Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten oppia elämään loppuelämä vajaakuntoisena?

Vierailija
21.04.2018 |

Sekä fyysisesti että psyykkisesti.
Miten oppia hyväksymään etten enää ikinä tule täysin terveeksi?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sokeudun hitaasti mutta varmasti. Olen näkövammainen. En tiedä ymmärtävätkö kaikki sitä vaan pitävätkö ylpeänä tai kömpelönä kun en huomaa tuttujakin ihmisiä tai törmäillen paikkoihin ja esineisiin.

Diagnoosin saatuani päätin, etten enää kerää rumuutta muistopankkiini vaan nautin kauneudesta niin paljon kuin mahdollista. Lainaan taidekirjoja ja ostan lehtiä, joissa on kauniita juttuja. Yksi lehtikin on älyttömän kallis mutta koen ansaitsevani sen ilon toisinaan.

Saisinpa jostain kuolinpesästä läjän taidekirjoja! Laittaisin ne kiertoon sitten kun olen sokea. Olen jo nyt vienyt kirjojani sairaalan kahvilan kirjanvaihtopisteeseen.

Sokeutuminen on surullista. Äitinikin taistelee sitä vastaan. (Silmänpohjanrappeuma)

Jos sokeutuu hyvin nuorena, siihen ilmeisesti sopeutuu aika hyvin. Tyttäreni oli päiväriparissa, jota piti täysin sokea pappi. Hän oli yllättävän "normaali". Kirjoitti ja luki tekstiä älyttömän nopeasti jollain pistekirjoitustietokoneella.

Mutta ei varmaan aikuisena sopeutunut pysty enää noin hyvin sopeutumaan.

Vierailija
22/33 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tyhmältä mutta mieti: lasi on joko puoliksi täynnä tai puoliksi tyhjä. Voi katkeroitua täydellisyyden puuttumisesta, tai iloita joka hetkestä mikä ei ole aivan hirveä. Mieti mitä sinulla vielä on: esim näet kukkia.

Jos ei juosta niin sitten kävellään, vaikka keppien kanssa.

Monista vammoista voi toipua, vaikkei sitä kivun hetkellä usko. Täytyy vaan tunnollisesti toimia fyssarin ohjeen mukaan. Olisiko joku vertaistukiryhmä? Mielenterveysyhdistys? Älä anna periksi.

t.työkyvyttömyyseläkeläinen

Ei ole vertaistukiryhmiä selkävammaisille. Mielenterveysyhdistystä voisin kokeilla.

En vaan jumppaa kun pelkään että selkään tulee enemmän vauriota ja joku välilevy taas pullahtaa.

Ap

Kyllä on vertaistukea selkävammaisillekin, etsi mm. Selkäliiton nettisivuilta. Erilaisiin mt-tyyppiisiin kannattaa myös mennä koska pelkästään kivun kanssa eläminen ja vammaisen identiteetiin kanssa työstämiseen voi tarvita apua.

Selkävamman kanssa pitää yrittää ensin kuntoutukseen, koska siellä jumppaat paikassa jossa fyssarit tietää mikä vamma sulla on ja lääkärit ovat osa ohjelmaa.

Myös vammaisjärjestöjen liikuntaa kannattaa testata. Nehän on usein räätälöity juuri vajaakuntoisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki pieni japanilainen minipuutarha tai miniatyyri yrttipuutarha tms. sinun voimillesi sopiva. 

Vierailija
24/33 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hakisin vertaistukea jostain ryhmästä, jossa ihmiset ovat samassa tilanteessa. Näitä Suomessakin on. Eri tilanteessa olevat ihmiset eivät ymmärrä yhtä hyvin toisen arjen haasteita.

Vierailija
25/33 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä miestä rakentamaan laatikoista tms. koroke, johon tulee puutarhaa ruukuissa tai laatikoissa niin, että voit hoitaa kumartumatta.

Vierailija
26/33 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se joka kirjoitti 23v sairastuneensa. Suositan lämpimästi myös vaihtoehtohoitoja. Akupunktio, vyöhyketerapia. Energiahoito. Mikä tahansa saattaa auttaa. Lumetta tai tutkittua tehoa, en välitä, kunhan saan apua.

Vierailija
27/33 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiku, jumppaa kotona, kun oikeasti olet huonossa kunnossa niin tajuat, että muuta tietä ei ole, jos et oikeasti halua menettää kykyä liikkua. Liikunta auttaa myös ahdistukseen.

Vierailija
28/33 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kirjaa Selkäkipu ja mielen voima.

Vierailija
29/33 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, älä lannistu! Kyllä noista voi olla mahdollisuus kuntoutuakin! Saatko fysioterapiaa? Paljon on myös omasta asenteesta kiinni. Sekä ahdistukseen että selkävaivaan auttaa puutarhassa touhuilu ja luonnossa liikkuminen omaan tahtiin.

Hermovauriosta en tod näk kuntoudu. Ja miten touhuun puutarhassa kun en voi kumartua?

Käyn fyssarilla kun rahaa riittää, eli ehkä kerran kuussa. En oikeen jaksa kotonakaan jumpata kun pelkään että selkä menee enemmän rikki.

Metsässä en pysty kävelemään kun alusta niin epätasaista ja pelkään kaatumista kun toinen jalka ei toimi kunnolla.

Tätä saa****n peetä pitää kärsiä vielä loppuelämän. Olen nyt hieman reilu 40v.

Ei se selkä jumpasta rikki mene. On kaiken a ja o pitää ne lihakset kunnossa. Mitä jos hakeutuisit vaikka kelan selkävaivaisille tarkoitettuun tules-kuntoutukseen, sieltä saat tietoa, tukea ja liikuntaohjeitakin. Sekä vertaistukea.

Vierailija
30/33 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, älä lannistu! Kyllä noista voi olla mahdollisuus kuntoutuakin! Saatko fysioterapiaa? Paljon on myös omasta asenteesta kiinni. Sekä ahdistukseen että selkävaivaan auttaa puutarhassa touhuilu ja luonnossa liikkuminen omaan tahtiin.

Hermovauriosta en tod näk kuntoudu. Ja miten touhuun puutarhassa kun en voi kumartua?

Käyn fyssarilla kun rahaa riittää, eli ehkä kerran kuussa. En oikeen jaksa kotonakaan jumpata kun pelkään että selkä menee enemmän rikki.

Metsässä en pysty kävelemään kun alusta niin epätasaista ja pelkään kaatumista kun toinen jalka ei toimi kunnolla.

Et "touhuu" vaan teet vahan kerralla. Hanki jakkara jolla istut ja viereen sanko johon keraat rikkaruohot. Lyhytvartinen harava on myos kateva.

Vierailija
31/33 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se selkä jumpasta rikki mene. On kaiken a ja o pitää ne lihakset kunnossa. Mitä jos hakeutuisit vaikka kelan selkävaivaisille tarkoitettuun tules-kuntoutukseen, sieltä saat tietoa, tukea ja liikuntaohjeitakin. Sekä vertaistukea.

http://www.kela.fi/kuntoutus-pikaopas

Kursseja ympäri suomen ja kuntoutusajalta saat päivärahaa. Pyydä lääkäriltäsi b-lausunto ja ei kun hakemaan!

Vierailija
32/33 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sokeudun hitaasti mutta varmasti. Olen näkövammainen. En tiedä ymmärtävätkö kaikki sitä vaan pitävätkö ylpeänä tai kömpelönä kun en huomaa tuttujakin ihmisiä tai törmäillen paikkoihin ja esineisiin.

Diagnoosin saatuani päätin, etten enää kerää rumuutta muistopankkiini vaan nautin kauneudesta niin paljon kuin mahdollista. Lainaan taidekirjoja ja ostan lehtiä, joissa on kauniita juttuja. Yksi lehtikin on älyttömän kallis mutta koen ansaitsevani sen ilon toisinaan.

Saisinpa jostain kuolinpesästä läjän taidekirjoja! Laittaisin ne kiertoon sitten kun olen sokea. Olen jo nyt vienyt kirjojani sairaalan kahvilan kirjanvaihtopisteeseen.

Sokeutuminen on surullista. Äitinikin taistelee sitä vastaan. (Silmänpohjanrappeuma)

Jos sokeutuu hyvin nuorena, siihen ilmeisesti sopeutuu aika hyvin. Tyttäreni oli päiväriparissa, jota piti täysin sokea pappi. Hän oli yllättävän "normaali". Kirjoitti ja luki tekstiä älyttömän nopeasti jollain pistekirjoitustietokoneella.

Mutta ei varmaan aikuisena sopeutunut pysty enää noin hyvin sopeutumaan.

Miten aitiasi hoidetaan? Minulla on sama vaiva mutta vitamiineilla saatiin edistyminen pysahtymaan. En edes huomaa naossani mitaan vikaa.

Vierailija
33/33 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi