Miten pääsen eroon liian pitkään viipyvistä vieraista?
Jotkut vieraat tulevat kylään, mutteivat haluaisi millään lähteä pois. Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta koko päivän kestäville yllätysvierailuille. Miten pääsen liian pitkään viipyvistä kylävieraista eroon ajallaan ilman, että välit täysin menevät? En jaksa tätä!
Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta aina on yhtä hankalaa päästä näistä tietyistä vieraista eroon. Päällimmäinen tunne vierailun jälkeen onkin yleensä pelkkä väsymys ja koulutus siitä, että kaikki omat suunnitelmat menevät ihan uusiksi, jos nämä ihmiset sattuvat kylään "poikkeamaan".
Ennakkoon sovituista lähtöajoistakaan he eivät haluaisi pitää kiinni, jos sellaisia yrittää asettaa kyläilyn ehdoksi.
Kommentit (1164)
Vierailija kirjoitti:
Parit niksit kirjoitti:
Kysy että voisinko keittää lähtökahvit?
Toinen varma on tulla hammasharja suussa ihan kuin ei mitään..olohuoneeseen ja harjailla hampaitaan, muka vaivautuneesti.Harvinaisen p*skoja vinkkejä. Alkaa nyt vielä kahveja keittää vieraalle, jonka olisi jo halunnut lähtevän. Tai alkaa pitää jotain hammaspesuteatteria.
No älä. Kahveja kun alkaa keitellä niin sehän nollaa sen koko tilanteen, vieraat katsoo että ai kiva, ei tämä vierailu vielä lopukaan. Sitten kun niitä kahveja on se tunti-puolitoista juotu, koko lähtövihjailun saa aloittaa alusta.
Ei ole ongelma... Kukaan ei juuri koskaan käy... Ja jos käy, niin ei kauaa ole. Enkä tiedä mistä johtuu. En ole sen kummempi vieraan isäntä kuin muutkaan, missä olen käynyt. Juttua riittää ja puhutaan avatessa pitkäänkin niitä näitä, mutta vierraillessa on hyvä, jos ehtii kahvit keittää...
Oma lajinsa ovenkahvassa roikkujat. Ovat aivan juuri lähtemäisillään, pitävät kättä ovenkahvassa, mutta eivät malta lopettaa juttuaan. Ja sitten vielä tulee yksi juttu mieleen...
Näin voi jatkua tunninkin.
Kysyitkö sen vanhan viisauden että jos vieraat lähtisi nyt niin milloin olisitte kotona?
Eiks voi vaan sanoa: "Kiitos kun kävitte, oli mukava nähdä! Nyt mun täytyy valitettavasti olla vähän huono emäntä ja pyytää teitä lähtemään, koska mulla on muuta suunniteltua tekemistä." Sit suunnaks eteinen ja alat aukoa kaappeja ja kaivella vieraiden takkeja ja kenkiä esille. Jos ei mitään tapahdu, niin uudestaan: "Mulla on oikeasti menoa, mut täytyy lähteä nyt. Eiköhän lähdetä kaikki samalla ovenavauksella." Harva kieltäytyy kahdesti.
Vierailija kirjoitti:
Eiks voi vaan sanoa: "Kiitos kun kävitte, oli mukava nähdä! Nyt mun täytyy valitettavasti olla vähän huono emäntä ja pyytää teitä lähtemään, koska mulla on muuta suunniteltua tekemistä." Sit suunnaks eteinen ja alat aukoa kaappeja ja kaivella vieraiden takkeja ja kenkiä esille. Jos ei mitään tapahdu, niin uudestaan: "Mulla on oikeasti menoa, mut täytyy lähteä nyt. Eiköhän lähdetä kaikki samalla ovenavauksella." Harva kieltäytyy kahdesti.
Kiva sinulle. Omat vieraani ilmoittaisivat jäävänsä meille ja lähtevänsä pois omia aikojaan, sitten kun sopiva bussi tulee yms.
Käsket vieraiden painua v.ittuun
Älä päästä sisään. Sanot, ettei nyt valitettavasti kyläily sovi ja ovi kiinni. Viestiä perään, että sovitaan joskus paremmalla ajalla uusi vierailuajankohta. Jos tulevat uudestaan yllättäen, niin sama kuvio joka kerta.
Vierailija kirjoitti:
Mun miehen kaveri on just tuollainen joka ei osaa lähteä pois.
Yömyöhällä haukottelin ja sanoin että väsyttää mutta tämä vaan istuu pöydässä eikä tee elettäkään lähteäkseen. Tunteja kului ja viimein mieheni sanoi että nyt lähdetään nukkumaan ja silloin tämä kaveri vähän hämmästyneenä rupesi lähtöä tekemään.
Toisen kerran tuli illalla meille jotain elektroniikka-juttua korjaamaan, työssä meni pari minuuttia ja sen jälkeen tietenkin normikuulumiset yms. vaihdettiin. Sitten kaveri istahti sohvalle ja reippasti tunnin siinä istuikin.
En pysty ymmärtämään mitä miehellä liikkuu päässä? Ehkä vain huono lukemaan sosiaalisia tilanteita?
Tuossa korjaustapauksessa ymmärrän, että jää vielä joksikin aikaa. Aika tympeää on lähteä auttamaan muita ja vaivautua paikalle parin minuutin takia.
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku tulla vielä muutaman kerran kirjoittamaan, että ap:n kannattaisi sanoa vieraille, että milloin olisitte kotona, jos nyt lähtisitte?
Juntit tulee innoissaan hokemaan ketjuun jotain ikivanhaa mukanokkelaa paskaa sanontaa.
ap:n kannattaisi sanoa vieraille, että milloin olisitte kotona, jos nyt lähtisitte?
Vierailija kirjoitti:
Kaiva esiin Raamattu ja virsikirja ja sano, että "rukoillaan nyt läksiäisiksi, jotta teidän matkanne olisi turvallinen".
Koraani ja esim. Harekrisna kirja käy myös jos ovat kristittyjä keität kahvia tai teetä jotka maustat chilillä ja tapascolla ja alat suu vaahdossa jatkuvalla syötöllä puhua kuinka löysit taivaskanavat ja muista kysellä liian henkilökohtaisesti kaikesta.
Tuskin vaivaavat enää ja jos niin kirjat esiin kaapista joka kerta nopeammin.
Koska olisitte kotona kos nyt lähtisitte?
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä voi olla niin vaikeaa vain ystävällisesti sanoa "mun pitää pyytää nyt teitä lähtemään, meillä on nyt lasten nukuttamisaika alkamassa/menemme nukkumaan tai mikä sitten on syynä. Tätä ihmettelen suomalaisissa; meitä pidetään niin rehellisinä ja aitoina, mutta sitten ei uskalleta sanoa ihan normaalia asiaa, kuin pyytää vieraita lähtemään. Jos ystävyys ei sitä kestä (vierailijoita tarkoitan), niin eipä siinä sitten paljoa menetä. Tämäkin ketju on täynnä typeriä "älä avaa ovea" -neuvoista valehtele sit- ja tätä neuvoihin.
On todella kohtelias ja hienotapainen sitten ystäväpiiri. On harvinaista totta kai, riippuu isäntäväestä, tällaisiakin on joita ei saa millään ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä voi olla niin vaikeaa vain ystävällisesti sanoa "mun pitää pyytää nyt teitä lähtemään, meillä on nyt lasten nukuttamisaika alkamassa/menemme nukkumaan tai mikä sitten on syynä. Tätä ihmettelen suomalaisissa; meitä pidetään niin rehellisinä ja aitoina, mutta sitten ei uskalleta sanoa ihan normaalia asiaa, kuin pyytää vieraita lähtemään. Jos ystävyys ei sitä kestä (vierailijoita tarkoitan), niin eipä siinä sitten paljoa menetä. Tämäkin ketju on täynnä typeriä "älä avaa ovea" -neuvoista valehtele sit- ja tätä neuvoihin.
On todella kohtelias ja hienotapainen sitten ystäväpiiri. On harvinaista totta kai, riippuu isäntäväestä, tällaisiakin on joita ei saa millään ulos.
Väitän, että jokainen vieras lähtee, kun isäntäväki sanoo, että nyt on aika lähteä. Ne on näiden lähtökahvien keittelijöiden vieraat, jotka eivät ymmärrä lähteä. Puhukaa suoraan, se on paljon kohteliaampaa kuin vihjailu ja silmienpyöritys.
Meidän ukilla oli tapana sanoa: jos vieraat lähtisi nyt niin milloin olisitte kotona?
Vierailija kirjoitti:
Meidän ukilla oli tapana sanoa: jos vieraat lähtisi nyt niin milloin olisitte kotona?
Lopettakaa nyt oikeasti tämän ääliömäisen letkautuksen hakeminen! Se on toistunut tässä ketjussa jo vähintään 50 kertaa, ja se ei ole nokkela tai hauska tapa saada ketään lähtemään, vaan pelkästään täysin idioottimainen sanonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun miehen kaveri on just tuollainen joka ei osaa lähteä pois.
Yömyöhällä haukottelin ja sanoin että väsyttää mutta tämä vaan istuu pöydässä eikä tee elettäkään lähteäkseen. Tunteja kului ja viimein mieheni sanoi että nyt lähdetään nukkumaan ja silloin tämä kaveri vähän hämmästyneenä rupesi lähtöä tekemään.
Toisen kerran tuli illalla meille jotain elektroniikka-juttua korjaamaan, työssä meni pari minuuttia ja sen jälkeen tietenkin normikuulumiset yms. vaihdettiin. Sitten kaveri istahti sohvalle ja reippasti tunnin siinä istuikin.
En pysty ymmärtämään mitä miehellä liikkuu päässä? Ehkä vain huono lukemaan sosiaalisia tilanteita?Tuossa korjaustapauksessa ymmärrän, että jää vielä joksikin aikaa. Aika tympeää on lähteä auttamaan muita ja vaivautua paikalle parin minuutin takia.
En tietenkään oleta että kaveri lähtee samantien kun työ on tehty vaan niin kuin tuossa jo kirjoitin niin normaalit kuulumiset siinä kerettiin vaihtaa ennen kuin kaveri istui sohvalle. Ja tuohon aikaan mieheni ja tämä kaveri olivat samassa työpaikkassa ja lisäksi kotiemme välimatka on alle 200 metriä, joten päivittäin miehet toisiaan näkivät.
Ihan vinkiksi, ap:n kannattaisi kysyä vierailtaan: jos vieraat lähtisi nyt niin milloin olisitte kotona?
Vierailija kirjoitti:
Ihan vinkiksi, ap:n kannattaisi kysyä vierailtaan: jos vieraat lähtisi nyt niin milloin olisitte kotona?
Joko tää oli kahdessadas tämän hassunhauskan läpän toisto... Niin hauskasesti sanottu, ei ole kukaan varmaan ikänään kuullutkaan... Huoh.
:D