Mikä avuksi? Vaihdevuodet ja mahan kasvu
Voiko johtua alkavista vaihdevuosista, kun kaikki rasva näyttää kertyvän mahaan? Ikää 46 v ja menkat vielä säännölliset, mutta kierto lyhentynyt.
Parin viime vuoden aikana painonhallinta on tullut vaikeammaksi ja kiloja on tullut +6, joista varmaan kaikki keskivartaloon. Aina on ollut hoikka vyötärö ja nyt siitä ei ole kuin muisto.
Ikätoverit, mikä avuksi, haluan löllömahasta eroon!!
Syön järkevästi, mutta pienikin varomattomuus tai viikonlopun höllääminen kostautuu vaa'alla. Painoa kertyy vaan. Olen yrittänyt laihduttaa ja sainkin muutaman kilon pois, mutta ne tulivat melkein heti takaisin.
Minulle ei tule melkein koskaan nälkä mikä on outoa, ja syönkin "ruoka-aikoina" eli silloin kuin muutkin perheenjäsenet. Nälkää en tunne, joskus harvoin pientä nälätystä. Ihan kuin systeemissä olisi joku vialla.
Kommentit (71)
Haettu sana on ilmeisesti esivaihdevuodet.
Oon ilmeisesti tosi onnekas, mulla on paino pudonnut vaikka syön yhtä paljon ja liikun yhtä vähän kuin ennenkin, suklaan syönti on vaan lisääntynyt... Hormonikorvaushoito on (tabl.) ollut vajaa 2v muistaakseni, ikää nyt 53. Mun ei ole kyllä ikinä tarvinnut miettiä syömisiäni, oon aina ollut aika hoikka.
Eikö täällä nyt ole yhtään oikeasti vaihdevuosi-ikäistä kommentoimassa?
Hormonitoiminnan muutoksista on kysymys. En ehdi nyt pidemmälti selventämään, mutta mm. painonnousu liittyy siihen, jollei tsemppaa tavallista enemmän syömisten ja liikunnan kanssa. Mitään reuhtomista ei kuitenkaan kannata alkaa harjoittaa, ettei tule vammoja.
Sellaistakin sattuu, että vaikkei kiloja tulisi lisää, ne alkavat järjestäytyä uudelleen vähintäänkin mielenkiintoisella tavalla. Lihas-rasva -ratio muuttuu, kudokset menettävät kimmoisuuttaan ym.
The impact of estrogen. In animal studies, estrogen appears to help control body weight. With lower estrogen levels, lab animals tend to eat more and be less physically active. Reduced estrogen may also lower metabolic rate, the rate at which the body converts stored energy into working energy. It's possible the same thing happens with women when estrogen levels drop after menopause. Some evidence suggests that estrogen hormone therapyincreases a woman's resting metabolic rate. This might help slow weight gain. Lack of estrogen may also cause the body to use starches and blood sugar less effectively, which would increase fat storage and make it harder to lose weight.
Vierailija kirjoitti:
Oon ilmeisesti tosi onnekas, mulla on paino pudonnut vaikka syön yhtä paljon ja liikun yhtä vähän kuin ennenkin, suklaan syönti on vaan lisääntynyt... Hormonikorvaushoito on (tabl.) ollut vajaa 2v muistaakseni, ikää nyt 53. Mun ei ole kyllä ikinä tarvinnut miettiä syömisiäni, oon aina ollut aika hoikka.
"Onnekkuus" tapauksessasi selittynee kuitenkin ainakin osittain hormonikorvaushoidolla, joka ei kuitenkaan kaikille sovi.
Vierailija kirjoitti:
En ole varma, onko tuo onnekkuutta. Jostakinhan se paino lähtee, ja tuossa iässä sekä lihasmassa että luuntiheys lähtevät mitään tekemättömällä jyrkkään alamäkeen.
Sama mnulla. Ikää 48, vain hyötyliikuntaa harrastan. Minulla ongelmana ovat suuret annoskoot terveellistä ruokaa ja lisäksi päivittäinen herkuttelu ja napostelukin. Annoskoot puolittamalla ja herkuttelun jättäminen juhliin saisi minut laihtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Sama mnulla. Ikää 48, vain hyötyliikuntaa harrastan. Minulla ongelmana ovat suuret annoskoot terveellistä ruokaa ja lisäksi päivittäinen herkuttelu ja napostelukin. Annoskoot puolittamalla ja herkuttelun jättäminen juhliin saisi minut laihtumaan.
Huolehdithan, että saat riittävästi hyvää rasvaa? Itselläni kalaöljykapselit ovat selvästi vähentäneet rasvaisten herkkujen napostelua, kun saan tarpeeksi rasvaa kapseleista ja terveellisestä ruoasta. Kannattaa myös kokeilla Femisoijaa. En itse käytä sitä vielä, mutta varmaan lisään sen parin vuoden kuluttua lisäravinteisiini. Käytän myös biotiinia (hiusten ohenemiseen) ja D-vitamiinia 20 mikrogrammaa.
N45
Vierailija kirjoitti:
Liikunnasta kyseleville: en ole vaan saanut aikaiseksi liikkua. Liikunta loppui joskus viime kesän jälkeen, oli voimaton olo enkä saanut lähdettyä ulos. Ei vaan energia riittänyt siihenkin työpäivän ja arjen ja perheen pyörityksen lomassa. Tiedän hyvin, että liikunnasta saisi lisää energiaa, mutta kun en vaan ole jaksanut. Nyt olen käynyt kävelyllä ja yritän tehdä liikunnasta luontevan osan arkiviikkoa, jottei se tuntuisi niin pakkopullalta.
Lihakset ovat kutistuneet ja sekin vielä huonontaa aiheenvaihduntaa. Öisin on pari kertaa ollut kuumia aaltoja. Kaisa Jaakkolan mukaan tämä "vetämättömyys" ja prevaihdevuodet voi kestää kymmenenkin vuotta ennen oikeita vaihtareita. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja ainakin teidän vastauksista saa kuvan, että pelastus löytyy lenkkipolulta :)
Ap
Siinähän ne syyt tuli.
Kuulostaa tutulta.
Liikunta on a ja o: se panee vauhtia aineenvaihduntaan.
Lihasten surkastuminen on monin tavoin paha juttu.
Annan sulle oman vinkkini: askelmittari.
Toinen: jumppaa kevyesti pitkin päivää. Just sellasta mikä on sulle kiva. Musa soimaan.
Vaikka minuutti kerrallaan ensin.
Kolmas: Lakkaa sättimästä itseäsi huonosta kunnosta ym. Nyt on näin ja siitä lähdetään.
Paljon tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Ruuan sisällön korjaus voi auttaa liian isoihin annoskokoihin ja napostelun haluun.
>>Sellaistakin sattuu, että vaikkei kiloja tulisi lisää, ne alkavat järjestäytyä uudelleen vähintäänkin mielenkiintoisella tavalla. Lihas-rasva -ratio muuttuu, kudokset menettävät kimmoisuuttaan ym.>>
Mulle on käynyt juuri näin. :(
Olen koko aikuisikäni painanut saman verran, ja olen hyvässä fyysisessä kunnossa. Läskiä ei ole edes "pötsissä". Mutta silti en tykkää kokovartalopeilin näkymästä.
Vyötärö on melkein kadonnut, olen tasapaksu ja lantio levinnyt. Reidet myös. Tisseistä ei kannata edes puhua, kannattimet on must. Ovat nekin kasvaneet B ->C.
Ikää 60 ja elopaino on vajaa 60 kg/168cm.
No ihan sama. Hyvää päivänjatkoa sinullekin.
N45