Ohutneulanäyte kaulasta. APUA! Sattuuko kauheasti?
Olen menossa kaulan alueen ultraan ja siinä otetaan mahdollisesti samalla ohutneulanäyte. Olen ihan paniikin vallassa. Sattuuko se aivan kauheasti? Heikottaa jo nyt. Pelkkä verikoekin heikottaa ja pyörryttää. Tulkaa kertomaan kokemuksianne. Onko se kamalaa? Pelottaa ja ahdistaa. Olen ollut aikaisemmin paksuneulanäytteen otossa, mutta silloin puudutettiin ja se ei ollut niin kamalaa. Pelkään kipua ja ajatuskin jostain kammottavasta neulasta kaulassani heikottaa jo nyt.
Kommentit (28)
Ei se varmaan niin kamala ole, mutta ajatus neulan survomisesta kaulaan on vaan hirveä. Pelottaa aivan kamalasti. Pyörtyä pätkähdin kerrankin, kun käteeni laitettiin kanyyli.
ap.
Mulla sama edessä ja samat fiilikset! Verikokeen otostakin tulee huono olo. Hirvittää!
Ei satu, on pikkuinen pisto vain tosi ohuella neulalla. Minulta on otettu vuosia sitten kun kilpirauhasta tutkittiin.
Sattuuhan se. Toivottavasti on kokenut radiologi. Ehkä silloin ei satu yhtä paljon ja homma hoituu nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei se varmaan niin kamala ole, mutta ajatus neulan survomisesta kaulaan on vaan hirveä. Pelottaa aivan kamalasti. Pyörtyä pätkähdin kerrankin, kun käteeni laitettiin kanyyli.
ap.
Varmaan hyvä mainita tästä, ettei lääkärille tule mitään yllätyksiä vastaanotolla.
Voi mennä helposti tai sitten ei. Kilpirauhasnäyte ei välttämättä ole mikään läpihuutojuttu, kun sitä näytettä pitää olla näkyvä määrä. Mutta sinä makaat selälläsi pehmeällä tutkimuspöydällä, joten ihan sama vaikka pyörryttäisi, saat vapaasti vaikka pyörtyä.
Mulla otettiin kilpparista ohutneulanäyte ja ei ollu paha. Nipistää ja suht nopeesti ohi.
Itse olen kipu- ja piikkikammoinen ja jouduin aikoinaan tuohon näytteen ottoon. Olin kauhusta kankea ja näytettä ottava lääkäri varmaan pelkäsi, että en pysty hallitsemaan itseäni näytteenoton aikana. Näytteenotto osoittautui kuitenkin kivuttomaksi, jotain tietysti tuntui, mutta ei se minusta edes nipistänyt.
Lääkäri vissiin helpottui niin hirveästi siitä, että en ruvennut riehumaan neula kaulassa ja säilöi näytteen johonkin väärään nesteeseen. Puoli tuntia näytteenotosta olin sitten uudestaan samaisella paikalla antamassa uutta näytettä. Tällä toisella kertaa kaikki meni jo rutiinilla, eikä edelleenkään tehnyt kipeää.
Ota asia etukäteen puheeksi. Olisiko särkylääkkeestä ja rauhoittavasta apua? Jos pystyt rauhoittamaan itsesi keskittämällä ajatukset lempipaikkaan tai numeroiden laskemiseen tai johonkin muuhun ei paniikki pääse esiin ja selviät tilanteesta paremmin.
Ei sattunut ollenkaan, ja mun mielestä perus verikoekin kyynärtaipeesta on kivulias :D Riippuu kyllä varmaan aika paljon näytteenottajan taidoista.
Ohutneula on nimensä mukaisesti niin ohut neula että se solahtaa ihon läpi kohteeseensa tuskattomammin kuin sääsken millimetrikärsä.
Lisäksi näytteenottokohtaa vielä varmuuden vuoksi pyyhkäistään desinfiointiaineen lomassa puudutteella.
Homma on ohi ennen kuin ehdit sanoa mielessäsi "olipa aika iisi ohutneulanäytteenottokokemus jota aivan suotta jännitellään"
Kiitos kokemustenne kertomisesta ja tsemppaavista viesteistänne. Pelkään tosiaan, että saan jonkun sätkyn siinä ja rupean riehumaan. Minulla se otetaan kaulalla olevan patin ym. oireiden takia. Ja en edes tiedä vielä, otetaanko koko näytettä ollenkaan. Sitten olen pelännyt turhaan. Se selviää vasta ultrassa.
Ap.
Ei tuntunut missään. Vähän ihmettelinkin kun odotin jotain tunnetta, pistosta tai kipua mutta ei se oikein edes tuntunut. Punkteeraus samasta kohdasta sattui aika ikävästi kyl, siitä on huonot muistot..
Koita olla rentona ja hengittää rauhallisesti niin varmasti menee kivuttomasti. Ja se ei kestä kuin hetken.
Ei todellakaan tarvitse jännittää, ei tunnu missään!
Muistat vain hengittää ja keskity siihen hengittämiseen jos olet ns. jännittäjätyyppi.
Ei ollut ollenkaan paha. Hammaslääkärin puudutuspiikki tai jopa verikoe oli "hurjemmat".
Kiitos tsemppiviesteistänne. Toivottavasti on niin, ettei se tunnu missään. Kaduttaa, että menin netistä katsomaan kuvia. Se on kamalan näköistä, mutta toivottavasti se ei sitten ole oikeasti yhtä paha tilanne. En tiedä, tulenko selviämään koitoksesta, mutta yritän parhaani. Olen todellakin kauhea jännittäjä. Olen varmaan sen näköinen, koska verikokeessakin näytteenottajat aina kysyvät, että voinko huonosti ja pyörryttääkö.
ap.
Ei sitä onneksi itse näe, kun ottavat. Kahdesti on multa otettu, eikä ollut paha ollenkaan. Toisella kertaa vähän kaivettiin enemmän, mutta ei sekään tuntunut kipeältä.
Se ohutneulanäyte otetaan about samanlaisella neulalla millä sulle on karkeaneulanäytteessä annettu se puudutus. Eli siitä voit vähän päätellä.