Sokerin pois jättäminen, tottuuko teen makuun ilman sokeria?
Olen muuttanut elämäntapoja ja ruokailutottumuksia, enemmän kasviksia, kaikki täysrasvaisina, turhat hiilarit pois ja lisäks sokerin jättänyt pois. Olo on paljon parempi, oikeastaan ainoa, johon edelleen kaipaan sokeria on tee. Se ei vaan maistu oikeen miltään ilman sokeria. Teetä juon kerran päivässä ja siihen menee 1tl sokeria. En haluais käyttää myöskään makeutusaineita.
Tottuuko tuon teen makuun jossain vaiheessa? Allergian takia en voi käyttää mm. hunajaa.
Kommentit (78)
Juon aina teen ilman sokeria ja hunajaa maidon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teehen laiteta hunajaa?
Ihmettelen samaa. Tilkka hunajaa sopii teehen paljon paremmin kuin sokeri. Kaloreita tosin on suunnilleen samanverran.
Mä en laita sokeria. Laitan maitoa ja on hyvää.
Ap, join teeni pitkään kahdeksalla sokeripalalla. Se oli ihanaa. Sitten jätin kertaheitolla sokerin pois. Maistui todella ikävältä muutaman viikon. Kuukauden päästä ymmärsin että olin juonut teellä maustettua sokerivettä, en teetä. Aloin tunnistaa eri teelaatujen hienoja makuvivahteita. Nyt kun noin 20 vuoden sokeroimattoman teen nautiskelun jälkeen jouduin vahingossa juomaan sokeroitua teetä niin olipas vastenmielisen makuista, teetä ei edes maistanut.
Vierailija kirjoitti:
Ap, join teeni pitkään kahdeksalla sokeripalalla. Se oli ihanaa. Sitten jätin kertaheitolla sokerin pois. Maistui todella ikävältä muutaman viikon. Kuukauden päästä ymmärsin että olin juonut teellä maustettua sokerivettä, en teetä. Aloin tunnistaa eri teelaatujen hienoja makuvivahteita. Nyt kun noin 20 vuoden sokeroimattoman teen nautiskelun jälkeen jouduin vahingossa juomaan sokeroitua teetä niin olipas vastenmielisen makuista, teetä ei edes maistanut.
Kahdeksalla sokeripalalla? Se on kyllä jo paljon.
Jätin aikoinaan sokerin pois kahvista ja teestä vaihtamalla maidon hylaan tai laktoosittomaan joksikin aikaa. Maistuvat ainakin minusta makeammalta kuin tavallinen maito.
Kyllähän monet tottuvat juomaan teensä ilman sokeria/hunajaa. Minä en totu. Sen olen todennut useita kertoja.
Enimmillään ole juonut iltateetä ilman makeutusta lähes 2 viikkoa, ja joka hemmetin kerta se on hirveen makuista ilman sokeria.
Ja juon ns.laatu teetä. En niitä ihan haluis lajikkeita. Tosin pääsääntöisesti pussiteetä, silloin tällöin "jaksan" keittää haudutettua teetä, mutta siihenkin tarvitsen 1tl sokeria.
Kahvin juon ilman sokeria. Mutta paljon m a i t o a . Kahvista jätin sokerin pois jo alle parikymppisenä. En nyt muista menikö siihen totuttelemisessa viikkoja tai kuukausia.
Olen 70-vuotias, jätin kaiken näkyvän sokerin, siis lisätyn sokerin kaikesta. Kahvin aloin juoda mustana ilman sokeria, samoin teen. En siis lisännyt yhtään mihinkään sekä jätin turhat makeat mössöt kokonaan pois. Myös maustetut jogurtit yms. Jos syön jogurttia niin maustamatonta kreikanjogurttia.
Paino putosi hyvin äkkiä muutaman kilon vaikka olin normaalipainossa. Tästä on aikaa melkein 40 vuotta, ja hyvin nopeasti ainakin itse siihen totuin niin että makea ei enää maistu ollenkaan. Se suorastaan ällöttää, ainoa poikkeus on suklaa kuten Fazerin sininen ja Kalev, muut on liian makeita. Näitäkin syön vain joskus ja vähän kerralla.
Paino on pudonnut nyt lisää, johtuen ehkä kihasmassan vähenemisestä mikä väistämättä tapahtuu ikääntyessä. Pidän sitä kuitenkin yllä liikkuen paljon joten täysin lihakseton en ole.
Tästä seurasi sitten se, että vatsani ei enää siedä paljon hiilihydraattia kuten vaaleaa leipää. Pullaa en ole kokeillutkaan. Voin syödä hieman täysjyväleipää mutta täysin vaalea ei enää käy. M yös sokeri turvottaa ja saan vatsakipuja. Eipä ole probleema, en sitä edes kaipaa.
Ihmettelen näitä perus-jukurtteja, Valion ja Arlan, miks ihmeessä pitää olla vieläkin niissä niin paljon makeutta ?
Valiohan pudotti makeutta ja kaloreita jukurteistaan joskus 5 - 7 vuotta sitten, mutta ihan liian vähän vähensi ! Liian makeita kaikki perusjukurtit. Riittäisi hyvin noin 60kcl /100g,.. Nyt on 74kcl.
Onko nuo jukurttit tehty LAPSIA ajatellen makeiksi ? Mutta siinä totutetaan lapset liian makeaan.
Toki on maustamattomia jukurttia, mutta ne ovat taas toinen ääripää . Ne on jo väkeviä ja liian happamia.
Siispä meikä ostaa edelleen 1l makeaa perusjukurttia ja 1l maustamatonta jukurttia....Ja kaadan niistä molemmista kuppiin sopivan makean annoksen.
Makuteetä. Kokonainen paketti eri makuisia tee pusseja. Maustettu marjoilla. On myös ihanaa sitruunateetä. Ja sitruunainen vihreä tee. Ja mikä parasta teen kanssa on kauramaito. Pakkasella ihan ykkönen tulikuuma tee kauramaudolla. Viinerin kanssa tai paketti keksiä.
Meidän tuttava juo aina yrtti teetä. On monia eri yrttejä. Kamomilla teetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse syön kaikkea mahdollista makeaa, mutta en käsitä miksi teehen tai kahviin laitetaan sokeria?
Koska ainakin omasta mielestäni tee on liian kitkerää ilman sokeria, vielä huonomman makuista kuin kahvi mustana.
Tee ei ole kitkerää kun sen valmistaa oikein. Irtoteetä, eri teelaadut vaativat eri lämpöisen veden, oikea haudutusaika eikä yhtään enempää. Kaverini väitti myös että tee on kitkerää - no lämmitti veden mikrossa ja liotti sitten halvinta pussiteetä minuuttikaupalla. Tietenkin se tee oli pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyyyyyi ei ikinä maitoa teehen. Tätä en tajua ollenkaan, eihän sen maku sovi yhtään yhteen teen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyyyyyi ei ikinä maitoa teehen. Tätä en tajua ollenkaan, eihän sen maku sovi yhtään yhteen teen kanssa.
Se on hopeateetä. Turhaan arvostelet.
Teehen hunajaa, maitoa & pikkuinen ripaus sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hopeatee on pelkkää vettä ja maitoa tai kermaa. Siinä ei ole teetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hopeatee on pelkkää vettä ja maitoa tai kermaa. Siinä ei ole teetä.
Olet väärässä.
Juon teeni ilman lisukkeita, mikä hämmentää suuresti brittiläisiä ystäviä. Maitoa nyt vähintään pitää lisätä heidän mielestään.
Naureskelin itsekseni joskus siskon exää, joka lämpömittarin kanssa valmisti teensä. Mutta häneltä opin myös tuon vihreän teen oikean valmistustavan. Ei ole enää kitkerää teetä minun kupissani. Seuraavassa vedenkeittimessäni tulee olemaan mahdollisuus valita lämpötila.
Huonoa teetä juot.