Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sokerin pois jättäminen, tottuuko teen makuun ilman sokeria?

Vierailija
20.04.2018 |

Olen muuttanut elämäntapoja ja ruokailutottumuksia, enemmän kasviksia, kaikki täysrasvaisina, turhat hiilarit pois ja lisäks sokerin jättänyt pois. Olo on paljon parempi, oikeastaan ainoa, johon edelleen kaipaan sokeria on tee. Se ei vaan maistu oikeen miltään ilman sokeria. Teetä juon kerran päivässä ja siihen menee 1tl sokeria. En haluais käyttää myöskään makeutusaineita.

Tottuuko tuon teen makuun jossain vaiheessa? Allergian takia en voi käyttää mm. hunajaa.

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile erilaisia teelaatuja. Maustamaton jasmiinitee on niin hienostuneen makuista, että siihen on synti lisätä mitään. Kokeile myös hedelmähaudukejuomia. Rooiboskaan ei sokeria kaipaa.

Vierailija
22/78 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile erilaisia teelaatuja. Maustamaton jasmiinitee on niin hienostuneen makuista, että siihen on synti lisätä mitään. Kokeile myös hedelmähaudukejuomia. Rooiboskaan ei sokeria kaipaa.

Niissä on itsessään sokeria, makeitahan ne on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä pahaa tapahtuisi, jos siihen yhteen mukilliseen jatkossakin laittaisit sen lusikallisen sokeria?

1 tl sokeria sisältää 16 kcal ja 4,2 g hiilihydraattia. Vain jos olet ketogeenisella ruokavaliolla, tuolla pienellä määrällä sokeria voi olla asiaan vaikutusta, muussa tapauksessa ei.

Minäkään en voi juoda teetä ilman sokeria, laitan yhden sokeripalan iltateehen. Olen alakarpannut kohta 10 vuotta, mutta tuon verran ihan sokerisokeria sallin itselleni, koska se on todella pieni määrä siihen verrattuna, mitä joskus hiilaripolttoisena tuli vedettyä.

En tiedä, ei varmaan mitään kauheaa tapahtuis, vaikka jatkossakin laittaisin sen 1tl sokeria. En ole ketogeenisellä ruokavaliolla, mutta vähän karppauksen tyyliin on nykyinen ruokavalioni. Kahvissa en ole koskaan käyttänyt sokeria, vaikka aiemmin muutoin sokeria meni paljonkin.

ap

No sittenhän asiaa ei kannata sen enempää miettiä. Jätät sokerin pois kaikesta muusta paitsi siitä teestä.

Vierailija
24/78 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvista jäi ensin maito pois ja vähän ajan päästä myös sokeri. Olin silloin vielä teini-ikäinen. Teestä sokeri jäi vähän myöhemmin. Muistan hämärästi vielä tilanteen. Hörppäsin kupista ja juoma oli äklömakeaa. Olin luultavasti mitään ajattelematta laittanut teeheni kahdet sokerit. Siitä lähtien olen juonut myös teeni ilman sokeria. Sukulaiset pitivät minua omituisena, kun join kahvini mustana ilman sokeria. Mutta sitten serkkuni tytär, eka- tai tokaluokkalainen, yllätti kaikki sukulaistädit juomalla myös kahvinsa mustana ilman sokeria!

Vierailija
25/78 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos juot teetä vain kupillisen päivässä ja siihen menee sokeria 1 tl, niin mielestäni voit sen täysin hyvillä mielin nauttia sen sokerin ja teen. Se 1 tl on niin älyttömän vähän. Olkoon se sinun päivittäinen herkkuhetki :)

Niin, mutta kun miettii, että kuinka paljon sokeria on ihan kaikessa mahdollisessa jo piilosokerina, niin itse jättäisin ehdoin tahdoin lisäämisen pois. 

Vierailija
26/78 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niissä on itsessään sokeria, makeitahan ne on.

No ei ole lisättyä sokeria todellakaan ja siitä luulin puhuttavan. Eihän ihminen voi syödä yhtään hedelmää, marjaa eikä monia vihanneksiakaan, jos ei saa olla mitään "makeaa". On kyllä vallan järjetön ajatus. Rooibos esimerkiksi on puuta. Enpä tiedä, miten huikeasti siinäkään sokeria on. Hohhoijaa.

Vierailija
27/78 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin tottuu

Vierailija
28/78 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele juomaan vihreää teetä. Ota vaikka maustettua vihreää teetä jos ei maistu ilman. Siihen ei todellakaan sokeria kaipaa ja terveellisempääkin on kuin musta tee.

Ei kaipaa ei, kun siinä on itsessään sokeria :)

Ai teessäkö itsessään sokeria? Ei kait nut sentäs...

Vierailija
29/78 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista odottaessa kärsin raskausdiabeteksestä ja jätin mm. sokerit pois teestä. Totuin nopeasti ja enpä oo sen jälkeen sokeria teehen kaivannutkaan. Oispa ne muutkin terveelliset tavat jääny :)

Vierailija
30/78 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, kahvi ja tee sokerilla maistuu todella pahalta. Sokerittomuuteen ja suolattomuuteen tottuu aika nopeasti. Tosin jos sokeria ei muuten käytä, niin pala sokeria teessä on ihan yksi ja hailea.

Vierailija
31/78 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kyseessä on muu tee kuin yellow label tai muten huono tee tottuu. Jos se on yellow label polta se kura roviolla

Todellakin! Siihen ei auta sokeri eikä maito.

Teen vahvuus vaikuttaa myös sokerin tarpeeseen. Jättäessäni sokeria pois tein alussa teestä ihan mietoa, dippailin pussia vain pienen hetken kupissa. Silloin tee ei ole niin kitkerää.

Vierailija
32/78 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon teeni ilman makeutusta, paitsi jos haluan oikein kunnon herkkua. Silloin haudutan super vahvaa English breakfastia ja laitan hunajaa tai sokeria juurikin sen teelusikallisen. Ei se karppausta ole kaatanut.

Vierailija
33/78 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile ensin vähentää sokerin määrää, laita vaikka puoli teelusikallista muutaman viikon ajan jotta totut pikkuhiljaa vähemmän makeaan teehen.

Eiköhän sokerittomaan totu ajan kuluessa, makuaisti kehittyy ja muuttuu kun vain malttaa kouluttaa sitä kärsivällisesti.

Vierailija
34/78 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele hauduttamaan tee oikein: käytä laadukasta teetä (ei mitään pussi-Liptonia) ja vettä, joka ei ole liian kuumaa (n. 70°C, vihreälle teelle hieman viileämpää). Sillä on ihan oikeasti väliä. Itse opin kuumentamaan teeveteni sopivan lämpöiseksi vasta joku aika sitten, ja alkoi vihreä teekin maistua, vaikka aiemmin pidin sitä kitkeränä. :) Näin makeuttamattomaan teehen tottuminen on varmasti helpompaa. Tsemppiä elämäntapamuutokseen!

Vierailija
35/78 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kesti yli vuoden totutella sokerittomaan teehen. Minulla on tapana juoda kuppi teetä joka aamu ennen töihin menoa, kun kahvin keittäminen aamuisin on niin rasittavaa. Töissä sitten aamukahvi että silmät aukeaa kunnolla. Ainoa oikea tee on Earl gray maidolla.

Vierailija
36/78 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile venäläistä tapaa: laita vadelmahilloa. Sokerittomana tosin ei taida sellaista saada...

Vierailija
37/78 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmasti totut. Kannattaa kiinnittää huomiota teen laatuun, veden lämpötilaan ja haudutusaikaan. Pussitee on huonolaatuista jämäteetä, joka yleensä kitkeröityy helposti. Irtotee on keskimäärin huomattavasti laadukkaampaa. Kunnollinen haudutussiivilä on myös hyvä hankinta, teepallokin toki toimii.

Mustan teen voi hauduttaa kiehuvaan veteen, mutta vihreä ja valkonen kannattaa hauduttaa noin 70 asteisessa. Kiehuva vesi kitkeröittää vihreän teen, samoin kuin liian pitkä haudutus. Aloita ennemmin lyhyemmällä haudutuksella.

Ja tietysti voit valita jonkin maustetun teen, hedelmäisen, marjaisen tms. Ne ovat helpommin lähestyttäviä ja makeahkoja jo ilman sokeriakin.

Vierailija
38/78 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile venäläistä tapaa: laita vadelmahilloa. Sokerittomana tosin ei taida sellaista saada...

Kyllä saa. Fior di Fruttan hillot on makeutettu omenamehulla. Ainakin Citymarketeissa myydään.

Vierailija
39/78 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse syön kaikkea mahdollista makeaa, mutta en käsitä miksi teehen tai kahviin laitetaan sokeria?

Koska ainakin omasta mielestäni tee on liian kitkerää ilman sokeria, vielä huonomman makuista kuin kahvi mustana.

Vierailija
40/78 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juonut teetä 20v sokeritta.

Huonot teet ovat kamalia. Osta hyvää. Käy teekaupassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi