Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veroilmoitus: Miksi joka vuosi tulee tonni mätkyjä?

Vierailija
18.04.2018 |

Vaikka on vakiduuni.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no miksi ihmeessä et korota veroprosenttia? Mä saan tänä vuonna 1950E takaisin.

Koska en ole koskaan kuullutkaan moisesta. Missään lapussa mitä verovirastolta tulee ei siitä mainita.

Sä et ole varmaan myöskään kuullut maalaisjärjestä tai veroprosenttilaskurista(www.vero.fi)  jolla voi  käydä vaikka heti uuden verokortin tultua tsekkaamassa maksaako liikaa vai liian vähän.

voi  pyhä uusavuttomuus,,,,

En todellakaan ole kuullut veroprosenttilaskurista. En vietä aikaa vero.fi sivustolla katsellen mitä kaikkia palveluita siellä olisi milloinkin tarjolla. Ja verovirastolta tulleissa dokumenteissa ei vihjata sanallakaan laskurin olemassaoloon.

Voisi vähentää syytöksiä uusavuttomuudesta, ennen kuin osoittaa miten minun olisi "helposti" pitänyt tieto löytää. "No sun pitäs vaa tietää" ei oikein vakuuta.[/quote

Ehkä kannattaisi viettää aikaa vero.fi sivulla vauva.fi sijaan.

Vierailija
22/43 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkakonttorin kommentti: Muistattehan, että perusprosentin korottaminen ei vaikuta tulorajaan. Jos tuloraja on liian alhainen, ennakonpidätystä menee lisäprosentilla. Tulorajaa ei voi muuttaa ilmoittamalla, vaan tulorajan muutos vaatii aina muutosverokortin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vanha sä olet jos et ikinä tätä ole oppinut? Ja missä oot luuhannu yläasteella kun näitä asioita on edes vähän sivuttu?

Vierailija
24/43 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä. Vero.fi voi täyttää palkkansa, mutta se oikea (edellisen vuoden) on siinä vieressä. Tuskin tätä tarkoitat?

Ohjeissa ei edelleenkään lue missään mitään veroprosentin korjaamisesta.

Tämän vuoden veroprosenttisi on laskettu edellisen vuoden mukaan. Palvelussa voit tilata uuden verokortin ilmoittamalla arvion koko vuoden tuloista, paljonko olet jo tienannut ja maksanut veroja tänä vuonna. Verokortin voi tulostaa samantien tai tallentaa PDF:nä ja esim. meilata palkkatoimistoon.

Jos olet saanut mätkyjä, on veroprosentisi ollut liian pieni viime vuonna. Kuten täällä on jo neuvottu, kannattaa mieluummin ilmoittaa tulonsa yläkanttiin, jolloin liikaa maksetun veron saa palautuksena.

Uusi verokortti ei tilanteessasi ole välttämätön vaan voit pyytää palkkatoimistoa nostamaan veroprosenttia. Veroprosenttia voi nostaa koska vain ja vaikkapa useamman kerran vuodessa, jos on tarve.

Kiitos tästä. Saisipa tämän infon vero.fi sivustoltakin. Googletetuissa artikkeleissa, veroviraston ohjeissa, vero.fi sivulla ei mitään mainintaa prosentin nostosta kätevästi palkkiksesta.

Sentään löysin tiedon, että veroprosentti korjautuu 2 vuoden viiveellä - eli ensi vuonna minulle ei pitäisi tulla mätkyjä. Katsotaan pitääkö paikkansa.

Lähde:

https://ajassa.nordea.fi/arki-asuminen/fakta/saitko-matkyt-nailla-vinke…

Vierailija
25/43 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vanha sä olet jos et ikinä tätä ole oppinut? Ja missä oot luuhannu yläasteella kun näitä asioita on edes vähän sivuttu?

:DDD kenen yläasteella opetettiin veroilmoitusten täyttämistä, en ole kuullutkaan...

Vierailija
26/43 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista, paljon hyvää infoa, jota ei näsäviisaiden "ootpas uusavuton mun äiti kerto mulle miten tää tehään" kommenteista huolimatta löydä muualta.

Ap

Vierailija
27/43 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:DDD kenen yläasteella opetettiin veroilmoitusten täyttämistä, en ole kuullutkaan...

Minun. Satakunnassa yhteiskuntaopin tunneilla 90-luvulla.

Vierailija
28/43 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan loistavaa että im blue da ba dii ba da daita kuunnellessa satakunnassa 90 luvulla ylkkärillä opit tämän jutun. Loistavampaa, että tulit sen tänne meille kertomaan.

Ei tosin nyt 2018 ole kauhean olennaista. Mut hei kiitti!

Vierailija
29/43 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa omituiselta, lieneekö tottakaan. Lisäprosentti huolehtii erittäin hyvin siitä että verot riittävät eikä muutamaa kymppiä suurempia mätkyjä pitäisi koskaan tulla. Et edes pysty valehtelematta muuttamaan veroprosenttiasi sellaiseksi ei ennakko ei riitä.

Minulla menee verotus aina alkalailla tasan, matkakuluvähennyksen ansiosta tulee yleensä satanen tai kaksi takaisin. Tai jos on kotitalousvähennyksiä, niin sitten vähän enemmänkin.

Vierailija
30/43 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haittaa mätkyistä on? Mielumminhan sitä itsellä pitää rahat mahdollisimman pitkään ennen niiden antamista pois.

Vierailija
31/43 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä haittaa mätkyistä on? Mielumminhan sitä itsellä pitää rahat mahdollisimman pitkään ennen niiden antamista pois.

Melkeinpä sama se on tavan ihmisille kun ei nappikaupoilla kovin suuria voittoja ehdi tekemään.

Vierailija
32/43 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee vähän osinkoja Ruotsista ja norjasta ja siksi Saan aina mätkyt. Kun niistä peritään siellä vain 15% ja suomen verottaja haluu loput verot. Joskus joku osinkokauppa verotetaan vasta lopulliseen verotukseen, kun en jaksa pieniä tilittää kesken vuoden

Vierailija
33/43 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan loistavaa että im blue da ba dii ba da daita kuunnellessa satakunnassa 90 luvulla ylkkärillä opit tämän jutun. Loistavampaa, että tulit sen tänne meille kertomaan.

Olennaista on juurikin se, että noilla tunneilla opin mm. että veroprosentin voi itse muuttaa (ylöspäin) tai vaikkapa verotoimistoon soittamalla tai siellä käymällä. 2018 on muuttanut tässä yhtälössä vain tarjoamalla nettiasiointimahdollisuuden. Urpo.

Vierailija
34/43 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa omituiselta, lieneekö tottakaan. Lisäprosentti huolehtii erittäin hyvin siitä että verot riittävät eikä muutamaa kymppiä suurempia mätkyjä pitäisi koskaan tulla. Et edes pysty valehtelematta muuttamaan veroprosenttiasi sellaiseksi ei ennakko ei riitä.

Minulla menee verotus aina alkalailla tasan, matkakuluvähennyksen ansiosta tulee yleensä satanen tai kaksi takaisin. Tai jos on kotitalousvähennyksiä, niin sitten vähän enemmänkin.

Ei välttämättä riitä, minulla oli vuosiverokortti, hain uuden heti vuoden alussa ja nostin siitä vielä veroprosenttia 1,5 (vapaaehtoisesti) ja viimeiset 3 kk lisäprosentin mukaan ja silti tuli lisää maksettavaa.  500 euroa olisivat vielä vailla mutta ootellaan että verotus valmistuu että mikä on lopullinen. Vakiovähennyksethän noista aina puuttuu ja ne pitää käydä laittamassa, eli ehkä 100-200 tulee tuosta vielä tippumaan.

Vierailija
35/43 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö olekin loistavaa, että joku kerrankin vastaa siihen, mitä joku toinen kysyi?

Veroilmoituksen täyttäminen ei ole kovinkaan paljon muuttunut 1990-luvulta näihin päiviin. Aivan samoja vähennyksiä ja muita tietoja siihen laitetaan tänä vuonna kuin ensimmäistä veroilmoituksia täyttäessäni 1970-luvulla. Nyt niitä ei vaan tarvitse laittaa paperille, kun täyttää esitäytetyn netissä.  Se onkin olennaisin muutos, että nykyään veroilmoitus on jo alustavasti täytetty eikä ole tyhjä lomake niin kuin ennen.

Toistan vielä kerran: veroprosentin nostoon ei tarvita uutta verokorttia. Ilmoitus palkanlaskijalle riittää.

Onhan ap tarkistanut kaikki vähennykset? Niitä ei nimittäin siinä aina ole, jos työmatka, korot ym. ovat muuttuneet.

Vierailija
36/43 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös työmarkkinatuen ja peruspäivärahan veroprosenttia voi tiputtaa alemmaksi. Oletuksena molempia etuuksia verotetaan 20% mukaan.

Vierailija
37/43 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no miksi ihmeessä et korota veroprosenttia? Mä saan tänä vuonna 1950E takaisin.

No sehän on vasta tyhmä maksaa liikaa

Älä sitten narise asiasta :D

Vierailija
38/43 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko aikuinen olla noin tietämätön?

Vierailija
39/43 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se vakiduuni mitään merkkaa. Miten pitkään ap on ollut työelämässä? Jos olet vasta hypännyt työmaailmaan, ymmärrän sua. Jos olet pitkään jo maksellu veroja ja tienannut oman elantosi, niin ihan en ymmärrä sua.

T: 58€ palautusta, joka kuu eri tulo, tarkkana saanut olla

Vierailija
40/43 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös työmarkkinatuen ja peruspäivärahan veroprosenttia voi tiputtaa alemmaksi. Oletuksena molempia etuuksia verotetaan 20% mukaan.

Totta, kaikille etuustuloille voi laskea muutosverokortin.

Kannattaa kyllä huomioida, että etuustuloissa verotus on kovempaa, joten aina tuo 20 % ei ole ainakaan kovin paljon liikaa. Riippuu paljon kunnan veroprosentista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan