Sanoja, joita käytettiin ennen, mutta ei enää nykyään, ainakaan siinä määrin? LUETELLAAN:)
Kommentit (1373)
Vierailija kirjoitti:
Kundi. Tätä käytettiin ainakin 90-00-luvuilla. :D Nykyää sanotaan ennemmim jätkä.
Jätkä on Turussa ollut käytössä vuosikymmeniä, vanhat papat ja mammat puhuu nuorista miehistä/pojista jätkinä (usein vähän negatiiviseen sävyyn).
Kyllä mullekin tuo hannaaminen on vastustelemista.
"anna nyt mä pussaan sua, älä hannaa"
Vierailija kirjoitti:
poikamies (ja etenkin poikamiestyttö)
Vanhapiika
"Mooooooooi!" puhelun lopuksi.
Tehdäänkö nykyään enää FRITSUja? Fritsuliina oli joka tytöllä maanataisin.
Aiemmin mainittu sana kompinen on oikeasti kompiainen ja se on Oulun murretta. Tarkoittaa tosiaan karkkia. Tarinan mukaan tulee siitä, kun oululainen merimies kävi maissa Marseillessa ja ajatteli ostaa lapsilleen Ranskan tuliaisia. Meni sitten karkkikauppaan ja kielitaidottomana osoitti irtokarkkipurkkia. Myyjä kysyi "Com bien" (Kuinka paljon). Merimies sai namunsa ja palattuaan Ouluun sanoi lapsilleen, että isi toi teille kompiaisia. Kuulee vielä joskus. Visto on erityisesti Tornion seudulla käytössä oleva murresana ja ihan yleisesti käytössä.
"Mennä kartsalle/kapeen" (kaupungille), joista jälkimmäinen oli joku teinien juttu, "kartsaa" taisivat käyttää vanhempanikin joskus.
(Tai en tiedä sanooko kukaan enää nykyään "mennä kaupungille"kaan, mutta näitä käytettiin ainakin Kuopion suunnilla, kun olin itse nuori. :D)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hannata. "Sä et hannaa" (uskalla)
No ei, vaan hannata on pelätä. "Kato toi hannaa!"
Selvitä / osata hannata handlata.
Myös kukaan osaa enään hämmentyä tai mennä hämilleen vaan sitten on jotakin typerää jäätymistä.
Kundikin jo hiukan omittu sana jota heterot miehet enään käytä.
Jorata. 70-luvulla jorattiin kun biletettiin
Kolmivaihekilowattituntimittari.