Mikä avuksi? Vaihdevuodet ja mahan kasvu
Voiko johtua alkavista vaihdevuosista, kun kaikki rasva näyttää kertyvän mahaan? Ikää 46 v ja menkat vielä säännölliset, mutta kierto lyhentynyt.
Parin viime vuoden aikana painonhallinta on tullut vaikeammaksi ja kiloja on tullut +6, joista varmaan kaikki keskivartaloon. Aina on ollut hoikka vyötärö ja nyt siitä ei ole kuin muisto.
Ikätoverit, mikä avuksi, haluan löllömahasta eroon!!
Syön järkevästi, mutta pienikin varomattomuus tai viikonlopun höllääminen kostautuu vaa'alla. Painoa kertyy vaan. Olen yrittänyt laihduttaa ja sainkin muutaman kilon pois, mutta ne tulivat melkein heti takaisin.
Minulle ei tule melkein koskaan nälkä mikä on outoa, ja syönkin "ruoka-aikoina" eli silloin kuin muutkin perheenjäsenet. Nälkää en tunne, joskus harvoin pientä nälätystä. Ihan kuin systeemissä olisi joku vialla.
Kommentit (71)
Ainoa syy lihomiseen on se, etten ole panostanut liikuntaan yhtään. Syön normaalisti, en vedä herkkuja.
Vaikuttaako ikä jo niin paljon, että ns. normaali syöminen johtaa lihomiseen? Pääseekö tästä vielä kuosiin liikuntaa lisäämällä vai pitääkö lopettaa syöminen kokonaan? Eniten ihmetyttää nälän tunteen häviäminen.
Ap
Syöt liikaa verrattuna kulutukseen. Analysoi syömisiäsi, eli mikä on pielessä: syötkö liian isoja aterioita, naposteletko, syötkö liian kaloripitoista mättöä. Tsekkaa kalorit kalorilaskurin ja vaa'an avulla.
Vanhemmiten aineenvaihdunta hidastuu, eikä voi syödä enää entiseen malliin lihomatta. Dieeteistä ei ole kuin hetkellistä apua, koska kukaan ei jaksa noudattaa mitään kitudieettiä kauaa.
Voihan se olla että mahasi kerää nesteitä. Syöpä.
Vaikea sanoa mikä kohdallasi tekee tuon vatsan lihomisen. Liikaa hiilareita ruuassa?
Itsellä vv on jo loppuneet 5v sitten enkä oikein osaa sanoa onko tuo alavatsan pieni kumpare sen kummempi kuin ennenkään (se oli jo kun painoin 52kg 3 lapsen jälkeen). Turvotuksen pitää poissa se että välttelen huonoja hiilareita. Lisäksi olen alkanut liikkumaan nyt 50+, pilatestä, vesijuoksua yms ja kroppa on ihan ok kuosissa. Parempi kuin 40+ iässä.
Toki viikonlopun lipsuminen näkyy vaa'alla maanantaina mutta yksi vähän tiukempi päivä ja se on poissa.
Olen edelleen normaalipainoinen
Vierailija kirjoitti:
Ainoa syy lihomiseen on se, etten ole panostanut liikuntaan yhtään. Syön normaalisti, en vedä herkkuja.
Vaikuttaako ikä jo niin paljon, että ns. normaali syöminen johtaa lihomiseen? Pääseekö tästä vielä kuosiin liikuntaa lisäämällä vai pitääkö lopettaa syöminen kokonaan? Eniten ihmetyttää nälän tunteen häviäminen.
Ap
Nälän tunteen katoaminen viittaa ehkä siihen, että napostelet. Jos napsii koko ajan jotain, niin siinä kertyy yllättäen melkoinen määrä kaloreita. Kokeile sellaista, että et syö aterioiden välillä yhtään mitään, niin eiköhän taas ala nälkäkin tuntua.
Liikunta on hyväksi kunnolle, mutta laihdutuskeinoksi siitä ei oikein ole.
Sun pitää kertakaikkiaan vähentää kalorimäärää ja lisätä liikuntaa. Liikunnaksi ei riitä pelkkä hyöytyliikunta tyyliin muutaman kilometrin kauppareissu kävellen pari kertaa viikossa.
Ihan sama juttu on mulla. Sun iässä ei vielä ollut ongelmia mutta viidenkympin korvilla alkoi olemaan nyt olen 51). Lihoin pikku hiljaa reilu kymmenen kiloa. Olen nyt saanut kaikki liikakilot pois ja ne tuntuu myös pysyvän poissa, enää en koko ajan tarkkaile kaloreita mutta liikun paljon.
Oma kokemus: mikään määrä liikuntaa ei auta eikä mikään kalorimäärän pienentäminen auta. Maha pysyy, vaikka kroppa olisi muuten miten timmi tahansa. Joskus pitää hyväksyä se, että oma vartalo nyt vain on tällainen.
Ei kalorien vähentäminen auta. Pitää panostaa ruuan sisältöön.
Tunnustan napostelemisen. Aika helposti tulee haettua kinkkusiivu silloin ja toinen tällöin. Syön kai sitten kokonaisuuteen nähden liikaa.
Toinen juttu on huono kunto, tai siis iha p*ska kunto. Hengästyn heti kun yritän tehdä jotain, enkä jaksa juosta edes niin kauan että tulisi hiki. Elimistö on vaan niin jumahtanut.
Ap
Johtuu ihan hormonien muutoksesta. Yritän kutistaa omaani, vuoden aikana kertynyttä kekoa vatsalihasjumpalla. Painoa olen saanut pois liikunnalla ja putsaamalla suolistoa kuiduilla, rasvattomalla jugurtilla ja kasviksilla. Yritän välttää sokeria. N. 45.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu ihan hormonien muutoksesta. Yritän kutistaa omaani, vuoden aikana kertynyttä kekoa vatsalihasjumpalla. Painoa olen saanut pois liikunnalla ja putsaamalla suolistoa kuiduilla, rasvattomalla jugurtilla ja kasviksilla. Yritän välttää sokeria. N. 45.
Rasvaa ne hormonit tarvii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNälän tunteen katoaminen viittaa ehkä siihen, että napostelet. Jos napsii koko ajan jotain, niin siinä kertyy yllättäen melkoinen määrä kaloreita. Kokeile sellaista, että et syö aterioiden välillä yhtään mitään, niin eiköhän taas ala nälkäkin tuntua.
Liikunta on hyväksi kunnolle, mutta laihdutuskeinoksi siitä ei oikein ole.
Jos syön töissä aamupalan, lounaseväät ja kotona ruuan, ei iltaisin välttämättä nälätä. Kahvia tulee juotua ja hedelmiä syötyä. Illalla havahtuu, ettei ole ollut tuntikausiin nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasvaa ne hormonit tarvii.
Miesvatsa kasvaa mieshormoneilla. Rasvaakin tarvitaan, mutta erittyy sitä ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa mikä kohdallasi tekee tuon vatsan lihomisen. Liikaa hiilareita ruuassa?
Itsellä vv on jo loppuneet 5v sitten enkä oikein osaa sanoa onko tuo alavatsan pieni kumpare sen kummempi kuin ennenkään (se oli jo kun painoin 52kg 3 lapsen jälkeen). Turvotuksen pitää poissa se että välttelen huonoja hiilareita. Lisäksi olen alkanut liikkumaan nyt 50+, pilatestä, vesijuoksua yms ja kroppa on ihan ok kuosissa. Parempi kuin 40+ iässä.
Toki viikonlopun lipsuminen näkyy vaa'alla maanantaina mutta yksi vähän tiukempi päivä ja se on poissa.
Olen edelleen normaalipainoinen
Menitkö vaihdevuoden ilman hormoneja läpi? Miten kauan oireet (mahdolliset kuuma-aallot) kestivät?
Kun olen lukenut, että hormoneja syömällä vain siirtää niiden vaihdevuosien alkamista, niin en haluaisi niitä käyttää.
t. ei-ap
Samaa huomannut: syömättä voi olla kun ei vaan tule nälkä - varsinkaan päivinä jolloin ei harrasta liikuntaa. Olen myös huomannut että se ei ole mikään häiriö vaan normi tila: en vaan tarvitse ruokaa niin paljon kuin haluaisin syödä. Eli iän myötä on sekä vähennettävä syömisiä että lisättävä liikuntaa - tai lihottava. Karua mutta totta.
Olen huomannut saman. Vyötärö ja nälkä katoavat. Lisäsin veden juontia, pienensin ruoka-annoksia ja ostin urheilukaupasta voimavanteen (hulavanteen), josko vatsalihakset siitä aktivoituisivat.
N48
Pistä nuppineulalla, kyllä lähtee!