Miten pääsen eroon liian pitkään viipyvistä vieraista?
Jotkut vieraat tulevat kylään, mutteivat haluaisi millään lähteä pois. Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta koko päivän kestäville yllätysvierailuille. Miten pääsen liian pitkään viipyvistä kylävieraista eroon ajallaan ilman, että välit täysin menevät? En jaksa tätä!
Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta aina on yhtä hankalaa päästä näistä tietyistä vieraista eroon. Päällimmäinen tunne vierailun jälkeen onkin yleensä pelkkä väsymys ja koulutus siitä, että kaikki omat suunnitelmat menevät ihan uusiksi, jos nämä ihmiset sattuvat kylään "poikkeamaan".
Ennakkoon sovituista lähtöajoistakaan he eivät haluaisi pitää kiinni, jos sellaisia yrittää asettaa kyläilyn ehdoksi.
Kommentit (1164)
Riippuu siitä ketä vieraat ovat. Jos ovat sukulaisia ja lapsiperhe, on varmaan tapana tarjota ehkä ruokaakin.
Jos on vieraampi niin helpompi päästä eroon vain kahvit tarjoamalla ja sanomalla että nyt minun/meidän pitää lähteä on menoa. Pitää ruveta valmistautumaan (vaikka ei lähtisi oikeasti mihinkään) ja sanoo että nähdään taas joskus ja antaa takin vieraalle.
Tämä sukulais-lapsiperhe pitää oikein sitten ajatella, en tiedä, jos eivät itse älyä.
Osta lapsille nokkahuilut ja sanot "Nyt alkaa lasten nokkahuiluharkat täällä kotona". Varmasti lähtevät siinä melussa.
Puoliso voi kysyä toiselta vaikka että "moneenkos meet aamulla töihin" ja siihen sitten itse vastailla moneltako pitää herätä.
Se on vihjailua ja voi auttaa.
En päästäisi sisälle tuollaisia takiaisia vaikka olisivat kuinka mukavia.
Vierailija kirjoitti:
Puoliso voi kysyä toiselta vaikka että "moneenkos meet aamulla töihin" ja siihen sitten itse vastailla moneltako pitää herätä.
Se on vihjailua ja voi auttaa.
No ohhoh! Jos ei ole tehonnut ne sadat syyt, joita täällä on jo 24 sivua ehdotettu, niin miten nyt näin hienovarainen vinkki menisi perille?
Uskokaa jo, ei mitään vinkkejä, ei nokkahuilukonsertteja, ei tai uhkailuja. Yksinkertainen lause: Nyt teidän pitää lähteä., Piste. Eikä tarvitse edes perustella.
Moneltakohan olisitte kotona jos nyt lähtisitte? Voi olla, että joku jo laittanut saman, kun en koko ketjua lukenut 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vihjailua ja voi auttaa.No ohhoh! Jos ei ole tehonnut ne sadat syyt, joita täällä on jo 24 sivua ehdotettu, niin miten nyt näin hienovarainen vinkki menisi perille?
Uskokaa jo, ei mitään vinkkejä, ei nokkahuilukonsertteja, ei tai uhkailuja. Yksinkertainen lause: Nyt teidän pitää lähteä., Piste. Eikä tarvitse edes perustella.
Pitää käyttää tuota seuraavan kerran. Mitään menetettävää ei ole. Olen kuullut siitä, että mitä enemmän selittelee asioita, sitä enemmän toiset ajattelevat että asioista pystyy ehkä vielä neuvottelemaan. Tyyliin että jos ilmoittaa haluavansa vieraiden lähtevän koska on menossa nukkumaan, niin voidaan vastata että eihän näin aikaisin vielä kannata mennä nukkumaan, kun vielä ehtisi seurustella ja ottaa lasin viiniä yms.
Alat syyttää vieraita varastelusta. On kadonnut kummilusikka, rahaa ja minigrip-pussi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen vaan kestänyt tai sitten olen ihan tietoisesti sopinut jonkun menon siihen vierailun perään. Ihan vaikka vaan kauppakäynti, mutta sit ei kyllä mikään auta, jos jäävät teille, vaikka sä kiität kyläilystä ja sanot, että nyt on pakko mennä.
Tietysti yllätysvierailujen osalta tää on hivenen vaikeampaa. Joskus vain rupsauttelen kylmänviileästi pieruja ja saatan jopa vihjata vierasta lemuihin syylliseksi. Jos asut yksin, sulla voi ”olla joku meno”, mutta perheellisillä joku perheenjäsen voi paljastaa olemalla ihan pihalla.
Perheellisen kannattaa sopia tarina etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Alat syyttää vieraita varastelusta. On kadonnut kummilusikka, rahaa ja minigrip-pussi.
Myös vieraiden syyttäminen valokuvien varastamisesta tai henkilöiden kasvojen leikkelystä pois perhe-albumin valokuvista toimii aina.
Sujautat luottokorttisi huomaamatta vieraan päällystakin taskuun ja alat sitten etsiä sitä kuumeisesti. Lopulta riittävän kauan etsittyänne löydätte sen vieraan taskusta.
Ala haastaa riitaa. Hauku vieraan puoluekantaa, kotipaikkaa, työpaikkaa, ammattia, elämäntapaa... Eiköhän se siitä.
Itselläni purkki pyrviniä kahvipaketin vierellä, sitten pyydän vieraita laittamaan itse kahvia.
Jos eivät huomaa, otan asian vielä puheeksi.
Lainaa niille rahaa ja ala periä sitä takaisin, kun on lähdön aika. Toimii moniin ihmisiin.
Kailotat kovaan ääneen että "koskahan vieraat olisivat kotona jos nyt lähtisivät?"
Vierailija kirjoitti:
Moneltakohan olisitte kotona jos nyt lähtisitte? Voi olla, että joku jo laittanut saman, kun en koko ketjua lukenut 😉
Miksi tälle ja toiselle vastaavalle alapeukkuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi että tuommoinen kiertäen vihjailu ei ole hyvä idea. Appiukkoni harrastaa paljon just tuommoisia muka hauskoja letkautuksia mutta loppujen lopuksi kukaan ei oikein tajua mitä se oikeasti haluaa sanoa. Paljon parempi olisi olla jämäkkä ja sanoa suoraan, että nyt olisi vieraiden syytä lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä vanha "vitsi" on mainittu tässä ketjussa n. 24 kertaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi että tuommoinen kiertäen vihjailu ei ole hyvä idea. Appiukkoni harrastaa paljon just tuommoisia muka hauskoja letkautuksia mutta loppujen lopuksi kukaan ei oikein tajua mitä se oikeasti haluaa sanoa. Paljon parempi olisi olla jämäkkä ja sanoa suoraan, että nyt olisi vieraiden syytä lähteä.
Siksi, että ketjussa on tämä "hauska" letkautus mainittu jo lukuisia kertoja. Ei tuo mitään uutta keskusteluun.
Oli tapana naapurilla aina istua tiettyyn tuoliin, näimme hänen taas käppäilevän meille sitten istuin samaiseen tuoliin en noussut, hän seisoi koko ajan, ei itsekään kehdannut käskeä minua pois. Kun kiusasi ensin muita hyvillä tavoilla.