Miten pääsen eroon liian pitkään viipyvistä vieraista?
Jotkut vieraat tulevat kylään, mutteivat haluaisi millään lähteä pois. Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta koko päivän kestäville yllätysvierailuille. Miten pääsen liian pitkään viipyvistä kylävieraista eroon ajallaan ilman, että välit täysin menevät? En jaksa tätä!
Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta aina on yhtä hankalaa päästä näistä tietyistä vieraista eroon. Päällimmäinen tunne vierailun jälkeen onkin yleensä pelkkä väsymys ja koulutus siitä, että kaikki omat suunnitelmat menevät ihan uusiksi, jos nämä ihmiset sattuvat kylään "poikkeamaan".
Ennakkoon sovituista lähtöajoistakaan he eivät haluaisi pitää kiinni, jos sellaisia yrittää asettaa kyläilyn ehdoksi.
Kommentit (1164)
Muutama perusvarma kikka lähinnä perheelliselle miehelle.
Diaprojektori esiin ja alatte katsoon 80-luvun matkakuvia. Tällä saa yleensä vaimon ja lapsetkin pois häiritsemästä.
Äänekäs kuiskuttelu viereisestä huoneesta: "joko ne meni", "onpas ne kauan", "sun sukulaisia ne on, mee sanoon että lähtevät"
Aloittaa vaimon kanssa kiihkeän suutelun vieraiden vieressä. Jos se ei riitä, niin siirtyy makuukammarin puolelle jatkamaan. Tuskin on ketään paikalla kun palaa.
Voi myös aloittaa ryyppäämisen vieras isännän kanssa. Siinä kohtaa yleensä aletaan kiirellä ja kiukulla lähteen hameväen toimesta. Ja jos muutaman siivun on jo ehtinyt ottaan niin saa taas olla itsekin rauhassa lopun iltaa.
Lähetä vieraat 60km päähän niihin mökkirippijuhliin, joihin ei oikein ollut tulijoita (myös palstalla tuskailtua).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun yksi sukulaispariskunta ei suostunut lähtemään kotiin, vaikka me mentiin miehen kanssa jo makuuhuoneeseen nukkumaan ja kello oli jotain 1 yöllä. Miehellä aamuvuoro seuraavana päivänä, josta heille kerroimme, mutta ei. Menimme sitten nukkumaan. Sitten lähtivät.
Mitähän tuolla oikein on tapahtunut. Eivät suostuneet lähtemään, vaikka mentiin nukkumaan. Mentiin nukkumaan, sitten lähtivät.
Monessa tapauksessa taitaa olla niin, että isäntäväki antaa lieviä viittauksia siitä, että olisi kotiinlähdön aika, mutta ei osaa sanoa asiaa suoraan. Ja sitten itketään täällä.
Voisin kuvitella, että näin kävisi yhden ystäväni kanssa. Seurustelisi mukavia ja yhtäkkiä vain katoaisi toiseen huoneeseen nukkumaan mitään ilmoittamatta. Jostain olisi pitänyt vain telepaattisesti tietää että on lähdön aika 😂
En ymmärrä miksi niin monet suosittelevat tuota "jos lähtisit nyt, moneltako olisit kotona". Mielestäni ihan käsittämätön kysymys, eikä tuota välttämättä ymmärtäisi lähtövihjaukseksi jos ei ennestään tietäisi.
Itse inhoan näitä vihjausleikkejä joissa kumpikaan, vieras tai vierailtava, ei halua pahoittaa toisen mieltä ja sitten vaan arvaillaan mitä se toinen nyt oikeasti haluaa. Pakenen paikalta tökerösti mahdollisimman pian 😁
Jos lähtisit nyt, niin monelta oisit kotona?
Ja tämäkö ei herätä joissakin ihmisissä ajatusta että haluaakohan nuo mun lähtevän?No ei herätä. Se kuulostaa vain typerältä vitsiltä - ei kai kukaan noin hölmösti sanoisi, jos tosissaan on sitä mieltä, että vierailu on kestänyt jo liian kauan?
Sinut ilmeisesti pitää vain heittää niska-perse- otteella ovesta ulos tavaroinesi. Ellei joku tajua mistään mitään, niin eiväthän sille muut mitään voi.
Sulla ei taida oikein olla sosiaalista silmää?
Taidat itse olla sosiaalinen puusilmä ellei sinusta pääse eroon kuin väkipakolla ajamalla ovesta ulos.
Ei ole ongelmaa, höpönassu. Ei tulisi mieleenkään kertoa noita typeriä ”koskas vieraat olis kotona” vitsejä kellekään. On vaikea uskoa, että joku puhuu sellaisia oikeasti - ei minun tuttavapiirissäni. Joko meillä on hyvin erilainen ystäväpiiri tai sitten vain sinä itse käytät tuollaisia ”vihjeitä”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun yksi sukulaispariskunta ei suostunut lähtemään kotiin, vaikka me mentiin miehen kanssa jo makuuhuoneeseen nukkumaan ja kello oli jotain 1 yöllä. Miehellä aamuvuoro seuraavana päivänä, josta heille kerroimme, mutta ei. Menimme sitten nukkumaan. Sitten lähtivät.
Mitähän tuolla oikein on tapahtunut. Eivät suostuneet lähtemään, vaikka mentiin nukkumaan. Mentiin nukkumaan, sitten lähtivät.
Monessa tapauksessa taitaa olla niin, että isäntäväki antaa lieviä viittauksia siitä, että olisi kotiinlähdön aika, mutta ei osaa sanoa asiaa suoraan. Ja sitten itketään täällä.
Voisin kuvitella, että näin kävisi yhden ystäväni kanssa. Seurustelisi mukavia ja yhtäkkiä vain katoaisi toiseen huoneeseen nukkumaan mitään ilmoittamatta. Jostain olisi pitänyt vain telepaattisesti tietää että on lähdön aika 😂
En ymmärrä miksi niin monet suosittelevat tuota "jos lähtisit nyt, moneltako olisit kotona". Mielestäni ihan käsittämätön kysymys, eikä tuota välttämättä ymmärtäisi lähtövihjaukseksi jos ei ennestään tietäisi.
Itse inhoan näitä vihjausleikkejä joissa kumpikaan, vieras tai vierailtava, ei halua pahoittaa toisen mieltä ja sitten vaan arvaillaan mitä se toinen nyt oikeasti haluaa. Pakenen paikalta tökerösti mahdollisimman pian 😁
Ja tämäkö ei herätä joissakin ihmisissä ajatusta että haluaakohan nuo mun lähtevän?No ei herätä. Se kuulostaa vain typerältä vitsiltä - ei kai kukaan noin hölmösti sanoisi, jos tosissaan on sitä mieltä, että vierailu on kestänyt jo liian kauan?
Sinut ilmeisesti pitää vain heittää niska-perse- otteella ovesta ulos tavaroinesi. Ellei joku tajua mistään mitään, niin eiväthän sille muut mitään voi.
Taidat itse olla sosiaalinen puusilmä ellei sinusta pääse eroon kuin väkipakolla ajamalla ovesta ulos.
Ei ole ongelmaa, höpönassu. Ei tulisi mieleenkään kertoa noita typeriä ”koskas vieraat olis kotona” vitsejä kellekään. On vaikea uskoa, että joku puhuu sellaisia oikeasti - ei minun tuttavapiirissäni. Joko meillä on hyvin erilainen ystäväpiiri tai sitten vain sinä itse käytät tuollaisia ”vihjeitä”.
En ole sinun höpönassusi. Tuollaisia lässyttäjiä ei meillä katsella.
Pitempiaikaisten kamat kerätään heidän puolestaan kassiin ja kassit ja ulkovaatteensa nostetaan pihalle.
Jos on talvi, niin lyhempiaikaisten (...mutta liian sitkeiden) päällyspalttoot, hatut, huivit ja kengät heitetään ulko-ovesta hangelle tuulettumaan ja pyydetään vieraita hakemaan ne lähtiessään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole sinun höpönassusi. Tuollaisia lässyttäjiä ei meillä katsella.
Et minun höpönassuni, mutta höpönassu silti. Ei voi ottaa vakavasti.
Osta muovinen luuranko jolla pelottelet ne vieraat pois kotoasi. :)
Helppoa, ette päästä sisään tuollaisia vieraita
Aina en avaa vieraille ovea vaan olen hiljaa kunnes poistuvat.
Haluan nuo teidän vieraat, meillä kun ei käy koskaan ketään.
Valojen sammuttaminen (ja nyt kesällä pimennysverhojen vetäminen) luulisi riittävän vihjeeksi, kun huutaa samalla, että "valomerkki". Jos joku kaipaa suoraa puhetta, kun ei osaa/halua lukea vihjailuja, niin anna sitä sille.
Osta sohva, jossa on pyörät alla. Sitten, kun mitta tulee täyteen niin työnnät ne ulos.
Luulin että tällaiset vieraat on urbaani legenda.
Kunnes miehen työkaverin piti eilen piipahtaa pikaisesti hakemaan jotain kun oli matkalla jonnekkin.
Toikin koko perheensä, mukaan lukien vastasyntyneen lapsensa ja änkivät väkisin sisälle. Tein siinä ruokaa jo kun nämä levittäytyivät pitkin kämppää, minä en erityisemmin pidä lapsista enkä varsinkaan vauvoista jota ei toki huomioitu millään tavalla. Siinä vaihdettiin vaippaa sohvalla, lapsi rääkyi, ja löi päänsä ikkunalautaan jota piti päivitellä moneen otteeseen- meidän lapsiin tottumattomat koirat häärivät siinä ihan ihmeissään ja koko show oli ihan kaaos. Eivät vaan yksinkertaisesti ymmärtäneet lähteä vaikka otin ruoan jo uunista ja ruokittiin koirat.
Miehen oli pakko sanoa et me aletaan nyt syödä että voisitteko lähteä... todella, todella noloa.
Miten ihmeessä jotkut ovat aivan immuuneja sille että toisilla on hyvin vaivaantunut olo?
Mun miehen kaveri on just tuollainen joka ei osaa lähteä pois.
Yömyöhällä haukottelin ja sanoin että väsyttää mutta tämä vaan istuu pöydässä eikä tee elettäkään lähteäkseen. Tunteja kului ja viimein mieheni sanoi että nyt lähdetään nukkumaan ja silloin tämä kaveri vähän hämmästyneenä rupesi lähtöä tekemään.
Toisen kerran tuli illalla meille jotain elektroniikka-juttua korjaamaan, työssä meni pari minuuttia ja sen jälkeen tietenkin normikuulumiset yms. vaihdettiin. Sitten kaveri istahti sohvalle ja reippasti tunnin siinä istuikin.
En pysty ymmärtämään mitä miehellä liikkuu päässä? Ehkä vain huono lukemaan sosiaalisia tilanteita?
Mä olin lapsena tuollainen ihminen. Kotona oli aina hiljaista, hämärää, yksinäistä ja kalseaa. Mulla oli aika vähän leluja eikä yleensä mitään uusinta. Vanhemmat tissutteli töiden jälkeen ja nukahti alkuillasta sohvaan, ruokaa kyllä oli mutta sen maukkaudesta ei mitään takeita. Koiranpaskat ja -kuset usein vastassa lattialla kun kotiin tuli. Kavereilla taas oli aina niin kodikasta, lämmintä, valoisaa, hyvä ruoan tuoksu, puhdasta, kivoja leluja ja elokuvia, koko perhe valveilla ja puuhailemassa jotain. Kotiin lähteminen tuntui tosi vaikealta, ja vitkuttelin usein oikeasti siihen asti, että kaverin vanhemmat tuli sanomaan, että nyt sun täytyy lähteä ja suunnilleen talutti ovelle. Varsinkin vanhempana tajusin kyllä ne vihjailutkin, mutta... lähteminen tuntui vaan niin pahalta.
Sit mun yhdellä tuttavaperheellä on nykyään riesanaan tuollainen mökkinaapuri. Se on yksinäinen siellä mökillään, ja voi olla että sitä ahdistaa/pelottaa olla öitä yksin metsän keskellä. Sen ratkaisu on tulla alkuillasta naapurimökille ja sit se ei lähde kulumallakaan. Tän tyypin huippuihin kuuluu esim. se, että se tuli yhdeltä yöllä pihaan, havaitsi että mökki on pimeenä ja ovet lukossa, lapsiperhe jo nukkumassa. Joten mitä tekee hän? No alkaa tietenkin koputella vanhempien makkarin ikkunaan ja jatkaa niin kauan että joku sieltä herää ja tulee istumaan sen kanssa kuistille yötä viettämään... Toin lihoja, nyt hei grilli kuumenemaan!
AP:n pitäisi kysyä että jos nyt lähtisitte niin milloin olisitte kotona.
Miten ihmeessä voi olla niin vaikeaa vain ystävällisesti sanoa "mun pitää pyytää nyt teitä lähtemään, meillä on nyt lasten nukuttamisaika alkamassa/menemme nukkumaan tai mikä sitten on syynä. Tätä ihmettelen suomalaisissa; meitä pidetään niin rehellisinä ja aitoina, mutta sitten ei uskalleta sanoa ihan normaalia asiaa, kuin pyytää vieraita lähtemään. Jos ystävyys ei sitä kestä (vierailijoita tarkoitan), niin eipä siinä sitten paljoa menetä. Tämäkin ketju on täynnä typeriä "älä avaa ovea" -neuvoista valehtele sit- ja tätä neuvoihin.
Voisko joku tulla vielä muutaman kerran kirjoittamaan, että ap:n kannattaisi sanoa vieraille, että milloin olisitte kotona, jos nyt lähtisitte?
Juntit tulee innoissaan hokemaan ketjuun jotain ikivanhaa mukanokkelaa paskaa sanontaa.
Parit niksit kirjoitti:
Kysy että voisinko keittää lähtökahvit?
Toinen varma on tulla hammasharja suussa ihan kuin ei mitään..olohuoneeseen ja harjailla hampaitaan, muka vaivautuneesti.
Harvinaisen p*skoja vinkkejä. Alkaa nyt vielä kahveja keittää vieraalle, jonka olisi jo halunnut lähtevän. Tai alkaa pitää jotain hammaspesuteatteria.
No sitten vaan lähdet ja jätät vieraat keskenään istuskelemaan.