Mikä tämä höpötys työvoimapulasta on?
Aamu tv:ssä oli taas elinkeinoelämän edustaja urputtamassa, miten ohjelmoijista ja koodaajista on tuhansien osaajien pula. Aikoinaan Nokialla oli töissä kymmeniä tuhansia osaajia. Mihin he ovat hävinneet? Suomessa on oppilaitoksia, jotka tuttaavat insinöörejä, eivätkö he työllisty vai eivät kelpaa vai eivät riitä? Jokin ei nyt täsmää. Tässä työttömien määrästä:
Helmikuun työttömyysaste 8,6 prosenttia
Työttömiä oli Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan vuoden 2018 helmikuussa 233 000 (virhemarginaali ±19 000), mikä oli 9 000 vähemmän kuin vuotta aiemmin. Työttömiä miehiä oli 121 000 ja naisia 112 000 henkeä. Työttömiä miehiä oli 17 000 vähemmän ja työttömiä naisia 8 000 enemmän kuin vuosi sitten.
Työttömyysaste oli helmikuussa 8,6 prosenttia eli 0,6 prosenttiyksikköä pienempi kuin vuotta aiemmin. Miesten työttömyysaste oli 8,7 ja naisten 8,6 prosenttia. Työttömyysasteen trendi oli 8,4 prosenttia.
Tilastojulkistus
On muuten iso virhemarginaali!!
Tyypillistä toimittajilla nykyään on kaikkien taustakysymysten välttely: mitä yritykset ovat tehneet koulutuksen eteen? Millaisia palkkoja ja työaikoja tarjotaan? Jne. Kotityöt jätetään tekemättä ja ollaan äärikorrekteja ja hampaattomia. Itse näen sen niin, että työttömiä ei haluta töihin eikä heitä oikeasti kouluttaa eikä muuntokouluttaa. Näin ollen vikinä työvoimapulastakin on naurettavaa.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa On työvoimapula.
Ammattitaitoista työvoimaa ei ole saatavilla siellä missä töitä on. Ei mitään lähiräkälän hanttapuleja kaivata vaan ammattilaisia, kulta pieni!
Etkö sinä vähämielinen tajua, ettei niitä valmiita ammattilaisia ennenkään mistään taivaasta, tai edes koulun penkiltä tippunut. Itseasiassa kouluja ei juuri käyty, vaan rautainen ammattitaito, joka vanhemman polven mestarilla on, kehittyi työn lomassa, vuosien ja vuosikymmenien saatossa.
Mikä tämän tajuamisessa on niin vaikeaa?
Ihan vaan vinkiksi että tuolla asenteella on hankala saada töitä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattitaitoista työvoimaa ei ole saatavilla siellä missä töitä on. Ei mitään lähiräkälän hanttapuleja kaivata vaan ammattilaisia, kulta pieni!
Etkö sinä vähämielinen tajua, ettei niitä valmiita ammattilaisia ennenkään mistään taivaasta, tai edes koulun penkiltä tippunut. Itseasiassa kouluja ei juuri käyty, vaan rautainen ammattitaito, joka vanhemman polven mestarilla on, kehittyi työn lomassa, vuosien ja vuosikymmenien saatossa.
Naulahommat oli erilaisia kuin nykyinen spesifiä osaamista vaativa asiantuntijatyö. Ennenkään työpaikkoihin käveltiin kadulta, toimistotöihin pääsi, kun osasi kirjoittaa jne. Kaikki nuo työt ovat hävinneet ja työpaikkakato kiihtyy, jossa saisi edes jonkinlaisen kuukausipalkan, jolla elää. En silti osta valitusta työvoimapulasta, koska halutessaan ihminen oppii ja korkeakoulutettu varmasti, joka jollain tavalla lippaa alaa mutta yritykset eivät halua panostaa enää työpaikkakouluttamiseen yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä mitään hanttapuleja palkkaa. Ota töihin se, joka lähetti tylsän, mutta virheettömän hakemuksen ja joka haastattelussa oli hieman ujo, mutta asiallinen. Tottakai sinne töihin tulee näitä hanttapuleja, kun palkkaatte ne räiskyvät ja röyhkeät tyypit.
Virheetön hakemus, hehheh. Juuri oli firmassamme rekrytointi asiantuntijahommasn. 60 hakemusta ja sellaista sontaa suurin osa, että oikein itku tuli.
Niistä 200 tuhannesta työttömästä 190 tuhatta ei osaa edes nimeään kirjoittaa ja loppujakaan ei työ nappaa. Yritä nyt siinä löytää työntekijöitä, joilla on mitään arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Koska firmat palkkaa vain tuttujaan
Itse valmistuin tietotekniikka& elektroniikka puolen ammattiin lähes 5/5 keskiarvolla 10v sitten enkä päässyt edes kesätöihin saati sitten töihin valmistuttuani, samalla kun paikkakuntalaiset töhöt eli vähän vajaalla käyvätkin puolisekopäät pääsi aina sukulaisille ym töihin.
Hankippa siinä sitten kokemusta kun kouluilla ei tee mitään ilman suhteita
Tai sitten et vain osaa tehdä hakemuksia. Kaverini on itseoppinut koodari. Pitänyt pitkään omaa firmaa ja nyt haki palkoilliseksi. Koulutusta ei käyttännössä ole, mutta osaamista sitäkin enemmän.
Olen sosiaalialalla ja täällä itketään päivittäin kun hakijoita avoimiin tehtäviin ei ole. Helsingin hoitajista puuttuu kesän aikana 50%. Päiväkodit palkkaisivat kuulemma heti 600 hoitajaa, jos saisivat. Taksit ja bussit jäävät kuskipulan vuoksi kulkematta. Autonasentajia uupuu ja korjausajat ovat siksi pitkiä. Ala alan jälkeen kirskuu kun ei ole työntekijöitä. Mutta osa jengistä ennemmin varvaa työttöminä kun eivät osaa mitään eivätkä ole halukkaita oppimaankaan.
Hmm. Itse olen alalla, jossa on niin sanottu työvoimapula. Tosin Helsingissä on ylitarjontaa työntekijöistä alallamme, pula on ns. maakuntakaupungeissa ja itä- ja pohjois-suomessa. Minulla on pitkä työkokemus, hyvät arviot työstäni ja osaan työt aidosti hyvin, nykyinen työpaikka on ihan hyvä, mutta haluaisin vaihtelun vuoksi kokeilla toista työpaikkaa. Olen saanut haastattelukutsun jokaiseen paikkaan, jota olen eri puolilta Suomea hakenut, osaan olen toki ollut se ainoa hakija. Kaikki hakemani työpaikatkin olisin ilmeisesti saanut, mutta koska en ole suostunut tarjottuihin työehtoihin, niin en ole saanut niitä paikkoja. Palkasta ei ole kyse, vaan olen vaatinut tiettyä joustavuutta työaikoihin ja loma-aikoihin ja vaikutusmahdollisuutta työn sisältöön. Nämä vaatimukset ovat olleet aivan liikaa (osan mielestä jopa pöyristyttäviä ehdotuksia, kun olen vaikkapa sanonut että en tule töihin klo 8 vaan vasta klo 9), ovat mieluummin jääneet ilman osaavaa työntekijää ja työvoimapula jatkuu.
Kyllä korkea vuokrataso pitää monia työttömänä ja pelko asunnon menettämisestä, jos asumistuki ja sossurahat ei tulekaan. Monilla asumistuki menee suoraan vuokranantajan tilille.
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Itse olen alalla, jossa on niin sanottu työvoimapula. Tosin Helsingissä on ylitarjontaa työntekijöistä alallamme, pula on ns. maakuntakaupungeissa ja itä- ja pohjois-suomessa. Minulla on pitkä työkokemus, hyvät arviot työstäni ja osaan työt aidosti hyvin, nykyinen työpaikka on ihan hyvä, mutta haluaisin vaihtelun vuoksi kokeilla toista työpaikkaa. Olen saanut haastattelukutsun jokaiseen paikkaan, jota olen eri puolilta Suomea hakenut, osaan olen toki ollut se ainoa hakija. Kaikki hakemani työpaikatkin olisin ilmeisesti saanut, mutta koska en ole suostunut tarjottuihin työehtoihin, niin en ole saanut niitä paikkoja. Palkasta ei ole kyse, vaan olen vaatinut tiettyä joustavuutta työaikoihin ja loma-aikoihin ja vaikutusmahdollisuutta työn sisältöön. Nämä vaatimukset ovat olleet aivan liikaa (osan mielestä jopa pöyristyttäviä ehdotuksia, kun olen vaikkapa sanonut että en tule töihin klo 8 vaan vasta klo 9), ovat mieluummin jääneet ilman osaavaa työntekijää ja työvoimapula jatkuu.
Ei tuollaista asenneongelmaista kukaan palkkaa, pitäisi olla ihan selvä juttu jo.
Joustoa voi saada kyllä -kunhan ensin on tehnyt pitkän työrupeaman ja ensin osoittanut joustoa sinne työnantajan suuntaan.
Onko tuollainen vinoutunut asenne yleistäkin? Ilmeisesti.
Vierailija kirjoitti:
On fakta, että suuret ikäluokat jäävät lähitulevaisuudessa eläkkeelle, eivätkä suomalaiset työikäiset riitä millään korvaamaan heitä. Tarvitaan siis ehdottoman välttämättä paljon uutta verta maahan.
Käsittääkseni 55 syntyneenä edustan viimeistä tai läheis viimeistä suurten ikäluokkien vuosiryhmää. Lähes kaikki meistä omaa ja 54 ikäluokkaani lukuunottamatta ovat jo eläkkeellä. Joten tämä kortti on jo käytetty.
Olen insinööri, ohjelmistopuolelta ja sain kenkää vakiduunistani vuosia sitten, koko yksikkö Suomessa lopetettiin ja toiminta siirrettiin Intiaan. Sen jälkeen meni vuosia vuokrafirmojen kautta määraikaisilla soppareilla. Sinänsä ihan ok tilanne.
60v oli selvä rajapyykki, sen jälkeen ei töitä ollut kotimaakunnassani tarjolla edes vuokrafirmoista. Tai olisi ollut, mutta asiakasyritykset eivät huoli tän ikäistä. Åitää olla nuori, nälkäinen nöyrä ja notkea. Helsingin seudulta olisi löytynyt vuokrafirmojen kautta töitä tukityöllistettynä, mutta siinä kulki rajani. En tämän ikäisenä viitsi ja jaksa asua ja työskennellä vieraalla paikkakunnalla aloittelijan palkalla.
Ansiosidonnaisella olen ja muutaman kuukauden päästä eläkkeellä.
Kuntoni on hyvä ja osaamistakin on, joten sen puolesta voisin jatkaa töissä vielä pari vuotta kunnes vaimokin eläköityy.
Huvittaa, kun täälläkin seudulla on hirveä valitus alani työntekijäpulasta, mutta minua ja paria muta virkeää 60 vuotiasta ei huoli kukaan. Emme edes vaadi mitään huippupalkkaa kokemukseemme vedoten. Muutama satanen enemmän kuin ansiosidonnaisemme olisi kohtuullinen toiveemme. Ehkä eläkkeellä sitten voin johonkin projektiluonteiseen osallistua hiukan pienemmällä liksalla jos projekti on mielenkiintoinen.
Pitäkööt tunkkinsa. Työllistäisivät edes nuoria valituksen sijasta.
Olen tehnyt vapaaehtioshommia monella sektorilla osaamistani hyödyntäen. Ihan hyvin aika kuluu näinkin. Aktivointitoimet eivät rasita näinä viime kuukausina ennen eläkettä. Varmaan leikkuri iskee, mutta siitä vain.
Vierailija kirjoitti:
Taustalla on tietysti halu saada maahan ma-muja, joille voidaan teettää alennetuilla palkoilla töitä. Työvoimapulaa ei ole eikä tule. Tätä työvoimapula-mantraa hoettiin meille nelikymppisille koko opiskeluajan, että kun isot ikäluokat jäävät eläkkeelle, niin tulee ihan hirvittävä työvoimapula. No, ei tullut. Työvoiman tarve vain vähenee, kun automatisaatio ja robotisaatio etenee ja kehittyy.
Tämä on muuten totta. Muistan kohinan vuosituhannen alussa siitä, miten opettajista tulee olemaan pulaa suurten ikäluokkien eläköityessä. Koulutukseen sisäänotettavia opiskelijamääriä lisättiin. Yhtälöstä unohtui tarkistaa vain yksi muuttuja eli pienenevät oppilasmäärät/eri syistä suurennettavat oppilasryhmät. Nyt opettajia onkin sitten työttömänä pilvin pimein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaista asenneongelmaista kukaan palkkaa, pitäisi olla ihan selvä juttu jo.
Joustoa voi saada kyllä -kunhan ensin on tehnyt pitkän työrupeaman ja ensin osoittanut joustoa sinne työnantajan suuntaan.
Ei minulla ole vinoutunutta asennetta. Minulla on vakityöpaikka, eli ei ole pakko saada työpaikkaa. Nykyinen työnantaja tarjoaa minulle nuo vaatimani joustot. Miksi suostuisin huonoihin työehtoihin uudessa työpaikassa? En keksi mitään syytä, koska mikään pakko minun ei ole. Mutta sitten he kärsivät työvoimapulasta eivätkä saa työntekijää, vaikka olisivat saaneet minut (arvostettu osaaja alalla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Työvoimapulatilanteessa on ns. työntekijöiden markkinat, eli työntekijät voivat sanella työehdot, joilla suostuvat ottamaan paikan vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö sitten tutkia miksi vaikka koodaustaitoinen käsistään pystyvä ihminen tekee mielummin remonttitöitä kuin alakohtaista työtä?
Kun niille koodaajille Nokia antoi kenkää.
Voi kultapieni, kun koodauksessakin tarvitaan erilaisia osaajia. Esim nyt tarvitaan älyttömän paljon analytiikan, iot:n, tietovarastoinnin, raportinnin, bi:n osaajia. Erilaisia it-arkkitehteja jne. Niiden Nokian inssien osaaminen ei kohtaa. Jos tarvitaan osaajaa heti, muuntokouluttamiseenkin menee kuukausia ja se maksaa. Harjoittelijoita olen myös palkannut itse. Mutta sekin vie aikaa niiltä jotka osaavat.
Ja palkkaa maksetaan osaaville hyvin. Itse olen 5-kymppinen ja työpaikkaa vaihtaessa on voinut valita useammasta paikasta. Tämän ikäisenäkin.
Siltä 4-kymppiseltä puuttuu työkokemus, ammatinvaihtajille se on ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Työvoimapulatilanteessa on ns. työntekijöiden markkinat, eli työntekijät voivat sanella työehdot, joilla suostuvat ottamaan paikan vastaan.
Hehe!
Joo, juurikin näin...
(Toki poikkeuksia on, sitä en kiellä mutta moni tuntuu kuvittelevan että sama koskee juurikin heitä koska *lisää tähän jalat-irti-maasta-tyypin mielipide*)
olisitte työttömät ryhtyneet ay-liikkeen toimitsijaksi kuten minä, niin silloin teillä olisi rahaa, eikä teidän tarvitsisi itseä tukien perään netissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö sitten tutkia miksi vaikka koodaustaitoinen käsistään pystyvä ihminen tekee mielummin remonttitöitä kuin alakohtaista työtä?
Kun niille koodaajille Nokia antoi kenkää.
Voi kultapieni, kun koodauksessakin tarvitaan erilaisia osaajia. Esim nyt tarvitaan älyttömän paljon analytiikan, iot:n, tietovarastoinnin, raportinnin, bi:n osaajia. Erilaisia it-arkkitehteja jne. Niiden Nokian inssien osaaminen ei kohtaa. Jos tarvitaan osaajaa heti, muuntokouluttamiseenkin menee kuukausia ja se maksaa. Harjoittelijoita olen myös palkannut itse. Mutta sekin vie aikaa niiltä jotka osaavat.
Ja palkkaa maksetaan osaaville hyvin. Itse olen 5-kymppinen ja työpaikkaa vaihtaessa on voinut valita useammasta paikasta. Tämän ikäisenäkin.
Siltä 4-kymppiseltä puuttuu työkokemus, ammatinvaihtajille se on ongelma.
Kirjoittamalla "kultapieni" tekstiin, varmistat ettei jaksa lukea koko sepustusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan vinkiksi että tuolla asenteella on hankala saada töitä...
Kaverin asenteessa ei ole mitään vikaa. Tottahan se on, että vain harjoittelemalla tulet mestariksi. Ennen firmat ottivat hyviä tyyppejä kasvamaan firman sisällä vaativimpiin töihin. Nykyään harjoittelijaltakin vaaditaan viiden vuoden työkokemus ja pari tutkintoa. Tällä nykyisellä asenteella firmoissa on jatkuva työvoimapula hamaan ikuisuuteen.
Ennen myös oli aikaa perehdytykseen, jos ei ohjattuun, niin omatoimiseen. Mutta nykyään sitä aikaa ei ole.
Esimerkki vuokrafirman kautta tarjotusta työstä. Parissa viikossa olisin oppinut uuden työympäristön ja työkalut. Mutta asiakas edellytti, että vuokrafirmasta tuleva kaveri on tuottavassa työsä heti samana päivänä. Käytännössä siis vain ko. tehtävästä pari kuukautta aiemmin kenkää saaneet täyttivät tämän vaatimuksen. He taas olivat niin piip kohtelustaan, että eivät suostuneet hommiin, vaikka asiakkaan nimilistan perusteella vuokrafirma yritti haalia heitä takaisin entiseen työhöns.
Ylläoleva ei ole ainutlaatuinen esimerkki vaan käytäntö. Että soin sinulle asennetta.
Monikin muistaa kyllä 80 luvun työvoimapulan joka kyllä näkyi aivan selvästi ja ilmoitusten määrä yms.Nyt sitten monessakaan paikkaa nyt mukamas talouden nousu näy millään tavalla ja rautakaupoissakin hiljaista mikä hyvä talouden mittari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä mitään hanttapuleja palkkaa. Ota töihin se, joka lähetti tylsän, mutta virheettömän hakemuksen ja joka haastattelussa oli hieman ujo, mutta asiallinen. Tottakai sinne töihin tulee näitä hanttapuleja, kun palkkaatte ne räiskyvät ja röyhkeät tyypit.
Virheetön hakemus, hehheh. Juuri oli firmassamme rekrytointi asiantuntijahommasn. 60 hakemusta ja sellaista sontaa suurin osa, että oikein itku tuli.
Niistä 200 tuhannesta työttömästä 190 tuhatta ei osaa edes nimeään kirjoittaa ja loppujakaan ei työ nappaa. Yritä nyt siinä löytää työntekijöitä, joilla on mitään arvoa.
Ja tämä sonta tulee vain lisääntymään, koska aktiivimalli. TE-keskus pakottaa hakemaan töitä, joihin ei ole minkäänlaisia valmiuksia, ja tämähän kaatuu työhakemusten seulojien niskaan pseudohakemusten muodossa.
Tietotekniikka-alan opiskelupaikkoja on ammattikouluista yliopistoihin asti. Eivät ne voi olla niin idiootteja, etteivät osaisi ohjelmointiakin. Suomalaisten koulutustaso on huipputasoa. Syynä on se, että kuten jo ketjussa sanottu, ei tunnu kelpaavan enää kohta kukaan: aina löytyy tekosyy, miksei palkata, vaikka väärä sukkien väri!!