ICSI viikolla 21
Hei vaan!
Olen seurauillut tätä palstaa aika pitkään, mutta ensimmäsitä kertaa kirjoitan tänne itse.
Tuossa aiemmin oli pino, jossa ICSI on viikolla 20, mutta onko kellään hoidot samoissa aikatauluissa meidän kanssamme? Jos ei, niin taidan tuppautua tuohon viikon 20 pinoon : )
Olen 28 v. ja mieheni 30v. . Meillä on alkamassa ensimmäiset lapsettomuushoidot ja sumuttelu alkaa minulla siis ensi viikolla (vko 17). Meillä on lapsihaaveita ollut nyt 2 vuotta ja viime syksynä mentiin sitten tutkimuksiin. Syynä lapsettomuuteen on miheni siitiöiden huono laatu/ rakennevika ja ainut hoitokeino siis ICSI.
Jännittää kyllä, että meneekö sitä ihan sekaisin noista sumutteista, kun olen niin superherkkä kaikelle hormoonivaihtelulle. Parina seuraavana viikkona sen sitten varmaan näkee ja tuntee nahoissaa. 0 ultra on sitten 10.5. ja punktio ja siirto viikolla 21.
Tässpä hiukan meidän tilanteesta. Toivottavasti löytyy kanssasisaria, joilla sama aikataulu.
Kommentit (42)
Ihanaa tosiaan saada piiniskaveri! Olo on kyllä ollut välillä tosi yksinäinen, kun ei lähipiirissäkään kukaan oikeasti ymmärrä. Meidän piti aloittaa hoidot jo viime kierrosta, mutta pitikin sitten ottaa kuitenkin vielä pieni aikalisä. Hirvittikö sua yhtään ensimmäinen hoitokerta? Kaipa sitä sitten seuraavalla kerralla osaa suhtautua jo hiukan rauhallisemmin. Nyt tuntuu välillä, että hypin seinille jo plekästä ajatuksesta. Tulipas nyt hiukan taas tuuleteltua... Mutta silti: apua, apua, apua... kuinkahat tästä selvitään!
Miljoonat pahoittelut noille teidän aikaisemmille negoille! Toivottavasti tällä kertaa tärppää!!!!
Onko sinulla jarrurushoitona tuo pelkkä piikki? Mä taidan olla hiukan hukassa vielä näistä eri hoitomuodoista. Onko joku tietty syy, miksi valitaan jarrutushoidoksi piikki tai sumutteet? Niinkuin kerroin, mulla siis jarrutushoitonoa nuo sumutteet ja sumuttelu alkaa tulevana tiistaina. Toivottavasti mullakaan ei tule mitään kummallisia sivuvaikutuksia, vaikka niitä kyllä aikamoisesti pelkään. Minulle kun on aikoinaan aiheuttanut e-pilleritkin niin voimakkaita oireita, että jouduin siksi jättäämään ne pois.. No, nythän on kyse kuitenkin hiukan eri hormooneista, joten toivotaan, että kaikki sujuu hienosti.
Piinaillaan siis yhdessä!!! Ja tervetuloa siis kaikki muutkin viikon 21 ICSI/IVF :läiset.
Voimia ja toivoa taas uuteen viikkoon kaikille!
Ensimmäinen hoito oli jännittävä, nyt tietää jo mitä odottaa. Luulin, että keräys voisi tuottaa kipua.. mutta minulle koko homma oli hyvä kokemus, eikä niin rankka mitä aluksi odotin, sen takia kai sitä nyt onkin hyvillä mielin aloittamassa uutta hoitoa. Tietty kipuun vaikuttaa munisten määrä, se kuinka kauan keräys kestää. Teillä onkin varmaan tällä hoidolla hyvät mahikset onnistua, koska miehesi siittiöissä vikaa. Meillä kun ei ole syytä löydetty niin tuntuu välillä, et entä jos ei onnistutakaan ollenkaan.
Minulla on tosiaan vain yksi piikki jarruna, pistän sen huomenna tiistaina, sitten odotellaan menkkoja, josta ilmoitus klinikalle. Piikin koin viimeksi hyväksi, ei tartte muistaa sumuja.
Meillä minä 25v ja mies 26 v. Yhdessä ollaan oltu 6 vuotta, joista pari naimisissa, lapsista aina haaveiltu. Meillä lähipiirissä jokainen kaveri sikiää, joillekin toinen jo tulossa. Olemme kertoneet avoimesti ongelmastamme saada lapsia, minä koen sen helpottavana kun saan puhua ja purkaa tunteitani monelle läheiselle ihmiselle. Kovasti sitä vain itsekin toivoo perhettä, tähän asti saanut aina vain pettyä.
Mutta toivotaan parasta kummallekin.
Tänä aamuna pistin jarrun, tästä se kaikki taas alkaa. Fiilarit on hyvät, odotan innolla seuranta ultria.. Näkee montako munista on kehittymässä.. Mitä sinulle firefly? Millaiset fiilikset?
Heippa vaan Eikka99! Tämä oli siis ensimmäinen sumuttelupäivä ja pahalta maistuu suussa sumutusten jälkeen, mutta muuten ei mitään ihmellisiä tuntemuksia. Eipä varmaan näin nopeasti vielä vaikuta.
Ihanaa kuulla noin rohkaisevia kommentteja! Meillä tosiaan miehellä siittiöt eivät ole säännöllisen muotoisia eli kehitysvaiheessa, jotakin vikaa. Mieheni on ehkä sairastanut lievän sikotaudin pienenä (siitä lääkärin epäilys aikoinaa, muttei vahvistusta), joten se on saattanut vaikuttaa. Meille kerrottiin, että siittiöt voidaan tutkia, eli katsoa onko kromosomipoikkeamia, mutta emme sitten niihon tutkimuksiin lähteneet. Kuulema suurin todennäköisyys on, että tällaisessa tapauksessa saattaa mahdollisesti poikalapselle perityä kromosomipoikkeavuus, joka hänellekekin aiheuttaa lapsettomuutta. Aika näyttää. Toivomme sitten, että jo näin käy, on lapsettomuushoidot jo 20 vuoden päästä menneet huimasti eteenpäin.
Meilläkin lähipiiri sikiää kovasti ja yritän kovasti kavereiden lapsosista iloita. Välillä on kyllä toisten puolesta iloitseminen koetuksella, kun samana päivänä tulee kaksikin uutta vauvailmoitusta. Kyllä silloin on aika masentunut olo.
Mekin olemme kertoneet lähipiirille asiasta, koska ajattelin myös että niin on helpompi. Nyt on vaan kakki tilityskaverit raskaana ja heille ei nyt yksinkertaisesti voi purkautua, kun katsovat niin säälivästi ja sanovat sitten, että kyllä se tässäkin tilassa (raskaana ollessa) on tosi vaikeaa, kun hormonit heittelee... ettäs viitsivät. Kyllä se taitaa se järki mennä sinne masuun lapsen luokse...
Juupa juu. Empä taida olla taas tänään kaikkein korkeimmissa tunnelmissa, mutta taas tänään selvisi, että toinenkin työkaveri jää äippälomalle syksyllä!
Nyt vaan toivotaan, että meillekin sellainen onni tulee kohdalle mitä pikimmin vai mitä Eikka99?
Palailen taas kertomaan, mitkö fiilikset huomenna! Että onkohan hormonit jo silloin ihan sekaisin ja tuntuuko, että jotain tapahtuu...
Aiheuttaako tuo piikki siis samanmoisia vaihdevuosioireita, kun sumut? Kyllä tuo piikki kulostaisi paljon helpommalta vaihtoehdolta tällaisellekin lahopäälle.
Ei muuta, kuin onnea meille ja kaikille muillekin palstalla olijoille!!!!
Piikillä on joitakin sivuvaikutuksia, en muista mitä, vielä ei ole mitään erikoista tullu, ensimmäinen päivä pistosta oli turvottelua enemmän ja hieman arka pistopaikalta. Pian kai se alkaa taas tunteiden vuoristorata, sitä ei kestä onneksi kuitenkaan kovin kauaa ja mieskin tietää mistä ne johtuu niin osaa suhtautua oikein.
Minä olen meillä se joka aina vollottaa, mies yrittää lohduttaa ja olla mukana. Hän uskoo että kyllä se sitten joskus tärppää, mutta en jos ei tärppääkään. Aina on olemassa se noin 20%, jotka eivät saa apua hoidoista, varsinkin kun mekin selittämättömiä ollaan. Me otimme viime syksynä koiran pennun, jota olimme suunnitelleet jo pitempään. Aiemmin asuimme rivarissa ja kun ostimme viime kesänä omakotitalon niin koira oli ajankohtainen. Roopesta on ollut kovasti iloa ja se on tuonut eloa meidän elämäämme.
Kyllähän ne ilouutiset olisivat paikallaan pikimmiten. Pääsisin nauttimaan raskaudesta ja äitiydestä, kun sitä niin kovasti haluaisi.
Toivotaan parasta ja ollaan yhteydessä.. Jaksamista.
Taidetaan olla siis ainoat, joilla vikko 21 on se tärkeä! Toivotaan, että sieltä hyppää vielä mukaan muitakin tähän ketjuun.
Sumuttelu täällä jatkuu, mutta mitään oireita ei tunnu. Toimiikohan ne sumutteet edes? Mitäs jos olenkin ottanut sumuja jotenkin väärin ja kaikki vaan valuu nenästä ulos tai pullo on tukossa ja sieltä ei menekään mitään sisälle ja ja ja..... On tää niin epävarmaa. Olisko ylellistä, jos lapsettomuushoitoihin kuuluisi aina henkilökohtainen sairaanhoitaja, joka mittailis veriarvot joka päivä ja antais sumutteet ja pitelis kädestä, kun hirvittää ja olis aina valmiina vastaamaan kaikkiin kysymyksiin samalla sekunnilla. - no menipäs taas metsään noi mun jutut....
Ei tunnu kyllä menkkaoireitakaan, joita yleensä tuntuu jo tähän aikaan kierrosta (kp23/26-28). Toivottavasti tulevat nyt sitten ajallaan, kun todellakin pitäisi.
Mekin asustellaan rivarissa ja haaveena olis omakotitalo. Niin ja ne lapset ja se leikkimökki :)
Niin sitä välillä vaipuu epätoivoon ja ajattelee, että itsellä se ei se maha koskaan kasva... Hetkittäin sitä yrittää sopeutua ajatukseen ilman lapsia ja kuvitella millaista se olisi. Ei se kuvitelma, kyllä mitenkään sovi tuonne päähän! Onpas lohdutonta ajattelua, kun ei ole edes yhtä hoitokertaa vielä takana.
Ajattelin silloin ennen tutkimuksia, että on helpompi olla ja elää, kun tietää mistä lapsettomuus johtuu, mutta nyt sitä taas ajattelee, että kun ei olisi löytynyt syytä, niin olisi edes toivoa! Näin se ihmismieli toimii...
Oikein miljoonasti jaksamista ja voimia ja toivoa ja tietysti sitten sitä plussssaaaa!
Kiva, kun jaksat kirjoitella, ihana kohtalotoverini!
Oikein paljon onnea ja mielettömän aurinkoista vappua myös kaikille muille palstalaisille!
(Ihan kun en kävisi enää ennen vappua täällä kirjoittelemassa!)
Jotenkin sitä vain syyllistä joskus itseään, että onko itse voinut aiheuttaa tämän tilanteen... Luomusti yrittämisessä minulla ainakin vaikutti paine, paine tulla raskaaksi. Jännitys ei onneksi vaikuta hoitoihin ja onnistumiseen.
Voikun menkat jo alkaisi.. en ole koskaan toivonut näin kovasti niitä alkavaksi, pääsisi soittamaan klinikalle ja aloittamaan ruljansin kunnolla käyntiin.
Hyvää wapun alkua..
Vappu onkin jo lähes ohi ja nyt tosissaan odotellaan niitä menkkoja saapuvaksi. Huomenna pitäisi alkaa...
Eipä tällä kertaa tämän enmpää. Olo on aika voipunut vapunvieton jälkeen. Toivottavasti teilläkin meni vappu aurinkoisissa merkeissä!
Wappu ohi, meni rauhallisissa merkeissä. Menkkoja tosiaan odotellaan, jarrupiikin pistosta menkat alkaa 1-1,5 viikon päästä. Piikin pistin ti, joten tällä viikolla olisi aika alkaa.
Kotiuduttiin juuri yhden kaveriperheen luota, heillä kaksi kaunista pientä tyttöä. Kovasti tulee vauvakuume pintaan kun lapsia näkee. Mut ei auta murehtiminen.
Ei siis kuulu, vaikka olisi pitänyt alkaa ihan viimeistään eilen! Nyt siis kp29/26(-28), mutta ei siis ikinä koskaan ennen ole kestänyt näin kauaa! Mitäköhän sitten pitää tehdä, jos ei ala? No ehkä ne sieltä vielä tulee.. Keskiviikkona olisi siis se 0-ultra, jos vaan tulee täti kylään.
Mitenkä siellä jaksellaan? Onko sulla 0-ultra ensiviikolla?
Nyt ei jaksa enempää... taidan vaan mennä sohvan nurkkaan katselemaan tölsyä...
Aurinkoisia ihania päiviä!!!!
En ole kerenny vähään aikaan koneelle, pitänyt vähän kiirusta. Menkkoja täälläkin odotellaan, parin päivän sisään pitäisi alkaa. 0-ultra sovitaan vasta kun menkat ovat alkaneet. Sen verran tuntemusta masulla, että kohta alkaa vuoto, samoin turvotusta tullut, masu on kuin olisi raskaana.
Tosi kaunista ja lämmintä säätä pitänyt, on tullut oltua paljon ulkona. Pihassakin on laittamista, jotta saa mieleisekseen. Rahaa alkaa uppoa siihenkin.
Oletteko te muuten julkisella hoidossa?
Lämmintä viikonloppua.. kirjoitellaan..
Menkoista ei ole vieläkään tietoa.. Alan jo huolestua, että eikö lääke ole vaikuttanut ollenkaan. Pistin ja laimensin sen kyllä ohjeen mukaan, mutta mikä mättää.
Kerran minulla ei ollut Pregnyl irrotuspiikki vaikuttanut tarpeeksi, jouduin ennen pas:a pistämään uuden Pregnylin.
No maanantaina on soitto edessä klinikalle, toivottavasti menkat olisivat alkaneet siihen mennessä. Välillä tuntuu, että nyt alkaa, mutta ei.
Aurinkoista viikonloppua.
Viime yönä sitten vihdoin ja viimein töissä ollessa menkat alkoivat, oli aika ilouutinen. Eka ultra keskiviikkona, seuraava viikon päästä tiistaina ja kolmas viikon päästä to. Saa nähdä miten alkaa kehittyä munikset.
Mitä sinun hoitoon kuuluu?
eli samoissa mennään! Mullakin sitten onneksi la alkoivat menkat ja sain huokaista helpotuksesta. Tänään kävin apoteekista hakemassa toisen annoksen sumua ja puregonin pistoksiin. Lääkäri ainakin viimeksi sanoi, että, jos kaikki on ok 0 ultrassa, niin pistoksen voi sitten aloittaa jo silloin. Hui... piikkejä en ole koskaan pelännyt, mutta eipä ole koskaan tarvinnut itseään pistelläkään! Mulla toi ensimmäinen sumupaketti on kohta loppu ja siksi jain jo uuden matkaan. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin niitä käytetään kyllä vielä päällekäin pistosten kanssa.
Juu kyllä nyt vähän jänskttää ja äkkiä se viikko 21 sieltä sitten tulee....
En ole vielä töissä kertonut mitään ja vähän jännittää, kun varmaan pitäisi pomolle sanoa, että voipi tulla muutamia sairaslomapäiviä tuolla viikolla. Oleko sä kertonut töissä?
Onnea meille molemmille keskiviikolle! Toivottavasti kaikki on ok ja hoidot etenee...
Aurinkoista tiistaipäivää!
Niin, en sumuista tiedä, et onko niitä jatkettava vielä piston ohella. Miten niiden otto, onko siinä joku tietty tuntiväli minkä välein sumutellaan?
Huomenna uä, pistot alkaa heti to jos oma toiminta on nollassa kuten pitää. Kiva päästä itseasiaan, kasvattelemaan muniksia. Toivottavasti tulisi kohtuullisesti ja hyviä yksilöitä. Viimeksi oli kyllä hyvä tuuri, kaikki hyvät lähtivät jakaantumaan hyvin. Mutta mikä lie kun eivät voineet kiinnittyä. Jospa tämän hoidon myötä parempi onni matkassa.
Olen puhunut töissä osalle työkavereista avoimesti ongelmastamme, en sitten tiedä et ovatko kertoneet eteenpäin. En pidä asiaa mitenkään salassa.
Onnea ultraan.
Tänään oli siis ensimmäinen 0-ultra ja kaikki kaiketi kunnossa. Tai siis lääkärin kommentti oli, että suhteellisen rauhallista.... Toisella puolella näkyi 4-5 hiukan isompaa rakkulaa ja toisella puolella 5-6... Oliko nyt siis huono vai hyvä. Voiko tuosta nyt sitten ennustaa jo mahdollisesti kasvamaan lähteviä rakkuloita?
No, piikitykset alkoivat tänään ja äsken juuri otin ensimmäisen puregon-piikin. Kirveli aika huimasti, mutta ei sietämättömästi. Eipä ole piikitys kovi vaikeata, vaikka sitä ensin vähän jännäsinkin.
Ethän sinä siis tietystikkään tiedä sumuista, kun sulla oli se jarrupiikki... lahopää mulla jne.
Selvisi siis tänään, että sumuja jatketaan puolella annoksella vielä ensi viikon loppuun eli melkein tuohon punktioon asti.
Tiistaina on verikoe ja ensi perjantaina sitten taas kontrollikäynti. Toivottavasti niitä muniksia nyt sitten kasvaa riittävästi, että olisi sitten jotain jolla sitä ICSIä voidaan edes yrittää!
Mites sinulla meni ultra? Toivottavasti hienosti ja pääset kasvattelu puuhiin! Toivon sinulle rutkasti ja miljoonasti onnea ja toivotaan, että teillä nyt sitten kiinnittyy!!!!!!!
Oma toiminta oli lepotilassa, kaikki ultrassa hyvin. Minulla ti ja to kontrolliultraäänet ensi viikolla, punktio ma tai ti.
Mitä sinulta otettavalla verikokeella haetaan? Minulla ei ole otettu verikoetta välissä.
Aloitan pistämisen vasta huomenna. Annosta nostettiin hiukan viime kerrasta.
Jälleen kerran lekuri ja hoitaja totesivat vain että kyllä me vielä teille pienokainen saadaan, selittämöttämiä kun ollaan ja mitään vikaa ei ole tiedossa miksi ei tärppäisi. Lekuri vilautti itse jo ajatusta kahden alkion siirrosta. Kerran passissa uskalsi laittaa kaksi, mutta toinen oli hiukan kärsinyt sulatuksessa.
Kovin toiveikkaita ollaan. Olisihan se plussa aika kiva synttärilahja, minulla syntymäpäivä kesäkuun 11. Ei uskalla vain toivoa jälleen kerran liikaa.
Näin tänään yhden kaverin, hänellä sektio ensi viikolla. Kovin oli kaunis maha. Tekevät sektiot, koska istukka alhaalla ja jokin suoni edessä, vaara että suoni repeäisi.
Mutta palaillaan ja toivotaan kummallekin plussasäteitä...
Pistelyt aloitettu hyvissä merkeissä, oireita ei vielä näkyvissä. Sairasloma ilmoitettu töihin, kesäloma alkaakin sitten viikkoa aiemmin, minulla olisi ollut vain kaksi työvuoroa tuolle viikolle niin en sitten tee niitäkään, minulle tulee saikkua 2-3 päivää. Punktio ma tai ti, siirto ke tai jopa pe.
Mitä sinun pistelyihin kuuluu?
eli semmoisia kuulumisia pistely näköjään aiheuttaa... Itku on koko ajan tosi herkässä ja hermo menee joka asiasta. Tänään käytiin vanhempieni luona viettämässä ennakkohääpäivää ja meinasi kyllä pöytähopeat lennellä, kun äitini kyseli naurahtaen mieheltäni, että olenkos ollut kovinkin pahalla tuulella horminien takia! Olen todellakin ja huumori ei kyllä ole kovin herkässä tällä hetkellä. No, ilmeisesti jotakin ainakin tapahtuu ja minulla on jo vatsa turviksissa, joten toivotaan, että siellä kasvua tapahtuu.
Minun käsittääkseni verikokeessa katsotaan hormonit, eli että onko hormimärä toivottava. Hoitaja soittaa minulle sitten päivällä, mikäli annosta pitää muuttaa. Perjantaina on vasta ultra ja punktio ma tai ti.
Onkohan joku tietty syy, miksi minula tuo ensimmäine " ultra" onkin verikoe...
Mitenkäs sinulla on pistelyt menneet? Ihanaa, että lääkärinne on noin toveikas! Kuulostaa vahvasti siltä, että kyllä se pieni oma käärö teille saadaan! Tai jopa kaksi kerralla : )
Minä pidän kovasti peukkuja ja toivotaan, että se paras syntymäpäivälajha sieltä tulee!
Taidanpa tästä taas mennä vetämään herneitä nenään..... : )
Meillä alkamassa toinen hoito, siirto ajoittuu vkolle 21. Ti pistän jarrutuspiikin. Meillä oli joukuussa ensimmäinen tuoresiirto, sen jälkeen kaksi pas:a, joista negaa kaikista.
Minulle ei pahemmin mitään oireita hoidoista ole tullut, tietty pientä turvottelua, itkuisuutta, ruokahalu kasvaa.. Minulla ei kyllä ollutkaan saaliina viimeksi kuin 9 munista, joista kaksi raakaa ja kaksi vanhaa, eli 5 oli ok. Niistä kaikki hedelmöittyi ja jakautui hyvin, sulatuksessakaan ei pahemmin soluja menetetty. Kohtuun ei vaan kukaan ollut valmis kiinnittymään, harmi.
Me olemme yrittäneet lasta 8/04, pian kaksi vuotta. Me olemme selittämöttiä, mitään vikaa ei ole kummastakaan löytynyt. Olemme yksityisellä hoidossa, syksyllä julkiselle ensimmäiseen hoitoon jos on vielä tarvetta. Kiva saada piiniskaveri.