Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä tämä höpötys työvoimapulasta on?

Vierailija
20.04.2018 |

Aamu tv:ssä oli taas elinkeinoelämän edustaja urputtamassa, miten ohjelmoijista ja koodaajista on tuhansien osaajien pula. Aikoinaan Nokialla oli töissä kymmeniä tuhansia osaajia. Mihin he ovat hävinneet? Suomessa on oppilaitoksia, jotka tuttaavat insinöörejä, eivätkö he työllisty vai eivät kelpaa vai eivät riitä? Jokin ei nyt täsmää. Tässä työttömien määrästä:
Helmikuun työttömyysaste 8,6 prosenttia
Työttömiä oli Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan vuoden 2018 helmikuussa 233 000 (virhemarginaali ±19 000), mikä oli 9 000 vähemmän kuin vuotta aiemmin. Työttömiä miehiä oli 121 000 ja naisia 112 000 henkeä. Työttömiä miehiä oli 17 000 vähemmän ja työttömiä naisia 8 000 enemmän kuin vuosi sitten.

Työttömyysaste oli helmikuussa 8,6 prosenttia eli 0,6 prosenttiyksikköä pienempi kuin vuotta aiemmin. Miesten työttömyysaste oli 8,7 ja naisten 8,6 prosenttia. Työttömyysasteen trendi oli 8,4 prosenttia.

Tilastojulkistus

On muuten iso virhemarginaali!!

Tyypillistä toimittajilla nykyään on kaikkien taustakysymysten välttely: mitä yritykset ovat tehneet koulutuksen eteen? Millaisia palkkoja ja työaikoja tarjotaan? Jne. Kotityöt jätetään tekemättä ja ollaan äärikorrekteja ja hampaattomia. Itse näen sen niin, että työttömiä ei haluta töihin eikä heitä oikeasti kouluttaa eikä muuntokouluttaa. Näin ollen vikinä työvoimapulastakin on naurettavaa.

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa On työvoimapula.

Ammattitaitoista työvoimaa ei ole saatavilla siellä missä töitä on. Ei mitään lähiräkälän hanttapuleja kaivata vaan ammattilaisia, kulta pieni!

Pitäisikö sitten tutkia miksi vaikka koodaustaitoinen käsistään pystyvä ihminen tekee mielummin remonttitöitä kuin alakohtaista työtä?

Kun niille koodaajille Nokia antoi kenkää.

Voi kultapieni, kun koodauksessakin tarvitaan erilaisia osaajia. Esim nyt tarvitaan älyttömän paljon analytiikan, iot:n, tietovarastoinnin, raportinnin, bi:n osaajia. Erilaisia it-arkkitehteja jne. Niiden Nokian inssien osaaminen ei kohtaa. Jos tarvitaan osaajaa heti, muuntokouluttamiseenkin menee kuukausia ja se maksaa. Harjoittelijoita olen myös palkannut itse. Mutta sekin vie aikaa niiltä jotka osaavat.

Ja palkkaa maksetaan osaaville hyvin. Itse olen 5-kymppinen ja työpaikkaa vaihtaessa on voinut valita useammasta paikasta. Tämän ikäisenäkin.

Siltä 4-kymppiseltä puuttuu työkokemus, ammatinvaihtajille se on ongelma.

Kirjoittamalla "kultapieni" tekstiin, varmistat ettei jaksa lukea koko sepustusta.

menikö tunteisiin?

Jos sinulla on asiallista asiaa, niin sitä ei kannata heti alkuun pilata alentuvilla kommenteilla, kultapieni.

Vierailija
82/95 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sosiaalialalla ja täällä itketään päivittäin kun hakijoita avoimiin tehtäviin ei ole. Helsingin hoitajista puuttuu kesän aikana 50%. Päiväkodit palkkaisivat kuulemma heti 600 hoitajaa, jos saisivat. Taksit ja bussit jäävät kuskipulan vuoksi kulkematta. Autonasentajia uupuu ja korjausajat ovat siksi pitkiä. Ala alan jälkeen kirskuu kun ei ole työntekijöitä. Mutta osa jengistä ennemmin varvaa työttöminä kun eivät osaa mitään eivätkä ole halukkaita oppimaankaan.

Jos helpotetaan byrokratiaa, lupaviidakkoa ja annetaan täyttä päivää, niin eiköhän asiat ala sujua. Tällä hetkellä systeemi potkii itse itseään nilkkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pulaa on kahdenlaisista työntekijöistä: sellaisista jotka tulevan tekemään jotain epämiellyttävää ja raskasta suorittavaa työtä, esim. siivoamaan oksennuksia euron tuntipalkalla keskellä yötä;

Tuossa ongelma on vain se euron tuntipalkka. Itse olen ollut mm. lihatehtaalla duunissa rankemmissa hommissa. Ja sitä työtä teki koska siitä sai verraten hyvän palkan juuri siksi että työ oli raskasta, vaarallista ja olit yltäpäältä eläimen veressä pitkin päivää. Työstä sen mukainen palkka, eurolla en suostu mihinkään muuhun kuin oman kutsumusalan hommiin jos siihenkään. Ihmiset menee töihin tahkomaan rahaa ja rakentamaan tulevaisuuttaan, ei kukaan sinne huvikseen mene. Jotain mitä monet työnantajat ovat unohtaneet. Ei kukaan tule olemaan lojaali yhtiöllesi jos kohtelet työntekijöitäsi kuin idiootteja.

Vierailija
84/95 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa On työvoimapula.

Ammattitaitoista työvoimaa ei ole saatavilla siellä missä töitä on. Ei mitään lähiräkälän hanttapuleja kaivata vaan ammattilaisia, kulta pieni!

Pitäisikö sitten tutkia miksi vaikka koodaustaitoinen käsistään pystyvä ihminen tekee mielummin remonttitöitä kuin alakohtaista työtä?

Kun niille koodaajille Nokia antoi kenkää.

Voi kultapieni, kun koodauksessakin tarvitaan erilaisia osaajia. Esim nyt tarvitaan älyttömän paljon analytiikan, iot:n, tietovarastoinnin, raportinnin, bi:n osaajia. Erilaisia it-arkkitehteja jne. Niiden Nokian inssien osaaminen ei kohtaa. Jos tarvitaan osaajaa heti, muuntokouluttamiseenkin menee kuukausia ja se maksaa. Harjoittelijoita olen myös palkannut itse. Mutta sekin vie aikaa niiltä jotka osaavat.

Ja palkkaa maksetaan osaaville hyvin. Itse olen 5-kymppinen ja työpaikkaa vaihtaessa on voinut valita useammasta paikasta. Tämän ikäisenäkin.

Siltä 4-kymppiseltä puuttuu työkokemus, ammatinvaihtajille se on ongelma.

Mistä ihmeestä menneisyyden maailmasta tämä kirjoittaja tulee... Että it-alan sisällä muuntokoulutusta, hah! Joskus vanhaan aikaan kurssitettiin ja koulutettiin kun tuli uudet tekniikat tai vaihtoi erilaisiin hommiin, esim. perusohjelmoinnista tietokanta-asiantuntijaksi. Ei enää. Työnantajat ei salli yhtään laskuttamattomia tunteja joten kaikki uusi pitää ihan itse opetella työn ohessa ja myös ilmaiseksi vapaa-ajalla. 

Se minua tässä huvittaa, että kun itse olen töissä, niin yksikään pomo tässä firmassa ei epäile kykyäni oppia lennosta mitä tahansa mitä täytyy. Eikä muidenkaan työssäolevien kollegojen. Mutta sitten jos rekrytään, niin yhtäkkiä jonkun yksittäisen tekniikan osaamattomuus on valtava kynnyskysymys, ei voi palkata. Tosiasiassa nekin olisivat ihan yhtä lailla kyvykkäitä oppimaan lennosta kuin me jo talossa olevat, joilta sitä vaaditaan jatkuvasti.

No yksikään yritys ei muuntokouluta. Tarkoitin, että yhteiskunnan sitä pitäisi tehdä. Ei työtehtäviin palkata ihmisiä, jotka eivät asiaa osaa.

Ei bi-alueelle palkata osaajana esim tietoliikenneinsinööriä.

Ja kyllä, omaa osaamistani olen päivittänyt kaikki työvuoteni. Mutta en minäkään taas vastaavasti kykenisi hyppäämään it-alueella jonnekin täysin uuteen osa-alueeseen. Sen sijaan kykenen tällä omalla alueellani oppimaan uusia kieliä, välineitä, teknologioita, tietokantoja jne. Kun nojaan vanhaan osaamiseeni, mutta jos mun pitäisi ruveta ohjelmoimaan vaikkapa tehdasjärjestelmiä en voisi nojata mihinkään jo aiemmin osaamaani.

Fakta on, että asiakkaat ostavat osaajia, cv:itä, ei henkilöä, joka vasta opettelee. Omaan tiimiini on vuosi yritetty etsiä usempia osaajia, heitä ei ole. Tai jos on, heistä on kova kilpailu.

26 vuotta alalla.

Vierailija
85/95 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta Nokia insinöörien työllistymisestä luulen jotain tietäväni (20v talossa HR:nä kuitenkin) ja siinä se surullinen tosiasia on se, että se osaaminen, mikä niillä Nokiasta pois potkituilla on, ei ole sitä osaamista, mitä firmat (myös Nokia) tänä päivänä hakee. Ja kouluista ei vaan valmistu valmiita ammattilaisia, joilla olisi 5-10v työkokemus alasta. SE on se porukka, josta eniten on pula. Ja sen lisäksi työvoimapula on huutava niillä aloilla, joiden duunit ei suomalaisille pitkäaikaistyöttömille kelpaa. Osittain siksi koska niissä palkka on niin huono, että sillä ei esim. pk-seudulla elä.

Vierailija
86/95 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sosiaalialalla ja täällä itketään päivittäin kun hakijoita avoimiin tehtäviin ei ole. Helsingin hoitajista puuttuu kesän aikana 50%. Päiväkodit palkkaisivat kuulemma heti 600 hoitajaa, jos saisivat. Taksit ja bussit jäävät kuskipulan vuoksi kulkematta. Autonasentajia uupuu ja korjausajat ovat siksi pitkiä. Ala alan jälkeen kirskuu kun ei ole työntekijöitä. Mutta osa jengistä ennemmin varvaa työttöminä kun eivät osaa mitään eivätkä ole halukkaita oppimaankaan.

Helsingin matalapalkkatöihin ei ole tulijoita asumistukien menetyksen vuoksi. Tälle pitäis eka tehä jotain. Mutta silloin asuntosijoittajat ja rakennusfirmat ottaa takkiin.

Sairaanhoitajat tienaavat kyllä suomalaista keskipalkkaa, ei siinä asumistuista edes uneksita. Ei edes niillä päiväkodin palkoilla.

ja puolihomeinen betonikuutio maksaa toistasataatuhatta puhumattakaan uudemmista. Asumisen keinottelu on yhteiskunnan suojeluksessa, ei asujien suojelu ja etu.

Vierailija
87/95 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta Nokia insinöörien työllistymisestä luulen jotain tietäväni (20v talossa HR:nä kuitenkin) ja siinä se surullinen tosiasia on se, että se osaaminen, mikä niillä Nokiasta pois potkituilla on, ei ole sitä osaamista, mitä firmat (myös Nokia) tänä päivänä hakee. Ja kouluista ei vaan valmistu valmiita ammattilaisia, joilla olisi 5-10v työkokemus alasta. SE on se porukka, josta eniten on pula. Ja sen lisäksi työvoimapula on huutava niillä aloilla, joiden duunit ei suomalaisille pitkäaikaistyöttömille kelpaa. Osittain siksi koska niissä palkka on niin huono, että sillä ei esim. pk-seudulla elä.

Lähdetään olettamuksesta, että erityisaloilla (?) osaavasta työvoimasta on pula ja pidetään sitä nyt tässä tosiasiana. Jos headhunttaatte kohdistetusti ulkomailta, mistä tulevat parhaat ja ennenkaikkea halutuimmat osaajat?

Jos ulkomailta tuleva työvoima tyytyy matalampaan palkkaan ja pienempiin etuihin kuin suomalaiset, onko peli menetetty suomalaisten työllistymisen osalta jatkossakin?

Mikä ongelma muutamissa ulkomailta haetuissa osaajissa on vai tuotaisiinko sieltä isompikin joukko - mistä tällaisia huippuosaajia oikein löytyy, jollei korkean koulutuksen Suomesta?

Mitäs järkeä on ylläpitää nykyistä suomalaista korkeaa koulutusjärjestelmää, jos se tuottaa lähinnä massatyöttömyyttä ja töitä löytyy lopulta vain muutamille harvoille?

Vierailija
88/95 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä työ itsessään kelpaa. Työn teettämisen ehtojen ei pitäisi kelvata kellekään, ulkomaalaiset mukaan luettuna.

Vierailija
89/95 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitänkö oikein, että työnantajat haluavat työntekijäitä, joilla on valmis "osaaminen" juuri siihen alueeseen, jolla heidän firmansa pyörii.  Ja näitä ei voi valmistua mistään kouluista suoraan, vaan heidän pitäisi olla jostain toisesta täysin vastaavasta firmasta siirtyviä.  Ja suoraan puikkoihin vaan, ilman perehdyttämisiä ja neuvomisia.  Aika rankkaa.  Miksi siirtyä työpaikasta toiseen täysin vastaavaan? 

Tässä on jotain tympeätä, mikä kertoo tästä ajasta.  Aikaa ei olisi yhtään mihinkään.  Mihin on kiire?

Kaikkien pitäisi vielä olla niitä it-osaajia.  On kuitenkin myös suorittavaa työtä, joka kelpaisi ihan hyvin monille.  Mutta niillä aloilla pitäisi tehdä työtä erittäin pienellä palkalla ja epäedullisilla työehdoilla.  Ja yhden pitää tehdä kahden tai kolmen työt, koska firmat säästävät ja supistavat, nimenomaan näistä työntekijöistä ja heidän palkoistaan.  Hyvä esimerkki aivan tavalliset huoltomiehet, joita on omassa työpaikassani jätetty palkkaamatta eläkkeelle jäävien tilalle ja nyt on entisten neljän huoltomiehen tehtäviä tekemässä yksi ainoa.  Työt viivästyvät tai jäävät kokonaan tekemättä, koska hänellä on aivan liikaa tehtäviä.  Onkohan hänen alkuperäisessä työsopimuksessaan kohta, jossa lukee, että työt on tehtävä hiki hatussa juoksemalla? 

Muihinkaan tehtäviin ei ole eläkkeelle jääneiden tilalle otettu ketään, joten nykyään tehdään töitä puolella entisestä henkilöstömaarästä.  Mikään atk tai sähköinen menetelmä ei ole ratkaisevasti vähentänyt työn määrää.  Päinvastoin tilalle on tullut lisää työtehtäviä, on jopa jouduttu ottamaan aivan eri alueen tehtäviä hoitaaksemme.  Koska säästöt.  Niinpä niin. 

Työvoimapulako muka?  Meiltä on käyty kysymässä töitä vuosien varrella vaikka kuinka monet kerrat, aivan alan työntekijöitä kuin myös juuri valmistuneita on ollut, mutta eihän nyt toki ketään palkata.  Menkööt sinne kortistoon vaan.  Palkat mainitaan aina suurimmaksi kustannuseräksi, vaikka itse asiassa pienipalkkaisella alalla tässä ollaan.  Isot johtajat tietysti keksivät itselleen siellä yläpäässä aina uusia hienoja nimikkeitä, joiden varjolla voivat sitten nostaa palkkojaan roimastikin, ne kun kuulemma ovat aina jotenkin jälkeen jääneitä.  Oma palkkani ei ole viiteentoista vuoteen noussut sanottavasti juuri ollenkaan, näitä muutaman euron nousuja en laske miksikään.   

Vierailija
90/95 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

-

Vierailija
91/95 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingin matalapalkkatöihin ei ole tulijoita asumistukien menetyksen vuoksi. Tälle pitäis eka tehä jotain. Mutta silloin asuntosijoittajat ja rakennusfirmat ottaa takkiin.

Sairaanhoitajat tienaavat kyllä suomalaista keskipalkkaa, ei siinä asumistuista edes uneksita. Ei edes niillä päiväkodin palkoilla.

ja puolihomeinen betonikuutio maksaa toistasataatuhatta puhumattakaan uudemmista. Asumisen keinottelu on yhteiskunnan suojeluksessa, ei asujien suojelu ja etu.

Sairaanhoitajan liksoilla maksaa kyllä asuntolainaa.

Vierailija
92/95 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
93/95 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on liian hyvä työttömyys-ja sosiaaliturva. Se näkyy yksiselitteisesti siinä, että ylipäätään on yhtään avoimia työpaikkoja. Aidosti työhaluiselle ja työpaikan tarpeessa olevalle löytyy työpaikka aivan varmasti.

Se edellyttää usein sitä, että on valmis työskentelemään myös matalammin palkatulla alalla ja mahdollisesti toisella paikkakunnalla. Mitään muuttamispakkoa ei toki ole, jokainen voi vapaasti matkustella vaikka kodin ja työpaikan väliä jos se tuntuu mukavammalta.

Periaatteessa TE toimiston tulisi yksinkertaisesti määrätä ihminen töihin aina kun ilmestyy avoin työpaikka. Kieltäytymisestä tulisi ilman muuta seurata kaiken rahallisen tuen päättyminen aluksi vaikkapa puoleksi vuodeksi ja seuraavista aina puoli vuotta lisää. Jossain vaiheessa työhalut saattaisivat herätä.

Vierailija
94/95 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eitskei kirjoitti:

Suomessa on liian hyvä työttömyys-ja sosiaaliturva. Se näkyy yksiselitteisesti siinä, että ylipäätään on yhtään avoimia työpaikkoja. Aidosti työhaluiselle ja työpaikan tarpeessa olevalle löytyy työpaikka aivan varmasti.

Se edellyttää usein sitä, että on valmis työskentelemään myös matalammin palkatulla alalla ja mahdollisesti toisella paikkakunnalla. Mitään muuttamispakkoa ei toki ole, jokainen voi vapaasti matkustella vaikka kodin ja työpaikan väliä jos se tuntuu mukavammalta.

Periaatteessa TE toimiston tulisi yksinkertaisesti määrätä ihminen töihin aina kun ilmestyy avoin työpaikka. Kieltäytymisestä tulisi ilman muuta seurata kaiken rahallisen tuen päättyminen aluksi vaikkapa puoleksi vuodeksi ja seuraavista aina puoli vuotta lisää. Jossain vaiheessa työhalut saattaisivat herätä.

Näytäpä itse esimerkkiä, ja tule kertomaan miten kävi.

Vierailija
95/95 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eitskei kirjoitti:

Eihän ne samat paikat ole jatkuvasti auki. Ilmoitus poistuu, kun tehtävään on palkattu sopiva henkilö. Sinun mallissa jokaisen yrityksen pitää ilmoittaa avautuva paikka TE-toimistoon, josta määrätään joku töihin. Ei siellä taida kauheasti notkua erikoislääkäreitä ja psykologeja, mutta jos kaikki pätevyysvaatimukset poistetaan, niin sitten ideasi on hyvä. Se huono puoli on, että työpaikan vaihtoa haikaileville ei ole mitään saumaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme