Mikä avuksi? Vaihdevuodet ja mahan kasvu
Voiko johtua alkavista vaihdevuosista, kun kaikki rasva näyttää kertyvän mahaan? Ikää 46 v ja menkat vielä säännölliset, mutta kierto lyhentynyt.
Parin viime vuoden aikana painonhallinta on tullut vaikeammaksi ja kiloja on tullut +6, joista varmaan kaikki keskivartaloon. Aina on ollut hoikka vyötärö ja nyt siitä ei ole kuin muisto.
Ikätoverit, mikä avuksi, haluan löllömahasta eroon!!
Syön järkevästi, mutta pienikin varomattomuus tai viikonlopun höllääminen kostautuu vaa'alla. Painoa kertyy vaan. Olen yrittänyt laihduttaa ja sainkin muutaman kilon pois, mutta ne tulivat melkein heti takaisin.
Minulle ei tule melkein koskaan nälkä mikä on outoa, ja syönkin "ruoka-aikoina" eli silloin kuin muutkin perheenjäsenet. Nälkää en tunne, joskus harvoin pientä nälätystä. Ihan kuin systeemissä olisi joku vialla.
Kommentit (71)
Mä olen aina ollut keskivartalosta hoikka, mutta nyt 46-vuotiaana sellaisena pysyminen vaatii tosi paljon liikuntaa. Syön terveellisesti aina, mutta jos alan skipata liikuntaa, vatsaa alkaa kertyä muutamassa viikossa. Oon juoksun harrastaja ja jumppaan lisäksi lähinnä kotona, salille en oikein meinaa ehtiä kuin satunnaisesti.
2-3 h hikiliikuntaa viikossa ja lisäksi hyötyliikunta, esim. kauppareissut kävellen. Ja juostessa ja kävellessä kannattaa välillä aktivoida vatsalihaksiakin, eli jännittää ja rentouttaa niitä noin 10 puristuksen sarjoissa. Näin nekin saavat lenkin aikana tarpeeksi treeniä.
Olen 46v ja huomannut saman, että vyötärö aavistuksen kasvanut, mutta ei onneksi paljon ja olen edelleen melko hoikka. En tiedä vaikuttaako tämä, mutta 40v muutin vähän elämäntapojani. Lisäsin kasvisten syöntiä ja nyt olen kokonaan kasvissyöjä, toki en ihan oikea, koska juustoa menee jonkin verran ja välillä vähän maitotuotteita. Napostelun lopetin ja syön harvemmin ja enemmän kerralla. Lisäksi rupesin liikkumaan. En hirveästi, mutta pyrin 5 kertaa viikossa vetämään hien pintaan. Lyhyt juoksulenkki, kuntopyöräilyä, crosstraineria jne... mutta yleensä vain 30 min kerralla etten vaan kyllästy. Tämä paransi selkeesti aineenvaihduntaa ja muutama kilo lähti heti, vaikka en ylipainoinen ollutkaan. Liikun tuon 30 min siis melko korkealla sykkeellä. Pystyn viikonloppuna vetämään herkkuja yhtenä päivänä ihan hyvin, eikä näy missään, sipsejä, suolapähkinöitä, pizzaa, makeaa... Voisiko tämä toimia sinullakin.
Liikunnasta kyseleville: en ole vaan saanut aikaiseksi liikkua. Liikunta loppui joskus viime kesän jälkeen, oli voimaton olo enkä saanut lähdettyä ulos. Ei vaan energia riittänyt siihenkin työpäivän ja arjen ja perheen pyörityksen lomassa. Tiedän hyvin, että liikunnasta saisi lisää energiaa, mutta kun en vaan ole jaksanut. Nyt olen käynyt kävelyllä ja yritän tehdä liikunnasta luontevan osan arkiviikkoa, jottei se tuntuisi niin pakkopullalta.
Lihakset ovat kutistuneet ja sekin vielä huonontaa aiheenvaihduntaa. Öisin on pari kertaa ollut kuumia aaltoja. Kaisa Jaakkolan mukaan tämä "vetämättömyys" ja prevaihdevuodet voi kestää kymmenenkin vuotta ennen oikeita vaihtareita. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja ainakin teidän vastauksista saa kuvan, että pelastus löytyy lenkkipolulta :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen 46v ja huomannut saman, että vyötärö aavistuksen kasvanut, mutta ei onneksi paljon ja olen edelleen melko hoikka. En tiedä vaikuttaako tämä, mutta 40v muutin vähän elämäntapojani. Lisäsin kasvisten syöntiä ja nyt olen kokonaan kasvissyöjä, toki en ihan oikea, koska juustoa menee jonkin verran ja välillä vähän maitotuotteita. Napostelun lopetin ja syön harvemmin ja enemmän kerralla. Lisäksi rupesin liikkumaan. En hirveästi, mutta pyrin 5 kertaa viikossa vetämään hien pintaan. Lyhyt juoksulenkki, kuntopyöräilyä, crosstraineria jne... mutta yleensä vain 30 min kerralla etten vaan kyllästy. Tämä paransi selkeesti aineenvaihduntaa ja muutama kilo lähti heti, vaikka en ylipainoinen ollutkaan. Liikun tuon 30 min siis melko korkealla sykkeellä. Pystyn viikonloppuna vetämään herkkuja yhtenä päivänä ihan hyvin, eikä näy missään, sipsejä, suolapähkinöitä, pizzaa, makeaa... Voisiko tämä toimia sinullakin.
Tämä kuulostaa hyvältä. Ehkä ei pidäkään yrittää jotain tunnin liikuntasuoritusta 2-3 kertaa viikossa vaan pitää tehdä joka päivä vähän. Voisi olla helpompaa kaikin tavoin. Mässyä minä minä ei voi syödä ollenkaan, ylimääräinen energia varastoituu kroppaan jäädäkseen.
Mä sain kerran hyvän neuvon; syö vasta sitten, kun nälkä tuntuu solisluiden alapuolella. Siis, ettei se ole ajatus: "hmm, nälkä, syönpä jotain", vaan että nälkä tuntuu fyysisesti. Sen kyllä tuntee sitten, kun on nälkä. Teepä joku päivä niin, ettet syö mitään ennen tuntuu pahalta. Sitten sinulla on nälkä ja syömiselle on edellytys. Jos napostelet, pötsi kasvaa. Pötsi kasvaa hiilareista.
Vierailija kirjoitti:
Liikunnasta kyseleville: en ole vaan saanut aikaiseksi liikkua. Liikunta loppui joskus viime kesän jälkeen, oli voimaton olo enkä saanut lähdettyä ulos. Ei vaan energia riittänyt siihenkin työpäivän ja arjen ja perheen pyörityksen lomassa. Tiedän hyvin, että liikunnasta saisi lisää energiaa, mutta kun en vaan ole jaksanut. Nyt olen käynyt kävelyllä ja yritän tehdä liikunnasta luontevan osan arkiviikkoa, jottei se tuntuisi niin pakkopullalta.
Lihakset ovat kutistuneet ja sekin vielä huonontaa aiheenvaihduntaa. Öisin on pari kertaa ollut kuumia aaltoja. Kaisa Jaakkolan mukaan tämä "vetämättömyys" ja prevaihdevuodet voi kestää kymmenenkin vuotta ennen oikeita vaihtareita. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja ainakin teidän vastauksista saa kuvan, että pelastus löytyy lenkkipolulta :)
Ap
Älä unohda ruuan vaikutusta! Hormonit toimii rasvalla.
Tämä koko keskustelu on ihan tyhmä, sillä on selvää, ettei iän myötä KUKAAN säilytä hyvää vartaloa ilman tehokasta ja säännöllistä liikuntaa. Maha kasvaa ja ryhti menee kumaraan muuten.
Kaisa Jaakkola kehottaa kaikkia säännölliseen LIHaSkuntoharjoitteluun joka on paljon tehokkaampaa kehonkoostumukselle kuin lenkkeily.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain kerran hyvän neuvon; syö vasta sitten, kun nälkä tuntuu solisluiden alapuolella. Siis, ettei se ole ajatus: "hmm, nälkä, syönpä jotain", vaan että nälkä tuntuu fyysisesti. Sen kyllä tuntee sitten, kun on nälkä. Teepä joku päivä niin, ettet syö mitään ennen tuntuu pahalta. Sitten sinulla on nälkä ja syömiselle on edellytys. Jos napostelet, pötsi kasvaa. Pötsi kasvaa hiilareista.
Siis milloin nälkä muka tuntuu solisluiden alapuolella? Tisseissä siis vai?
Vierailija kirjoitti:
Mä kokeilen tätä! Syön tottumuksesta: lounaan silloin kuin muutkin syövät, illallisen ja iltapalan sen takia kun perhekin syö. Aamupala on päivän ainoa ateria, jota ennen minulla on nälän tunne vatsassa. Vielä pari-kolme vuotta sitten vatsa saattoi kurista nälästä ennen lounasta, nyt ei mitään merkkiäkään nälästä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä koko keskustelu on ihan tyhmä, sillä on selvää, ettei iän myötä KUKAAN säilytä hyvää vartaloa ilman tehokasta ja säännöllistä liikuntaa. Maha kasvaa ja ryhti menee kumaraan muuten.
No varmaan on ihan tyhmä keskustelu, mutta olen vaan hämmästynyt miten nopeasti kroppa on muuttunut. En ennenkään ole ollut mikään himoliikkuja, mutta silti on ollut ihan kivassa kuosissa ja hoikka vyötärö. Ylimääräiset kilot pysyi nuorempana reisissä ja peffassa. Nyt on vartalon malli ihan toinen ja muutos on ollut nopea.
Ap
Ikä johtaa helposti liikunnan ja muun fyysisen aktiivisuuden vähenemiseen ja tilalle tulee pluskalorista ajanviettoa. Enemmän kaloreita, vähemmän kulutusta = ylipainoa kertyy.
Näkisittepä missä kunnossa on urheiluseurani kilpaileva 5-kymppinen naisjäsen! :O WOW!
Muistakaa, että riittävää liikuntaa tarvitsevat kaikki ikään, sukupuoleen ja painoon katsomatta.
Kokeile vähähiilihydraattista ruokavaliota. Enkä tarkoita nyt mitään pekonin ja kerman mättäämistä, vaan koosta ruokavaliosi näistä:
- hyvät rasvat, kuten oliiviöljy, pähkinät, siemenet, avokado, mantelit, rasvainen kala
- paljon kasviksia, siis TODELLA paljon, korvaa peruna / pasta / riisi -lisäkkeet höyrytetyillä kasviksilla tai uunijuureksilla tms., myös marjat ja hedelmät käyttöön
- käytä hapanmaitotuotteita, esim. maustamatonta jogurttia
- syö kalaa ja broileria
- muista veden juonti
- vältä sokeria, korvaa se esim. hunajalla, jos ehdottomasti haluat makeutusta
- viljoista jätä ruokavalioon kaura
Esim. omat ateriani tänään:
- kaura-tattaripuuro, kevytmaitoa ja mustikoita
- itsetehdyt lihapullat ja uunijuurekset
- kauraleipä täytettynä savukirjolohella ja kasviksilla
- smoothie banaanista, maustamattomasta jogurtista, makeuttamattomasta omenamehusta ja leseistä
Huomenna teen itse suklaakonvehteja näin: sulata tumma suklaa mikrossa, kaada muffinssimuotteihin, lisää päälle kookoshiutaleita, sormisuolaa ja murskattuja pähkinöitä. Laita viilenemään jääkaappiin. Nauti punaviinilasillisen kanssa :) muuten en herkuttele.
N45
Vierailija kirjoitti:
Kokeile vähähiilihydraattista ruokavaliota. Enkä tarkoita nyt mitään pekonin ja kerman mättäämistä, vaan koosta ruokavaliosi näistä:
- hyvät rasvat, kuten oliiviöljy, pähkinät, siemenet, avokado, mantelit, rasvainen kala
- paljon kasviksia, siis TODELLA paljon, korvaa peruna / pasta / riisi -lisäkkeet höyrytetyillä kasviksilla tai uunijuureksilla tms., myös marjat ja hedelmät käyttöön
- syö kalaa ja broileria
- muista veden juonti
- smoothie banaanista, maustamattomasta jogurtista, makeuttamattomasta omenamehusta ja leseistä
Huomenna teen itse suklaakonvehteja näin: sulata tumma suklaa mikrossa, kaada muffinssimuotteihin, lisää päälle kookoshiutaleita, sormisuolaa ja murskattuja pähkinöitä. Laita viilenemään jääkaappiin. Nauti punaviinilasillisen kanssa :) muuten en herkuttele.
N45
Hyviä neuvoja. Leipä on varmasti pahin mahankasvattaja oli vaihtarit tai ei.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- syö kalaa ja broileria
- muista veden juonti
N45
Hyviä neuvoja. Leipä on varmasti pahin mahankasvattaja oli vaihtarit tai ei.
Ap
Leivästäkään ei tarvitse luopua. Suosittelen korvaamaan leivän siemennäkkärillä ja sitten tuo 100 % kauraleipä on myös hyvä valinta. Siemennäkkäriä on helppo tehdä itse, löytyy esim. valmiita siemenseoksia kaupoista ja sitä voi ostaa myös valmiina.
N45
Kyse on varmaan lähinnä hormonaalisista muutoksista. Itse olen kohta kuuskymppinen ja otan hormonokorvaushoitoa, aloitin jo alle viiskymppisenä. Eli vaihdevuosia ei ole ollut, enkä tiedä tulisiko niitä enää.
(Rintasyöpävaara on olemassa, mutta se on pienempi kuin aikaiemmin luultiin, ja hormonikierukan pitäisi auttaa.) Hyvä puoli tässä on se, etten ole alkanut mummoutua, eikä kroppa ole oikeastaan muuttunut. Annoskokoa pidän silmällä, se on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on varmaan lähinnä hormonaalisista muutoksista. Itse olen kohta kuuskymppinen ja otan hormonokorvaushoitoa, aloitin jo alle viiskymppisenä. Eli vaihdevuosia ei ole ollut, enkä tiedä tulisiko niitä enää.
(Rintasyöpävaara on olemassa, mutta se on pienempi kuin aikaiemmin luultiin, ja hormonikierukan pitäisi auttaa.) Hyvä puoli tässä on se, etten ole alkanut mummoutua, eikä kroppa ole oikeastaan muuttunut. Annoskokoa pidän silmällä, se on tärkeää.
Et tarttis mitään hormonihoitoa, jos söisit rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tarttis mitään hormonihoitoa, jos söisit rasvaa.
Syón rasvaa, oliiviöljyä ja rasvaisia juustoja joka päivä, niistä en luovu. Mutta ei rasvalla vaihdevuosia saa pysymään poissa.
Vierailija kirjoitti:
- syö kalaa ja broileria
- muista veden juonti
N45
Kaura-tattaripuuro ja kauraleipä eivät ole vähähiilarista nähneetkään.
Juuri tuosta syystä en halunnut hormonihoitoa vaan siedin 5v kuumia aaltoja. Olihan se inhaa välillä mutta en missään tapauksessa halunnut siirtää vaihdevuosia. Muita oireita mulla ei ollutkaan, mieli on ollut todella hyvä koko ajan (ei enää PMS:D) , paikat ei ole kuivuneet ja seksi on parempaa kuin koskaan. Paino on pysynyt samana viimeiset 20v ja liikuntaa lisäämällä kroppa on paremmassa kunnossa ja kuosissa kuin 10 vuotta sitten!