiköhän lähdetä kaikki samalla ovenavauksella." Harva kieltäytyy kahdesti.
Kiva sinulle. Omat vieraani ilmoittaisivat jäävänsä meille ja lähtevänsä pois omia aikojaan, sitten kun sopiva bussi tulee yms.
Tuohon on ratkaisuna: "Ette te oikein voi jäädä, koska ulko-ovi laitetaan lukkoon avaimella, eikä mulla ole ylimääräistä vara-avainta, minkä voisin teille jättää. Siellon kiva ilma, tossa on lähellä puisto, missä kannattaa käydä kävelyllä bussia odotellessa."
Tarjoa itseleipomaasi piimävuokakakkua
Lisäksi oikein vahvaa kahvia
kyllä lähtee
Vierailija kirjoitti:
Ängen sinun luoksesi enkä lähde koskaan pois, vaikka miten tuota hokisit.
Okei, tämän ketjun myötä olen vakuuttunut siitä, että ihmisten huonot sosiaaliset taidot ovat paljon yleisempi ilmiö tässä maassa kuin mitä olen koskaan osannut ajatella. Mikä tähän oikein auttaisi? Pitäisikö kouluissa ja työpaikoilla käynnistää tapakasvatuksen kursseja?