Aikuiset lapset - "oksennan jos joudun edes maistamaan avokadoa" jne
Miten tuollaisia aikuisia ihmisiä voi olla olemassa? Miten ihmisestä voi tulla niin uskomattoman nirso, ettei voi OKSENTAMATTA syödä esim. avokadoa tai tomaattia? Missä vaiheessa menee pieleen? Lapsuuden ruokailutottumuksissa jo?
Kommentit (51)
Pahimpia ovat ne jotka tartuttavat nämä omille lapsilleen, eli lapsi kuvittelee ehkä jopa läpi elämänsä että jokin ruoka on kamalan pahaa vain koska jompi kumpi vanhemmista on sanonut sen olevan pahaa vaikkei olisi sitä koskaan itse edes haistanut.
Meillä kävi kerran naapurin lapsi jolle vanhemmat olivat vuosia sanoneet että oliivit ovat pahoja. Kun näki meidän lasten syövän niitä niin yllättävää kyllä halusi maistaa itsekin ja piti niistä ja kertoi ettei kotona osteta kun vanhemmat sanoo että ne on pahoja. Minun mielestä tuollainen on lasten henkistä manipulointia!
Juu, eli sitä linkkiä ei saanut kai laittaa. Eli joillekin avokado voi aiheuttaa oireita, siinä olevan aineen vuoksi. Sekä joillekin eläimille se voi olla haitallaista.
Olen viime aikoina ruvennut miettimään, miksi ihmeessä pitää opetella maistamaan kaikkea mahdollista? Onko tulossa joku pula-aika jolloin saadaan syödäksemme vain chiliä, sushia ja tofua?
Jos syö monipuolisesti, voi varmasti elää terveellistä elämää ilman jokaista omituista makua.
Eri asia on tuo käytös, jossa suureen ääneen ilmoitetaan, en syö tätä, törmäsin häissä myös absolutistiin joka suureen ääneen närkästyneenä ilmoitti ettei juo alkoholia, alkoholitonta oli tarjolla viereissä lasissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
99-prosenttisesti nämä oksentelijat vain lietsovat itsensä oksentamaan, että saavat muka jonkun hyväksytyn yliherkkyysselityksen nirsoilulleen. Todellisuudessa eivät vain halua myöntää, että ovat lellittyjä nirppanokkia, jotka eivät haluakaan kehittää makuaistiaan, saati olla ennakkoluulottomia ja avoimia uusille kokemuksille.
Tätä asiaahan on moneen otteeseen tutkittu ja saatu selville, että nirsous on hyvä asia,se pitää ihmiset hengissä. Ei ole tarkoitettu, että ihminen lappaa suuhunsa mitä tahansa. Pitkäikäsillä ihmisillä on ollut yleensä hyvin rajoittunut ruokavalio, ei ole maisteltu ja kokeiltu kaikenlaista vaan pitäydytty oman alueen makumaailmassa.
Makuaisti ei kehity maistelussa. Ja mitä enemmän mausteita ruuassa on, sitä enemmän se makuaistia turruttaa. Samalla tavalla voisit sanoa, että silmälasit pois, näköaisti kehittyy katsomalla aurinkoon.
Aivan höpöhöpöä, ei ole tutkittu eikä löydetty sellaista yhteyttä. Nirsoilu on vaan sitä mitä nimikin sanoo, kapeakatseisuutta ja omituisuutta. Suorastaan juntteilua.
Ei minun seitsemän ja yhdeksänvuotiaat avokadosta välitä, mutta heidät on kasvatettu olemaan asiasta kohteliaan hiljaa. Ovat oppineet siihen, että kaikkea maistetaan edes vähän, ja sellaistakin ruokaa syödään mikä nyt ei ihan oma lemppari ole. Ensisijaisesti ruoka on ravintoa, toissijaisesti nautinto.
Meillä koko perhe rakastaa sushia ja aasialaisia ruokia. On sitä muutama aikuinen ääneen ihmetellyt että miten voi olla, en usko, eihän KUKAAN voi tykätä sushista.
No turha avokadoa on tomaattiin verrata. Tomaattia ilman ei olisi kaikenlaisia herkullisia ruokia.. kuten pizzaa jne.
Ei monikaan ole lapsena avokadoon tottunut.
Minä vasta pari vuotta sitten ostin ensi kerran kun jokapaikassa tunkee avokadoa silmille, ja hyi helvetti, syömättä jäi. Kamala koostumus ja maku. En koske enää ikinä.
Samoin kävi parsan kanssa. Outo koostumus ja maku.
Onneksi kasviksia riittää, vaikkei näihin trendikkäisiin koskaan koskisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei minun seitsemän ja yhdeksänvuotiaat avokadosta välitä, mutta heidät on kasvatettu olemaan asiasta kohteliaan hiljaa. Ovat oppineet siihen, että kaikkea maistetaan edes vähän, ja sellaistakin ruokaa syödään mikä nyt ei ihan oma lemppari ole. Ensisijaisesti ruoka on ravintoa, toissijaisesti nautinto.
Meillä koko perhe rakastaa sushia ja aasialaisia ruokia. On sitä muutama aikuinen ääneen ihmetellyt että miten voi olla, en usko, eihän KUKAAN voi tykätä sushista.
Tässä viime vuoden puolellahan oli lehtijuttu siitä, että iso osa sushia syövistä eivät muka edes tykkää sushista, mutta syövät sitä silti, koska se on trendikästä. :D Joo, olihan se varmasti 15 vuotta sitten trendikästä jossain pohjanmaalla.
n46 kirjoitti:
No turha avokadoa on tomaattiin verrata. Tomaattia ilman ei olisi kaikenlaisia herkullisia ruokia.. kuten pizzaa jne.
Minä vasta pari vuotta sitten ostin ensi kerran kun jokapaikassa tunkee avokadoa silmille, ja hyi helvetti, syömättä jäi. Kamala koostumus ja maku. En koske enää ikinä.Samoin kävi parsan kanssa. Outo koostumus ja maku.
Parsan vai parsakaalin? Iso ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä viime vuoden puolellahan oli lehtijuttu siitä, että iso osa sushia syövistä eivät muka edes tykkää sushista, mutta syövät sitä silti, koska se on trendikästä. :D Joo, olihan se varmasti 15 vuotta sitten trendikästä jossain pohjanmaalla.
Minun mielestäni sushi ei maistu millekään, en ymmärrä miten se muka on niin hyvää. Voin kyllä syödä jos "pakko" on, mutta mielummin valitsen jotain muuta.
Ei kai lapsenakaan voi kaikkia maailman makuja maistaa ja kokeilla. Itse olen hyvin kaikkiruokainen, mutta esim. Aasiassa on tosiaan meinannut joskus nousta oksennus suuhun paikallisista erikoisuuksista. Mm. balut, eli keitetty muna jossa on jo osittain kehittynyt tipu. Minkäs sille voi tai pitäisikään voida.
Mutta aikuisella toki tulisi olla sen verran käytöstapoja, ettei huutele ääneen että "HYYYIIII! Oksennan!!!" vaan kieltäytyy vain kohteliaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä kun vaan on, koittakaa kasvattaa omanne niin että niitä olisi vähemmän.
Oma muksu syö ihan mitä vain. On nyt 5-vuotias. Avokadotkin maistuu. :)
Näin se meilläkin meni... sitten kakarat keskusteli ruokapöydässä eskarissa ja yökittely tuli meillekin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Mun muuten kaikkiruokainen lapsi on aina ruvennut yökkimään banaanista. Ei aina kyse ole siitä, ettei halua makuaistiaan kehittää. Ja toisaalta onneksi aikuisena ei ole enää pakko syödä mitään, mistä ei oikeasti pidä. Itselläni esim. katkaravut.
Mulla sama tuon banaanin kanssa. Ainoastaan maustamattoman jogurtin kanssa voin sitä syödä, Liian makeaa muuten ja sen takia alkaa yököttämään.
Vierailija kirjoitti:
n46 kirjoitti:
Minä vasta pari vuotta sitten ostin ensi kerran kun jokapaikassa tunkee avokadoa silmille, ja hyi helvetti, syömättä jäi. Kamala koostumus ja maku. En koske enää ikinä.Samoin kävi parsan kanssa. Outo koostumus ja maku.
No eihän ylempi maininnut parsakaalia sanallakaan. Parsasta puhui koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n46 kirjoitti:
Joo osaan lukea, mutta tuo "kamala koostumus" sai miettimään, että oliko kyseessä nyt kuitenkin parsakaali. Parsan koostumus nyt on aika pitkälti sitä miltä se näyttääkin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n46 kirjoitti:
Joo osaan lukea, mutta tuo "kamala koostumus" sai miettimään, että oliko kyseessä nyt kuitenkin parsakaali. Parsan koostumus nyt on aika pitkälti sitä miltä se näyttääkin. :)
Hmm... minusta kyllä parsan koostumus eroaa ulkonäöstään enemmän kuin parsakaalin. Parsakaalissahan kukinto näyttää ja on murua ja varsi kiinteä. Parsassa taas varsi näyttää kiinteältä ja raakana pysyy sellaisena, mutta kypsennettynä pehmenee ja erottuu pitkittäisiksi syiksi.
Makuasioita kaiketi, mutta eiköhän täällä voi olettaa ihmisten tarkoittavan juuri sitä mitä kirjoittavatkin :)
Aika omituista että aikuinen muka yhtäkkiä ilmottaa että OKSENNAN x ruoka-aineesta.
Yleensä se jätetään vaan syömättä. Sitten on näitä jotka kiinnittää huomion ja alkaa syyttelemään ”miksi et syö” jne..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n46 kirjoitti:
Ylikypsä parsa on kyllä aika ällöttävä
Miksi kaikesta edes täytyy tykätä vaikka olisi aikuinen? Itse olen aika avoin maistelemaan, mutta jos en pidä jostain, en sitä syö. Munakoison hajukin saa minut voimaan pahoin, sekä kypsennetyn kesäkurpitsan. En vain voi syödä kesäkurpitsaa oksentamatta, raakana menee. Tietenkään en tästä huutele tuolla tavoin, vaan sanon vain etten tykkää. Ei kaikki ole aina nirsoilua.
Minä olen aika nirso, vaikkakin kaikkiruokainen.
Syy on maalla kasvaminen, suvussa, jossa isoisä vietti vapaa aikansa kalassa, toinen isoisä metsästi ja talossa oli lihakarjaa. Tomaatit, kurkut käytiin poimimassa sedän kasvihuoneesta, kypsinä, perunat, porkkanat, punajuuret, lantut, kaalit kasvoi takapihalla, isolla kasvimaalla, jopa ne parsat. Kananmunatkin saatiin tuoreina useimmiten naapurista.
Usein olen keskustellut perunasta, miten se on hyvää, kunnes tajusin, että suurimman osan ihmisistä peruna on se ihmeellinen kumikuorinen jauhokasa kouluruokailun hälyssä, minulle se on lähes harrastunnelma kun kesän ensimmäiset perunat kaivetaan maasta, huuhdellaan pihakaivolla, keitetään nopeasti ja kukaan ei kaipaa muuta kuin nokareen voita lisukkeeksi. Seuraavana päivänä voi jo malttaa syödä tuoreet ahvenet.
Minulla ei ole koskaan ollut mahdollisuutta ruokailla huippuravintoloissa, mutta epäilen että niissäkään ei päästä samaan.
Kaupunkiin muutto vasta on avannut silmät missä paratiisissa sitä ruuan puolesta on kasvanut, vaikka vähänkö se teininä v..tutti vesisateessa kaivaa niitä perunoita.
Vegaanit ovat nirsoja, koska eivät syö lihaa.Miten saisimme heidät uskomaan, että keksitty tapansa on pelkkää nirsoutta ja siksi halveksittavaa? Makuaisti kehittyy, kun saa syödä sikaa, nautaa, hirveä, erilasia riistalintuja, broileria jne. Ihmisestä tulee parempi, kun hän syö kaikkea. Lisäksi on äärettömän epäkohteliasta kieltäytyä jostain vain siksi, että ei muka pidä siitä.